Inhouden ZX9R '98 bij koud (lees: rond de 0) weer

KawaMaup

MF veteraan
11 mei 2003
1.814
0
Den Haag
Facebook
Nu het toch aanzienlijk kouder begint te worden gaat mij iets opvallen. Sinds een paar weken houd mijn zx9r af en toe in. Als ik bijvoorbeeld op de snelweg wil gaan inhalen zeg maar van 130 naar 150. Hij zakt niet in maar het lijkt net of ie in 1 keer een cylinder mist ofzo. Na een paar seconden vol het gas open te trekken komt in 1 keer weer het vermogen beschikbaar en schiet hij er als een raket vandoor. Gistermorgen naar mijn werk (t was dus echt wel koud :X ) heeft ie dat net zo lang gedaan totdat ik weer een beetje binnen de bebouwde kom reed. Volgens de werkplaats van mijn dealer zou het kunnen dat bij extreme kou er delen bevriezen die niet de kans krijgen om lekker te ontdooien doordat de rijsnelheid te hoog is. Ik rijd voor woon/werk zo'n 70 km heen en terug. Zelf denk ik dat het ook te maken heeft met het feit dat mijn motor nu ruim 11000km gelopen heeft terwijl hij z'n afleverbeurt bij 4100km gehad heeft. Hij staat nu dus voor een grote beurt incl kleppen stellen bij de dealer maar ik zou graag willen weten of dit een vaker voorkomend geval is. Ik heb mijn motor in januari dit jaar gekocht en heb toen zonder problemen de rest van de winter doorgereden. Heeft er iemand ervaring met zulke verschijnselen of heeft dit echt te maken met het toe zijn aan een grote beurt :? .
Ik hoor het graag
 
Tja, je ZX heeft carbs. Misschien is je mengsel niet zo gelukkig afgesteld op deze lage(re) temperaturen? Ik roep dit maar, omdat mijn carb-Gixxer zich juist bij de temperaturen van deze week lekkerder voelt, dan van de zomer bij 25+ graadjes.
Enne... Kleppen stellen al bij 15k? Wow! Ik dacht dat ook een ZX pas aan de beurt was bij 24k?
 
Klinkt inderdaad als het bevriezen van je carburateurs.

Ff uitleggen: bij temperaturen boven de 0 graden tot een graad of 6/7 zit er nog relatief veel vocht in de lucht. Die vochtige lucht wordt met kracht het inlaatkanaal van je carbs ingezogen, door de onderdruk. Door de onderdruk koelt de lucht enkele graden af. De lucht is al niet erg warm en het vocht bevriest in je carbs. Na korte tijd ontdooit de boel weer door de warmte van je blok. Ga je dan weer gassen, dan gebeurt vaak weer hetzelfde.

Op de meeste motoren lopen er fijne kanaaltjes met koelvloeistof rond je carbs, juist om ze op te warmen. Ik weet niet of dat bij jouw motor ook zo is? Die kanaaltjes verstoppen nogal eens, met als gevolg het bevriezen van je carbs.
Daar zou ik eerst naar kijken.
Er is inderdaad spul in de handel tegen het bevriezen van de carbs. Dat zou je daarna kunnen proberen.
Zorg in ieder geval dat je, bij dit soort temperaturen, rustig/geleidelijk op het gas gaat, omdat bevriezen makkelijker optreedt bij grote veranderingen in de stand van de gashandle. Kan best wel link zijn, een motor die plotseling gaat stokken bij het inhalen....
 
Ahaaa...nah da's dan lekker allemaal. Overigens..wat is de naam van die vloeistof en is dat net zo iets als dat spul in die kleine zwarte flesjes met die gele doppies?
ps1 by the weg..over die kou gesproken, als je smorgens om 05.30 weggaat omdat je vroeg moet beginnen is het op mijn thermometer buiten zeggen en schrijven 2 graden...dát noem ik dus niet warm...bwoehahahahaa

Maarre..ik zal het ook eens effies doorgeven aan de dealer.

ps2 volgens het onderhoudsboekje is het de bedoeling dat er bij 12000 km een grote beurt met kleppen stellen wordt uitgevoerd. Dus ik weet niet hoe het met die Gixxer zit, maar ik neem aan dat die techniek nou niet echt zo veel vooruitstrevender is dat die kleppen wel pas bij 24000 gesteld moeten worden. Juist bij relatief Jonge motoren (dus weinig km's gedraaid is dit zeeeeeer aan te bevelen.

In iedergeval ga ik de boel eens laten checken


laterrrrr
 
forte 2 heb ik erbij gegooid en ga al na 100 km tanken om de toevoeging zo lang mogelijk in de tank te houden zei het wat in minder sterkere mate...
ik had er ook last van maar alleen als het en vochtig en tegen de 4 a 5 graden is.
is trouwens wel een duur spulletje dat forte 2 ik moest ff € 9.65 afrekenen..

maar ja als het daarmee weg blijft is het een iritatie minder tijdens het rijden..

suc6
 
Inderdaad...Forte 2 is de naam van dat produkt.
Overigens heb ik hem vanmorgen weer bij de dealer opgehaald enne.....als een zonnetje rijd ie weer. Ik heb effe gezien wat er zoal vervangen is... Nou m'n luchtfilter was zo smerig dat je er waarschijnlijk wel hachee van kon koken. Bougies waren echt behoorlijk dicht aan het slaan en de olie had ook z'n langste tijd wel gehad. Verder nog even over het "probleem"gehad maar dat moesten we maar eens gaan uitvissen als ik maandag ochtend weer richting werk ga.

In iedergeval bedankt voor de reacties.

Laterrrrr
 
Vanmorgen om 6 uur de groene vriend gestart en de boel even rustig op temp laten komen. Uiteraard maar eens rustig aan gedaan want de boel moet er nog een beetje inkomen met nieuwe olie etc etc. Kan zeggen dat hij nu weer perfect loopt. Ik heb hem ook eens even flink laten zakken in toeren en daarna in z'n 6 van onderuit laten opkomen naar 140....geen probleem meer te voelen/horen. Ik denk toch dat het dus met de grote beurt te maken heeft gehad. Nu nog een echt koud dagje afwachten en dan nog maar eens rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan