Innerlijke werking CDI

Mark

MF veteraan
16 feb 2002
1.049
0
36
Dag allemaal,

Hier een vraag voor de electronicus of wie dan ook die verstand heeft van de cdi unit die op onze fietsen zitten.

De cdi waar ik bekend mee ben heeft 5 aansluitingen.

Dat is de CDI die op brommers/scooters zitten en geen accu nodig heeft om te werken.

Wie kan er iets vertellen over de volgende 5 aansluitingen.



Links boven - puls CDI
Links onder - massa
Midden onder - Contactslot
Rechts onder - Voeding CDI
Rechts boven - bobine

Of met een stroomkringschema hoe een cdi er van binnen uit ziet ben ik al een heel eind!

Bedankt,

Mark
 

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
43
Oss
www.icecoldcomputing.com
CDI (Capacitor Discharge Ignition) werkt vrij simpel. Je hebt een 'spannings'-spoel, en een 'puls'-spoel op je grondplaat. De 'spannings'-spoel levert ergens tussen de 80V en 200V; hiermee word een condensator (soort van accu-tje) opgeladen. Op het moment dat de puls-spoel een puls geeft, het teken dat er ontstoken moet worden, word in een klap de in de condensator opgeslagen energie door de bobine heengejaagd (d.m.v een thyristor). Het magneetveld in de kern van de bobine word zo opgebouwd. Op het moment dat de condensator 'leeg' is, schakelt de thyristor af. Op dat moment 'kan de energie in de bobine nergens meer heen', behalve via een boogontlading over de bougie. Resultaat: een vonk.

't is niet helemaal theoretisch correct wat ik hier beschrijf, maar je zou het idee moeten kunnen vatten zo.

Uiteraard zit er nog wat elektronica in voor het vervroegen/verlaten van de vonk en dergelijke.
 

sictc

MF veteraan
11 nov 2003
3.425
0
laat me raden, je wil een "regelbare/schakelbare" toerenbegrenser in bouwen voor je opgevoerde bromfiets of 25kW motor ?
 

Hulzie

MF veteraan
10 nov 2002
9.321
1
56
Staphorst
CDI, ff wat anders Mark, was net op jacht voor een oude Honfa CB 750 F2 naar 2 CDI tjes, die zitten daar op, krengen kosten op de sloop nog 125 euro per stuk, bij woestehoff, de mele, apeldoorn, allemaal afgebeld, even duur, dus zuinig op zijn, heb er de beide oude van een goldwing maar opgezet, loopt ook goed
 

Mark

MF veteraan
16 feb 2002
1.049
0
36
CDI (Capacitor Discharge Ignition) werkt vrij simpel. Je hebt een 'spannings'-spoel, en een 'puls'-spoel op je grondplaat. De 'spannings'-spoel levert ergens tussen de 80V en 200V; hiermee word een condensator (soort van accu-tje) opgeladen. Op het moment dat de puls-spoel een puls geeft, het teken dat er ontstoken moet worden, word in een klap de in de condensator opgeslagen energie door de bobine heengejaagd (d.m.v een thyristor). Het magneetveld in de kern van de bobine word zo opgebouwd. Op het moment dat de condensator 'leeg' is, schakelt de thyristor af. Op dat moment 'kan de energie in de bobine nergens meer heen', behalve via een boogontlading over de bougie. Resultaat: een vonk.

't is niet helemaal theoretisch correct wat ik hier beschrijf, maar je zou het idee moeten kunnen vatten zo.

Uiteraard zit er nog wat elektronica in voor het vervroegen/verlaten van de vonk en dergelijke.
Dank je wel, op zich wist ik al hoe de cdi werkt, maar waarden zoals de voedingspanning (80 tot 200 volt) had ik geen benul van.
- Ook zou ik willen weten of die spanning wordt geregeld zodat die nooit boven de 200 volt uit zou komen.
Want stel je hebt een blok dat 10.000 toeren kan draaien, je gaat daar aan klussen en opeens kan je blok 15.000+ toeren draaien. De voedingspanning gaat dus gewoon omhoog je je cdi is naar de hemel?
- En om de condensator op te laden, daarvoor moet de voedingspanning omgezet worden in gelijkspanning..?
- kun je ook de ontstekingsspoel wegmieteren en ergens anders de spanning vandaan halen?
Dan de pick-up op je nokkenas maken en heb je dan nog wel een vliegwiel nodig?
- Ook zou ik willen weten hoe de puls eruit ziet wanneer je vliegwiel met pukkel langs de pick-up raast.
- Waarom kan een lange pukkel wel gebruikt worden bij een vervroegende cdi unit en dat niet werkt bij een ronde/korte pukkel.

enzenz oftewel heeft iemand een stroomkringschema?


laat me raden, je wil een "regelbare/schakelbare" toerenbegrenser in bouwen voor je opgevoerde bromfiets of 25kW motor ?
Nope, ik ben gewoon leergiering op het gebied van elektronica.


laat me raden, je wil een "regelbare/schakelbare" toerenbegrenser in bouwen voor je opgevoerde bromfiets of 25kW motor ?
Het gaat over zulk soort blokken:
http://members.lycos.nl/markb27/motochaly/chaly006.jpg
 
Laatst bewerkt:

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.080
15
Den Haag
Welliswaar off-topic, maar toch.
Hallo Mark, tijd niets meer van je gehoord...
Ook bij de OBT8 van 5 sept aanwezig?
Waar is je oude CB ratbike gebleven, of rijdt hij nog?
 

Vmaxxx

MF veteraan
17 jun 2004
1.522
7
Eindhoven
Hallo Mark,

de CDI van een Vmax heeft 13 aansluitingen:

4 naar de bobines
4 naar de oppakspoelen (pick-up coil)
2 naar de vacuumsensor
2 voor voeding (geschakeld)
1 permanent naar massa

Alle spanningen zijn (+/-) 12 volt, ongeacht het toerental. De oppakspoelen geven de CDI info over de stand van het vliegwiel (en dus de zuigers), zodat de unit 'weet' welke cylinder ontstoken moet worden. In de unit zit een microprocessor, die via 4 flinke transistoren pulsen naar de 4 bobines stuurt. De vacuumsensor regelt de vervroeging.

De microprocessor bevat tabellen waarin voor 'elke' toerental - vacuum combinatie een ontstekingsmoment staat. Er komt via de oppakspoel een signaal binnen dat een bepaalde cylinder ontstoken moet worden. Via de tabel bepaalt de microprocessor hoe lang nog gewacht moet worden en geeft dan een puls via de transistor. De bobine zet het 12 volt signaal van de CDI om in een vonk.

De enige vraag die mi. voor jou overblijft is of jouw CDI de stap van 10000 toeren naar 15000 toeren geestelijk kan verwerken; maw. kan de CDI voor dergelijke toerentallen het juiste ontstekingsmoment nog bepalen. Gewoon proberen denk ik.

Mail eens met Bcans, die heeft de CDI van zijn Vmax open gehad en er een toerenbegrenzer in gebouwd door 4 opto-couplers voor de laatste transistoren te zetten. Hij heeft (dacht ik) ook de URL van een Belgische firma die CDI's repareert en programmeerbare CDI's verkoopt.

Zie bijv. ook http://auto.howstuffworks.com/ignition-system.htm

succes,

martijn
 

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
43
Oss
www.icecoldcomputing.com
Meestal is een ontstekingsunit met microprocessoren, dikke torren en 12V bobines geen CDI meer.

CDI's werken door een condensator in een klap te ontladen over de primaire winding van een bobine d.m.v. een thyristor. Zo gauw de stroom door de thyristor onder de houdstroom komt, zal deze afschakelen. De tegen-emk zorgt vervolgens voor een flinke spanningspiek aan de secundaire kant van de bobine, en het resultaat is een vonk.

Vrij simpel dus.


Werkt een gewone CDI met hogere spanningen als gevolg van een hoger toerental? Jawel, je moet onderhand moeite doen om de benodigde componenten te vinden met een lagere maximumspanning dan 600VDC. Het probleem gaat 'm dan meer zitten in de vervroeging van de ontsteking. Die haalt de 15k rpm meestal niet.
 

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
43
Oss
www.icecoldcomputing.com
Overigens: ik ben ooit lang geleden bezig geweest met het bouwen van een fatsoenlijke generieke ontsteking. Bedoeld voor 1-cylinder tweetakts, maar eventueel ook uit te breiden naar meercylinder motoren en viertakts.

Dit beestje werkte met een DSP (40MHz ADSP-21061 in het prototype) welke het tijdstip van ontsteken bepaalde. De DSP kon gebruik maken van een aanwezige pulsspoel om de krukaspositie te bepalen. De exacte locatie werd geinterpoleerd door een polynoom te fitten over de laatste 4 RPM metingen, zodat het juiste tijdstip toch bepaald kon worden, ook als de hoeksnelheid van de krukas behoorlijk snel verandert. Dit werkte redelijk, maar eigenlijk zou je een nauwkeurigere krukaspositiesensor willen hebben.

De onsteking zelf gebeurde volgens het CDI principe, maar in plaats van de voedingsspoel op de grondplaat gebruikte ik een DC/DC die de 300V voor de ontsteking opwekte, en een MOSFET ipv een thyristor om de bobine aan te sturen. Dit maakte het tijdstip van de vonk veel beter te voorspellen.

Software op de PC communiceerde via RS232 met de CDI om het onstekingstijdstip bij een bepaald toerental in te kunnen stellen. Om in de behoeften van brommerrijders te voorzien konden er meerdere tabellen in EEPROM gezet worden zodat het ding ook als toerenbegrenzer dienst kon doen.



De bedoeling was om het systeem te veeenvoudigen (Atmel 90S1200 ipv een ADSP-21061, etc.) en commercieel aan te bieden. Er was meer dan voldoende interesse in om een keer een batch van 30 stuks te laten fabriceren.

Helaas gooide een serieus brommerongeluk ('k ben nu nog gedeeltelijk invalide) roet in het eten, dus verder dan een prototype is het nooit gekomen :(

Maar al met al werkte dit stukken beter dan de standaard Honda CDI op mijn Honda MTX met 70cc Malossi, 20mm Mikuni en redelijk bochtje. Tot 5000rpm was het verschil niet zo groot, boven de 5000rpm werkte het prototype beduidend beter dan Honda's CDI. 't reed alleen niet handig met een houten plank op de buddy met daarop het DSP ontwikkelbord, bijbehorende elektronica en laptop :P

Mooie tijd was die brommer(sleutel)tijd.....
 

Vmaxxx

MF veteraan
17 jun 2004
1.522
7
Eindhoven
[...]
De bedoeling was om het systeem te veeenvoudigen (Atmel 90S1200 ipv een ADSP-21061, etc.) en commercieel aan te bieden. Er was meer dan voldoende interesse in om een keer een batch van 30 stuks te laten fabriceren.
[...]
Leuk spul ja dat van Atmel. Ben momenteel (tussen de verbouwing door) met twee AT90S2313's een boordcomputertje aan het bouwen. Bij een Vmax zit de snelheidmeter op de normale plaats, maar de rest zit op een beroerde veel te lage plaats. Ik wil nu snelheid en toerental analoog met stappenmotortjes en een wijzer eraan weergeven en gelijk wat extra snufjes inbouwen als shift-light, olietemperatuur (evt. gekoppeld aan shift-light), evt. toerenbegrenzer ed. En dat dan in de behuizing van de huidige snelheidmeter proppen.

groeten,

martijn