inrijden fazer

Joop

Rookie
1 dec 2001
2
0
Den Haag
Dag allemaal,

Heb nu net 2 weekjes mijn nieuwe fazer 600 (model 2002, Zilver), en ik heb nu 600km gereden. ZEER tevreden, dit was een goede overstap van mijn Diversion 600. Ik vroeg me af, de dealer (Hans van Wijk) heeft mij verteld dat ik netjes onder de 5000 toeren moet blijven de eerste 1000km, maar het boekje zegt dat je de motor niet lange tijd boven de 5000 toeren mag laten draaien. Vraag is dus, mag je hem (als hij goed warm is) wel eens rustig doortrekken tot 6-7000 toeren ? En zo ja/nee waarom dan.

Joop
 
Goede keuze :) . Ik heb afgelopen mei mijn divje ingeruild voor een zwarte Fazer600 (model 2001). Voor inrijden citeer ik uit eigen werk (www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=1617):

Op dinsdag 23 oktober 2001 09:52 schreef soeptablet het volgende:
Ik mocht volgens de dealer de eerste 150 km niet boven de 4500 rpm komen = 90 km/h \ '(
Daarna mocht ik met een warm blok langzaam steeds iets meer toeren maken. Na 250 km even gevoeld wat 8000 rpm doet :9 , 100 km verder gekeken hoe 10000 rpm voelt :9~ en nog 150 km verder de beer losgelaten: 12000 rpm :} . Vervolgens gewoon gescheurd. Loopt nu als een tiet *D .
Lees ik later in het boekje dat ik niet boven de 5000 rpm mocht gedurende de eerst 1600 (!) km :j

PS: Auteur is niet verantwoordelijk voor schade geleden door derden naar vergelijkbaar onverantwoord handelen. :+
 
HALLO,
Je moet een beetje goed overdenken wat je doet.
De toerenbeperking tijdens het inrijden heeft twee doelen n.l. voor de fabrikant minder garantieclaims en voor de gebruiker een motor die wat langer meegaat en mechanisch wat stiller blijft.
Het is namelijk zo dat de zuigerveren na ongeveer 100 km al goed aanliggen tegen de cilinderwand waardoor de warmteoverdracht al goed is.
De rest lagers e.d. slijten allen maar vanaf nul kilometer.
In de fabriek wordt de motor voordat hij wordt verpakt al op volle toeren getest.
Maaaaar, denk nu niet dat je gelijk voluit kunt gaan, je kunt voor korte tijd al wat harder gaan als en dat is uiterst belangrijk !! de OLIETEMPERATUUR goed is, anders niet !!!

Veel geluk met je nieuwe ( mooie ) motor.

Ton.
 
dacht het niet, dat alles naar 100 km ingelopen is.
zeker niet bij de nieuwe motoren met keramische voeringen.
blijkt ook wel omdat bij deze motoren pas na een 10.000 km of meer hun meeste vermogen leveren.
bij compressie testen komt dit er ook al uit.
het is wel zo dat lagers slijten vanaf nul km
maar dat heeft meer te maken met het opstarten.
tijdens het starten is er te weinig olie voor een goede smering en slijt het een beetje.
daarna zit er olie tussen de delen en slijt het bijna niet meer.
jr
 
Je mag best wel alvast een BEETJE doortrekken, wisselend rijden is belangrijk, niet continue 5000 rpm rijden, maar afwisselend.

ook te laag in toeren rijden is slecht.

Zorg wel dat die netjes warm is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan