Inlaat cilinder schroefdraad Honda cb750 sport 1977

20 jul 2022
67
7
Hallo allemaal,
ik ben onlangs begonnen om weer leven te krijgen in een Honda cb750 sport uit 1977.
Deze motor stond al enige jaren stil (waarschijnlijk zo’n 4 jaar en is 2 jaar terug aangeschaft) Ik heb de carbs ultrasoon gereinigd en de motor loopt weer. Nog werk zat zoals afstellen, contactpunten, synchro, kuipdelen, lekkende remcilinders verlichting etc. Enkel kwam bij het loshalen van de carbs een probleem aan het licht, de inlaat in de cilinder van nr. 1 is het schroefdraad van kapot, er is eerder een zichtbare reparatie aan geweest maar kan ik niet thuisbrengen wat daarvoor is gebruikt. Ik kan het benoemen als een soort teflon tape.
Nieuw schroefdraad lijkt mij lastig ivm te weinig materiaal wat over blijft. Is hier iets voor, is er een vorm van lijm, afdicht kit of iets wat volstaat zodat hij geen valse lucht krijgt wat nu dus aan de orde is.
Iemand ervaring hiermee?
Erg benieuwd naar oplossingen. (En of m’n verhaal een duidelijk beeld schetst van het probleem)
Groet Erwin
 
Ja, dat was inderdaad de bedoeling maar staat de motor niet thuis en heb ik onverwachts een dochtertje die ziek thuis blijft. Foto volgt vandaag zeker nog. Had ik inderdaad even bij mogen vermelden. Dus bij deze: foto’s volgen nog😊
 
Helicoil zetten is de enige echte schroefdraad oplossing.
In deze toepassing bedoel je?
Zonder foto denk ik ook dat een helicoil de beste oplossing is in dit geval.

Een Keensert is een stuk sterker en de bout mag je honderden keren losmaken en terug vastzetten.
images (1).jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik loop even wat voor uit (foto s )
Het beste is zo wie zo Helicoll zetten.
Als je de boel niet wilt (kunt) demonteren.is het misschien mogelijk om te werken met haakse boormachine met inge korte staal boor dito Helicoll draadtap.
 
Hallo allemaal,
ik ben onlangs begonnen om weer leven te krijgen in een Honda cb750 sport uit 1977.
Deze motor stond al enige jaren stil (waarschijnlijk zo’n 4 jaar en is 2 jaar terug aangeschaft) Ik heb de carbs ultrasoon gereinigd en de motor loopt weer. Nog werk zat zoals afstellen, contactpunten, synchro, kuipdelen, lekkende remcilinders verlichting etc. Enkel kwam bij het loshalen van de carbs een probleem aan het licht, de inlaat in de cilinder van nr. 1 is het schroefdraad van kapot, er is eerder een zichtbare reparatie aan geweest maar kan ik niet thuisbrengen wat daarvoor is gebruikt. Ik kan het benoemen als een soort teflon tape.
Nieuw schroefdraad lijkt mij lastig ivm te weinig materiaal wat over blijft. Is hier iets voor, is er een vorm van lijm, afdicht kit of iets wat volstaat zodat hij geen valse lucht krijgt wat nu dus aan de orde is.
Iemand ervaring hiermee?
Erg benieuwd naar oplossingen. (En of m’n verhaal een duidelijk beeld schetst van het probleem)
Groet Erwin
zijn er overmaat inlaat stukken voor te krijgen? Anders wordt het vast lassen lijkt me. Bovendien de vraag of het schroefdraad in de kop verrot is of van het inlaat ding

IMG_20220908_121024196_HDR.jpg
 
Ops had beter op foto moeten wacht.
Maar goed .
Beste is alle carburator.s verwijderen en de defecte bus cilinder/ carburator los schroeven kijken welke van de twee beschadigd is (kan ook allen twee zijn ) is het de bus met zeskant en uitwendige schroefdraad advies nieuwe kopen
en hopen dat deze goed vast te draaien is.
Is het de inwendige schroefdraad van de 1e cilinder dan denk ik dat je een nieuwe bus moet laten draaien waar van de schroef draad passing iets groter is en mischien ook iets langer . Sterkte
 
Hierbij de foto’s.
Op de foto is te zien hoe ik de “nozzle” nog op de carburateur heb. Op andere foto is waar deze dus in de cilinder draait. De schroefdraad is dus dol gedraaid.
 

Bijlagen

  • 777D4DC1-8DBC-4488-B1BD-A52632AB2859.jpeg
    777D4DC1-8DBC-4488-B1BD-A52632AB2859.jpeg
    445 KB · Weergaven: 49
  • EBEB48F5-7BA1-416A-BDDF-59F72F745466.jpeg
    EBEB48F5-7BA1-416A-BDDF-59F72F745466.jpeg
    247,1 KB · Weergaven: 54
  • E7D5FADD-D765-4BDD-8995-830D83C82128.jpeg
    E7D5FADD-D765-4BDD-8995-830D83C82128.jpeg
    399 KB · Weergaven: 58
  • 0C076139-F416-4740-A173-E8E9609D07EB.jpeg
    0C076139-F416-4740-A173-E8E9609D07EB.jpeg
    121,9 KB · Weergaven: 55
  • 3DABC0CD-538C-4942-9359-8A0964DD14B4.jpeg
    3DABC0CD-538C-4942-9359-8A0964DD14B4.jpeg
    188,6 KB · Weergaven: 57
Er zat dus echt teflon omheen. Ik wil wel proberen om aan een nieuwe nozzle te komen. Iemand suggesties? Lassen lukt mij niet, het is aluminium.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    233 KB · Weergaven: 23
Beging eerst even de schroefdraad van de cilinder met roterende staal borstel schoon te maken .daarna de spoed en binnenmaat van de schroefdraad op te meten deze vergelijken met schroefdraad tabel als forens je en nieuwe gaat kopen c.q. laten maken .
 
Nieuwe inlaat ding is dus niet meer verkrijgbaar, vele sites met genummerde onderdelen en tekening maar helaas. Bij een motorzaak geweest en inderdaad, niet te krijgen. Er blijken veel goede resultaten te worden behaald met 2 componenten lijm voor metaal specifiek voor schroefdraad en de juiste temperatuur. Deze gekocht, nu afwachten. Volgende week carbs er weer onder bouwen. Wordt vervolgd.
Nieuw ding?het is niet de bedoeling dat je die dingen er uit draait:N,daar moet je met je handjes vanaf blijven:Y,
dat ding is dan ook niet los te koop,hooguit als iemand ze nagemaakt heeft.
Mee eens, geen idee wat ze heeft gedreven om hem eruit te schroeven. Zover weet ik de historie niet.
 
Nieuwe inlaat ding is dus niet meer verkrijgbaar, vele sites met genummerde onderdelen en tekening maar helaas. Bij een motorzaak geweest en inderdaad, niet te krijgen. Er blijken veel goede resultaten te worden behaald met 2 componenten lijm voor metaal specifiek voor schroefdraad en de juiste temperatuur. Deze gekocht, nu afwachten. Volgende week carbs er weer onder bouwen. Wordt vervolgd.

Mee eens, geen idee wat ze heeft gedreven om hem eruit te schroeven. Zover weet ik de historie niet.
Hoewel ik in mijn studie lijmen en kitten heb gehad en weet dat veel onderdelen van bv een vliegtuig gelijmd zijn .ben ik zelf geen voorstander hier van .
Maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Hoop dat het blijft zitten
 
Terug
Bovenaan Onderaan