Inhouden CB-1 > 11.000 toeren, iemand ervaring?

bkraan

MF'er
24 jan 2003
204
0
Breukelen
Vrouwlief's CB-1 heeft het probleem dat hij inhoudt bij hoge toeren. In 1e en 2e versnelling gaat doortrekken boven ca. 11.000 toeren schokkerig, in hogere versnellingen komt hij niet boven 12.000 toeren en houdt hij duidelijk in. Gas beetje terugdraaien en dan voorzichtig weer opendraaien laat hem wel doortrekken tot toerenbegrenzer.
Ik vermoed de carburatie en heb de volgende stappen al ondernomen:
1. Toevoegen Forte reinigingsmiddel aan benzine en enkele honderden km.s gereden
2. Tankontluchting gecontroleerd
3. Brandstof- en luchtfilter vervangen (duur....)

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mag ik vragen hoeveel die filters kosten?

Heb zelf € 55,- betaald voor een luchtfilter bij de lokale motoport, maar heb ze al gezien voor een tientje minder. Benzinefilter heb ik ook nodig, maar zet er een universele onder denk ik.

Vertrouw ook niet bougieKAPJES (fouten lang niet altijd meetbaar) en leg de vlotternaaldjes ff onder een goed vergrootglas; bij veel moderne typen zit er een plastic sluit-puntje op dat indien vervormd/ versleten rare storingen kan bewerken, zowel (wisselend) brandstofgebrek door "kleven" als verzuipneiging bij onvoldoende sluiten.

O ja en een verzuip-neiging kan ook komen door onvoldoende ventilatie van vlotterkamers.

Laatst bewerkt:
@ _P_: een luchtfilter kost bij Motoport Vianen 52 euro (!), een brandstoffilter 16 euro.

Nader onderzoek leert dat het probleem in de elektriciteitsvoorziening zit. Bij 5000 toeren is de spanning op de accupolen ca. 13,5 volt, dit is te laag. De koplamp losmaken doet de spanning verhogen, precies genoeg om het probleem niet te laten optreden.

Ik heb de spanningsregelaar en stator doorgemeten (voorzover mogelijk), dit is in overeenstemming met spec's. in workshop manual. Het kan de accu (Yuasa) zijn (inwendig kortsluiting), maar die is pas een jaar oud... Ik zal eens een andere accu waaraan ik niet twijfel aansluiten en dan spanning nogmaals meten.

Nee, het is een 'onderhoudsvrije' accu, ik vermoed dat hier gel in zit ofzo. Accu is 1 jaar oud. Motor wordt weinig gebruikt, maar toch eens per ca. 2 maanden wordt er een rit mee gemaakt of de accu nachtje aan lader gehangen. Bovendien staat de motor vorstvrij. Een Yuasa-accu zou onder deze omstandigheden toch langer mee moeten gaan. Ik heb nog geen tijd gehad voor nader onderzoek, wordt vervolgt...

P.S.: weet iemand hoe hoog de stator-spanning zou moeten zijn bij draaiende motor, terwijl stator los is gekoppeld van spanningsregelaar? Workshop manual geeft hierover geen uitsluitsel.

Terug
Bovenaan Onderaan