Inrijden nieuwe banden

motorfreak

MF veteraan
2 apr 2002
9.663
3
Geersdijk
hoihoi, ik ben benieuwd na hoeveel km jullie de banden weer volledig gaan benutten.......ik heb sinds vandaag een nieuwe set BT-010 op mijn Fireblade, meestal rij ik de eerste 200km voorzichtig en ga dan pas goed GAZZZZZ geven.
Schuren of ontvetten jullie de banden eerst.......ik heb ze dus wel eerst ontvet.
Ben benieuwd naar jullie mening :} :} :} :}
 
Ongeveer 150 km dan gaat bij mij het gas erop.
En dan niet ontvet of geschuurd.
 
ontvetten zat bij de montage en dan gewoon rustig rijden. op kilomters heb ik niet zo gelet..gewoon een paar keer een kleine rotonde over en het klusje is geklaard volgens mij.

Op de ring afgelopen keer had iemand het etiket nog aan zijn band hangen en die ging wel meteen de ring op...dus volgens mij kan je aardig snel weer op het gas.. :]
 
je kan idd aardig snel op het gas ,en op je bek

ik maak de band altijd eerst met wat thinner op een doekje schoon,daarna eerst kms rustig aan doen daarna wat snelheid en hellingshoeken opbouwen.
 
Ik heb een klein circuitje (industrieterreintje) met twee aardige bochten in de buurt.

Bij nieuwe banden rij ik daar relaxed de randen eraf (steeds stukje verder). Kom ik niet meer voor verrassingen te staan. Als ze flink dof zijn geloof ik het wel.

Eerste kms doe ik nog wel aardig voorzichtig.
 
gewoon tot ie er normaal uitziet :)

maar das voor mij niet meer van toepassing, want ik koop alleen nog maar ex-race banden :}

dat scheelt pas centjes 8-)
 
Nieuwe (race) banden schuur ik altijd een klein beetje op aan de randen. Zodoende heb je meer grip zonder ze eerst in te rijden.
Dit niet bij gewone straatbanden. Dan is het de eerste paar bochten gewoon rustig opbouwen.
 
Ik doe mijn favoriete parcourtje hier in de buurt een paar keer af, steeds platter en platter.

De eerste 50km moet je echt goed opletten, daarna kan het sneller en na een 100 a 150 km is de band volledig ingereden.
Als het regent duurt het langer en moet je wachten op droog weer om de zijkanten in te rijden.

Vraagje: is ontvetten niet slecht voor een band??
 
Gewoon ff een groot ritje maken en dan is het glimmende er wel af.

En die randjes komen vanzelf.
Steeds iets meer platter gooien.
 
De eerste 10km is het effe oppassen maar dan kun je eigenlijk al gewoon gaan rijden. Wel rustig opwarmen, dan gaan die randjes er zonder problemen af.
 
ik ga gewoon wat achtjes draaien , nie te snel ander slig je nog op de grond .

na een kwartier is het vet eraf en kun je gassen
 
Gewoon een paar lekkere rotondes pakken, steeds iets harder en dan is na een paar rondjes (en heen en terug naar die rotonde) dat fijne :( laagje echt wel weg hoor!
 
Mij is verteld dat je de band goed warm moet stoken om de waslaag eraf of eruit te laten dampen. Lekker warm stoken doe je op de snelweg.

Wel uiteraard eerst even voorzichtig er naartoe rijden. Bij mijn nieuwe voorband merkte ik niets maar de achterband slipte als een gek de eerste kilometers. Toch maar even voorzichtig doen de eerste kilometers !
 
Zo net terug van het inrijden van de banden.......160km en nog 5 mm van de rand.......met de 010 kun je veel eerder het GAZZZ erop zetten het waslaagje was na 4 rotondes al verdwenen :)
 
De heren GP coureurs zetten er binnen 1 ronde vol het gas op. Hoezo 200 km inrijden???????
 
Gewoon een paar lekkere rotondes pakken, steeds iets harder en dan is na een paar rondjes (en heen en terug naar die rotonde) dat fijne :( laagje echt wel weg hoor!

En de rechterkant van je band, hoe doe je dat?? Rotonde tegen het verkeer in??? 8-) Spannend!! ;) :+

Grtzz HagaSan.
 
Meestal alleen effe een paar rondjes op 't plaatselijke industrieterrein tot alle glim verdwenen is. In 't begin voel je 't een beetje glijden, als dat over is zijn ze ingereden })
(kilometer of 10 dus)

Vanaf dat moment wel gewoon warm rijden voordat je gek gaat doen natuurlijk.
 
In andorra nieuwe achterband (bt010) eronder 25 km verder een pas en toen wassie al helemaal gebruikt }) })

gewoon rustig aan steeds een stukkie verder en zorg dattie warm is
 
Ligt eraan...
Alleen achterband: Rechtuit gewoon gaan... Glijden achter is niet erg zolang je rechtdoor gaat... In bochten: vijf - tien keer klaverblad rond & wat keren een rotonde die je goed kent over... Werkt perfect...

Voor & achterband: Bijna zelfde, alleen iets minder gaan, want remmen moet iets rustiger... En bij een blokkerende voorband meteen de rem wat lossen!

Collega doet een rondje landweg (zandweggetje) om de banden in te rijden... zegt dat hij na 20-25 km al gewoon ingereden banden heeft, waarmee je voluit kan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan