Inremmen "zwevende" remschijven

d@ve

MF veteraan
2 jan 2005
8.913
3
daaronder ergens
Ik heb sinds gisteren "zwevende" remschijven van ABM PEAK en uiterraard vlakke remblokken gemonteerd.

En het ziet er geweldig uit! :9~

Alleen nu vraag ik mezelf af wat de beste manier is om de schijven & blokken zo goed en netjes mogelijk in te remmen. :?

De dealer zei dat ik ze 500KM in moest remmen maar dat zegt helemaal niks over de manier "waarop".

Stel dat ik 500KM aan één stuk rem. |(
Ofdat ik 500KM helemaal niet rem. O-)

Ik weet dat dit zwaar overdreven en abnormaal is ,maar ik ben gewoon benieuwd naar "de" manier. :Y

Want ik heb geen zin in wéér een kromme schijf. :(

Groeten D@ve. :]


full
 
Gewoon lekker remmen, dus niet op vol vermogen remmen steeds weer een stapje verder.

Lekker inslijten die handel en dan na een aantal rem handelingen schijven inspecteren en ziet alles d'r goed uit remmen met die handel.

Dus effe gewoon remmen rustig aanzetten en laten slijten, kortere remweg komt wel... :W

ALs je je voorbandje ook vervangt...... *O* *O* *O*
 
Inrijden schijven? :+

Na montage bij wegrijden de rem vasthouden (50 meter) en dan even niet gebruiken. Daarna weer vol belasten. Laten afkoelen en klaar......

Eens in de zoveel tijd een keer forse noodstop maken om de blokken niet te laten verglazen. Ik rij ze als volgt in;

Eigenlijk is inremmen bull, want er zitten nauwelijks laagjes op je schijven of blokken die er eerst af moeten. Ik rem wel even in om de groeven meteen erin te zetten.

UIteraard bij montage dan wel remmenreiniger gebruiken voor schoonmaken schijven EN je blokken licht opschuren.
 
Er begint aan de linker schijf een happerig slijtage patroon te onstaan ,waardoor kan zoiets onstaan. :?

Blokken waren vlak , genoeg koperspray er achter en aan de zijkant op gedaan.

Wie heeft er weleens meer zo'n slijtagebeeld gehad en kan het kwaad of verdwijnt het op den duur?

P.S. stuur trilt niet ,ook niet bij remmen met 180+ O-)

full
 
Net ff de blokken van de linker klauw gecontroleerd maar het zag er allemaal perfect uit. :?

Ik heb de schijven alleen niet met remmenreiniger ontvet na de montage.
Maar het lijkt me sterk dat een vettige schijf zo'n slijtagepatroon kan veroorzaken. B|

En na een keer remmen is de schijf toch weer schoon.
 
Laatst bewerkt:
Ik gis maar wat, maar misschien breng ik je op een idee.

Het lijkt alsof de blokken wat zwabberen op de schijf. Kijk eens of de blokken links en rechts elkaars spiegelbeeld vormen? (aangezien de andere kant niet gek doet)

Kun je controleren of de schijf zo recht mogelijk is?
---
P.s. remmenreiniger lijkt me ook niet nodig, tenzij je per ongeluk kopervet op de rem hebt gesmeerd.

P.p.s. weet je zeker dat de schijven vrij kunnen zweven? En misschien is er iets mis met de remleiding, waardoor de druk niet gelijk verdeeld wordt?
 
Laatst bewerkt:
volgens mij is het hele idee van inremmen van een schijf ervoor om te zorgen dat de schijf langzaam aan steeds heter wordt, zodat hij zich rustig "zet".

Als je ineens vol in de remmen duikt en lang volhoud, kan je schijf krom trekken, hoeft niet, kan wel...
 
voor montage toch zeker even schoonmaken met remmenreiniger, niet te zuinig want dat spul kost toch niks.
bij de fabriek word er namelijk een beetje vettig laagje opgedaan zodat ze lang mooi blijven tijdens opslag transport e.d
 
Er begint aan de linker schijf een happerig slijtage patroon te onstaan ,waardoor kan zoiets onstaan. :?

Blokken waren vlak , genoeg koperspray er achter en aan de zijkant op gedaan.

Wie heeft er weleens meer zo'n slijtagebeeld gehad en kan het kwaad of verdwijnt het op den duur?

P.S. stuur trilt niet ,ook niet bij remmen met 180+ O-)

(Afbeelding)


ouwe blokken op nieuwe schijf?

zelf een nieuwe schijf (sloper) achter geplaatst op de soes, dacht met de ouwe totaal versleten blokken nog wel even te kunnen rijden...

metaal splinters van de blokken die vast "gelast" leken op de schijf :?

schijf met de hand weer deels strak gemaakt en na verloop van tijd weer redelijk vlak gesleten met de nieuwe blokken :X
 
Wel een hoop geld uitgeven aan wave schijven, maar geen geld voor een bus remmenreiniger? Dat is echt stom.
En heb je geen nieuwe blokken gemonteerd? Dat zou natuurlijk nog veel stommer zijn als het waar is.
 
hij zei dat ie vlakke remblokken heeft gemonteerd, waarschijnlijk dus nieuwe blokjes.

En schijven inremmen? Gewoon rustig gebruiken de eerste paar km, zodat je niet voor verassingen komt te staan wanneer je eigenlijk te wild doet en je plots moet remmen, maar niet zo vlot blijkt te kunnen remmen ( ervaring mee B| )
 
En schijven inremmen? Gewoon rustig gebruiken de eerste paar km, zodat je niet voor verassingen komt te staan wanneer je eigenlijk te wild doet en je plots moet remmen, maar niet zo vlot blijkt te kunnen remmen ( ervaring mee B| )
Ja, dat bedacht ik me laatst ook nog. Ik heb een tijdje geleden nieuwe schijven + blokken onder mijn auto laten monteren, het duurde nogal voordat die schijven goed ingeremd waren. Oftewel dat de remkracht weer enigszins op niveau was.

Volgens mij kun je het beste de eerste xx km met slepende remmen rijden zodat ze lekker snel inslijten. Ander trucje is om schijven + blokken wat op te schuren, dat heb ik zelf nog nooit gedaan maar ik kan me bedenken dat het wat helpt.
 
Gisteren ff m'n zuigers van mijn klauwen ingesmeerd met kopervet en motorolie(Tip van mijn dealer) en aan de blokjes een 45gr. kant gevijlt van ong. 1mm.

En wat denk je ,hij slijt weer op een normale manier. :? *O*
 
Inremmen is maar deels bull denk ik. In het begin mis je nog het volle remvermogen omdat niet het volle remblokoppervlak in contact is met de schijf. Ik zou daarom niet max gaan remmen in het begin om zo niet die nog kleine contactvlakken te oververhitten. Dus rustig beginnen en kijken hoe ver deze ruwheid weggesleten is en je het volle remvermogen al weer terug hebt.

Altijd nieuwe blokken bij nieuwe schijven gebruiken. Zolang je geen vet oid aan je schijven hebt gekregen bij montage is remmenreiniger bull. Aceton is trouwens een goedkoop alternatief.
 
Gisteren ff m'n zuigers van mijn klauwen ingesmeerd met kopervet en motorolie(Tip van mijn dealer) en aan de blokjes een 45gr. kant gevijlt van ong. 1mm.

En wat denk je ,hij slijt weer op een normale manier. :? *O*
Je mag met olie niet aan de afdichtrubbers komen van je remzuigers want deze rubber zijn niet oliebestendig en de olie bakt helemaal vast als ze heet worden.
Kopervet zou ik ook niet aan de zuigers smeren, hooguit een beetje aan de achterkant van de remblokken
 
kopervet op de remzuigers..? wat voor dealer is dat ? drugsdealer of zo....

alleen bremsenvet of blanke-vaseline op de remzuigertjes , kopervet verhard
en stremt de zuigertjes alleen maar in hun werking.
remolie mag ook ,het dient alleen maar om ze te monteren .
als je FF leest wat er op een tube kopervet staat zie je dat het voor bouten en moeren is die met hoge temperaturen te maken krijgen.
ook voor je bougies en motorblok-bouten is het bedoeld.
je kan wel de achterkant van de remblokken insmeren met kopervet om het
klapperen tegen te gaan .
 
Terug
Bovenaan Onderaan