injectiefiets lang stilgestaan

nopper

MF veteraan
11 jun 2004
3.192
10
meerhout
Welke problemen kan ik verwachten bij een moderne motor (2000) die ongeveer 5 jaar heeft stilgestaan?

Wat te doen vooralleer weer op te starten?

Gaat om een Aprilia RSV Mille 2000 met 5000km op de klok

Stond in een meestal verwarmde ruimte met een zeil erover. Motor was mooi ingespoten met spray. Nergens roest ofzo te bespeuren. Hij ziet er nieuw uit.
 
Laatst bewerkt:
hoeveel ben je bereid uit te geven?

gewoon vloeistoffen en misschien accu zijn wel minimaal.
olie heeft 5 jaar staan verzuren
remvloeistof zal veel te veel water in zitten
koelvloeistof kan nooit kwaad en weet je meteen of er binnen in het koelcircuit geen roest zit.
accu kan overleden zijn.

verder zullen de banden niet nieuw geweest zijn toen de motor stil kwam te staan. misschien ook vervangen.

ketting goed controleren, net als alle andere slijtage dingen waar je op kunt komen. eventueel lagers nagaan

dat is wel zo'n beetje waar ik aan kan denken
 
hoeveel ben je bereid uit te geven?

gewoon vloeistoffen en misschien accu zijn wel minimaal.
olie heeft 5 jaar staan verzuren
remvloeistof zal veel te veel water in zitten
koelvloeistof kan nooit kwaad en weet je meteen of er binnen in het koelcircuit geen roest zit.
accu kan overleden zijn.

verder zullen de banden niet nieuw geweest zijn toen de motor stil kwam te staan. misschien ook vervangen.

ketting goed controleren, net als alle andere slijtage dingen waar je op kunt komen. eventueel lagers nagaan

dat is wel zo'n beetje waar ik aan kan denken
Precies.wat hier staat.

Ik kocht ook een motor met hetzelfde verhaal en het eea vervangen. Banden moet je aanvoelen. De banden waar ik nu nog op rijd zijn 8 jaar oud en heb ik geen problemen mee. Maar ja, vertonen de jouwe droogte scheurtjes dan vervangen..
 
Accu is dood, ook al stond hij lang aan de lader.
Gezien ik een sportieve fietser ben worden banden sowieso vervangen.
Dacht zelf ook dat het dat zo'n beetje was. Misschie nog een flesje forte in de tank om het injectiesysteem eens te reinigen. Maar verder hoeft het toch niet erg te zijn?

Hoe zouden de cylinderwanden eruitzien???
 
Accu is dood, ook al stond hij lang aan de lader.
Gezien ik een sportieve fietser ben worden banden sowieso vervangen.
Dacht zelf ook dat het dat zo'n beetje was. Misschie nog een flesje forte in de tank om het injectiesysteem eens te reinigen. Maar verder hoeft het toch niet erg te zijn?

Hoe zouden de cylinderwanden eruitzien???
Idd injectiereiniger gebruiken. Blok zou vast kunnen zitten, ofschoon ik dat niet verwacht. Even met de hand rondzwengelen in een hoge versnelling. Dan weet je het snel genoeg.
 
Je hoeft niets te verwachten. Ik heb een Falco gehad (R.I.P. helaas '( ), deze had 4 jaar stil gestaan. Nieuwe batterij erin, even aaien, contactsleutel om, 2 seconden de startknop indrukken en lopen maar :}
Daar zou ik ook van uitgaan. De motorboer doet ook niet anders. Dan warmdraaien en vloeistoffen vervangen. (hoewel de motorboer dat soms alleen tegen betaling doet)
 
Heb een tuono staan en voor een proefrit moest ik de verstuivers even schoonmaken, zaten keurig dichtgepllakt.
Liep op 1 cilinder, ach was wel snel opgelost, jammer dat de gene die de proefrit had aangevraagd niet kwam opdagen, maar dingetje staat er weer fris bij, dat weer wel *D
 
Je hoeft niets te verwachten. Ik heb een Falco gehad (R.I.P. helaas '( ), deze had 4 jaar stil gestaan. Nieuwe batterij erin, even aaien, contactsleutel om, 2 seconden de startknop indrukken en lopen maar :}
:^
Precies. Zo heb ik m'n SV gekocht, lang stil gestaan bij de vorige eigenaar en daardoor erg weinig km's. Nieuwe accu, vloeistoffen, oliefilter, bandjes (1e bandjes zaten er nog op, waren nog lang niet versleten maar hadden wel droogtescheurtjes). Verder niks bijzonders aan gedaan. Had nog een luchtfilter gekocht maar die erin zat was nog als nieuw.
Beestje reed meteen perfect, nog nooit een slag gemist en geen olieverbruik of andere gekkigheden.

Ik zou zeggen, gefeliciteerd met de mooie aanschaf en veel plezier! :]
 
Heb een tuono staan en voor een proefrit moest ik de verstuivers even schoonmaken, zaten keurig dichtgepllakt.
Liep op 1 cilinder, ach was wel snel opgelost, jammer dat de gene die de proefrit had aangevraagd niet kwam opdagen, maar dingetje staat er weer fris bij, dat weer wel *D
[me]kijkt gelijk op jouw site naar een Toon en zie er geen eentje staan.[/me] Jammer, mooie dingen.

Hoe krijg je een verstopte verstuiver eigenlijk schoon?
 
Laatst bewerkt:
[me]kijkt gelijk op jouw site naar een Toon en zie er geen eentje staan.[/me] Jammer, mooie dingen.

Hoe krijg je een verstopte verstuiver eigenlijk schoon?


Flex en staalborstel :9 .
Ultrasoonreiniger.
Ik verkoop zelf geen motoren, maar mijn collega Mantelmotoren wel en bij hem staat hij er wel op, echt een leuke fiets.
En omdat we samen in het zelfde pand zitten lijkt het weleens op dat ik ook verkoop doe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan