inlopen van een nieuw motorblok

Biggest four

MF veteraan
19 feb 2003
1.184
116
Ik heb nu mijn tweede nieuwe motor en hier inmiddels weer ruim 6000 km mee gereden. Mijn ervaring met deze motor is dezelfde als met de vorige: na zo'n 6000 km loopt de motor veel mooier; je kunt hem veel meer "afknijpen" op lagere toerentallen, hij pakt smeuiger op, etc. Ik heb het idee dat het blok na die 6000 km pas lekker ingelopen is. Is dat ook jullie ervaring?
 
Ik heb nu mijn tweede nieuwe motor en hier inmiddels weer ruim 6000 km mee gereden. Mijn ervaring met deze motor is dezelfde als met de vorige: na zo'n 6000 km loopt de motor veel mooier; je kunt hem veel meer "afknijpen" op lagere toerentallen, hij pakt smeuiger op, etc. Ik heb het idee dat het blok na die 6000 km pas lekker ingelopen is. Is dat ook jullie ervaring?


Over het inlopen van zuigermotoren bestaan veel verschillende opvattingen. Een van de belangrijkste zaken die in de inrij-periode moeten gebeuren, is het zich zetten van de zuigerveren. Deze moeten goed afdichten voor optimale prestaties en een gering olieverbruik. Een goede afdichting kun je alleen maar realiseren door middel van gasdruk. Volgens MotoMan (een Amerikaanse motorenbouwer) moet je daarom in de eerste 30 km hard op het gas en er weer vanaf. Als je wacht tot na de eerste 30 km, is de ruwheid in de cilinderwand al min of meer verdwenen en zullen de zuigerveren zich nooit meer goed kunnen zetten. Deze manier van inrijden druist in tegen wat de fabrikanten voorschrijven en wat in zijn algemeenheid als juist geldt. De MotoMan stelt echter dat blindelings geloven in datgene wat als juist geldt, in stijd is met het bedrijven van wetenschap. Hierin heeft hij volkomen gelijk. Als een onderzoeker beweert, dat er veel ijzer zit in spinazie, nemen vrijwel alle zog. deskundigen uit de voedingsleer dit gegeven over. Wat nu als de betreffende onderzoeker toevallig een komma verkeerd heeft geplaatst?

"Think outside the box" is zijn credo, dat ik volledig onderschrijf. Dit betekent echter natuurlijk niet, dat je het daarmee altijd bij het juiste eind hebt.

Voor wat betreft het inrijden heeft hij mij kunnen overtuigen (na verschillende gesprekken met techneuten). Volgens mij is de beste wijze:

1. Zorg dat je de motorfiets recht uit het krat krijgt, en spreek met de dealer af dat ie niet gelopen mag hebben.
2. Rijd hem warm
3. Draai in 2e, 3e of 4e versnelling vanaf bijv. 4.000 toeren per minuut het gas vol open tot pakweg 1.000 toeren voor het rode gebied. Draai vervolgens het gas dicht en laat de motor uitsluitend op de motor afremmen. Ben je terug bij 4.000 toeren herhaal je het 'gassen'. Doe dit enkele keren en zet de motor stil langs de weg om even af te koelen.
4. Ververs de olie en rijd de motor vervolgens met veel wisselende snelheden verder in: vlot door de versnellingen accelereren, veel optrekken en afremmen.
5. Besteed na de eerste fase ook aandacht aan het inremmen van de remmen. Bouw hierbij de remdruk steeds verder op. Begin dus met rustig remmen en knijp het handle steeds harder in. Voorkom noodstops.
6. Na 1.000 km opnieuw olie en oliefilter vervangen en de fiets is m.i. perfect ingereden.

Zie het artikel van de MotoMan op site: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
 
'Anders denken' mag dan een goed wetenschappelijk gebruik zijn, maar je beweringen ondersteunen met empirisch (of eventuele statisch) bewijsmateriaal is dat ook. Net als het niet klakkeloos geloven van de eerste de beste charlatan die beweert dat wat hij doet goed is (en daarbij de dooddoener gebruikt dat je van de gebaande paden moet durven afwijken :X ).

Voordat ik de beweringen van die moto-man ga geloven, zal ie toch eerst op de proppen moeten komen met goed, onafhankelijk bewijsmateriaal in de vorm van metingen of statistische data. Hieruit zou dan moeten blijken dat motoren die op zijn manier ingereden zijn (in het algemeen) minder olie verbruiken, langer meegaan, beter lopen, etc. En met onafhankelijk bedoel ik dan dus: onderzoek uitgevoerd door TUV, KEMA, TNO of vergelijkbare instituten. Tot die tijd geloof ik niet zo in het verhaaltje...
 
'Anders denken' mag dan een goed wetenschappelijk gebruik zijn, maar je beweringen ondersteunen met empirisch (of eventuele statisch) bewijsmateriaal is dat ook. Net als het niet klakkeloos geloven van de eerste de beste charlatan die beweert dat wat hij doet goed is (en daarbij de dooddoener gebruikt dat je van de gebaande paden moet durven afwijken :X ).

Voordat ik de beweringen van die moto-man ga geloven, zal ie toch eerst op de proppen moeten komen met goed, onafhankelijk bewijsmateriaal in de vorm van metingen of statistische data. Hieruit zou dan moeten blijken dat motoren die op zijn manier ingereden zijn (in het algemeen) minder olie verbruiken, langer meegaan, beter lopen, etc. En met onafhankelijk bedoel ik dan dus: onderzoek uitgevoerd door TUV, KEMA, TNO of vergelijkbare instituten. Tot die tijd geloof ik niet zo in het verhaaltje...

Ben ik het ook helemaal mee eens.

En zuigerveren slijten altijd, na lange tijd rustig rijden (bv. 30Mm) zou je dus op hetzelfde punt aangekomen moeten zijn als met 30km hard gassen.
 
'Anders denken' mag dan een goed wetenschappelijk gebruik zijn, maar je beweringen ondersteunen met empirisch (of eventuele statisch) bewijsmateriaal is dat ook. Net als het niet klakkeloos geloven van de eerste de beste charlatan die beweert dat wat hij doet goed is (en daarbij de dooddoener gebruikt dat je van de gebaande paden moet durven afwijken :X ).

Voordat ik de beweringen van die moto-man ga geloven, zal ie toch eerst op de proppen moeten komen met goed, onafhankelijk bewijsmateriaal in de vorm van metingen of statistische data. Hieruit zou dan moeten blijken dat motoren die op zijn manier ingereden zijn (in het algemeen) minder olie verbruiken, langer meegaan, beter lopen, etc. En met onafhankelijk bedoel ik dan dus: onderzoek uitgevoerd door TUV, KEMA, TNO of vergelijkbare instituten. Tot die tijd geloof ik niet zo in het verhaaltje...

Ik lees in jouw tekst geen argumenten. Jouw ongeloof lijkt uitsluitend gebaseerd op het ontbreken van onafhankelijk bewijsmateriaal. Waar het echter om gaat, is de vraag of er op de techniek gestoelde argumenten zijn waarmee het tegendeel kan worden aangetoond. Het ontbreken van bewijsmateriaal wordt graag gebruikt als argument om een vernieuwende gedachte af te wijzen. Het feit dat iets niet aangetoond is, laat echter geen enkele conclusie toe met betrekking tot de juistheid of onjuistheid ervan!!!! Het geeft alleen maar aan, dat of nog niemand de moeite heeft genomen het aan te tonen of te weerleggen of dat het moeilijk aantoonbaar is of dat het wel goed uitkomt dat het niet wordt aangetoond.


Even een voorbeeld:

Amerikaanse soldaten die terugkeerden van de 1e Golfoorlog in Irak kregen opvallend vaak te maken met gezondheidsproblemen. Uitsluitend het argument dat een directe relatie met de oorlog niet was aangetoond, was voor de Amerikaanse Defensie voldoende reden om jarenlang geen verantwoordelijkheid te nemen en niet uit te hoeven keren. Betekent dit dat er ook daadwerkelijk geen verband is tussen de oorlog en de ziekteverschijnselen?

Nog een voorbeeld:

Montignac komt jaren geleden met de bewering dat je koolhydraten in je voeding beter niet kunt combineren met vetten en dat vetten en eiwitten wel goed samengaan. Dit heeft hij vastgesteld door onderzoek te laten verrichten naar de gevolgen van voedselcombinaties op de insulineafscheiding door de alvleesklier. Hoe hoger de afscheiding, hoe slechter voor het lichaam en hoe meer dikmakend.

Vervolgens kreeg hij (zeker in Nederland) de gehele medische wereld over zich heen. De schijf van vijf die door iedereen al sinds jaar en dag als juist werd beschouwd, werd in een keer in twijfel getrokken. En dan nog wel door iemand die niet in de voedingsleer is afgestudeerd!! Dat laat je je natuurlijk niet vertellen: op de brandstapel die man!

Bovengenoemde voorbeelden zijn illustratief voor de omgang met ideeen die afwijken van wat als algemeen juist wordt aangenomen. Deze wijze van handelen is echter buitengewoon onprofessioneel en onwetenschappelijk. Want net als het gegeven dat de vernieuwer misschien (nog) niet in staat is geweest de juistheid van zijn theorie aan te tonen, is de kritikast (nog) niet in staat geweest het tegendeel te bewijzen.

We zijn in al onze technologische ontwikkelingen met name vooruitgekomen door diegenen die de moed hadden, bestaande theorien in twijfel te trekken. Samen met diegenen, die de moed hebben deze nieuwe theorien te onderzoeken en te toetsen op validiteit, zijn zij de enigen die de titel van wetenschapper recht doen. Alle overigen oefenen misschien op hoog niveau hun beroep uit in het betreffende metier, maar bedrijven geen wetenschap en zouden derhalve beter hun mond houden.

Het gaat misschien allemaal wel wat ver voor een motorforum, daarom terug naar het inrijden:

Zolang een eventuele onjuistheid van de theorie van MotoMan niet is aangetoond, is deze het onderzoeken waard.
Daarom ook heb ik deze besproken met enkele techneuten op het gebied van de motorvoertuigentechniek. Beide personen vinden het verhaal van MotoMan heel plausibel en haalden als voorbeeld inrij-instructies voor nieuwe zuigers aan die naadloos aansluiten bij hetgeen MotoMan stelt.
Daarmee is natuurlijk nog geen onafhankelijk onderzoek verricht. Maar zonder argumenten afwijzen, gaat mij te ver!
 
Over het inlopen van zuigermotoren bestaan veel verschillende opvattingen. Een van de belangrijkste zaken die in de inrij-periode moeten gebeuren, is het zich zetten van de zuigerveren. Deze moeten goed afdichten voor optimale prestaties en een gering olieverbruik. Een goede afdichting kun je alleen maar realiseren door middel van gasdruk. Volgens MotoMan (een Amerikaanse motorenbouwer) moet je daarom in de eerste 30 km hard op het gas en er weer vanaf. Als je wacht tot na de eerste 30 km, is de ruwheid in de cilinderwand al min of meer verdwenen en zullen de zuigerveren zich nooit meer goed kunnen zetten. Deze manier van inrijden druist in tegen wat de fabrikanten voorschrijven en wat in zijn algemeenheid als juist geldt. De MotoMan stelt echter dat blindelings geloven in datgene wat als juist geldt, in stijd is met het bedrijven van wetenschap. Hierin heeft hij volkomen gelijk. Als een onderzoeker beweert, dat er veel ijzer zit in spinazie, nemen vrijwel alle zog. deskundigen uit de voedingsleer dit gegeven over. Wat nu als de betreffende onderzoeker toevallig een komma verkeerd heeft geplaatst?

"Think outside the box" is zijn credo, dat ik volledig onderschrijf. Dit betekent echter natuurlijk niet, dat je het daarmee altijd bij het juiste eind hebt.

Voor wat betreft het inrijden heeft hij mij kunnen overtuigen (na verschillende gesprekken met techneuten). Volgens mij is de beste wijze:

1. Zorg dat je de motorfiets recht uit het krat krijgt, en spreek met de dealer af dat ie niet gelopen mag hebben.
2. Rijd hem warm
3. Draai in 2e, 3e of 4e versnelling vanaf bijv. 4.000 toeren per minuut het gas vol open tot pakweg 1.000 toeren voor het rode gebied. Draai vervolgens het gas dicht en laat de motor uitsluitend op de motor afremmen. Ben je terug bij 4.000 toeren herhaal je het 'gassen'. Doe dit enkele keren en zet de motor stil langs de weg om even af te koelen.
4. Ververs de olie en rijd de motor vervolgens met veel wisselende snelheden verder in: vlot door de versnellingen accelereren, veel optrekken en afremmen.
5. Besteed na de eerste fase ook aandacht aan het inremmen van de remmen. Bouw hierbij de remdruk steeds verder op. Begin dus met rustig remmen en knijp het handle steeds harder in. Voorkom noodstops.
6. Na 1.000 km opnieuw olie en oliefilter vervangen en de fiets is m.i. perfect ingereden.

Zie het artikel van de MotoMan op site: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Heb je het zelf ook zo gedaan ?
 
Ik lees in jouw tekst geen argumenten. Jouw ongeloof lijkt uitsluitend gebaseerd op het ontbreken van onafhankelijk bewijsmateriaal. Waar het echter om gaat, is de vraag of er op de techniek gestoelde argumenten zijn waarmee het tegendeel kan worden aangetoond. Het ontbreken van bewijsmateriaal wordt graag gebruikt als argument om een vernieuwende gedachte af te wijzen. Het feit dat iets niet aangetoond is, laat echter geen enkele conclusie toe met betrekking tot de juistheid of onjuistheid ervan!!!! Het geeft alleen maar aan, dat of nog niemand de moeite heeft genomen het aan te tonen of te weerleggen of dat het moeilijk aantoonbaar is of dat het wel goed uitkomt dat het niet wordt aangetoond.
Dat heb je heel goed gezien dat ik geen argumenten heb tegen zijn bewering. :) Ik heb niet de technische kennis of de ervaring om met een goed onderbouwd verhaal te komen. En heb me ook niet voldoende in de materie verdiept.

Ik heb ook niet inhoudelijk gereageerd... Ik geef alleen aan dat ik er weinig vertrouwen in heb. Hierbij merk ik wel op dat het 'verlaat de gebaande paden' praatje erg gemakkelijk gebruikt wordt om een verhaal wat niet bewezen kan worden te vergoeilijken.

En waarom zou ik met argumenten moeten komen om te bewijzen dat het niet zo is, als er ook geen bewijzen zijn dat voor het tegendeel. Een nieuwe theorie of wat dan ook heeft geen waarde als er geen betere resultaten mee te behalen zijn als met het huidige. Je gaat geen nieuwe theorie aanhangen omdat het een mooi staaltje is van buiten de gebaande paden gaan oid. Een nieuwe theorie zal aanslaan als deze zaken beter verklaard. Een nieuwe oplossing heeft pas zin als het voor een verbetering zorgt of iig perspectief biedt op een verbetering.

Welnu, als het een betere methode is als de huidige, zullen er dus resultaten moeten zijn. Het heeft geen zin om er aan te beginnen als die er niet zijn, alleen omdat het zo'n mooi verhaaltje is. Als die betere resultaten er idd zijn, zullen ze ook aantoonbaar moeten zijn. Dus: technisch onderzoek waaruit blijkt dat het slijtage patroon gunstiger is of statistisch onderzoek om aan te tonen dat motoren die op die manier ingereden zijn langer meegaan oid. Is dat er niet, dan heeft de methode dus weinig waarde aangezien het geen verbetering geeft t.o.v. de oude. Zeker in de techniek zul je nu eenmaal met goed omschreven resultaten moeten komen om van een verbetering te kunnen spreken.

Wat betreft jouw bewering over wetenschappelijk: echte wetenschap drijft in de eerste plaats op gedegen empirisch onderzoek. Reproduceerbare resultaten zijn daar de belangrijkste peiler van. De voorbeelden die jij aanhaalt hebben niets met wetenschappelijk of onwetenschappelijk te maken. Hooguit met pseudowetenschap. Men neme een verhaal... Men strooie er wat dure termen omheen... Tegenstand wordt afgewimpeld op grond van 'star denken' of 'on-wetenschappelijk' (zonder die bewering te staven), etc. En voila, je hoopt dat je tegenstanders zodanig onder de indruk zijn dat ze niet verder vragen. Dit heet pseudo wetenschap en heeft niets maar dan ook niets met echte wetenschap te maken.
 
Laatst bewerkt:
De motor hard inrijden, leuk voor je afdichting van je zuigerveren maar de motor bestaat uitzoveel andere dingen dan enkel een stel zuigerveren. Je tandwielen enzo moeten nog in elkaar inslijten, de lagers moeten zich nog goed zetten, je gaat dan toch niet meteen tegen 6000rpm de tanden poetsen :X

Nee... gewoon langzaam de motor inrijden. Wat heb je eraan om na 10 000km al motorische problemen te kennen door hard in te rijden? Dan liever die 3000km langzaam inrijden en flink wat kilometers zorgeloos rijden
 
Op donderdag 24 juli 2003 19:26 schreef Orpheus het volgende:Dat heb je heel goed gezien dat ik geen argumenten heb tegen zijn bewering. :) Ik heb niet de technische kennis of de ervaring om met een goed onderbouwd verhaal te komen. En heb me ook niet voldoende in de materie verdiept.

Beste Orpheus,

We hebben een interessante discussie gevoerd. Ik zou nu wederom kunnen reageren op jouw tekst, jij daarna ongetwijfeld weer op die van mij enz. maar dat lijkt me in het kader van dit forum niet erg zinvol. We moeten het hier immers over onze gemeenschappelijke hobby hebben. Ik respecteer jouw standpunt. Bedankt voor de uitvoerige reacties.

Groet

Schuimbakkes
 
Als topic-starter is het wel grappig om te zien hoe alle MF-ers met je onderwerp aan de haal gaan. Ik was niet zozeer geinteresseerd in inrij-methodes; ik was meer benieuwd naar ervaringen van anderen dat het blok na zo'n 6000 km (zeg maar na de eerste reguliere beurt) veel mooier begint te lopen, makkelijker afgeknepen kan worden, beter oppakt e.d. Maar goed, deze discussie was ook de moeite waard.

Groeten !!
:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan