Inhouden Kawa GPX750R

Johee

Rookie
19 aug 2007
12
0
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een GPX750R uit '87. Hij rijdt fantastisch, maar vertoont toch wat vervelende kuurtjes.
Heb nu geregeld gehad dat de motor inhield tijdens accelereren en zelfs gewoon op kruissnelheid. Op een B-weggetje hield 'ie eens zo veel in, dat het leek of de tank leeg was! Vervolgens viel hij gewoonweg uit. Benzinemeter op 1/4e. Heb ooit een proefrit op een GPX600R gemaakt en toen gebeurde exact hetzelfde! Ik heb het idee dat er vuil in de tank/ leidingen/ carburateurs zit en heb bij Motoport flesje Forte Motopower 1 (brandstofsysteem storingsvrij) gehaald, maar zonder echt resultaat. Komt iemand dit bekend voor of heeft iemand een tip? Graag jullie reacties!

Groet,
Johan
 
Klein routine-proefje No. 1, altijd: bij droog weer en niet te volle tank, rijden zonder tankdop met desnoods een nylonkous over de opening tegen inwaaiend stof; helpt dit dan deugt je tankventilatie niet, is vaak een met perslucht wel doorblaasbaar kanaaltje in de dop zelf maar kan ook iets zijn elders aan de tank met slangetje of buisje.

Kijk ook eens met een zaklantaarn in de tank maar SCHAKEL dat ding OP AFSTAND en vooral naar UIT want dat schakelaartje is niet vonkvrij en er is maar een belachelijk klein vonkje nodig om een bepaalde dampconcentratie tot ontvlammen of ontploffen te brengen.
Hier in een draadje staat wat ik weet/ken van tank-reinigen:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/177933

Een (modern, verplicht ontstoord) bougieKAPJE kan raadselachtig ziek worden, zelden iets aan te meten; niet erg duur, zo'n kapje.

Lastiger: een onzuiver/vervormd vlotternaaldje; vooral het sluitpuntje, modern vaak van kunststof/rubber, kan rare storingen produceren variërend van verzuipen tot droogvallen. Bekijken onder een sterk vergrootglas.

Nog een kleine kans, hoewel de verschijnselen daar nauwelijk op lijken: valse lucht tgv (zeer kleine) lekkage tussen carburateur en blok; meestal rubberachtig spruitstuk. Test bij stationair draaiende motor door deodorant op dat rubber te sproeien, maar pas op dat het luchtfilter er niet van te snuffelen krijgt want dan onzuivere proef. Als het toerental daardoor verandert, zit daar lekkage.
 
Dat weekend ben ik dus nog niet aan de slag gegaan; kom er nu pas weer aan toe... maar hoogstwaarschijnlijk zit het in de bougies/ bougiekappen. Heb het idee dat de verbranding niet goed is en dat er daardoor maar een aantal cilinders goed werken. Onlangs reed ik bokkend op twee poten de straat uit! Ben er dus nog mee bezig, maar zodra de oplossing gevonden is laat ik het weten hoor! ;-)
 
Nu is het de vraag of het 2 bougies zijn aan 1 bobine?

Als dit zo is:

De 12 volt aansluiting van je bobine controleren en ook gekijk ff je primaire en secundaire weerstand meten van die bobine.

Bougiekappen (als je ontstoorde hebt) geven als ze defect zijn de meest waanzinnige bijeffecten ... dan wel dan niet.


De bougiekappen horen een bepaalde maximale weerstand te hebben
 
Laatst bewerkt:
Bougies waren prachtig; de carburateurs alleen niet! Vol met roest uit de tank...
Heb carburateurs schoongemaakt en de tank gereinigd en ontroest. Nu nog een coating aanbrengen aan de binnenkant om opnieuw roesten te voorkomen.
Leuke klus, alleen jammer dat de vorige eigenaar dit waarschijnlijk al wist. Zat een provisorisch benzinefiltertje tussen de tank en carburateurs om het ergste tegen te houden en de carburateurs waren waarschijnlijk ook al eerder schoongemaakt. Heb aardig wat benauwde acties op de linkerstrook gehad door dit euvel!!
Maar goed, nog even doorbijten en dan nog wat mooie dagjes meepakken :] !!
Bedankt voor jullie meedenken en reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan