inhouden Yamaha R6 '00

Vincent Puts

Die hard MF'er
18 mei 2003
735
0
Heb een probleem met mijn R6:

Het is een race R6, met dito kabelboom.
Blok origineel.

Volgende probleem doet zich voor:
Bij snelle bochten 3,4,5,6de versnelling en met meer als 3/4 gas houdt motor érg in.
Met name in de bochten dus een (groot) probleem.
Tevens is er tijdens volgas acceleren vanuit 3,4,5 en zesde versnelling een slechte gasrespons. Elke keer met opschakelen duurt het een halve seconde voordat motor weer gaat acceleren.
Als motor inhoudt voelt het alsof motor geen/niet genoeg brandstof krijgt.

Volgende zaken zijn al uitgevoerd:
-nieuwe bobine's
-nieuwe computer, CDI-unit
-andere carburateurs
-vermogensbank op geweest. Dan is het goed, maar staat dan ook echtovereind.
-bedrading gecontroleerd.

Grote vraag: Wat kan nu dit probleem veroorzaken!?

Iemand tips!?????
 
wat voor hoofd sproeiers heb je erin ?
En zit er een ram air op gebouwd ? en heb je dan wel de main air jets dichtgezet ?
wat voor kelken zitten erop ? origineel , factory of roelofs
mischien dat de membraampjes lek of er niet goed inzitten
zo te horen moet je het zoeken bij de carburateurs
 
laatst iemand op assen die hetzelfde had in de bochten.
Bleek er een stekkerverbinding bij de accu (niet de polen zelf) niet lekker te zitten.
Rechtop geen last, maar in een bocht begon deze slecht contact te maken en viel de motor "half" uit.
 
Ideetje ::

In de bocht ga je naast de motor?
Motor blijft dan iets rechterop Je krijgt dan te maken met midelpunt vliedende krachten. Die niet loodrecht op de motor staan.
De schuiven worden dan tegen een zijkant van de geleider geduwd.
Dan zal het moeilijker voor de(vacuum) gas schuiven worden om te openen.
De benzine zal ook meer naar de buitenkant in de vlotterkamer worden geduwd.

Probeer eens een cessie cirquit (Of stiekem op straat)zonder er naast te gaan hangen, de motor in lijn door de bocht te trekken.
Treedt het dan niet meer op ? dan heb je het probleem te pakken.

Dan wordt het tijd voor injectie. Of direkt gestuurde carb's
Zoniet dan zit ik er naast.
 
Thanx voor de snelle reacties!!

Kan bijna niet voorstellen dat het in de carburateurs zit.
Zijn gewisseld, met exact dezelfde klacht als de andere carburateurs.

Een elektronische storing kan snel optreden zo ook deze.
Plat in de bocht inhouden, zet je motor recht is het weer OK.

Zat zelf aan stroomvoorziening te denken.
Racers die geen dynamo hebben halen alle stroomvoorziening vanuit de accu.
Als deze leegraakt wordt het voltage te laag om de CDI-unit z'n werk goed te laten doen. Met als gevolg geen goede/krachtige vonk meer, en dus inhouden.
Zo'n gevoel is het.

Wellicht slechte accu!?
Zouden de bougie's problemen kunnen geven?


Ben er al tijd mee bezig op probleem op te lossen, maar wil niet echt vlotten.
Rijdt natuurlijk niet fijn, en let wel: Als je net iemand hebt ingehaald voor een bocht... Die verwacht natuurlijk niet dat bij mij het gas dichtgaat...
Niet geheel veilig dus ook...

Hoop het snel te vinden!
 
Als het probleem zich enkel in de bocht voordoet moet je het toch zoeken in krachten die optreden en temaken hebben met midelpunt vliedende krachten.

Heb je dit probleem al lang of is het sinds kort.
Is het ontstaan na verandering aan ????
 
Heb motor nu anderhalf jaar.
En sindsdien is het probleem er.

Ene circuit meer als het andere.
Gaat met name om linkerbochten.
Maar ook de slechte gasrespons op rechte stukken volgas 4,5,6 heeft er iets mee te maken. Duurt dan net halve seconde voordat motor weer reageert.
Ook lastig, want door het afremmen van de motor gaat je lichaam (lees helm tegen kuipruit) naar voren. Je houdt gas dan vol open en vlieg dan vervolgens weer naar achteren. En dat allemaal in een sec.


Ben samen met vorige eigenaar driftig aan het zoeken.
Maar het is lastig. Elke keer iets controleren, vervangen en dan proberen.
Maar ja, heb niet elke dag de kans om het circuit op te gaan. (helaas)
Dus vandaar dat je zo een jaar verder bent.
En snelle linker bochten op de openbare weg met een racer... Dat gaat niet goed komen...
 
Krijg steeds meer de indruk dat het een carb. probleem is.

Bij het openen van de smoorkleppen duurt het even voor het vacuum de schuiven open trekken.
Dit is normaal. Wel lastig voor jouw situatie.
Heb je iets veranderd aan het ram air systeem ?? of het inlaat systeem , andere lucht filters ?
Bij het direkt vol open trekken van de smoorkleppen valt even het vacuum in het inlaatsysteem weg. Met als gevolg voordat het vacuum even tijd nodig heeft om zich te herstellen. Ik zie twee oplossingen.
Geleidelijker het gas erbij. of overgaan op andere carbs.
Dus geen constant vacuum carburateurs.
Of naalden van de schuiven aanpassen (Kleiner) of een grotere sproeier monteren.

Ik denk dat het voorlopig blijven proberen is.
 
je kan nog je switch nachecken , dat ding wat er voor zorgt dat je motor uitgaat als de motor horizontaal licht :X

mischien toch verkeerd je ram air aangesloten , membraam ( en ) lek of niet geheel lekker gemonteerd

Watvoor maat sproeiers heb je erin ? en zijn de main air jets dichtgezet ? of zijn ze nog open ?
heb je al geprobeerd met andere kelken ?
 
Er is wel het één en ander veranderd aan het inlaat-traject.
Er zitten kortere kelken op.
Er zit een extra buis in het ram-air gedeelte die "extra druk" op de carburateurs zet.

Maten sproeiers weet ik niet.

Hele motor weet ik hoe die in elkaar zit en werkt, echter carburateurs snap ik helemaal niets van...

Het binnenwerk van carburateurs is ook al overgezet, dus mag hopen dat membramen niet gescheurd zijn. Zou dan toch opgevallen zijn.

Als deze switch storing geeft gaat motor dan niet helemaal uit!?
En waar zit deze switch?
Zit deze er nog wel op? i.v.m. race-kabelboom
 
Er is wel het één en ander veranderd aan het inlaat-traject.
Er zitten kortere kelken op.
Er zit een extra buis in het ram-air gedeelte die "extra druk" op de carburateurs zet.

Maten sproeiers weet ik niet.

Hele motor weet ik hoe die in elkaar zit en werkt, echter carburateurs snap ik helemaal niets van...

Het binnenwerk van carburateurs is ook al overgezet, dus mag hopen dat membramen niet gescheurd zijn. Zou dan toch opgevallen zijn.

Als deze switch storing geeft gaat motor dan niet helemaal uit!?
En waar zit deze switch?
Zit deze er nog wel op? i.v.m. race-kabelboom

Met racekabelboom zit ie er nog wel op , meestal onder het kontje.
membraam kan lek wezen , ff checken door de carbs de vinger steken en de schuiven stuk voor stuk omhoog drukken , komen ze allemaal gelijmatig weer terug dan is het goed , je kan het ook checken als de motor gewoon loopt , airbox er natuurlijk af , dot gas geven , en zo kan je zien of de schuiven allemaal omhoog trekken en weer gelijkmatig terug komen.

als je de factory kelken hebt zou ik die er af halen , loopt ie meestal ook niet goed op , of origineel of roelofs nemen.
als je er ook al andere kelken ( kortere ) hebben jullie dan wel de main air jets dichtgezet ?

ramair komt rechtstreeks van voren naar de carbs , die houden dus de vlotterkamers constant op druk

je bewerkte inlaten heb je niets meenodig , dat is de kop

neem verder aan dat de timing van de nokkenassen goed staan afgesteld ?

moeilijk te zien hiervandaan ,maar denk toch dat je richting carbs moet zoeken
 
De test met de carb. ga ik zeker doen.
Airbox eraf en gas geven kijken wat er gebeurd.
Nokkenas timing moet goed zijn, anders constant problemen en niet alleen in de bochten.

Diegene waar ik de motor van heb is zelf motorfiets-monteur. Tevens op hoop niveau geraced.
Zal het vragen wat je zei over main air-jets.
 
Zit inderdaad een buis in het inlaatsysteem.

Kan ik deze zonder problemen loskoppelen?
Lastig voor jou om te oordelen, hebt het natuurlijk niet gezien.

Heb er wel foto's van, alleen bijvoegen lastig...
 
Terug
Bovenaan Onderaan