Inhouden by hoog toeren van honda cb 900 "82

peck

Rookie
4 jul 2006
9
0
werkendam
Mijn honda cb 900 uit 1982 (boldor) houd in bij ongeveer 7000 omw/min. Bij lagere toerental loopt hij wel netjes. Het ontstekingstijdstip heb ik gecontroleerd en ook de centrifugaalvervroeger komt op het juiste moment in. Er loopt genoeg benzine uit het kraantje en ook de kleptiming is in orde. Zelfs de carburateurs zijn uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Toch lijkt het wel of de motor niet genoeg benzine krijgt om door te gaan in het hogere toerengebied.Is er iemand die mij uit de brand kan helpen
 
Staat ie te halen dan bij constante snelheid :?

Kan zijn dat je aansluiting van je carburators op je motorblok valse lucht zuigen en daardoor een arm mengsel krijgt, heb ik pas met een yamaha gehad.

Die trok goed op maar bij constante snelheid hield hij in.
Ik heb ze verwijdert en afgekid met vloibare pakking.

succes :W
 
Kijk eens of je spanningsregelaar nog goed werkt of goed is aangesloten. Ik heb het ook ooit gehad met een boldor namelijk, en daarbij was dat het probleem. Waarschijnlijk zijn de vonken dan te zwak oid.

Verder kan je kijken of de chocke wel helemaal open kan, dus dat ie absoluut genoeg lucht krijgt. Je hebt een chocke met kabelbediening, en dat wil nog wel eens 'fout' zitten.
 
Nee hij staat niet te halen bij een contant toerental. hij draait ook netjes stationair en ook tot haverwege zijn toeregebied loopt hij als een zonnetje. De ellende begint pas als je helemmal doortrekt en je die zet in je rug verwacht. En dan die teleurstelling dan he... |(
 
Kijk eens of je spanningsregelaar nog goed werkt of goed is aangesloten. Ik heb het ook ooit gehad met een boldor namelijk, en daarbij was dat het probleem. Waarschijnlijk zijn de vonken dan te zwak oid.

Verder kan je kijken of de chocke wel helemaal open kan, dus dat ie absoluut genoeg lucht krijgt. Je hebt een chocke met kabelbediening, en dat wil nog wel eens 'fout' zitten.
Hoe kan ik testen of de spannings regelaar goed werkt?
 
Het kan zijn dat je hier nog eens naar moet kijken,ik heb wel eens gehoord,
dat eenmaal los van elkaar,je alle rubbertjes+ringetjes enz enz moet vernieuwen.
Ik ben zelf nog niet zover gekomen,dus heb hier geen ervaring mee.
Ook mag je per carburateur geen onderdelen onderling verwisselen,maar dit zal je wel weten.
Misschien openen je carburateurs niet volledig bij volgas.
ron.
 
Ik heb exact hetzelfde gehad, het bleek dat de "oki's" kapot waren. Deze regelen de ontsteking (timing) van de bougies en staan erom bekend dat ze het wel eens opgeven.

Je kan zien of ze kapot zijn, dan is er een rubberachtige vloeistof uitgelopen. Zie hier een plaatje ter verduidelijking. Je moet die dus twee andere zien te vinden. je ziet bij de rechtse oki dat die aan de achterkant een stuk leeg gelopen is.

full
 
Het kan zijn dat je hier nog eens naar moet kijken,ik heb wel eens gehoord,
dat eenmaal los van elkaar,je alle rubbertjes+ringetjes enz enz moet vernieuwen.
Ik ben zelf nog niet zover gekomen,dus heb hier geen ervaring mee.
Ook mag je per carburateur geen onderdelen onderling verwisselen,maar dit zal je wel weten.
Misschien openen je carburateurs niet volledig bij volgas.
ron.
De onderdelen onderling zijn niet verwisseld, dus dat zal het niet zijn. Het probleem was er ook al voordat ik de carburateurs uit elkaar heb gehaald. Toch heb ik ook wel het vermoeden dat er iets mee aan de hand is. weet je misschien een manier om te controleren of de carburateurs naar behoren werken; met name bij hoog toeren, of is de enige goede manier een complete andere set op te zetten. Moet nog wel even controleren of de spanningsregelaar wel in orde is, maar ik denk dat dit niet het geval is omdat ik geen problemen heb gehad met de accuspanning. Maar toch alles uitsluiten....
 
Ik heb een soort gelijk probleem gehad bij mijn FZR1000. Bleek uiteindelijk dat 2 gasschuiven niet openden vanwege een vacuumlekje boven in de carbs. Opgelost door het deksel eraf te schroeven, het O-ringtje van een beetje vet voorzien als extra afdichting en klaar was klara.

Je kunt het overigens simpel testen, luchtfilterhuis eraf, motor starten en ff gassen, bij mij bleven er dan dus 2 schuiven gewoon beneden. Met dit probleem startte de motor perfect en liep ook perfect onderin.

Let op dit kan alleen opgaan als je motor is voorzien van cv carbs, ik weet niet of een CB900F die heeft.
 
Ik heb exact hetzelfde gehad, het bleek dat de "oki's" kapot waren. Deze regelen de ontsteking (timing) van de bougies en staan erom bekend dat ze het wel eens opgeven.

Je kan zien of ze kapot zijn, dan is er een rubberachtige vloeistof uitgelopen. Zie hier een plaatje ter verduidelijking. Je moet die dus twee andere zien te vinden. je ziet bij de rechtse oki dat die aan de achterkant een stuk leeg gelopen is.

(Afbeelding)
Bedankt voor de info, wist even niet wat "oki's" waren maar daar ben ik inmiddels achter. Ik ga dit weekend als een gek aan m'n brommer sleutelen en dan hopelijk rijden :]
 
Maar toch alles uitsluiten....
Je zegt het zelf al ;)
Ik weet zelf geen andere manier om erachter te komen,of de carburateurs goed zijn,
het enige is,alles volgens het boek[gasnaaldstand,sproeiers enz]
vlotterniveau controleren[kan je volgens mij niets aan stellen is van plastic]
en wat er gezegt word natuurlijk,of de schuiven allemaal goed open gaan.
Ook de carb's goed synchroon zetten,maar als ze erg verkeerd staan loopt ie stationair beroerd.
succes
ron.
 
Bij mij begon ie ook te prutelen vanaf 7000 toeren.
Nadat ik een nieuwe luchtfilter plaatste en de buis die in de filter zit weg haalde (kan ie makkelijker lucht aan) (zie foto) was het probleem voorbij.
Tevens de bougiekabels van extra isolatie voorzien. (om vonkoverslag bij haarscheurtjes tegen te gaan)

Loopt weer als een zonnetje en het mooie is dat ie als je het gas helemaal opentrekt een lekker mooi geluidje maakt :9~ en de bougies worden weer heerlijk koffiebruin.

Ben benieuwd of het bovenstaande bij jou ook helpt.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/387558/a2985b01ca69cb7437b38d9a7c60ddce (Filter.JPG)​
 
Laatst bewerkt:
Ben afgelopen weekend behoorlijk aan het zoeken geweest naar bovenstaande mogelijke oorzaken. Ik heb het volgende getest: Spanningsreg./gelijkrichter laad 14 V bij, oplopend tot 14,6 V bij hogere toerentallen. Diodes van gelijkrichtergedeelte doorgemeten (groen - 3xgeel rood/wit - 3xgeel en omgekeerd) De waarden lagen tussen 0,8 - 1,5 Ohm (gelijkstroomricht.) en oneindig (tegen de gelijkstroomrichting in) Pulsspoelen doorgemeten; beide 590 Ohm (moet volgens Peters handboek zijn 480 tot 580 Ohm) Vonkgenerator getest volgens "Peters handboek blz 136" wanneer je met de overbruggingsdraad tegen de massa tikt, loopt de spanning terug van 11,7 naar 1,5V Luchtfilter gecontroleer; in orde Gecontroleerd of gasschuiven geheel openen; In orde Slangen van carburateurs nagekeken; In orde Vacuumklep tussen benzineslang getest (en overbrugd tijdens proefrit) Ik heb uit deze gegevens nog geen oorzaak kunnen vinden van het inhouden bij hoog toerental. reacties zijn zeer welkom. groeten gefrustreerde motor(rijder)
 
Staat ie te halen dan bij constante snelheid :?

Kan zijn dat je aansluiting van je carburators op je motorblok valse lucht zuigen en daardoor een arm mengsel krijgt, heb ik pas met een yamaha gehad.

Die trok goed op maar bij constante snelheid hield hij in.
Ik heb ze verwijdert en afgekid met vloibare pakking.

succes :W

Ken de motor verder nie..maar ik zou in eerste
instantie ook dit soort simpele dingen bekijken :Y
 
Ik heb vergelijkbare problemen gehad.

Als ik het goed gelezen heb (warm he), heb je nog niet je rotor van je dynamo doorgemeten.

Deze bleek bij mij defect en toen ik 'm opnieuw super toppie had laten wikkelen bij een vakidioot in Roelofarendsveen reed ie weer als een zonnetje.

Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan