Inhouden Diversion bij lage toeren

Mr.Roel

MF'er
12 jul 2007
40
0
Haarlem
Hallo allen,

mag ik jullie het volgende probleem voorleggen?

Ik heb een Yamaha XJ600S Diversion uit 1995 :

full


Hij heeft nu 29.000 km gelopen, en heeft bij de vorige eigenaar en bij mij altijd binnen gestaan. Ikzelf gebruik hem dagelijks.

Enige tijd geleden merkte ik bij het wegrijden dat hij plots nogal schokkerig accellereerde. Dit was echt van de ene op de andere dag. Dit is het ergst te merken in de lage toeren. Bij hoge toeren lijkt hij "erdoorheen" te gaan en dan gaat hij zoals het hoort. Maar ook als je een constante snelheid rijd, kun je zelfs het gas aardig open en dicht draaien zonder er af te vliegen...

Op aanraden van de Yamaha dealer heb ik de vlotterkamers afgetapt, de brandstof in de tank gefilterd en een busje carburateur reiniger aan de brandstof toegevoegd. Dit was zonder resultaat.
Ik heb hierna de bougies en het luchtfilter vervangen, dit leek in eerste instantie te helpen, maar het probleem keerde weer terug. Het vervangen van de bougiedoppen verhielp het probleem ook niet.

Bij de Yamaha dealer wordt mij nu gezegd dat ze niet zo veel voor me kunnen doen, omdat het een kwestie is van elimineren. Nu wil ik het sowieso toch graag zelf oplossen, maar ik vind het moeilijk te bepalen waar ik moet beginnen. Mijn gedachte is het vervangen van de bougiekabels, en eventueel het brandstoffilter (in lijn).
Zijn jullie het daar met me eens, voordat ik van alles ga vervangen zonder dat dat hoeft?

En zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben ervaren?

Mijn technische skills reiken niet extreem ver, maar ik heb een wpbh en goed wil :)

Om te weten:
Het probleem manifesteerde zich al bij minder koude temperaturen (+15)
Tank ontluchting onder de tank is niet verstopt.
Wat mij tevens opviel:

full


Ik weet de naam er niet van, maar de rubberen slangenklemmen tussen motorblok en carbs zijn uitgedroogd. Kan dit iets verklaren??

Bij voorbaat dank,

Roel Nijssen
 
Idd.. Ik had dit laatst ook voor het eerst.. Mijn motor viel helemaal uit op de snelweg..
Omdat ik net mijn huidige motor gekocht had, dacht ik gelijk van ja hoor.. dat heb ik weer..
Enige tijd later kon ik hem weer starten..

Bij thuiskomst wat gelezen en kwam de naam carbicing tegen.. In de stad ondervindt ik trouwens geen problemen....
 
oh carbicing is een optie....
alhoewel jouw div als het goed is een oliekanaal door de carbs heeft lopen om dat te voorkomen, alleen oudere van voor 95 hebben dat origineel niet..
de warme olie verwarm dan de vlotterkamers, om icing te voorkomen.

op de onderste foto midden onder zie je aan de linkezijde van het blok een dingetje zitten waaraan 2 slangen zitten... dat is een electrische klep die de olietoevoer naar je carbs regeld... 1 slang komt van de rechterkant van de cilinderkop vandaan en gaat via dat ding naar je carbs....
als je die kunt vinden mag je er vanuitgaan dat je weinig tot geen last zult hebben van carb icing, tenzij er natuurlijk iets niet goed mee is...

maarrr ik maak uit je post op dat je dat piefje onder je tank aanziet voor tankontluchting.
dat is niet juist, uit dat piefje loopt de geknoeide benzine tijdens het tanken, een overloopje dus...

onder je tankdop zit naast het gat waar de benzine in gaat een ander gaatje, steek daar maar eens een binnekabel van de rem van een fiets o.i.d. doorheen dan zie je het vanzelf..
tankontluchting gebeurd door de dop heen, door je sleutelgat zegmaar...
probeer toch maar eens als ie stottert ff een keer de dop los te doen en weer dicht en als dan direct het probleem verholpen is weet je dat je daar moet zoeken. en zoniet weet je ook dat het daar niet aan ligt..

suc6.
een mede-div-rijder..
 
Laatst bewerkt:
Heeft de Div. 600 geen el. carb. verwarming??
Ik rij nog wel eens op de Div. 600S (1993, inmiddels 56.000 op de teller) van dochter. Alleen als de motor nog koud is, reageert hij wat aarzelend op het gas. Nog nooit een nieuw benzinefilter geplaatst, bij 45.000 kleppen laten stellen.
Pigion
 
Roel,

Ik herken je probleem heb met mijn divje (bj 1992 met 82500 km op de teller) een soortgelijk probleem gehad. Ik rij zomer en winter gewoon elke dag 80 km woon werkverkeer op de motor en ben zeer tevreden over de betrouwbaarheid van de diversion. Om je probleem weg te krijgen raad ik je aan een goede motorzaak op te zoeken eentje die weet hoe ze een div moeten afstellen, ik heb in de omgeving rotterdam diverse zaken geprobeerd en vond in dordrecht een bedrijf dat wel weet hoe ze een div moeten afstellen. Zelfs met temperaturen onder nul kan ik na 2 km rijden de choke dichtdoen en blijft hij keurig draaien. stotteren of inhouden bij lagere toeren is volledig verdwenen en hij heeft stationiar nog nooit zo mooi gedraaid als nu. Ik ben er ook zelf vaak mee bezig geweest maar ondanks vacuummeters voor charbsynchronisatie heb ik het ook nooit goed gekregen. Is echt een taak voor de vakman met een scala aan speciaal gereedschap en geduld.

gr john
 
Als je het probleem bij 15 graden ook hebt, kan het geen carb icing zijn. Wil je daar toch zekerheid over: gooi er een product als Forte oid in dat carb icing tegengaat. Is het dan nog niet over, dan weet je iets.

Over de ontluchting: als dat je probleem is, hoor je een duidelijk pfft geluid als je de tankdop opent. Maar meestal slaat de motor dan helemaal af en zie je soms zelfs de tank vervormen.

Je zegt dat die rubbers ingedroogd zijn. Dat kán een probleem zijn, spuit bij draaiende motor de rubbers eens in met bv wat WD40. Als de motor dan even in toerental verandert weet je dat het je rubbers zijn.
Kijk wel uit, dat spul is ontvlambaar.....

Wat Yamaha zegt klopt wel, is soms een lange zoektocht waar je zaken één voor één moet uitsluiten.
Mijn advies: probeer eerst het één of het ander uit te sluiten. Laat je electrische systeem doormeten bij een goede motorboer die snapt wat hij doet. Dan heb je één kant van het verhaal tenminste uitgesloten.
Daarna loop je stap voor stap het benzinesysteem na en het luchtfilter.
 
Er zit inderdaad electrische carburateur verwarming op, welke trouwens een klein beetje olie lekt.(Yamaha dealer zegt "dat is zweten")

Ik zal kijken naar de échte tankonluchting, maar zoals JanB omschrijft dat je een pfft geluid hoort bij het openen van de tank, dat herken ik totaal niet.

Het inspuiten van die rubbers met wd40 heb ik al geprobeerd, maar dat werd een beetje een knoeiboel. Ik moet toch echt ff dat mooie rietje zoeken dat bij het spuitbusje hoort... :/

Verder bedankt voor de reacties!
Als ik het knelpunt gevonden heb, zal ik zsm posten.
 
Draai eens zo'n vlotterbakje los, dan krijg je een indruk van of en hoeveel troep er in de carburateur zit.

Wat betreft carb icing; 15 graden is zoals gezegd eigenlijk te warm, maar als je het zeker wil weten kun je bij problemen stoppen, motor uitzetten en na een halve minuut opnieuw starten. Als het icing is, is het dan weg omdat het ijs dan ondertussen door de motorwarmte gesmolten.
 
Het inspuiten van die rubbers met wd40 heb ik al geprobeerd, maar dat werd een beetje een knoeiboel. Ik moet toch echt ff dat mooie rietje zoeken dat bij het spuitbusje hoort... :/

De reden voor het inspuiten: als er haarscheurtjes in het rubber zitten, zal de olie in de WD40 die heel even "dichten", vandaar dat je dan een verandering in toerental/motorloop hoort.
En die knoeiboel maakt niet uit, als je maar ff zoveel mogelijk rubber "afdekt" met de spray.
 
Stuif anders met deodorant (hier op Dit Forum geleerd); is rubber-vriendelijk en heeft hoge eigen brandbaarheid. Natuurlijk niet zo woest dat je luchtfilter ervan meesnoept want dan onzuivere proef.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan