Inrijden motor

Dagobert_37

Rookie
28 apr 2020
23
9
Ik heb sinds kort een nieuwe motor gekocht. Bij afhalen gaf de dealer aan dat het geen kwaad kon als ik via de snelweg naar huis toe zou rijden. Nu lees ik op meerdere plaatsen dat ik dat dus niet had moeten doen. Ik heb ongeveer 180 km snelweg gereden, wel wat gevarieerd in snelheid. Ondertussen heb ik nog eens 200 km binnendoor gereden. Over ongeveer 600 km dus de eerste beurt.
Wat is het risico wat ik nu loop? Zorgt dit voor veel olie verbruik in de toekomst?
 
Ligt er ook aan wat voor motor het is ? als het een vrij zware fiets is a 600cc+ heb je niet volgas gereden op de snelweg , met een 125cc dan is het niet ideale voor het blok maar de meeste motorfietsen bij de fabriek worden volgas getest .

persoonlijk met mijn suzuki sv650 rijdt ik met 4000 toeren 100 km/h ongeveer met wat tegenwind . dus dat is prima volgens deze website
 


denk dat het bij bmw echt wel meevalt hoor , dingen zijn bullitproof .
 

Hier kan je ook terecht voor al je vragen of slap gelul over je bike.
 
Ik heb sinds kort een nieuwe motor gekocht. Bij afhalen gaf de dealer aan dat het geen kwaad kon als ik via de snelweg naar huis toe zou rijden. Nu lees ik op meerdere plaatsen dat ik dat dus niet had moeten doen. Ik heb ongeveer 180 km snelweg gereden, wel wat gevarieerd in snelheid. Ondertussen heb ik nog eens 200 km binnendoor gereden. Over ongeveer 600 km dus de eerste beurt.
Wat is het risico wat ik nu loop? Zorgt dit voor veel olie verbruik in de toekomst?
Waarom geloof je datgene wat je leest boven dat wat de dealer zegt. Wat zijn dat voor een bijzondere "plaatsen" dat ze boven twijfel verheven zijn en het woord van de dealer overstijgen? Welke bronnen hebben die "plaatsen" om dat soort verhalen te publiceren?
 
Waarom geloof je datgene wat je leest boven dat wat de dealer zegt. Wat zijn dat voor een bijzondere "plaatsen" dat ze boven twijfel verheven zijn en het woord van de dealer overstijgen? Welke bronnen hebben die "plaatsen" om dat soort verhalen te publiceren?

Ik lees op meerdere forums (om het woord "plaatsen" niet meer te gebruiken:)) dat je dus niet snelweg moet rijden. In de BMW manual staat eveneens niet constant zelfde toerental rijden. Maar dealer gaf dus aan dat ik gewoon via snelweg richting huis kon rijden (eerste 180 km) en daarna thuis lekker binnendoor kon gaan rijden. Antwoord waar ik dus naar opzoek ben is of ik nu schade heb toegebracht aan mijn motorfiets.
 
Zolang je je aan t aantal toeren houdt kan er niks gebeuren. Maar zou hem niet alleen op de snelweg inrijden. Binnenwegen genieten de voorkeur. Wisselende belasting veel schakelen alles met inachtneming van Max toerental. Na de 1000 beurt. Langzaam toerentallen verhogen. Per versnelling.
 
Wat staat er in het boekje.... :?

Bovendien zou ik aan de fabriksgarantie voorschriften houden want ze kunnen tijdens de beurten de ecu uitlezen. Mocht je boven bepaalde waarden uitkomen en er ontstaan problemen dan kun je fluiten naar garantie.

En voor de rest motor netjes op temperatuur brengen en vlotjes inrijden, dus niet als een oude wijf rijden.
 
Je hoeft je echt niet druk te maken , dat je in die paar km schade aan je motor hebt toe gebracht. En ook geen hoog olie verbruik in de toekomst. Daar is veel langer hufterig gedrag voor nodig. Dus er is niks aan de hand. Lekker rijden en genieten.
 
Wat staat er in het boekje.... :?

Bovendien zou ik aan de fabriksgarantie voorschriften houden want ze kunnen tijdens de beurten de ecu uitlezen. Mocht je boven bepaalde waarden uitkomen en er ontstaan problemen dan kun je fluiten naar garantie.

Boekje staat niet teveel constant dezelfde toeren maken. En niet boven de 7000 rpm de eerste 300 km en niet boven de 9000 rpm de eerste 1000 km.
Ik ben niet boven de 5000 rpm geweest tijden mijn ritten tot nu toe. Ik ben na de "snelweg rit" naar huis toe niet meer op de snelweg geweest en netjes binnendoor wezen rijden. dus gaat puur om de eerste 200 km.
 
Je hoeft je echt niet druk te maken , dat je in die paar km schade aan je motor hebt toe gebracht. En ook geen hoog olie verbruik in de toekomst. Daar is veel langer hufterig gedrag voor nodig. Dus er is niks aan de hand. Lekker rijden en genieten.

Thanks, niet veel verstand van wat er intern in de motor kan fout gaan. vandaar de vragen :)
 
Geen idee of ik het goed gedaan heb, maar ik heb al veel nieuwe motoren gekocht en het is altijd goed gegaan. (mijn huidige VFR staat op 120k nu zonder olieverbruik)
Dus praktijkervaring, doe er mee wat je wil. (geen idee of het de ultieme waarheid)

Tot 1500 km (daarna gewoon op het gas :9)
Mij is geleerd: Motor niet te veel belasten maar veel verschillen er in:
Dus.
Koude motor sowieso rustig maar dat moet altijd. (en warm is olie warm, niet het koelwater, olie duurt wat langer hou even marge aan)

Heel veel schakelen, lekker laten inslijten alles, schakelen met dat ding zodat je er moe van wordt.
Ik reed in alle toerentallen ook boven de 5000, dat deed ik als volgt.
In de 2 bv heel rustig toeren laten oplopen, dus niet vol op het gas, maar langzaam omhoog met die toeren. en dat ook rustig boven de 5000
Ook op de snelweg bij 100 terugschakelen en opschakelen enz.

Zolang alles rustig gebeurd gaat er niets stuk. (geen stoplicht sprint dus :z)

Het heeft voor mij tot nu toe altijd goed gewerkt, nooit olieverbuik en goed lopende motoren.
 
Boekje staat niet teveel constant dezelfde toeren maken. En niet boven de 7000 rpm de eerste 300 km en niet boven de 9000 rpm de eerste 1000 km.
Ik ben niet boven de 5000 rpm geweest tijden mijn ritten tot nu toe. Ik ben na de "snelweg rit" naar huis toe niet meer op de snelweg geweest en netjes binnendoor wezen rijden. dus gaat puur om de eerste 200 km.
Niks aan de hand.

Nogmaals: netjes op temperatuur en gas erop, je mag hem best laten voelen dat de motor moet ‘werken’.

Veel plezier ermee!
 
Ik lees op meerdere forums (om het woord "plaatsen" niet meer te gebruiken:)) dat je dus niet snelweg moet rijden. In de BMW manual staat eveneens niet constant zelfde toerental rijden. Maar dealer gaf dus aan dat ik gewoon via snelweg richting huis kon rijden (eerste 180 km) en daarna thuis lekker binnendoor kon gaan rijden. Antwoord waar ik dus naar opzoek ben is of ik nu schade heb toegebracht aan mijn motorfiets.
Het doel van inrijden is met name om zuigerveren zich optimaal te latten "settelen" op de cylinderwand. Pas als de zuigerveer optimaal aanligt op de cylinderwand is de drukverdeling op die cylinderwand optimaal.. Om dit voor elkaar te krijgen heb je momenten nodig waarop de zuigerveren hard tegen de cylinderwand worden gedrukt en dit gebeurt vooral tijdens accelleratie. De grootste vijand hierbij is de warmte ontwikkeling die hierbij optreedt door de "drukpunten" die de nog niet goed aanliggende zuigerveren hierbij tegen de cylinderwand uitoefenen. Inrijden is die niet anders dan gecontroleerd optrekken zodat de zuigerveren tegen de wand aan worden geperst(maar tot een beperkt toerental om eea niet te heet te maken) gevolgd door een periode van afkoeling waarna je opnieuw optrekt.
Door met een motor met een ruim vermogensoverschot (en dus feitelijk een heel lage belasting) op een snelweg te gaan rijden gebeurt er inrij-technisch niets: geen drukmomenten voor je zuigerveren. maw: je maakt kilometers, maar je motor loopt niet in. Schade zal het niet geven, maar je inrij-periode vraagt meer kilometers. ;)

Overigens is tijdens de inrijperiode met een motor met weinig cylinderinhoud een snelweg opgaan wel een probleem omdat die verhoudingsgewijs wel heel hard moet werken en bijbehorend veel druk op zuigerveren ervaart. Die zuigerveren (en bijbehorende zuiger) worden daarbij dan weer te heet en daarmee moet je dus echt het eerste stuk weg blijven van een snelweg.
 
Nu lees ik op meerdere plaatsen dat ik dat dus niet had moeten doen.

Ben benieuwd welke experts zich daarover uitlieten.... :$ :?
Als de dokter/dealer zegt dat het geen kwaad kan, waarom dan twijfelen?
En een nieuwe machine zul je even meer in de gaten moeten houden (1000 km-beurt), nog niet teveel belasten ineens (hard optrekken, maximale snelheid enz. ).
En een 160 pk sterke motor die kan wel tegen een stootje, het is geen Mash..
 
Het doel van inrijden is met name om zuigerveren zich optimaal te latten "settelen" op de cylinderwand. Pas als de zuigerveer optimaal aanligt op de cylinderwand is de drukverdeling op die cylinderwand optimaal.. Om dit voor elkaar te krijgen heb je momenten nodig waarop de zuigerveren hard tegen de cylinderwand worden gedrukt en dit gebeurt vooral tijdens accelleratie. De grootste vijand hierbij is de warmte ontwikkeling die hierbij optreedt door de "drukpunten" die de nog niet goed aanliggende zuigerveren hierbij tegen de cylinderwand uitoefenen. Inrijden is die niet anders dan gecontroleerd optrekken zodat de zuigerveren tegen de wand aan worden geperst(maar tot een beperkt toerental om eea niet te heet te maken) gevolgd door een periode van afkoeling waarna je opnieuw optrekt.
Door met een motor met een ruim vermogensoverschot (en dus feitelijk een heel lage belasting) op een snelweg te gaan rijden gebeurt er inrij-technisch niets: geen drukmomenten voor je zuigerveren. maw: je maakt kilometers, maar je motor loopt niet in. Schade zal het niet geven, maar je inrij-periode vraagt meer kilometers. ;)

Overigens is tijdens de inrijperiode met een motor met weinig cylinderinhoud een snelweg opgaan wel een probleem omdat die verhoudingsgewijs wel heel hard moet werken en bijbehorend veel druk op zuigerveren ervaart. Die zuigerveren (en bijbehorende zuiger) worden daarbij dan weer te heet en daarmee moet je dus echt het eerste stuk weg blijven van een snelweg.

Dank voor de heldere uitleg!:} Gelukkig is het een 1000 cc dus ik ben op de snelweg niet boven de 5000 rpm geweest. .
 
Ben benieuwd welke experts zich daarover uitlieten.... :$ :?
Als de dokter/dealer zegt dat het geen kwaad kan, waarom dan twijfelen?
En een nieuwe machine zul je even meer in de gaten moeten houden (1000 km-beurt), nog niet teveel belasten ineens (hard optrekken, maximale snelheid enz. ).
En een 160 pk sterke motor die kan wel tegen een stootje, het is geen Mash..

Noem me maar gerust iemand die zich snel te druk maakt:)
Las het boekje thuis rustig door en toen sloeg de twijfel toe. Maar het is inderdaad geen Mash, haha;)
 
Gewoon lekker wisselend belasten, hij mag best wel eventjes over t geadviseerd toerental.
Je wilt toch een "smeuïge " machine.
 
Nu heeft zo’n bmw genoeg power. Maar omdat je nu maar 5000 tpm mag maken , is je powerband nu erg smal. Dus moet je een beetje “motorgevoel” hebben. Dat je de juiste versnelling bij je snelheid rijdt. M a w. Onder toeren rijden voorkomen. Hij moet gewoon lekker soepel draaien.
 
Nu heeft zo’n bmw genoeg power. Maar omdat je nu maar 5000 tpm mag maken , is je powerband nu erg smal. Dus moet je een beetje “motorgevoel” hebben. Dat je de juiste versnelling bij je snelheid rijdt. M a w. Onder toeren rijden voorkomen. Hij moet gewoon lekker soepel draaien.
Hij mag tot 7000 tpm de eerste 300 km.
😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan