Input Shaft ( 6-Bak ) BMW Boxer 1150

WiLLoW_TieN

MF'er
11 dec 2008
166
16
Den helder en/of Kampen
Ben aan het kijken naar een BMW R1150R TwinSpark uit Maart 2003 heeft nog geen 38.000km erop staan.

Nu schijnt het dat de 'input shaft' in de versnellingsbakken bij de 6-bak BMW boxers nogal een 'dingetje' is v.w.b overmatige slijtage.

Zie ;

Dat ; LMGTFY

Weet iemand hier meer over ? Of is dit juist uitzondelijk en bij maar enkele exemplaren ?
 
Dit is geen incidenteel iets, maar een structurele ontwerpfout.
Het door jou bijgesloten filmpje is correcte weergave van het probleem.

Heb zelf ooit een vrijwel nieuwe R1100S gehad, waar bij 35.000 km de Pri as en koppelingvertanding totaal versleten waren.
De reactie van BMW Nederland was zodanig, dat ik sindsdien niets meer met die Duitse Stront Bakken te maken wil hebben.
 
Hoi.

Die vent lult maar wat, zoals gewoonlijk.

Het probleem zit 'm in het deksel van de bak, in den beginne van de 6-bak was er een serie in omloop die scheef waren.
Dan staat de bak/ingaande as scheef op de motor/koppeling.
Als je wat verder graaft in die materie, zie je ook aan de slijtage van die as dat dat scheef slijt.

Dat het een structureel verhaal is, is onzin, latere deksels zijn recht, daar slijt niks meer aan.

Is mij ooit in m'n oor gefluisterd door de chef-monteur van een grotere BMW dealer.

Herr BMW zelf wist/weet er zoals gewoonlijk officieel niks van, zo arrogant zijn ze dan wel weer.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Die vent lult maar wat, zoals gewoonlijk.

Op bijgesloten foto, zie je duidelijk dat de Pri as gewoon niet ver genoeg door de koppelingsplaat gaat.
Hierdoor vind de krachtoverbrenging over een deel van de spiebaan plaats, en wordt de boel dus gewoon zwaarder belast.

In het filmpje wordt meerdere malen aangegeven, dat dit bij de latere modellen ook nog steeds is.
Het is dus wel degelijk een structureel probleem.
 

Bijlagen

  • 20200828_134947.jpg
    20200828_134947.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Hoi.

Kijk eens naar die as, scheef afgesleten.
Dat is het probleem met die slechte serie, staat niet in lijn.

Dan begint het met een punt belasting, en de boel krijgt ruimte, en daarna is het snel over met de pret.
De modificatie waar die druktemaker het over heeft, is een langere naaf in de frictieplaat.
Daar neem je de oorzaak niet mee weg, maar verleng je de levensduur, meer materiaal duurt langer voor dat het weg is.

Groeten, Paul.
 
Moet je helemaal zelf weten maar je mist er een heel goede motor aan en laat je niet gek door internet ridders die het beter weten. Heb een aardige collectie in bezit gehad vaak tot hogere km standen en er nooit problemen mee gehad
 
De eerste reactie op het filmpje uit de eerste post:
the spline failures are due to an alignment issue with the gearbox. Bolt up a known good gearbox housing and one from a failed gearbox. You will be able to see the misalignment with the naked eye. I have repaired around 70 of these type of failures and have never had to do one twice. I replace the gearbox housing (the front part is what BMW calls the housing) the input shaft and the clutch. I have never modified a clutch plate, but we offer our BCW clients the choice of the SeibenRock friction discs or the stock Sachs discs. It doesn't matter which plate, it won't have to come back apart until the clutch is worn out or the gearbox and/or slave cylinder pukes it's guts out onto everything. When I was the shop foreman at BMW of San Francisco, I made BMW aware of the fix and demonstrated the alignment issue to our west coast service rep who shared it with all of his dealers. BMW didn't send it further up the ladder, but they did pay for a bunch of gearbox housings. Incidentally, the K75's had a similar, but much less widespread, issue as well but that was due to the bell housing alignment. When BMW crated the bikes, there was a big block of wood directly under the bell housing in the crate. If the crate was ever dropped or set down hard, the bell housing would get distorted. It would show up as poor downshifting and inspection would show that the splines would push the lubrication out, usually within 1000 miles of lubrication.

Is zo ongeveer wat @PaulRS verteld, maar dan van iemand anders
 
Hoi.

iABS is kritisch.
Elk jaar verversen en af en toe in de ABS remmen helpt, maar is geen garantie.

Geeft dat ding de geest, kan je hem laten reviseren, kost 1000?
Je kan ook zonder, heb je geen bekrachtiging en ABS, maar een gewoon goed werkend remsysteem, ala de R1100R.
Uit bouwen kost wat tijd, onderdelen ben je niet nodig.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Niet helemaal.

Achter zet je de slang naar de tang direct op de pomp, voor kortsluit je een 4-delig koppelstuk, geen andere slangen nodig.
En je moet in de stekker van het ABS wat bedrading aanpassen.

Groeten, Paul.
 
Even terug naar de 'input shaft' na meerdere avonden inlezen ben ik er van overtuigd dat het NIET een structureel probleem is.
Durf...ik de gok aan ? Ik weet het nog niet. Het ABS verhaal baart ook wat zorgen. Echter ik denk dat jaarlijk remolie wisselen ( preventief ) en af en toe de ABS laten 'aanspreken' al wel wat za schelen. Ot toch maar op zoek naar b.v een R1100RT ( met 5-bak en GEEN ABS ) ??
 
Hoi.

Een R1100RT zonder ABS ga je zelden tegenkomen.
Het voordeel is wel dat dit oudere ABS wel betrouwbaar is. (geen garantie)

De 1e series 5-bakken zijn ook niet helemaal je van het, zoek 'gangspringer', na '97-'98 zijn die verbeterd. (geen garantie)

Die hierboven getoonde R1150R zou ik zo durven kopen, was ik in de markt.

Groeten, Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan