Inrijden nieuwe motor

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.948
331
Tilburg
Moet je dit stukje eens lezen als je dat nog niet hebt gedaan....

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm


En wat vinden wij hiervan???

Persoonlijk geloof ik er niet zoveel van. De fabrikanten zijn uiteraard heeeel voorzichtig in hun voorschriften maar zullen mijns inziens niet zomaar wat voorschrijven. Ook het inlopen van andere onderdelen dan de zuigerveren wordt in dat stukje niet besproken. Bijvoorbeeld nokkenassen, versnellingsbak, lagers, bla bla.

De kern van wat die kerel zegt, is dat je de ruwheid van je cilinderwand moet gebruiken om je zuigerveren in te rijden. Als dat in zo'n kort tijdsbestek moet, zou de fabrikant die cilinderwand toch rustig die wand wat ruwer kunnen laten??? Dan heb je meer tijd.

Waarom gebruiken slecht ingereden motoren meer olie dan goed ingereden motoren? Dat komt toch door de zuigerveren?

ik ben benieuwd.

Grtzz HagaSan, die niet kinderachtig doet (met inrijden) maar wel geduld heeft :) .
 
Wat ik ervan begrijp is het niet de bedoeling dat je de motor uit de showroom haalt hem start en meteen naar z'n maximale toerental jaagt.

Wat ze steeds blijven herhalen is dat je de motor eerst goed warm moet laten worden.
Daarna moet je volgens een bepaalde methode de motor inrijden.

Misschien zit er iets in misschien niet, kben niet in de luxe positie om een nieuwe motor te kopen dus kan het ook niet proberen. :P ;)
 
...wie zal het zeggen.

Maar nog iets anders.. als je je motor helemaal warm laat worden, dan zijn die groeven uit je cilinder toch ook al half weg?...als het zo snel gaat als hij zegt. Wat die vent zegt kan gewoon niet....

Ik heb ooit met ex-Superbike coureur Lex van Dijk gesproken en die zei dat ze voor de race niet echt inreden, alleen 2 a 300km op straat, de nieuwigheid eraf, zoals hij zei, omdat levensduur van het blok er toch niet toe deed omdat zo'n ding toch nooit meer dan 10,000km loopt. Volgens mij heb je (ik) dan je (mijn) antwoord al...

Grtzz HagaSan
 
Vlgs mij is die gast nogal een sleutelfreak en wil hij graag vaak z'n zuigerveren vervangen... Dat moet ook wel als je dat op die manier doet.

Ik denk;
Als je een motorblok inrijdt dat er hele kleine schilfertjes metaal afkomen en het is de bedoeling dat die in je (inrij)olie gaan zitten. Als je nu veel op je max toerental rijdt dan vliegen die stukjes overal door je blok heen en dan vooral op plaatsen waar je ze niet hebben wilt.

Als je een nieuwe motor koopt dan ga je je toch niet aan zulke idiote adviezen houden |( |( |( .
 
Weet je wat ze in een BMW fabriek doen?
Warme olie in het blok gieten,starten en een paar seconden vol gas geven ,om te controleren dat alles oke is. En jij je motor daarna maar voorzichtig inrijden...
Maar BMW maakt gebruik van een ander materiaal voor de zuigerveren dan de andere fabrikanten of niet?
 
Niet alleen bij onze oosterburen laten ze een blok vol draaien met 0 km op de teller. Ook onze Japanse 'vrienden' doen dit bij elke nieuwe motor. Hoe weten ze anders of alles werkt? (toerenbegrenzer enzo...)
Wat mij wel eens is verteld is dat het vermogensverschil tussen een 'slechte' en een 'goeie' van hetzelfde exemplaar grotendeels volgt uit de compressieverhouding, en dus hoe de zuigerveertjes op de cilinderwanden zijn ingesleten. Inderdaad zijn tegenwoordig de toleranties tussen deze 2 erg klein en is de inloopperiode misschien wat ruim en voorzichtig, maar ik loop liever dit risico niet. Na het inrijden van 5 nieuwe motoren kan ik wel vertellen dat dit niet zo'n leuk karweitje is maar ja, het heeft ook wel weer zijn charme. Verder is de snelheidsbeleving nog groter nadat je zo veel kilometers rustig hebt gereden.
Belangrijkste van alles; Je kan rustig rijden wat je wil, maar zorg dat de motor warm is, en ga niet telkens om de 10 km stoppen ofzo. Warme motor, rustig rijden en rustig toerental wisselen. Succes!!
 
Mij hebben ze verteld dat je de motor wel goed moet belasten, maar daarbij wel goed op het toerental moet letten. Met name veel schakelen en iig lange stukken met constant toerental vermijden. Een ritje door de Eifel zou daarvoor perfect zijn met al die hoogteverschillen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb wel eens een lange duur test van een sv gelezen in blad motor
na 40000 km uit elkaar gehaald
en bijna alles had nog de nieuw waarde qua tolerantie
er waren maar een paar onderdelen die tussen nieuw en vervanging in zaten
de cilinders waren nog zo netjes dat je de hoonranden nog kon zien
ik denk dat het inrijden gedeeltelijk te maken heeft met het nieuw zijn van alles
er kan iets niet goed zitten
gaat dit kapot met 10000 rpm dan zal er niks van over blijven ook niet met 5000 rpm maar de kans dat dit gebeurd zal kleiner zijn er eerder opgemerkt worden
het zal allemaal zeker nut hebben want ook tussen alle onderdelen moet olie komen en alles moet zich kunnen zetten
 
Ik heb dit jaar mijn 2 GSX-R'ren 750 ook netjes "volgens het boekje" ingereden, en dat is bij Suzuki al niet echt flauw; tot 800km 7000 tpm, tot 1600km 10250 en daarna vol open. Dat laatste is wat zwart-wit, ik heb het wat geleidelijker opgebouwd. Feit is wel dat ze allebei kei-goed liepen/lopen en ik al zelfde gixxers 750 voorbij ben gegaan op vermogen :) :)

En met een Gixxer 750 is inrijden al doorrijden hoor, want bij 7000 tpm in 6 rij je al 150 op de teller......

Grtzz HagaSan.
 
In hoor altijd ernorm verschillende verhalen. Ik weet in ieder geval zeker dat als je het 'via het boekje' doet het ding in ieder geval blijft lopen> Maar aan de andere kant ken ik ook een raceteam dat met GSX-R600-tjes rijdt. Die rijden idd ongeveer 400 km met wisselende belasting in en knallen de rest van het seizoen vol met dat ding. Aan het eind van het seizoen zijn het meer de kuipdelen die versleten zijn dat het blok. Loopt zelfs nog perfect stationair (na 10000 km ongeveer). Ik zou hem niet willen hebben, maar het schijnt toch wel redelijk ok te zijn.

Verder nog een leuk vergelijk tussen de sv's van TommyFumi en SV Bob. TF heeft hem 'zeer rustig' ingereden en SV Bob en meer voor de N-weggetjes gegaan. Veel schakelen en half gas optrekken tot de aangegeven toerentallen. Beiden rijden het blok wel altijd netjes warm. Wat blijkt nu. Die van SV Bob voelt behoorlijk feller aan. Of 'ie ook echt meer pk's levert weet ik niet. Blijft natuurlijk altijd moeilijk om een verschil van 1 of 2 pk aan het inrijden toe te schrijven....lijkt mij.
 
In hoor altijd ernorm verschillende verhalen. Ik weet in ieder geval zeker dat als je het 'via het boekje' doet het ding in ieder geval blijft lopen> Maar aan de andere kant ken ik ook een raceteam dat met GSX-R600-tjes rijdt. Die rijden idd ongeveer 400 km met wisselende belasting in en knallen de rest van het seizoen vol met dat ding. Aan het eind van het seizoen zijn het meer de kuipdelen die versleten zijn dat het blok. Loopt zelfs nog perfect stationair (na 10000 km ongeveer). Ik zou hem niet willen hebben, maar het schijnt toch wel redelijk ok te zijn.

Verder nog een leuk vergelijk tussen de sv's van TommyFumi en SV Bob. TF heeft hem 'zeer rustig' ingereden en SV Bob en meer voor de N-weggetjes gegaan. Veel schakelen en half gas optrekken tot de aangegeven toerentallen. Beiden rijden het blok wel altijd netjes warm. Wat blijkt nu. Die van SV Bob voelt behoorlijk feller aan. Of 'ie ook echt meer pk's levert weet ik niet. Blijft natuurlijk altijd moeilijk om een verschil van 1 of 2 pk aan het inrijden toe te schrijven....lijkt mij.

Inderdaad, maar te lui inrijden is ook zeeeker niet goed!
Ik heb mijn gixxer na het inrijden een dag op Zolder gehad, en zelfs dat merk je nog! Dan komt hij dus ECHT los, hij gaat rammelen in de airbox 9op een goeie manier dan) en krijsen en doen, en op weg naar huis merkte ik dat hij gewoon harder liep van daarvoor. Dus, zeker niet te flauw doen!

Grtzz HagaSan.
 
Moet je dit stukje eens lezen als je dat nog niet hebt gedaan....

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm


En wat vinden wij hiervan???

Persoonlijk geloof ik er niet zoveel van. De fabrikanten zijn uiteraard heeeel voorzichtig in hun voorschriften maar zullen mijns inziens niet zomaar wat voorschrijven. Ook het inlopen van andere onderdelen dan de zuigerveren wordt in dat stukje niet besproken. Bijvoorbeeld nokkenassen, versnellingsbak, lagers, bla bla.

De kern van wat die kerel zegt, is dat je de ruwheid van je cilinderwand moet gebruiken om je zuigerveren in te rijden. Als dat in zo'n kort tijdsbestek moet, zou de fabrikant die cilinderwand toch rustig die wand wat ruwer kunnen laten??? Dan heb je meer tijd.

Waarom gebruiken slecht ingereden motoren meer olie dan goed ingereden motoren? Dat komt toch door de zuigerveren?

ik ben benieuwd.

Grtzz HagaSan, die niet kinderachtig doet (met inrijden) maar wel geduld heeft :) .

Na het lezen van dit verhaal was ik met stomheid geslagen.......
Wat een onzinverhaal, hij spreekt zichzelf ook nog tegen!, je zou haast zeggen dat dit verhaal voor een 1-april grap bedoeld is.
Het enigste waarmee ik het eens was, is dat inrijden met een volsynthetische afgeraden werd.

Gelukkig heb ik kunnen zien aan de diverse reacties van onze (meeste) mede forummers dat ze hun motortje wel met beleid (willen) inrijden, en dus niet op deze onzin vertrouwen :)

Groeten Paul.
 
Inderdaad, maar te lui inrijden is ook zeeeker niet goed!
Ik heb mijn gixxer na het inrijden een dag op Zolder gehad, en zelfs dat merk je nog! Dan komt hij dus ECHT los, hij gaat rammelen in de airbox 9op een goeie manier dan) en krijsen en doen, en op weg naar huis merkte ik dat hij gewoon harder liep van daarvoor. Dus, zeker niet te flauw doen!

Grtzz HagaSan.

Een motor lui inrijden KAN NIET !!!
Dat je motor harder loopt na een dagje knallen in zolder heeft een andere reden.
Als je slim bent, rij je je motor RUSTIG en MET BELEID in!

Groeten Paul.
 
Inderdaad, maar te lui inrijden is ook zeeeker niet goed!
Ik heb mijn gixxer na het inrijden een dag op Zolder gehad, en zelfs dat merk je nog! Dan komt hij dus ECHT los, hij gaat rammelen in de airbox 9op een goeie manier dan) en krijsen en doen, en op weg naar huis merkte ik dat hij gewoon harder liep van daarvoor. Dus, zeker niet te flauw doen!

Grtzz HagaSan.
Heel herkenbaar dit verhaal. Na een dagje Zolder is 'ie altijd een stuk feller. Binnen 1000 km merk je er niets meer van (bij mij dan). Zal op zijn miste gewenning zijn, maar vast ook dat het blok weer vol met troep zit die er niet uitgebrand wordt.

ik heb zelf 'volgens het boekje' mijn gixxer ingereden en na 20.000km waarvan 800 op Zolder }) loopt hij nog perfect. Ook heb ik nog nooit olie tussentijds hoeven bijvullen. Is het olieverbruik daar een goede indicatie voor? (voor een goed blok)
 
Op woensdag 07 augustus 2002 22:44 schreef DutchChili het volgende:ik heb zelf 'volgens het boekje' mijn gixxer ingereden en na 20.000km waarvan 800 op Zolder }) loopt hij nog perfect. Ook heb ik nog nooit olie tussentijds hoeven bijvullen. Is het olieverbruik daar een goede indicatie voor? (voor een goed blok)
bij mij was er olie ergens in een slangetje gaan zitten
hij had geen olie verbruikt terwijl het er wel op leek
ik denk dat het een goed teken is als ie geen olie verbruikt
 
BreakInF3Pistons.jpg


Grapjas, die rechtse is gewoon nieuw... |(
 
Volgens mij is dit de allerbeste manier:

Motor warmrijden (goed warmrijden) en dan kan je gerust in de eerst 3 versnellingen de motor tot 7.000 tpm doortrekken (dit is zelfs goed)

Waarom in de eerste 3 omdat dan de "ruwe" wand niet zal vastsmelten aan de zuiger omdat dit maar kort gebeurd.

in de hogere versnellingen is het goed om te spelen met het gas omdat zo de Olieringen van de zuiger zullen uitzetten en de wand op de beste manier zal inslijten.
 
Volgens mij is dit de allerbeste manier:

Motor warmrijden (goed warmrijden) en dan kan je gerust in de eerst 3 versnellingen de motor tot 7.000 tpm doortrekken (dit is zelfs goed)

Waarom in de eerste 3 omdat dan de "ruwe" wand niet zal vastsmelten aan de zuiger omdat dit maar kort gebeurd.

in de hogere versnellingen is het goed om te spelen met het gas omdat zo de Olieringen van de zuiger zullen uitzetten en de wand op de beste manier zal inslijten.

Dat ligt er maar net aan wat je rijdt, bv voor een 2 cil zal dit (7000Rpm) hoogtwaarschijnlijk te veel wezen, maar bikes zoals de 600,s kunnen dit wel.
 
Ik heb de mijne zo ingereden :

Eerste 500 km : Niet hoger als 5000 rpm
Van 500 - 600 km : Niet hoger als 6000 rpm
Van 600 - 700 km : Niet hoger als 7000 rpm
En zo tot 1000 km soms heb ik hem ff losgetrokken.
 
In hoor altijd ernorm verschillende verhalen. Ik weet in ieder geval zeker dat als je het 'via het boekje' doet het ding in ieder geval blijft lopen> Maar aan de andere kant ken ik ook een raceteam dat met GSX-R600-tjes rijdt. Die rijden idd ongeveer 400 km met wisselende belasting in en knallen de rest van het seizoen vol met dat ding. Aan het eind van het seizoen zijn het meer de kuipdelen die versleten zijn dat het blok. Loopt zelfs nog perfect stationair (na 10000 km ongeveer). Ik zou hem niet willen hebben, maar het schijnt toch wel redelijk ok te zijn.

Verder nog een leuk vergelijk tussen de sv's van TommyFumi en SV Bob. TF heeft hem 'zeer rustig' ingereden en SV Bob en meer voor de N-weggetjes gegaan. Veel schakelen en half gas optrekken tot de aangegeven toerentallen. Beiden rijden het blok wel altijd netjes warm. Wat blijkt nu. Die van SV Bob voelt behoorlijk feller aan. Of 'ie ook echt meer pk's levert weet ik niet. Blijft natuurlijk altijd moeilijk om een verschil van 1 of 2 pk aan het inrijden toe te schrijven....lijkt mij.

Het verhaal had inderdaad geklopt als het niet zo was dat SV Bob een dynojetje heeft gemonteerd en ik niet..... :z :z :z
 
ik heb wel eens een lange duur test van een sv gelezen in blad motor
na 40000 km uit elkaar gehaald
en bijna alles had nog de nieuw waarde qua tolerantie
er waren maar een paar onderdelen die tussen nieuw en vervanging in zaten
de cilinders waren nog zo netjes dat je de hoonranden nog kon zien
...

Die zie je altijd toch nog zitten omdat het harder materiaal is dan de zuigerveren?
En die hoonranden horen er ook altijd te zijn, i.v.m. smering.

Wat het fabrieksvoorschrift betreft: Die hebben er echt geen belang bij dat je motorfiets lang meegaat. Ze zien veel liever dat het ding versleten is bij 1 ton dan pas bij 2 ton op de teller.
Zelf zou ik het inrijden zeker langer doen dan het voorschrift van de fabriek.
En wat nog veel belangrijker is: warmdraaien!
 
Laatst bewerkt:
Op donderdag 08 augustus 2002 12:20 schreef jkoehorst het volgende:Die zie je altijd toch nog zitten omdat het harder materiaal is dan de zuigerveren?
En die hoonranden horen er ook altijd te zijn, i.v.m. smering.
!

het speelt ook mee dat ze zuigerveren constant kontakt hebben met de wand maar de wand niet met de veren . })
 
Terug
Bovenaan Onderaan