Injectie op motor

richor

Rookie
5 mrt 2008
19
0
Hallo ik ben Richard en heb me net aangemeld op dit forum

Ik speel al een tijdje met het idee om een injectie systeem op mijn motor te bouwen gebruik makende van bestaande onderdelen

* Custom inlaatspruitstuk
* Injectoren ( nog niet bekend) inspuithoeveelheid afhankelijk van duratie tijd) Sequentieel geschakeld
* Gasklephuis van een Ford 1.8 Zetec ( geheel mechanisch 60mm doorsnede)

Mijn Ecu word zelf gemaakt van een programmeerbare chip en A/D converterd.

Inputs:
* gasklep sensor
* Luchtmassa meter
* lambda sonde
* temp Sensor
* toerental sensor

Outputs:
* Injectoren

Ik wil om te beginnen voor elke 500 toeren een map aan maken met de formules voor de formules om een ideale mengverhouding te krijgen voor lucht en brandstof met toeren, hierdoor kan de chip de inspuit duratietijd van de injectoren bepalen in seguentiele inspuiting.

Ik heb mechanisch meer als voldoende kennis om dit te realiseren en elektrotechnish ook.

Mijn vraag aan jullie is? mis ik iets? of zien jullie dit als een succesvol of iig mogelijk project? en uiterraard wat zou de vermogen winst zijn?

De set zou circa 400 euro kosten dus zou het dan ook commercieel aantrekkelijk zijn?,. door een ander spruitstuk zou deze set universeel toepasbaar zijn. het ECU programma kan namelijk met een USB interface naar elke wens in te stellen zijn.

ook zou dit ivm de luchtmassa meter veel beter werken met een turbo opstelling ?

Alvast bedankt groetjes
Richard
 
Laatst bewerkt:
Hallo ik ben Richard en heb me net aangemeld op dit forum

Ik speel al een tijdje met het idee om een injectie systeem op mijn motor te bouwen gebruik makende van bestaande onderdelen

* Custom inlaatspruitstuk
* Injectoren ( nog niet bekend) inspuithoeveelheid afhankelijk van duratie tijd) Sequentieel geschakeld
* Gasklephuis van een Ford 1.8 Zetec ( geheel mechanisch 60mm doorsnede)

Mijn Ecu word zelf gemaakt van een programmeerbare chip en A/D converterd.

Inputs:
* Luchtmassa meter
* lambda sonde
* temp Sensor
* toerental sensor

Outputs:
* Injectoren

Ik wil om te beginnen voor elke 500 toeren een map aan maken met de formules voor de formules om een ideale mengverhouding te krijgen voor lucht en brandstof met toeren, hierdoor kan de chip de inspuit duratietijd van de injectoren bepalen in seguentiele inspuiting.

Ik heb mechanisch meer als voldoende kennis om dit te realiseren en elektrotechnish ook.

Mijn vraag aan jullie is? mis ik iets? of zien jullie dit als een succesvol of iig mogelijk project? en uiterraard wat zou de vermogen winst zijn?

De set zou circa 400 euro kosten dus zou het dan ook commercieel aantrekkelijk zijn?,. door een ander spruitstuk zou deze set universeel toepasbaar zijn. het ECU programma kan namelijk met een USB interface naar elke wens in te stellen zijn.

ook zou dit ivm de luchtmassa meter veel beter werken met een turbo opstelling ?

Alvast bedankt groetjes
Richard
Hoe bedoel je commercieel aantrekkelijk?
En voor wat betreft de haalbaarheid: Dat zit wel snor, er zwerft hier ook nog ergens een topic rond van iemand die zijn motor aangepast had zodat die ook op LPG reed..... IK bedoel maar....
 
je mist of de klopsensor of de gasklepsensor, hoe ga je n.l controleren dat je b.v. wilt gaan accelereren, dat doe je door de stand van de gasklep, t.o.v. je hoeveelheid lucht
 
Hoe bedoel je commercieel aantrekkelijk?
En voor wat betreft de haalbaarheid: Dat zit wel snor, er zwerft hier ook nog ergens een topic rond van iemand die zijn motor aangepast had zodat die ook op LPG reed..... IK bedoel maar....


Da's wel heeeeel wat anders. Op gas rijden is technisch niet zo lastig. In jectie is wel heel andere koek.

Ik vind het wel een leuk project. Ga je de voortgang een beetje bijhouden hier? Dan gaat het topic in mijn favorieten. Zelf heb ik niet veel aan een universeel setje ofzo want ik heb al injectie.
 
Da's wel heeeeel wat anders. Op gas rijden is technisch niet zo lastig. In jectie is wel heel andere koek.

Ik vind het wel een leuk project. Ga je de voortgang een beetje bijhouden hier? Dan gaat het topic in mijn favorieten. Zelf heb ik niet veel aan een universeel setje ofzo want ik heb al injectie.
Vanuit jouw oogpunt misschien niet zo lastig.... maar ik vind het wel een prestatie van formaat :P
 
Ik wil opzich het project wel bijhouden want het spruitstuk met mengkamers word op dit moment gemaakt,.. en de Xilinx Spartan PCB voor te programmeren komt uit amerika over,.. alleen de A/D converters heb ik nog niet in bezit en dan kan ik beginnen met een testopstelling,

Waar ik wel bang voor ben is dat het gasklephuis een beetje overkill gaat worden. Injectoren heb ik ook nog niet maar het is niet zo een groot probleem aangezien de hoeveel CC`s die ingespoten worden afhankelijk is van de brandstof druk,.. en de duratie tijd,. de Nozzles zijn helaas geen variabele op dit moment omdat ik in de testfase redelijk low budget wil blijven.

Ik weet echter niet hoe lang het gaat duren voordat ik echt een motor kan gaan testen aangezien ik eerst alle spullen bij elkaar wil hebben en een paar testopstellingen wil maken,. zowiezo moet ik nog heel veel factoren gaan berekenen, of opzoeken.


Zou iemand die geen injectie heeft,. +- 400 euro uitgeven voor een compleet systeem met een op maat geschreven ecu? handig met een turbo conversie !
 
Ik wil opzich het project wel bijhouden want het spruitstuk met mengkamers word op dit moment gemaakt,.. en de Xilinx Spartan PCB voor te programmeren komt uit amerika over,.. alleen de A/D converters heb ik nog niet in bezit en dan kan ik beginnen met een testopstelling,

Waar ik wel bang voor ben is dat het gasklephuis een beetje overkill gaat worden. Injectoren heb ik ook nog niet maar het is niet zo een groot probleem aangezien de hoeveel CC`s die ingespoten worden afhankelijk is van de brandstof druk,.. en de duratie tijd,. de Nozzles zijn helaas geen variabele op dit moment omdat ik in de testfase redelijk low budget wil blijven.

Ik weet echter niet hoe lang het gaat duren voordat ik echt een motor kan gaan testen aangezien ik eerst alle spullen bij elkaar wil hebben en een paar testopstellingen wil maken,. zowiezo moet ik nog heel veel factoren gaan berekenen, of opzoeken.


Zou iemand die geen injectie heeft,. +- 400 euro uitgeven voor een compleet systeem met een op maat geschreven ecu? handig met een turbo conversie !
Ik hoef niet zo nodig een turbo, injectie... daar zou ik dan eens over na moeten denken, en het verschil misschien moeten ervaren voor ik daar 400 euro voor uit wil trekken... Maar zorg eerst maar eens dat je zover bent. ;)
Als je dit topic update dan gaat het ook onder mijn favorieten iig.....
 
Zonder turbo krijg je na montage van een injectiesysteem geen enkele vermogenswinst.
Met een enkel gasklephuis is het vermogen lager dan met 4 carburateurs.

De enige reden dat injectie op motorfietsen wordt toegepast is de lagere uitstoot van giftige gassen, in samenwerking met een katalysator.
 
Zonder turbo krijg je na montage van een injectiesysteem geen enkele vermogenswinst.
Met een enkel gasklephuis is het vermogen lager dan met 4 carburateurs.

De enige reden dat injectie op motorfietsen wordt toegepast is de lagere uitstoot van giftige gassen, in samenwerking met een katalysator.
Dank, dan is het dus sowieso al niet interessant voor mij. :)
 
Zonder turbo krijg je na montage van een injectiesysteem geen enkele vermogenswinst.
Met een enkel gasklephuis is het vermogen lager dan met 4 carburateurs.

De enige reden dat injectie op motorfietsen wordt toegepast is de lagere uitstoot van giftige gassen, in samenwerking met een katalysator.

Dus zonder turbo zou het niet veel winst boeken,..maar met turbo zou de injectie wel beter zijn aangezien je de brandstof toevoer kunt regelen,.?

een andere optie is om 2 gaskleppen te zetten voor een 4 cilinder,.. zou dat dan beter zijn ? maakt voor mijn regeling niet zo heel erg gek veel uit.

als er niet wat vermogen winst of efficientie valt te halen zonder turbo dan moet ik dit project nog eens gaan overwegen.
 
Dus zonder turbo zou het niet veel winst boeken,..maar met turbo zou de injectie wel beter zijn aangezien je de brandstof toevoer kunt regelen,.?

een andere optie is om 2 gaskleppen te zetten voor een 4 cilinder,.. zou dat dan beter zijn ? maakt voor mijn regeling niet zo heel erg gek veel uit.

als er niet wat vermogen winst of efficientie valt te halen zonder turbo dan moet ik dit project nog eens gaan overwegen.

Een 4-cilinder motorfiets heeft niet voor niets 4 gasklephuizen of carburateurs.
Dan is de stromingsweerstand het kleinst.
Met een turbo speelt dat geen rol, omdat je met overdruk werkt.

Motorfietsen zijn er in het algemeen na de invoering van injectie niet zuiniger op geworden. Het lijkt dus of injectie bij kleinere cilinderinhouden minder goed werkt.

Nog iets: mijn moeder heeft een Subaru Vivio, een 660cc 4-cilinder.
Het viel mij op dat dat ding ook 4 gasklephuizen heeft.
 
Hallo Richard, en welkom!

Dat is zeker zelf te doen. De inputs die je beschrijft zijn voldoende om mee te rijden. Zorg wel voor een wideband lambda sonde want dat maakt het wel heel wat makkelijker. En als het kan een stukje geheugen erbij zodat je later rustig na kunt kijken wat er is gebeurt, dat spaart je uiteindelijk heel veel tijd.

Ik was ook ooit eens van plan om zoiets zelf te bouwen maar gezien de tijd die het ging kosten (vergeet de pc software niet!) heb ik deze stap overgeslagen. Direct een injectiesysteem gekocht en lambdasonde (kronenburg) en dat met behulp van een berg auto onderdelen op mijn GS850 gezet. En dus ook een turbo erbij om maar lekker gebruik te kunnen maken van alle opties die een goed injectiesysteem bied.

Mijn computer regelt ook de ontsteking en dat zou ik er ook maar gelijk bij in ontwerpen als je zoiets zelf bouwt. Bij de eerste tests gewoon het standaard ontstekingssyteem gebruiken anders blijf je aan het zoeken als er iets niet helemaal goed zit.

Als ik je een tip mag geven voor de sensoren: Gebruik geen MAF sensor, deze zijn gevoelig voor vuil (turbo!) en erg groot in verhouding tot het alternatief (MAP). Luchtdruksensoren zijn als 8 pins IC's te koop (Honeywell) en leveren je gelijk een waarde van 0,5-4,5V. Ideaal :). Of ga naar de autosloop en trek daar een MAP sensor uit een oude japanner, bijna elk oud koekblik met injectie heeft dat wel.

Je gasklep zou ik niet te groot nemen, welke fiets is het slachtoffer hiervan? Dit weekend zal ik mijn gasklep eens opmeten (nissan bluebird dacht ik). Maar ik rij ook alles met minimale gasklepopeningen (zeker met turbo :P).

Een enkele gasklep kan ik afraden want bij een backfire is het dus 100% prijs door het grote volume en het feit dat gelijk alle inlaatkanalen tegelijk knallen. Backfires zijn bij mij veruit het grootste probleem en ik probeer van alles om daar van af te komen. Ga hem denk ik ombouwen naar enkele ontsteking en geen waste-spark.

Gr. Jeroen (electronica/programmeren is mijn werk en motoren zijn hobby :))
 
Een zeer interessant project. Ikzelf heb ook mijn eigen ECU ontwikkeld (helaas nooit afgekomen door tijdgebrek en andere prioriteiten). Een ECU met heel veel mogelijkheden en heb zelfs een FPGA overwogen (en mijn volgende (die ik waarschijnlijk nooit ga maken :)) bevat ook een FPGA).

Eerst even dit, injectie heeft wel degelijk een voordeel. Het hoeft zeker geen vermogenswinst op te leveren, maar omdat je de timing (ontsteking en inspuiting) erg nauwkeurig kan regelen, kan je wel enkele PK's winnen. Verder heb je geen last van bevroren carbs en kan (hoeft dus niet) je een verbruiksvoordeel halen. Verder is het gewoon leuk om zoiets voor elkaar te krijgen.

Een enkele gasklep is niet verstandig. Een motor heeft weinig koppel en moet het van zijn toeren hebben. Om een beetje goede vulling te krijgen bij hogere toeren, heb je dus zo min mogelijk aanzuigweerstand nodig (bij lage toerentallen wil je dit juist wel btw). Dit betekent een zo kort mogelijke aanzuigbuis (gasklep). Om de weerstand verder te verkleinen (en de hoeveelheid aangezogen lucht te vergroten), is het verstandig om er 4 te monteren (1 per cylinder).

Verder denk ik dat je toch wel iets te licht denkt over een ECU. Het is een moeilijke klus. Niet alleen qua hardware, maar ook qua software. Als je op een motor rijdt, wil je niet dat de injectie/ontsteking stopt in een bocht. Ook wil je graag dat de motor meteen start en betrouwbaar is. Dit heeft heel veel gevolgen voor je design. Te denken valt aan EMC/EMI (moet je zeker rekening mee houden!). Verder het temperatuurbereik van de componenten (-40 tot 85 en liefst tot 125C), de trilbestendigheid van de ECU (je wilt niet dat er componenten af vliegen of solderingen scheuren), werking van de ECU bij extreme temperaturen (klimaatkast benodigd), enz. Maar goed, dat is om een betrouwbare ECU te maken. Neemt niet weg dat het dus altijd leuk is om te proberen en er mee te hobby-en. Wil je het commercieel op de markt brengen, dan moet je wel dit soort zaken testen en dan kom je niet aan 400e/ECU.

Wat je nodig hebt aan inputs (oa):
- Accu spanning (lagere spanning is langzamere openingstijden van de injectoren);
- Gasklep sensor (TPS) om acceleratieverrijking toe te passen (anders krijg je schokken tijdens plots gas geven);
- MAP sensor *1 (luchtdruk sensor) om de motorbelasting te meten;
- Barometer sensor. Dit kan eventueel zodat je kan corrigeren voor hoogte verschillen (ijlere lucht);
- Luchttemp. sensor;
- Motortemp. sensor (als de motor koud is, moet je meer inspuiten);
- Nokkenas positie sensor (heb je nodig voor sequentiele injectie; anders weet je niet wanneer je moet inspuiten);
- Krukas positie sensor (om de hoek van de krukas te bepalen en om het toerental te berekenen);
- Lambda sensor. Dit kan, maar hoeft niet. Je kan open-loop draaien maar mooier is om een lambda-sensor toe te passen zodat je closed loop kan draaien en dat de ECU kan leren;
- enz (er zijn er nog wel een paar die makkelijk kunnen zijn);

*1: Een echte luchtmassameter wil je niet gebruiken ivm de weerstand. Verder is een MAP ook beter geschikt voor turbo applicaties.

Al met al komt er erg veel bij kijken. En dan nog niet eens gesproken over de software (koude/warme start implementatie, idle control (lastig), accel. verrijking, interpoleren van tabelwaarden, closed-loop control, sensor error detectie en correctie, enz). ERUG veel werk maar ERUG! leuk om te doen. Hou rekening met oa de volgende zaken:
- Storing in je electronica ivm overspraak, groundbounce of current-loops;
- Foutje in je ontwerp (je kan nog zoveel controleren; er komt vast een foutje voor wat erg vervelend kan zijn (redesign van je pcb));
- Beperkingen van de gekozen hardware waardoor je problemen krijgt en welke je door omwegen moet oplossen;
- Tijdgebrek (geloof me, kost veel tijd om een goede ECU te maken);
- Geldgebrek (Ontwerp, redesign, testen, programmeren, componenten, enz kost je gauw enkele duizenden euro's. Ga er niet vanuit dat alles in 1x werkt);


Ik wil je zeker niet demotiveren! Ikzelf heb wel 5 ECU's ontworpen op papier en eentje heb ik ook omgezet in hardware. Ben er al vanaf 2000 mee met vlagen mee bezig en heb ontzettend veel geleerd qua injectie, ontsteking, werking motoren, potentiele problemen, enz. Ik zou zelf ook weer graag een ECU willen maken (op basis van een FPGA en volledig configureerbaar) maar het kost me teveel tijd en geld. Ook is het erg lastig om dit tot een commercieel succes te maken (ivm mileueisen en het steeds complexer worden van auto's en motoren). Mocht je vragen hebben, opmerkingen of wat dan ook.... shoot!

Ik wens je heel veel succes en vooral: Heel veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Hallo,... hartstikke bedankt voor jullie reactie`s,. het is mooi om te zien dat je goed geholpen word.

Ik wil mijn ECU eerst op een Programmeerbare chip implementeren en als dit werkt kan er een echte pcb ontworpen worden. er zal indd een aantal onderdelen van een auto gehaald moeten worden en was zelf ook al van plan een MAP sensor te gebruiken. de condities waarin de sensoren zullen moeten werken zullen indd een grote factor in het design zijn.

De chip heeft een beperkt geheugen waar eventueel informatie naar weg geschreven kan worden. ik maak voorlopig even gebruik van een Aduc bordje en C++ software, dit is natuurlijk dubbel maar ik wil ook eerst alle ins en outs ontdekken. *D

Ik zeg ook niet dat ik alles weet over hoe een injectie werkt, en berekend moet worden, maar ik ben wel enthousiast en als er toch voordelen aan een injectie systeem zijn wil ik het project graag beginnen,

Ik zal alleen even moeten kijken waar ik 4 kleinere gaskleppen vandaag kan halen,. zoals gezegd is er een auto die er 4 heeft maar het type zegt me niets dus die zal vrij lastig zijn.


Dus voorlopig maak ik voor de testen gebruik van:

* Xilinx Spartan programmeerbare chip op pcb met A/D converters
* AduC bordje met C++ programmeer software.

alle 2 met USB interface zodat programmeren via de pc mogelijk is

Ik zou het liefste eerst het injectie gedeelte maken, dan het ontsteking gedeelte.

bedankt voor de reacties
 
Laatst bewerkt:
Xilinx_FPGA_Configuration_iMPACT_11.gif


projnav.GIF


programma

overview.jpg

Alleen die van mij heeft USB interface

armmini-aduc7026_small.jpg

Aduc Bordje

C++DemoUI.jpg

Visual studio`s van microsoft


Voor de mensen die eventueel niet weten waar we het over hebben, chips zijn normaal vast uitgevoerd met poorten,.. deze chips kunnen geprogrammeerd worden van registers tot flipflops,. noem het maar op

Xilinx schrijf je met Xilinx ESI (freeware) ik gebruik profesionak
AdUc schrijf je met C++ ook freeware, moet wel registreren.

De kitjes kosten een schijntje dus dit is een mooie alternatief om te testen want een fout is namelijk zo gecorigeerd.

Groetjes
 
het programmeren en de electronica is mijn wijk niet, daar kan ik je niet mee helpen.

de gasklep die je wil gebruiken is echt veel te groot.
de motor trekt niet genoeg om daar enige stroming en dus luchtsnelheid in te krijgen.
hij hoeft natuurlijk niet aan te zuigen zoals een veel te grote carburateur maar je hebt wel stroming nodig om te mengen.

zoek of maak een gasklep met ongeveer de diameter van de originele carburateurs.
zeg dat je een grote harlie hebt zal die niet meer als 40-42 mm zijn.
voor een viercilinder is 30-32 mm genoeg.

of je moet alleen volgas willen rijden.
 
Hallo ik ben Richard en heb me net aangemeld op dit forum

Ik speel al een tijdje met het idee om een injectie systeem op mijn motor te bouwen gebruik makende van bestaande onderdelen

* Custom inlaatspruitstuk
* Injectoren ( nog niet bekend) inspuithoeveelheid afhankelijk van duratie tijd) Sequentieel geschakeld
* Gasklephuis van een Ford 1.8 Zetec ( geheel mechanisch 60mm doorsnede)

Mijn Ecu word zelf gemaakt van een programmeerbare chip en A/D converterd.

Inputs:
* gasklep sensor
* Luchtmassa meter
* lambda sonde
* temp Sensor
* toerental sensor

Outputs:
* Injectoren

Ik wil om te beginnen voor elke 500 toeren een map aan maken met de formules voor de formules om een ideale mengverhouding te krijgen voor lucht en brandstof met toeren, hierdoor kan de chip de inspuit duratietijd van de injectoren bepalen in seguentiele inspuiting.

Ik heb mechanisch meer als voldoende kennis om dit te realiseren en elektrotechnish ook.

Mijn vraag aan jullie is? mis ik iets? of zien jullie dit als een succesvol of iig mogelijk project? en uiterraard wat zou de vermogen winst zijn?

De set zou circa 400 euro kosten dus zou het dan ook commercieel aantrekkelijk zijn?,. door een ander spruitstuk zou deze set universeel toepasbaar zijn. het ECU programma kan namelijk met een USB interface naar elke wens in te stellen zijn.

ook zou dit ivm de luchtmassa meter veel beter werken met een turbo opstelling ?

Alvast bedankt groetjes
Richard


mijn harley heeft een PCIII racetuner, die kan ik ook gewoon aan men laptop hangen en een nieuwe afstelling voor mijn EFI injectie systeem inladen, erg leuk om mee te experimenteren. Hopelijk lukt het je de complete zooi werkende te krijgen
 
Terug
Bovenaan Onderaan