Inmotion tuning-chip k1200gt (k41) ERVARING

Mike k1200gt

Rookie
23 sep 2020
11
9
Afgelopen week een tuning-chip van inmotion besteld via ebay (€ 59,=). Deze leverancier maakt een aantal claims als je deze chip zou plaatsen;
* geen (Konstantfahrruckeln) stotteren meer bij constante snelheden Rond 2000 tot 5000 tpm.
* duidelijk betere acceleratie
* beter doortrekken en een soepeler rijgedrag
* schonere verbranding en een rustigere motorloop
* grotere actieradius door minder verbruik

En.....
* 8 tot 10pk meer vermogen
* 10 tot 12 nm meer koppel.

Dat is nogal wat voor dat geld (2 keer tanken) ik heb de proef op de som genomen en er dus 1 besteld en geplaatst. Hierbij mijn ervaringen met deze upgrade.

Bestellen van de chip en de communicatie met de leverancier waren uitstekend, snel zorgvuldig en duidelijke antwoorden op al mijn vragen.

Verzending geschied zeer snel en wordt duidelijk gecommuniceerd.

** voor bestellen van de chip was het nummer van het motormanagement kastje nodig, wat bij mij inhield dat ik alle kappen moest verwijderen en de tank! Niet moeilijk maar wel effe werk.

Na ontvangst van de chip moest ik natuurlijk het motormanagement kastje losmaken en die was (bij mij) voorzien van torkx boutjes met een pinnetje in het midden. Aangezien ik niet zo'n speciaal torkx bitje had heb ik ze losgedraaid met een tang, dit ging prima.

Het verwijderen van de orginele chip en het plaatsen van de nieuwe is niet moeilijk, wel even opletten dat je niet statisch geladen bent.

Om een goed vergelijk te hebben met de oude situatie heb ik verder geen service uitgevoerd.

Na alles weer in elkaar te hebben gezet de volgende dag een ritje gemaakt met twee vrienden van zo'n 350km. Tijdens deze rit zo'n beetje alle omstandigheden meegemaakt, snelweg, kronkelroute etc.

Wat mij, en de andere rijders meteen opviel was het rustigere en constanter stationair lopen, inclusief de koude start bij 12 graden Celsius!

Ook het oppakken van het gas bij koude motor verliep een stuk beter!

Na de eerste kilometers viel mij meteen op dat de motor al vanaf stationair meteen fijn op pakte. In de eerste kilometers zitten een paar rotondes die bij nat wegdek en koude motor nog wel eens voor lastige (spannende) momenten kunnen zorgen. Dit is nu veel beter te doen omdat de motor weliswaar sneller reageert maar wel veel gelijkmatiger en dus voorspelbaarder.

Toen de motor eenmaal warm was gelopen en we het eerste stuk over de snelweg (nou ja 100 kilometer per uur) reden kon ik merken dat ook hier de motor veel constanter liep en sneller accelereerden. Niet zozeer vanwege meer vermogen maar vanwege een snellere reactie van het blok. In plaats van het loskomen van het piek vermogen voorbij de 5 a 6 duizend toeren gebeurt dit nu over het hele toeren gebied. Veel meer bruikbaar vermogen dus en soepeler en aangenamer rijden.

Aangekomen bij de kronkelroute heb ik ervaren dat de motor onder deze omstandigheden, nat wegdek, veel blaadjes en modder en een lage (12 graden) temperatuur lekkerder loopt. Ik merkte dat ik pas later door ging schakelen omdat de vermogens curve veel constanter verloopt en dus beter voorspelbaar en handelbaar is. Normaal gesproken ervaar ik bij het accelereren een aantal piekel en dalen in het toerengebied. Dit is nu helemaal weg en de ervaring is dat de motor vanuit laag naar hoge toeren steeds constant meer vermogen afgeeft, erg lekker gevoel!!!

Aan het einde van de dag het laatste stuk naar huis binnendoor gereden op een mooie droge overzichtelijk weg. Hier kwam de chip modificatie echt uit de verf, ik was al blij maar dit was geweldig! Vanuit stilstand doortrekken en opschakelen is zoveel beter geworden het werkt gewoon verslavend. Normaal schakelde ik in z'n 1 snel door (bij 30/40 kmpu) naar z'n 2 omdat ik anders met een snelle en moeilijk kontroleerbare piek te maken kreeg. Met de nieuwe chip ga ik door tot de 80 kmpu en schakel dan pas verder om in de volgende versnelling weer die kick te krijgen..... Ik KAN nu zoveel sneller en beter rijden en heb het gevoel een nieuwe motorfiets te hebben.

Na 2 keer tanken denk ik dat de motor minder verbruikt, maar dit is moeilijk meetbaar ivm de steeds veranderende omstandigheden. Wat ik wel durf te stellen is dat het verbruik niet is toegenomen.

Conclusie ;
Alle claims die inmotion maakt zijn door mij ook echt zo ervaren, ze overstijgen zelfs mijn verwachtingen.

Nadelen, meer banden en remmen verbruik......

Mocht je een relatief goedkope upgrade zoeken dan is dit echt een aanrader. Onthoud wel, het zijn Mijn ervaringen. Met Mijn motorfiets....


Verkrijgbaar voor veel motorfietsen
 

Bijlagen

  • IMG-20201030-WA0002.jpeg
    IMG-20201030-WA0002.jpeg
    872,2 KB · Weergaven: 5

Hellracer

Pas op! Schwenkt uit!
15 apr 2004
15.942
13.683
Standdaarbuiten
Dan is er met een eenvoudige ECU flash echt heel veel te winnen.
In principe is het gt blok gelijk aan het r of s blok. Die laatste levert standaard al 170 pk.
Mijn K12R is door Ruud Frederiks (Tovami) in Goes voorzien van een ECU flash waardoor ik van 163 pk naar 188 pk gegaan ben.
Een dynorun vooraf en tenminste 1 naderhand geeft een volledig ander motorkarakter als resultaat.
 

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
10.353
872
Driebergen
Dan is er met een eenvoudige ECU flash echt heel veel te winnen.
In principe is het gt blok gelijk aan het r of s blok. Die laatste levert standaard al 170 pk.
Mijn K12R is door Ruud Frederiks (Tovami) in Goes voorzien van een ECU flash waardoor ik van 163 pk naar 188 pk gegaan ben.
Een dynorun vooraf en tenminste 1 naderhand geeft een volledig ander motorkarakter als resultaat.

Foto van de uitdraai? (Ik geloof je wel hoor)
 

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
1.529
396
Langeweg (N-br)
Ik heb vooral ervaring met dit soort chips in de boxers maar ook in mijn lijn k1200 rs span is duidelijk verschil te merken. Meetbaar zal er misschien maar in de fracties iets veranderd zijn maar de beleving is anders geworden. Ik heb vooral de chips van john gemi gebruikt en in alle gevallen direct verschillen opgemerkt. Grootste verschil zat in de 1100s, die ging echt van een lastpak naar soepel.

Ik geloof er wel een beetje in maar vooral de driveability niet de vermogensclaims. Een echte ecu flash kan wel degelijk veel verschil maken zoals reinier al zegt. Sommige blokken zijn bewust milieuvriendelijk arm ingesteld of conservatief getuned.

Bmw is er goed in om blokken erg arm in te zetten voor het milieu
 
Bovenaan Onderaan