inlaatlucht.....warm of koud...?

diegekmetdieguzzi

MF veteraan
8 jun 2004
6.415
74
strijen
Gewoon de lucht naar de injectoren! Heb me weer wat in m'n kop gehaald:
het plan is om tussen de twee auspuffen onder de kont van mijn projectje een gedeelte van het luchtfilter te maken alleen nu heb ik wel eens ergens gehoord/gelezen dat de lucht naar/door de injectoren eigenlijk zo koud mogelijk zou moeten zijn...
Iemand enige wijsheid!! :Y ...over deze materie?
Warme lucht vermogensverlies?
Dat de lucht tijdens het traject langs mijn ,,koude,, benzinetank komt zou kunnen schelen dat de lucht weer een beetje gekoelt wordt?
 
warme lucht geeft idd vermogensverlies, de lucht moet idd koud zijn.
In koude lucht zit meer zuurstof wat de verbranding ten goede komt.

:^

Koude lucht is compacter meer lucht = meer vermogen.
Lachgas/NoS gaat daar weer iets verder in. Dat is zoiets als samengeperste zuurstof en dus nog meer vermogen.

Correct me if I'm wrong. Maar zal er niet ver vanaf zitten.
 
:^

Koude lucht is compacter meer lucht = meer vermogen.
Lachgas/NoS gaat daar weer iets verder in. Dat is zoiets als samengeperste zuurstof en dus nog meer vermogen.

Correct me if I'm wrong. Maar zal er niet ver vanaf zitten.



Eigenlijk maakt het voor een Guzzi niet veel uit...die heeft toch niet veel vermogen '( ...




Maar laat ze komen..de wijze opmerkingen *D
 
zoals hierboven al gezegd, en dat si ook de reden dat er soms interkoelers op geplaatst worden en geen straalkachels ;)

En als je inlaatlucht te warm wordt heb je ook kans op brokken, ik stond vorig jaar op een corvette-meeting, en een van die jongens had zijn blok nogal heftig opgevoerd, en had i.v.m. platsgebrek de aanzuiging t.b.v zijn luchtfilter boven zijn uitlaatspruitstuk geplaats, dat ding zoog dus op een gegeven moment nogal hete lucht naar binnen, waardoor de boel in de soep draaide.
 
zoals hierboven al gezegd, en dat si ook de reden dat er soms interkoelers op geplaatst worden en geen straalkachels ;)

En als je inlaatlucht te warm wordt heb je ook kans op brokken, ik stond vorig jaar op een corvette-meeting, en een van die jongens had zijn blok nogal heftig opgevoerd, en had i.v.m. platsgebrek de aanzuiging t.b.v zijn luchtfilter boven zijn uitlaatspruitstuk geplaats, dat ding zoog dus op een gegeven moment nogal hete lucht naar binnen, waardoor de boel in de soep draaide.



Da's niet goed!

Dan maar eens gaan denken aan een fannetje ala benelli tornado?
 
Een goede koude lucht voorziening scheelt heel erg veel in vermogen. Ik heb het op de testbank gezien. Levert een supermono 72 pk aan het wiel zonder airbox, dus dat hij de lucht aanzuigt overal vandaan (onder de tank wordt het vrij warm).
Zet je er een supermono met een goede afgesloten airbox met een goed geplaatste airduct naast, levert op de bank 65pk.

Op de baan loopt de 65pk mono echter veel harder, dit komt omdat de 72pk mono, nu alleen maar warme lucht aanzuigt wat onder de tank zit. De koele lucht die hij op de bank aan kon zuigen omdat hij stil stond, kan hij nu niet meer aanzuigen. De koele lucht stroomt langs de motor (wanneer je rijdt) waardoor er overdreven een onderdruk aan de zijkant van je motor ontstaat. De motor heeft dus meer moeite met het aanzuigen van lucht en het is nog warmer ook. De motor zal het vermogen afgegeven op de bank ook niet evenaren. Hierdoor kan het zijn dat een motor met minder vermogen op de bank, toch harder loopt dan de ander.
Een goede air intake verzorgt dus voor voldoende koele lucht. Koele lucht heeft een grotere dichtheid en bevat dus meer zuurstof. Wanneer je er meer lucht in kan persen, kan je er meer brandstof kwijt dus meer vermogen.

Wanneer je dus zelf wat bouwt hier in je ontwerp zeker rekening mee houden
;)

[edit] verhaal beetje duidelijker gemaakt
 
Laatst bewerkt:
Een goede koude lucht voorziening scheelt heel erg veel in vermogen. Ik heb het op de testbank gezien. Levert een supermono 72 pk aan het wiel zonder airbox, dus dat hij de lucht aanzuigt overal vandaan (onder de tank wordt het vrij warm).
Zet je er een supermono met een goede afgesloten airbox met een goed geplaatste airduct naast, levert op de bank 65pk.

Op de baan loopt de 65pk mono echter veel harder, dit komt voornamelijk door de goede air intake. Koele lucht heeft een grotere dichtheid en bevat dus meer zuurstof. Wanneer je er meer lucht in kan persen, kan je er meer brandstof kwijt dus meer vermogen.

Wanneer je dus zelf wat bouwt hier in je ontwerp zeker rekening mee houden
;)



De radertjes blijven kraken...en ik ben erg flexibel met aanpassen van de kleine dingetjes als de grote lijnen maar worden zoals ik wil 8-)
 
koude lucht is the key

heb eens een autotje op de testbank gezien met turbo enz.
alleen maar slecht presteren enz. (was zomer)
toen een grote zak met ijs IN de airbox gelegd en whopa, opgelost.
 
tis idd zo dat watersproeiers helpen, maar dat wordt voornamelijk toegepast bij intercoolers(water spraaien op intercooler).
En wat lachgas aangaat. bekijk de scheikundige aanduiding; als ik het me goed herinner zit er een molecuul zuurstof meer in. rijwind naar de luchtfilters geleiden doet het volgens mij ook wel goed. (ram air idd)
 
tis idd zo dat watersproeiers helpen, maar dat wordt voornamelijk toegepast bij intercoolers(water spraaien op intercooler).
En wat lachgas aangaat. bekijk de scheikundige aanduiding; als ik het me goed herinner zit er een molecuul zuurstof meer in. rijwind naar de luchtfilters geleiden doet het volgens mij ook wel goed. (ram air idd)


Tja...mijn luchtfilters cq huis zit achter het blok net voor het achterwiel dus leid daar maar een lucht naartoe van voor bij de fiets...en die ram gaat toch pas echt werken boven de +200 km? dat is niet zo'n succes met een naked bike..
 
tis idd zo dat watersproeiers helpen, maar dat wordt voornamelijk toegepast bij intercoolers(water spraaien op intercooler).
En wat lachgas aangaat. bekijk de scheikundige aanduiding; als ik het me goed herinner zit er een molecuul zuurstof meer in. rijwind naar de luchtfilters geleiden doet het volgens mij ook wel goed. (ram air idd)
Waterinjectie wordt ook toegepast ín verbrandingsmotoren. Onder meer in tractorpulling wordt het gebruikt. In opgefokte benzinemotoren wordt water verneveld in de inlaat om de verbrandingskamer te koelen en zo detonatie tegen te gaan. Ook is het een methode om emissies te reduceren bij dieselmotoren.
 
Tja...mijn luchtfilters cq huis zit achter het blok net voor het achterwiel dus leid daar maar een lucht naartoe van voor bij de fiets...en die ram gaat toch pas echt werken boven de +200 km? dat is niet zo'n succes met een naked bike..

Zelf een tank maken met de kanalen erdoor. Echte ram air is wat anders dan gewoon een airduct naar je luchtfilterbak. Echte ram air werkt idd pas bij hogere snelheden. Ram air heeft als doel een hogere luchtdruk te creëren in je airbox. Dit is idd een beetje overdreven voor een naked. Maar ik zou zeker voor een goede koude lucht voorziening zorgen. Koude of warme lucht scheelt echt aanzienlijk veel en merk je zeker weten tijdens het rijden.
 
koud natuurlijk, daarom worden er ook intercoolers geplaatst bij geladen motoren.
maar dat is al gezegd :)

ik heb zelf ooit iets geprobeerd te maken (iig iets bedacht) was iets met peltier elementen ofzo, maar vaak is het zo dat als je het op die manier gaat koelen ( met een element ofzo) dat je gezeik krijgt met de wet van behoud van energie. Kost vrij veel energie om een grote luchtstroom te koelen.

weet iemand trouwens of een intercooler veel weerstand geeft qua aanzuiging?
 
:^

Koude lucht is compacter meer lucht = meer vermogen.
Lachgas/NoS gaat daar weer iets verder in. Dat is zoiets als samengeperste zuurstof en dus nog meer vermogen.

Correct me if I'm wrong. Maar zal er niet ver vanaf zitten.

NoS zorgt ook voor een verdere verlaging van de temperatuur doordat het tijdens het inspuiten (onder druk) toch expandeerd in de verbrandingskamer, waar de druk lager is dan in je NoS fles. Voor die expansie wordt warmte aan de omgeving (=mengsel in de verbrandingskamer) ontrokken waardoor de temperatuur in de kamer daalt. Raad eens wat dat voor gevolg heeft??? Juistem.... er kan nog meer explosief spul ingespoten worden :P

(Toch???)
 
koud kouder koudst....je kan zelfs waterinjectie toepassen voor dit doel.....


jaaa, lekker, en dan op deze:
renault_r5_turbo_04_big.jpg
 
NoS zorgt ook voor een verdere verlaging van de temperatuur doordat het tijdens het inspuiten (onder druk) toch expandeerd in de verbrandingskamer, waar de druk lager is dan in je NoS fles. Voor die expansie wordt warmte aan de omgeving (=mengsel in de verbrandingskamer) ontrokken waardoor de temperatuur in de kamer daalt. Raad eens wat dat voor gevolg heeft??? Juistem.... er kan nog meer explosief spul ingespoten worden :P

(Toch???)

Nopez NOS "Nitro Oxide Systems" is een merknaam oid en in NL noemen we het lachgas, oftewel N2O. Bij verhiting valt het molecul uitlelkaar in stikstof en zuurstof & zuurstof moeten we natuurlijk hebben.

ff terug komen op het filter verhaaltje, de resonantie v/d filterbox telt ook sterk mee, in theorie kan het vermogen max 15% stijgen (reken maar op 8% in de praktijk). Een goed ontworpen filterbox werkt als een klankkast, en zuigt tevens koelere lucht aan waar weinig onderdruk is, i.v.m. de voeruig snelheid.
 
Toch rekening er mee houden dat het ook weer winter wordt en (zie andere/vorige draden) dan gaat ijsvorming in de carburateur je parten spelen.

Ik denk dus dat koude lucht vooral erg droog zou moeten zijn maar dat maakt de puzzel en eventuele installatie niet kleiner.
 
Bij iedere verhoging van de temp van lucht met 273 graden zet de lucht eens zoveel uit.1 liter 1 atm. wordt dan 2 liter 1 atm.
Maar de hoeveelheid lucht is hetzelfde dus met warme lucht kan er minder benzine verbrand worden en heb je vermogenverlies.
Iedere graad ophoging is ruwweg een verlies van 1/273 ste van je vermogen.

Een interkoeler is er om de gecomprimeerde lucht van een turbo te koelen, dat is gewoon een radiator. Deze samengeperste lucht is dan ook veel heter dan de buiten temp. en makkelijk dmv een radiator te koelen. Hierdoor daalt de druk van de inlaatlucht en is de vulgraad van de cilinders beter.

Om de vulgraad van een motor te verbeteren moet je samengeperste lucht gebruiken.
Koelen e.d. van de zonder turbo aangezogen buitenlucht heeft geen zin in ieder geval bitter weinig.

Gr,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan