Inhouden VF 400 F >HELP!<

Honda VF400 F

Die hard MF'er
6 jun 2004
513
0
Twente
Sinds een tijdje heb ik een VF 400 F. Probleem is dat deze heel slecht op pakt. Stel je remt voor een straat van recht, waarbij je +_ 2000 tpm overhoud en je geeft rustig gas dan duurt het nog zeker 2 seconden voor hij weer komt. Hij houd dan in (prutteld als het ware). Voor de 2-takt kenners, het voelt precies als een verzuipende twee takt.

Nu ben ik zeker niet onbekend met techniek :) Dus hier is wat ik gedaan heb:

-Nieuwe bougies
-Zonder luchtfilter getest (om mogelijk verzuipen uit te sluiten)
-Carburateurs compleet gedemonteerd en schoongemaakt (perslucht)
-Vlotters na gekeken (ook de pennen)
-Tank gereinigd
-Carburatie synchroon gesteld
-Stationair mengsel schroeven opnieuw afgesteld
-Met remreiniger getest op valse lucht

Alles zonder resultaat, nouja hij loopt mooier stationair *D

Als hij tijdens het inhouden zou verzuipen, dan moet dat toch gepaart gaan met een flinke roet wolk? Dit is namelijk niet zo. En als hij te arm zou lopen, dan zou dit met de shocke toch weg moeten zijn? Ook dit bied geen oplossing.

Verder is het opvallend dat het probleem zich ALLEEN voordoet nadat ik de motor door en door warm heb gereden > 5 km. Daarvoor is er niks aan de hand.

Wie o wie heeft de gouden tip voor mij? Zelf denk ik nu het meeste aan de bougie kabels.

Alvast bedankt! :]

Begint je probleem niet toevallig pas als de choke er helemaal af is?
Zitten de bougiekabels allemaal goed vast aan de doppen, eventueel een stukje er af knippen en opnieuw erop draaien?
Misschien een bobine die slecht is (de isolatie kan doorslaan als hij warm wordt)

Ik denk toch dat er rubberverloop tussen carb en inlaat zit met (haar-)scheurtje(s) of niet 100% glad gemonteerd. Hoe "waterdicht" is zo'n remreiniger-test, welke zekerheid dat je alles ZIET?
Ik zou zoiets altijd losnemen en onder goed licht bekijken.

Begint je probleem niet toevallig pas als de choke er helemaal af is?
Zitten de bougiekabels allemaal goed vast aan de doppen, eventueel een stukje er af knippen en opnieuw erop draaien?
Misschien een bobine die slecht is (de isolatie kan doorslaan als hij warm wordt)

Nee, ik hoef slechts 500 meter met de choke te rijden. Dan gaat het nog > 4km probleemloos en dan begint het gezeik.

Bougie kabels zitten allemaal goed vast aan beide kanten, dus dat is het niet denk ik. Maar misschien dat de 5 Kohm weerstand problemen geeft? Dit zou wel de temperatuur gevoeligheid verklaren.

De bobine lijkt me niet, omdat deze dan juist stationair zou moeten doorslaan toch? Dan is de opgewekte vonk namelijk het sterkst.

Ik denk toch dat er rubberverloop tussen carb en inlaat zit met (haar-)scheurtje(s) of niet 100% glad gemonteerd. Hoe "waterdicht" is zo'n remreiniger-test, welke zekerheid dat je alles ZIET?
Ik zou zoiets altijd losnemen en onder goed licht bekijken.

Heb je het toevallig eerder mee gemaakt dat soort gelijke klachten werden veroorzaakt door de rubbers? Ik heb al een aantal keer kapotte rubbers gezien/gehoort/vervangen bij mensen, maar meestal liepen deze motoren niet of nauwlijks stationair en gaven ze regelmatig backfires. Daarom dat ik dit eigenlijk al uit gesloten heb. Maar als jij het wel al hebt mee gemaakt, dan kan het dus blijkbaar ook deze problemen veroorzaken en zal ik het een en ander nog maals uit moeten bouwen ;( .

Bedankt voor de reacties zover :)

Bobines worden warm door gebruik en dan kan er door uitzetting ergens een onderbreking ontstaan of een isolatie die door kan slaan, leg mij eens uit waarom de vonk het sterkst is bij stationair toerental aub?

Spoelen/ transformatoren hebben altijd boven hun ideale "toerental" (impuls-frequentie) een afnemend rendement; (zelf)inductie en zo, smorende bijwerking.

Ook temperatuur heeft wel enige invloed, draadweerstand loopt iets op en de ijzerkernfactor wordt minder gunstig bij verhoging.

Check wel altijd bij een ontstekings-unit of die niet toch "ouderwets" (en gelukkig steeds zeldzamer) op een boutje in het frame "geaard" is en zorg dat dat boutje èn het schroefgat 100% schoon en geleidend zijn, een keertje per 1 of 2 jaar.

Terug
Bovenaan Onderaan