Inmotion tuning-chip k1200gt (k41) ERVARING

Mike k1200gt

Rookie
23 sep 2020
11
9
Afgelopen week een tuning-chip van inmotion besteld via ebay (€ 59,=). Deze leverancier maakt een aantal claims als je deze chip zou plaatsen;
* geen (Konstantfahrruckeln) stotteren meer bij constante snelheden Rond 2000 tot 5000 tpm.
* duidelijk betere acceleratie
* beter doortrekken en een soepeler rijgedrag
* schonere verbranding en een rustigere motorloop
* grotere actieradius door minder verbruik

En.....
* 8 tot 10pk meer vermogen
* 10 tot 12 nm meer koppel.

Dat is nogal wat voor dat geld (2 keer tanken) ik heb de proef op de som genomen en er dus 1 besteld en geplaatst. Hierbij mijn ervaringen met deze upgrade.

Bestellen van de chip en de communicatie met de leverancier waren uitstekend, snel zorgvuldig en duidelijke antwoorden op al mijn vragen.

Verzending geschied zeer snel en wordt duidelijk gecommuniceerd.

** voor bestellen van de chip was het nummer van het motormanagement kastje nodig, wat bij mij inhield dat ik alle kappen moest verwijderen en de tank! Niet moeilijk maar wel effe werk.

Na ontvangst van de chip moest ik natuurlijk het motormanagement kastje losmaken en die was (bij mij) voorzien van torkx boutjes met een pinnetje in het midden. Aangezien ik niet zo'n speciaal torkx bitje had heb ik ze losgedraaid met een tang, dit ging prima.

Het verwijderen van de orginele chip en het plaatsen van de nieuwe is niet moeilijk, wel even opletten dat je niet statisch geladen bent.

Om een goed vergelijk te hebben met de oude situatie heb ik verder geen service uitgevoerd.

Na alles weer in elkaar te hebben gezet de volgende dag een ritje gemaakt met twee vrienden van zo'n 350km. Tijdens deze rit zo'n beetje alle omstandigheden meegemaakt, snelweg, kronkelroute etc.

Wat mij, en de andere rijders meteen opviel was het rustigere en constanter stationair lopen, inclusief de koude start bij 12 graden Celsius!

Ook het oppakken van het gas bij koude motor verliep een stuk beter!

Na de eerste kilometers viel mij meteen op dat de motor al vanaf stationair meteen fijn op pakte. In de eerste kilometers zitten een paar rotondes die bij nat wegdek en koude motor nog wel eens voor lastige (spannende) momenten kunnen zorgen. Dit is nu veel beter te doen omdat de motor weliswaar sneller reageert maar wel veel gelijkmatiger en dus voorspelbaarder.

Toen de motor eenmaal warm was gelopen en we het eerste stuk over de snelweg (nou ja 100 kilometer per uur) reden kon ik merken dat ook hier de motor veel constanter liep en sneller accelereerden. Niet zozeer vanwege meer vermogen maar vanwege een snellere reactie van het blok. In plaats van het loskomen van het piek vermogen voorbij de 5 a 6 duizend toeren gebeurt dit nu over het hele toeren gebied. Veel meer bruikbaar vermogen dus en soepeler en aangenamer rijden.

Aangekomen bij de kronkelroute heb ik ervaren dat de motor onder deze omstandigheden, nat wegdek, veel blaadjes en modder en een lage (12 graden) temperatuur lekkerder loopt. Ik merkte dat ik pas later door ging schakelen omdat de vermogens curve veel constanter verloopt en dus beter voorspelbaar en handelbaar is. Normaal gesproken ervaar ik bij het accelereren een aantal piekel en dalen in het toerengebied. Dit is nu helemaal weg en de ervaring is dat de motor vanuit laag naar hoge toeren steeds constant meer vermogen afgeeft, erg lekker gevoel!!!

Aan het einde van de dag het laatste stuk naar huis binnendoor gereden op een mooie droge overzichtelijk weg. Hier kwam de chip modificatie echt uit de verf, ik was al blij maar dit was geweldig! Vanuit stilstand doortrekken en opschakelen is zoveel beter geworden het werkt gewoon verslavend. Normaal schakelde ik in z'n 1 snel door (bij 30/40 kmpu) naar z'n 2 omdat ik anders met een snelle en moeilijk kontroleerbare piek te maken kreeg. Met de nieuwe chip ga ik door tot de 80 kmpu en schakel dan pas verder om in de volgende versnelling weer die kick te krijgen..... Ik KAN nu zoveel sneller en beter rijden en heb het gevoel een nieuwe motorfiets te hebben.

Na 2 keer tanken denk ik dat de motor minder verbruikt, maar dit is moeilijk meetbaar ivm de steeds veranderende omstandigheden. Wat ik wel durf te stellen is dat het verbruik niet is toegenomen.

Conclusie ;
Alle claims die inmotion maakt zijn door mij ook echt zo ervaren, ze overstijgen zelfs mijn verwachtingen.

Nadelen, meer banden en remmen verbruik......

Mocht je een relatief goedkope upgrade zoeken dan is dit echt een aanrader. Onthoud wel, het zijn Mijn ervaringen. Met Mijn motorfiets....


Verkrijgbaar voor veel motorfietsen
 

Bijlagen

  • IMG-20201030-WA0002.jpeg
    IMG-20201030-WA0002.jpeg
    872,2 KB · Weergaven: 12
Nog even een aanvulling.

Ik lees op andere fora dat meerdere chips zijn getest mbv een dyno. Dit zou weinig tot geen verschil maken met de originele chip....

Voordat hier een discussie over losbarst wil ik opmerken dat dyno gegevens, hoe accuraat ook, niet relevant zijn voor de rijervaring! Ik rijd motor vanwege de ervaring /kick niet vanwege een paar cijfers op papier.... Een dyno bank kunnen deze ervaring niet vastleggen of maatstaven en vind ik echt niet interessant in dit geval.
 
Ach, een dynobank run kost je de kop ook niet en je kunt dan wel een cool grafiekje laten zien waar 99% hier toch niks van snapt.
Ik zou dan best willen weten hoe het zit, een “voor en na” run zou dan wel leuk zijn.

Een chip van nog geen zes tientjes er in en hij is weer als nieuw qua beleving. Snap best dat dat kan aangezien jij zelf het meeste werk gedaan hebt.

😀👍🏻
 
Toch raar dat je een ander chip moet inbouwen om dat stotteren te stoppen
waarom gebruikt BMW dan niet af fabriek deze wonderchip
die claims zijn gewoon geweldig :}
 
Toch raar dat je een ander chip moet inbouwen om dat stotteren te stoppen
waarom gebruikt BMW dan niet af fabriek deze wonderchip
die claims zijn gewoon geweldig :}

Toch raar dat je een ander chip moet inbouwen om dat stotteren te stoppen
waarom gebruikt BMW dan niet af fabriek deze wonderchip
die claims zijn gewoon geweldig :}
Milieu eisen? Mijn motor liep ook beter na afstelling op de bank, dus echt ideaal zijn de af fabriek instellingen niet.
 
Toch raar dat je een ander chip moet inbouwen om dat stotteren te stoppen
waarom gebruikt BMW dan niet af fabriek deze wonderchip
die claims zijn gewoon geweldig :}
Ik heb ook een motor gehad die vaak iets harder/zachter liep, alsof je heel snel een klein beetje meer en minder gas geeft. Super irritant en trad op als je een constante snelheid reed. Dat komt best vaak voor.
De oorzaak is het bijregelen van de lucht/brandstofverhouding, om aan de emissie-eisen te voldoen. Bij sommige fietsen merk je het niet, bij anderen juist wel.
Je kon daarvoor een klein kastje inbouwen dat zorgde dat deze regeling niet actief werd, als ik me goed herinner door het motormanagement te foppen met de buitentemperatuur. Kostte ook een paar tientjes en loste het probleem op. Geen dyno nodig om dat aan te tonen. Je voldoet niet meer een de eisen en dat is de reden dat de fabrikant dat niet zelf doet.
 
Waarom zou dit niet kunnen? Een chip met een andere fuelmapping kan wel degelijk effect hebben op de constantheid en smootheid van het vermogensverloop.

Op ebay worden veel power kastjes verkocht die gewoon de lezing van je temperatuursensor manipuleren en hem rijker laten lopen, maar dat lijkt me hier niet het geval.

Heb je foto’s of een link van de chip? Ik rijd niet op deze motor maar ben wel benieuwd naar de techniek!

-edit- ik zie de link al.
 
Leuk om alle reacties te lezen. In zoverre is het echt geen reclame dat niemand mij heeft gevraagd dit te schrijven, noch krijg ik hiervoor betaald. Ik heb vooraf talloze reviews gelezen en heel veel filmpjes om mij goed voor te bereiden zodat ik een juiste aanschaf deed. Ik vind het gewoon leuk dit te delen en wellicht kan iemand hiermee zijn voordeel doen of overstag gaan ook eens zoiets aan te schaffen. Als je mij niet geloofd bekijk dan eens alle reviews van Inmotion! Ik kon geen enkele negatieve vinden....
 
Leuk om alle reacties te lezen. In zoverre is het echt geen reclame dat niemand mij heeft gevraagd dit te schrijven, noch krijg ik hiervoor betaald. Ik heb vooraf talloze reviews gelezen en heel veel filmpjes om mij goed voor te bereiden zodat ik een juiste aanschaf deed. Ik vind het gewoon leuk dit te delen en wellicht kan iemand hiermee zijn voordeel doen of overstag gaan ook eens zoiets aan te schaffen. Als je mij niet geloofd bekijk dan eens alle reviews van Inmotion! Ik kon geen enkele negatieve vinden....
Nee, want die worden verwijderd :+
 
heb je katalysator al weggehaald....

😝😝😝😝
denk dat t weglopen van d wat ding ook wel goed werkt..


of je nog door de apk komt weet ik niet...





oh.. wacht.. apk komt pas over twee jaar..
🤣😂🤣😂
Nee heb ik niet weggehaald, voor de rest is alles origineel. Ik heb begrepen dat het weghalen van de katalysator voor extra geluid zorgt en aangezien ik aan de grens met Duitsland woon en ook wel eens in Oostenrijk rijd wil ik dat niet doen. Men wordt daar steeds strenger als het gaat om geluidseisen. Ben in september nog aangehouden in Duitsland voor een algehele controle waarop men ook nadrukkelijk de uitlaat inspecteerde...
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Even je andere topic ook gelezen.
Je hebt een K1200 met zo te lezen een klein afstel probleempje of een mechanisch probleempje, kan iig niet veel bijzonders zijn.

Je noemt "Konstantfahrruckeln"... da's een bekende BMW term, maar ik ben die term alleen bij de R serie tegen gekomen, nog nooit bij een K-serie.

Alle objectieve metingen geven aan dat er verder geen verschil ontstaat door dit soort chips, ondersteunt door vele vermogensbankuitdraaien. Ook de mening van vrijwel iedere motorfietsmonteur, die al wat langer in t vak zit.

Helemaal prima dat jij 60 euro uitgeeft en jezelf manipuleert dat het een verbetering brengt, niets mis mee, als jij er blij van word: vooral doen !
 
wat je nooit op een vermogensgrafiek zal kunnen afleiden is da gasrespons. een meer directe gasrespons kan de indruk van meer vermogen geven.

iedere motor kan kwa prestaties beter afgesteld worden dan af-fabriek omdat die aan milieunormen moeten voldoen.
 
Hebben we het hier over een K1200 met het blok in de lengte richting of met een dwars blok?
De dwarse hebben een zeer conservatieve chip setting waar relatief eenvoudig heel veel meer vermogen uit te halen is. De lengte richting blokken ga je haast niks meer in winnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan