Inhouden klx 650?

Cees KLX650R

MF'er
29 okt 2007
32
0
Elspeet
Hey kheb met mijn klx 650R uit 1993 wat problemen

Hij start gewoon goed,maar hij houd vreselijk in geen weelies gewoon heeeeel weinig vermogen :?

Goed te vermelden mischien is dat hij redelijk veel olie gebruikt ik het idee heb dat hij veel warmer word als normaal en hij heeft 2 maand stil gestaan daar voor liep hij gewoon perfect maar gebruikte toen ook redeljk olie.


Mijn vraag weet iemand wat dit kan wezen
 
Laatst bewerkt:
nee meer grijs geloof ik, en hij heeft gewoon voldoende compressie ....en kan dit zomaar ineens opkomen van de 1 op andere dag??
 
Ja,? euh.

Kijk eens naar je lucht filter, is die schoon?
Waarom.

Op de filterbak is de ontluchtingsslang van het carter aangeloten, die dikke slang van de kop, het kleppendeksel naar de bak, die komt uit tussen het luchtfilter en de caberateur.

Is een (probleem) eigenschap van de KLX, niet elke KLX heeft er in meer of minder maten last van.

Bij te dicht filter
Waneer je hoog in toeren rijd heeft de machine meer lucht nodig, gaskraan open en veel benzinetoevoer. Het mengsel zal dan rijk worden. En een meer onvolledige verbranding.

Bij te dicht filter
Als dit niet genoeg door het luchtfilter kan trekken zal hij ook zuigen aan het carterblok en de lucht en oliedampen meezuigen, die deels in de slang van de kop naar het filterhuis conderseren, omdat deze slang naar beneden afloopt. Maar meetrekken door de caberateure naar de verbrandingsruimte.
Een combinatie van te weinig lucht, olie in lucht, te rijk, geeft meer rook, ook vermogensverlies boven in.

Ook onderaan het filterhuis hangt een olie opvangbusje. Bij de ene KLX zit deze vol andere weer niet. Wanneer dit vaak vol zit heb je een KLX olieverbruik gevoelige motor.
of de instellingen, dus ook filtersoort en hoeveelheid olie, kunnen van invloed zijn.

Hier zijn al meerdere theorien op los gelaten en oplossing op bedacht, zoals een oliecondensatiefilter boven de kop van de motor waarbij de olie weer terug in de bak loopt. Of het afscheidings mechanisme in het kleppendeksel. Aan een kant is deze open, daar een plaat voor monteren.


Geef ook aandacht aan.!!
Zorg goed dat het olie op peil is bij het kijkglas.

Daarnaast hou de klepspeling zo groot mogelijk, hierdoor komt er meer olie tussen de nok van de nokkenas en de klepstoterbus met shim. Is mij ook overkomen!! Gevaar: Shims ingedeukt en gekrast. Ronde nok, nok nokkenas. Warm worden door minder smering. klepstoter bussen horen te draaien, gaan door uitzetten kop vastzitten en draaien dan niet meer wat het probleem alleen maar verergert.


Terug:

Het licht eraan waarmee het schuimluchtfilter is geolied. En hoe lang het er al in zit, smerig. Word ook kleverig, taai.

Dan eerst filter schoonmaken, filterschoon schoonwassen ,drogen, in een plastikzakje stoppen filterolie erbij, kneden , en uitknijpen. Tot zover schone handen.
Zou eens mooi zijn als men per oliesoort eens aan gaf hoeveel olie erin bij een luchtfilter aangebracht moet worden. Dan zou het zo kunnen zijn zakje pakken cc erbij kneden en installeren.

Maar we doen allemaal maar wat, veel olie, weinig olie, uitkeden, hoe hard knijpen.
Zo verschillen de luchtfilter veel wat betreft luchtdoorlaat en vooral als je wat langer rijd.

Vele hebben er een ander luchtfilter in twinair in meer bij offroad, stoffig gebruik.

Ook hebben vele er een k&n filter in. R in SM trim.

Eerst maar weer eens rijden.


Van te warme KLX heb ik nog nauwelijks gehoord, word wel eens opgenoemd, als van word hij niet te warm, maar nog nooit problemen van gehoord.
Maar check je waterpeil.
 
Laatst bewerkt:
Hey gerald bedankt hier kan ik wel wat mee denk ik.

Ik heb mijn luchtfilter in die 2 maand wel flink ingeolied,mischien wel teveel kzou die ontluchtingsslang ook even vervangen (das toch die snorkel???).
 
Cees ik maak ook een denkfout, het bovenstaande verhaal schreef ik met een KLX C in mijn hoofd maar jij heb een R.

Microf24.jpg


De ontluchtingsslang loopt bij de r van de kop naar beneden en dan weer omhoog in filterbak en komt voor het filter uit. in deze knik blijft olie achter, zal denk ik niet verstopt zijn . Schoonmaken en weer monteren. Of 7 euro ex betalen en je hebt een nieuwe |(
Vat voor een efect een dichte ontluchtingslang heeft op de drukontwikkeling in het blok en het verlies is moeilijk aan te geven. Druk is samengeperste lucht of vloeistof, waar ontwikkeld zich druk en waar ontsnapt druk, de vloeistof is olie, waar een olieverlies, ontluchtingsslang, de meest makkelijk manier daarvoor is ie ook bedoeld. Zuigerveren, klepafdichtingen. Dan blijft er niet veel meer over, lagers etc.

Nu zie je daar deksel 11012. Dit deksel verwijderen geef beter luchtdoorstroming, bij een C zit in het gat van zo'n C deksel nog een rubber inzetstuk zuigmond in de volksmond ook wel snorkel genoemd. In het werkplaats staat er dat er bij de R wel een snorkel aanwezig is. Dus verwijderen.

http://www.cmsnl.com/kawasaki-1993-a1-klx650_model12455/partslist/E1130.html

hier de verschillende fiches van een R met onderdelenprijzen is wel ex btw. Maar een nL postorderbedrijf, of gewoon naar je kawasaki dealer.
Hier haal ik ook mijn bestelnummers vandaan, geef de kawasakidealer een mail wat ik wil hebben en ze sturen het op met rekenig erbij. Dat is nauw service. maar het blijven onderdelenprijzen.

Een werkplaatsboek:
http://www.trailheadlights.com/motorcycles/klx.pdf

kijk op pagina 6-3 nummer 10 daar zie je de olieafscheider, zijkant dichtmaken, is een optie. Dit geld alleen voor het olieverbruik en niet direct vorr vermogens verlies. Het voorkomt misschien dat de ontluchtingsslang niet zo gauw verstopt raakt.

nummer 11 is ontluchtingsslang.

We horen van je of de eerste stappen wat het probleem al oplost.

Het laaste en ook het duurste is de kop eraf, maar zover zijn we nog lang niet.
 
Heb het luchtfilter gereinigt en normaal ingeolied,ontluchtingsslang ook gereinigt, carberateur los gehaalt schoon gemaakt en door geblazen met perslucht nieuwe benzine erin nieuwe bogie nog geen vermogen |(

Begin bang te worden voor een leuke reparatie :) ......eerst maar eens koppelings platen vervangen ivm slippen.....kan je daar op 1 of andere manier ook vermogen verliezen???
 
Vermogen verlies je zeker op je achterwiel als je koppeling slipt. Niet goed aangrijpen is vermogensverlies. Nu moet dit voor het blok niks uitmaken.

Lijkt mij toch tijd dat de zuiger vervangen moet worden.
Verbruikt hij ook veel brandstof? Misschien alleen de zuigerveren maar als je dan toch bezig bent... :Y

Succes
 
Ik zou mn ontsteking nog even nakijken voordat ik mn blok uit elkaar zou halen. Versleten zuigerveren geven wel de symptomen die jij ondervind, echter als de veren vast in de zuiger zitten en ze zover openstaan dat het mensel erlangs geduwd word heb je dus ook nul compressie meer. Dat stookt een beetje met elkaar. Je kunt effe je kleppendekseltje eraf halen en kijken of er veel rook, damp uit komt.
 
Heb je kleppendeksel er al af gehad.

Klepspeling gemeten.

Als deze te krap staat krijg je ook een effect.

Kijk hoe je deco mechaniek er uit ziet.

Hoe zag je oude bougie eruit, zie werkplaatsboek pagina 16-3.
Engels werkplaatsboek als link ergens anders in dit topic meen ik.


Ze de cilinder eerst even op het afstelpunt OT stand en kijk of je bovenste nokkenasketting tandwielen goed staan. streep EX en streep IN.
wpb 4-12.

Daarna pas eens compressie meten.

Dan komen pas de grootste kosten.
Bij een R twee mogelijkheden.
1. Je koopt een C cilinder en kan er een overmaatse zuiger inzetten.
of
2. Je koopt een nieuwe zuiger met veren en pakkingen en je brengt het weg naar iemand die er een nieuwe nikasil laag in kan zetten.

Versie twee: Enige tijd geleden heeft iemand dat bij een R gedaan in NL.
Totaal was hij 365 euro kwijt voor alles. Dit ter indicatie.
Waar zou ik even moeten navragen.

Moet je nieuwe shims kopen ga langs bij de BMW dealer, kosten ongeveer 3 euro de stuk die van kawasaki zijn een keer zo duur. Van K100, K75

Hier staan onderdelen prijzen ex BTW. Kan je de nummers overnemen en naar je locale dealer gaan of via dit bedrijf bestellen. Heb ik geen ervaring mee.

Ben ook nog niet zo'n sleutelaar. Maar heb vooral mijn kennis van het duitse KLX forum.
Alle credits aan de technische mensen daar.
Weten en doen zijn twee verschillen
http://www.cmsnl.com/kawasaki-klx650_model12453/

Als de speling te krap staat, dan shims controleren, wanneer deze beschadigd zijn, dan de klepstoterbus controleren, de uitlaatzijde word het warmst vooral de linker kant, deze bus moet vlotjes kunnen draaien in de schacht. Was bij mij ook niet het geval na de krappe speling, heb mijn nokkenas ook moeten vervangen.

Maar kijk voor al eens op pagina 16-5

niet goed lopen of geen vermogen bij hoge toerental

http://www.trailheadlights.com/motorcycles/klx.pdf
 
Terug
Bovenaan Onderaan