Inlaatrubber vervangen

Radijs

MF'er
3 okt 2007
103
0
36
Maassluis
www.motorstek.nl
Hallo,

Ook mijn gsx600f is toe aan nieuwe inlaatrubbers, de oude zijn er inmiddels af en vanavond ga ik een paar nieuwe ophalen.

Bij het afhalen leek het erop dat er een soort lijm zat op het punt waar de rubbers op de cilinders geschroefd waren, weet iemand of hier iets van lijm of pasta tussen moet voor ik de nieuwe erop schroef ?
 

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.101
57
Noord Holland
Bij mijn weten gaan ze er gewoon op zonder lijm ! Even iets invetten van te voren dan glijden ze makkelijk erover heen zit je niet zo te klooien !
 

bok001

MF veteraan
13 apr 2006
7.867
0
48
Zwolle (Overijssel)
Hallo,

Ook mijn gsx600f is toe aan nieuwe inlaatrubbers, de oude zijn er inmiddels af en vanavond ga ik een paar nieuwe ophalen.

Bij het afhalen leek het erop dat er een soort lijm zat op het punt waar de rubbers op de cilinders geschroefd waren, weet iemand of hier iets van lijm of pasta tussen moet voor ik de nieuwe erop schroef ?
Er moet geen lijm oid tussen. Als je slim bent gebruik je gelijk nieuwe RVS-boutjes, bij voorkeur inbusbouten. Veel geluk met het opnieuw monteren van de cabs :) Bij voorkeur de rubbers goed verwarmen of aan de kant van de carburateurs de binnenkant insmeren met olie, dat scheelt heel wat gedonder.
 

Radijs

MF'er
3 okt 2007
103
0
36
Maassluis
www.motorstek.nl
Tot zover onwijs bedankt voor alle tips,

die van de inbus bouten is zeker een goeie, van de 8 bouten waarmee de vier rubbers vast zaten heb ik er, met goed passende schroevendraaier, maar 1 van losgekregen. De rubbers heb ik opengesneden en de bouten daarna met een waterpomptang losgedraaid.
 

bok001

MF veteraan
13 apr 2006
7.867
0
48
Zwolle (Overijssel)
Tot zover onwijs bedankt voor alle tips,

die van de inbus bouten is zeker een goeie, van de 8 bouten waarmee de vier rubbers vast zaten heb ik er, met goed passende schroevendraaier, maar 1 van losgekregen. De rubbers heb ik opengesneden en de bouten daarna met een waterpomptang losgedraaid.
Hehehe, komt mij zeer bekend voor :)
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Leg ze vooraf in heet water en/of verwarm ze tijdens de klus met een föhn (géén afbrander); ze komen dan soepel glad-afdichtend te zitten, met zelfs een klein nakrimp-effect.
 

Radijs

MF'er
3 okt 2007
103
0
36
Maassluis
www.motorstek.nl
Helaas, de sloper bleek de inlaatrubbers tot zijn eigen verbazing niet meer te hebben. ;(

Zit er ergens in de zuid-holland een grote motorsloop (de goudengids kon mij niet verder helpen)

Of loont het om een paar nieuwe aan te schaffen ?

Wederom alvast bedankt voor de tips !
 

Sayko

Geblokkeerd account
1 nov 2005
471
0
Het is loctite pasta , die moet heel klein beetje op de boutjes zodat ze goed vast blijven zitten
 
Laatst bewerkt:

Sayko

Geblokkeerd account
1 nov 2005
471
0
Daarom gaan ze niet makkelijk los , want ze zijn met loctite dicht gemaak bij de fabriek





I
 

bok001

MF veteraan
13 apr 2006
7.867
0
48
Zwolle (Overijssel)
Daarom gaan ze niet makkelijk los , want ze zijn met loctite dicht gemaak bij de fabriek
Nou, weet niet welke motor je bedoelt, maar bij de mijne zit geen gram loctite op. De enige reden waarom die krengen zo vast zitten is dat ze jaren achter elkaar in weer en wind warm en koud worden. Sterker nog: ik heb nu RVS-inbusbouten erin gedraaid met kopervet erop, die blijven perfect zitten waar ze horen te zitten.
 

Radijs

MF'er
3 okt 2007
103
0
36
Maassluis
www.motorstek.nl
Dat Loctite spul heb ik welleens van gehoord, dat wordt om de bouten gesmeerd om ze niet los te laten trillen.
De lijm die ik bedoelde zat om de mond van het rubber aan de kant van de cilinder inlaat
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Dat Loctite spul heb ik welleens van gehoord, dat wordt om de bouten gesmeerd om ze niet los te laten trillen.
De lijm die ik bedoelde zat om de mond van het rubber aan de kant van de cilinder inlaat
Ik heb ook wel eens rubber(tje)s gezien die zo behandeld waren, op brommers; smerig en na verloop van tijd zo uitgehard dat het losbladderde en er juist lekkage kwam.

Verwarmd omleggen op volkomen schoon metaal moet goed zijn.