Inhouden?

KleijeRR

Die hard MF'er
6 dec 2009
902
1
Ha iedereen,
Ik ben geen held in uitleggen maar ga het toch proberen :+

De laatste tijd heb ik soms last van inhouden van de motor als ik overschakel van z'n 2 naar z'n 3 (alleen bij deze overschakeling). Dit gebeurt alleen als ik schakel bij 10.000+ toeren. De motor klimt niet in toeren of maakt geen raar geluid tijdens dit gebeuren maar houdt gewoon in voor een halve seconde ofzo terwijl ik wel gewoon het gas open heb, daarna scheurt ie probleemloos verder.

Zoals ik al zei het gebeurd niet altijd, maar het is wel irritant. Het gebeurt overigens alleen als ik de koppeling gebruik om te schakelen. Zonder koppeling schakelen heb ik er geen last van. Het betreft een '03 honda cbr 600 rr. Iemand enig idee?

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
het zijn de nokken aan de zijkant van de tandwielen die slijten of afronden.
een tandwiel haakt in een ander tandwiel met de nokken aan de zijkant van het tandwiel, om een versnelling tot stand te brengen.
als er nu bij 1 tandwiel de nokken versleten zijn, worden de tandwielen door de kracht van de motor uit elkaar gedrukt en de versnelling valt weg.
dit gaat in het begin maar heel even omdat de tandwielen tegengehouden worden door de schakelvork.
kan aanvoelen als een hik.
dit wordt steeds erger totdat de versnelling helemaal niet meet te gebruiken is.
 
@bananeman1001
Bedankt voor de uitleg, als ik het goed begrijp is er dus de mogelijkheid dat alle (zie plaatje hieronder) nokken op het 3e tandwiel versleten zijn?

gearsselect1.jpg


Zou het dan niet elke keer moeten gebeuren? en ook als ik zonder koppeling schakel?
Vragen vragen vragen :P
Aan de andere kant hij heeft pas 17.000 straat kilometers gelopen dus dat lijkt me wel heel erg snel :o



@Sjiem
Dit is niet het geval :P ik weet hoe deze klinkt, en het gebeurt ook bij toerentallen 5000 RPM van de begenzer vandaan.
 
Laatst bewerkt:
een lage km stand is helaas geen garantie dat dit soort schade niet kan ontstaan.

en in het begin gebeurt het meestal als je de bak zwaar belast.
ook kan het zijn dat je zonder koppeling wat trefzekerder schakelt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan