Inrijden nieuwe motor

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.948
331
Tilburg
Moet je dit stukje eens lezen als je dat nog niet hebt gedaan....

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm


En wat vinden wij hiervan???

Persoonlijk geloof ik er niet zoveel van. De fabrikanten zijn uiteraard heeeel voorzichtig in hun voorschriften maar zullen mijns inziens niet zomaar wat voorschrijven. Ook het inlopen van andere onderdelen dan de zuigerveren wordt in dat stukje niet besproken. Bijvoorbeeld nokkenassen, versnellingsbak, lagers, bla bla.

De kern van wat die kerel zegt, is dat je de ruwheid van je cilinderwand moet gebruiken om je zuigerveren in te rijden. Als dat in zo'n kort tijdsbestek moet, zou de fabrikant die cilinderwand toch rustig die wand wat ruwer kunnen laten??? Dan heb je meer tijd.

Waarom gebruiken slecht ingereden motoren meer olie dan goed ingereden motoren? Dat komt toch door de zuigerveren?

ik ben benieuwd.

Grtzz HagaSan, die niet kinderachtig doet (met inrijden) maar wel geduld heeft :) .
 
...
Inrijden doe je om een zo'n glad mogelijk oppervlakte te krijgen van de materialen in het blok.

Je moet het een beetje zo zien, elk oppervlak is onder een microscoop een berg landschap, met bergtoppen en dalen. En het materiaal dat er overheen glijdt ziet er ook zo uit.
Door rustig in te rijden hebben de onderdelen te tijd om gelijkmatig te slijten. De topjes breken af en zodoende wordt het oppervlakte gladder, ga je ruw inrijden, dan breken niet de topjes af, maar hele bergen die hele kraters achterlaten, en wat eerst dalen waren worden nu de toppen, uiteidelijk heb je ook een glad oppervlakte, maar wel met meer speling. Weinig speling is vaak ook minder weerstand, dus meer vermogen, maar of dat echte te merken is, misschien op een dynobank, maar verder niet.
...

Niet alleen door het afbreken van de 'toppen' word het oppervlak glad. Walsen is toch ook belangerijk? Hierdoor word het metaal platgedrukt waardoor er geen metaal verloren gaat (en je natuurlijk kleinere spelingen overhoud).

Waarschijnlijk merk je het vermogensverschil wel als je 2 nieuwe motoren koopt en 1'tje afbeult en 1'tje goed inrijd.
Als je verschil wilt merken zul je een referentie nodig hebben en die heb je gewoon niet als je 1 motor koopt, dus kun je er zonder metingen/vergelijkingen ook vrij weinig over zeggen of je motor goed is ingereden. Is allemaal relatief.
 
Op zondag 11 augustus 2002 19:06 schreef Blade10 het volgende:...
UITERAARD zal een PITTIG ingereden motor (immers maar 1.600 km) waar de volgende eigenaar vervolgens na de inrijdperiode als een oud wijf mee rijdt LANGER meegaan dan een RUSTIG volgens het boekje ingereden motor waar de volgende eigenaar vervolgens uiterst PITTIG mee rijdt...
...

Waarom? Ik had juist het idee dat het eerder andersom is.
Een goed ingelopen motor heeft toch kleinere spelingen waardoor het ding beter presteert en langer meegaat?

...
Het feit dat die Nederlandse wereldreiziger - die nu met een R1 op pad is - met de slechtste benzine en gebrek aan onderhoud probleemloos 260.000 km heeft kunnen rijden door weer en wind (blubber/ijs, kijk die foto's nog maar eens na in ik dacht Moto73) geeft al aan dat de blokken van tegenwoordig véél sterker zijn dan wij denken wat niet inhoudt dat je maar vanaf de 1e km KOUD volgas moet wegscheuren!
...

Wereldreizigers gebruiken een motor anders dan iemand die het ding voor de fun heeft.
Langere ritten, rustigere ritten en bewust rijden, ding moet immers de wereld rond! Echt 3 elementen waarmee je veel kilometers kunt maken, algemeen bekend.

...
Laatste voorbeeldje, weet je hoe bij ons een Functional Check Flight (FCF) na een motorverwisseling op een F-16 wordt gevlogen? Deze gereviseerde of nieuwe motor wordt gelijk VOL belast, als je aan de baan staat zie je dat de piloot hem gelijk full throttle en met afterburner op zijn staart zet om gelijk max. op hoogte te komen mocht er iets misgaan...
Een minuut of 10 later zit hij op de voorgeschreven plaats boven de Noordzee, gaat vervolgens door de geluidsbarrière en test de topsnelheid, het klinkt als buigen of barsten maar zo wordt het gedaan, geen gezeur, gewoon ff checken of hij zijn 'fabrieksopgave' haalt ;)
...

Een F-16 motor is ook iets meer kwaliteit dan een motor voor de straatverkoop.

De levensduur van een F-16 motor word daarbij ook gerekend in het aantal 'cycles', =aantal keren dat het ding van rustig draaien naar volgas en weer naar rust word gebracht.

Bij rally-auto's krijgen de motoren een speciale nabewerking waardoor alle oppervlakken extra glad worden en de inloopperiode verkort word. Bij straatspul voor de particulier is dit veel te duur en zul je het dus zelf moeten doen (=inrijden).


Ik denk dat het probleem bij dit topic is dat niemand hierover feiten bezit.

Jeroen
 
2 motoren tegelijk inrijden op de snelle en nette manier geeft ook geen duidelijkheid.
Immers geen blok is hetzelfde, een verschil van 5 pk tussen dezelfde fietsen is helemaal geen uitzondering.

Walsen gebeurd niet tijdens inrijden motor, dit kan alleen onder zeer hoge druk.

En ja, fabrikanten zijn wel zeer geintresseerd in hoe betrouwbaar en hoelang hun producten meegaan, de concurrentie is bikkelhard, en geen 1 fabrikant kan zich dit veroorloven.
 
Ik heb die van mij ( ZX-6R ) op de volgende manier ingereden.
Eerste 500km tot 4000tpm, daarna tot 700km 7000tpm, 1000km heelveel interval gereden.
Daarna tot 1500km 10000tpm, en gewoon veel afwisselen met de snelheid.
En heel belangrijk goed warm rijden eerst, 25km ongeveer :]
 
Laatste voorbeeldje, weet je hoe bij ons een Functional Check Flight (FCF) na een motorverwisseling op een F-16 wordt gevlogen? Deze gereviseerde of nieuwe motor wordt gelijk VOL belast, als je aan de baan staat zie je dat de piloot hem gelijk full throttle en met afterburner op zijn staart zet om gelijk max. op hoogte te komen mocht er iets misgaan...
Een minuut of 10 later zit hij op de voorgeschreven plaats boven de Noordzee, gaat vervolgens door de geluidsbarrière en test de topsnelheid, het klinkt als buigen of barsten maar zo wordt het gedaan, geen gezeur, gewoon ff checken of hij zijn 'fabrieksopgave' haalt ;)


René :]

ja... das een gasturbine... hoogwaardig materiaal. die motorblokjes van motorfietsen zijn zo 'goedkoop' mogelijk ontwikkeld, die van een F16 zo veilig mogelijk (LEES: zo duur mogelijk).

ps maak je niet zo druk joh,

lekker :]
tis ook iets psychisch natuurlijk; je gaat niet volgas bij de dealer weg op je nieuwe fietsje
 
Laatste voorbeeldje, weet je hoe bij ons een Functional Check Flight (FCF) na een motorverwisseling op een F-16 wordt gevlogen? Deze gereviseerde of nieuwe motor wordt gelijk VOL belast, als je aan de baan staat zie je dat de piloot hem gelijk full throttle en met afterburner op zijn staart zet om gelijk max. op hoogte te komen mocht er iets misgaan...
Een minuut of 10 later zit hij op de voorgeschreven plaats boven de Noordzee, gaat vervolgens door de geluidsbarrière en test de topsnelheid, het klinkt als buigen of barsten maar zo wordt het gedaan, geen gezeur, gewoon ff checken of hij zijn 'fabrieksopgave' haalt ;)
René :]

He werk jij op Volkel? Heb wel eens een hotrun meegemaakt. Klant van ons doet onderhoud aan de proefstanden en geeft er trainingen. Moet zeggen dat het behoorllijk indrukwekkend is om van heel dichtbij een jet te horen brullen..
 
zo ik heb deze topic is weer is ff lekker zitten doorspitten want ik krijg 9 augustug ook een nieuwe motor...

ik heb veel verhalen gelezen en ik vind het verhaal van blade 10 en mototuneusa (op de inrijwebsite) het meest logische! tuurlijk is rustig rijden prima, maar ik ga echt niet 1000km 5000tpm met mijn twin draaien...

de eerste 60km zijn het belangrijkst...en die zetten we er dan ook in 1x op...niet teveel stationair en niet teveel toeren...maar wel remmend op de motor en lekker stevig optrekken nadat ie GOED warm is...

mijn bb kreeg ik met 2182 km en daar staat nu na 1,5 jaar 53.000km op ...en ik heb een olie verbruik van 200cc op 12.000km. ik ververs mijn olie ook maar om de 12.000km en me motor krijgt alleen een beurt om de 25.000 (voor de rest van de vloeistoffen).

en wat heb ik met me bb gehad...nul,niets,nada, alleen je standaard slijtage onderdelen die vervangen moesten worden (banden,remblokken,ketting).

we zien wel....
 
NapO,

Ik heb een poos terug ook eens wat rondgezocht en vragen gesteld op MF. Onder andere vroeg ik wie er negatieve consequenties heeft ervaren door zo in te rijden als jij van plan bent. Geen echt antwoord gehad. Wel heel veel verschillende theorieen hoe in te rijden.

Ligt er in jouw geval wel aan wat voor Twin je krijgt. 5000 rpm met een SP2 is wat anders dan met SV650 !

Uiteindelijk heb ik met beleid ingereden. Niet helemaal volgens het boekje dus. Werd er na een paar 100 km. leip van dat ik door Scooters werd ingehaald...
 
Terug
Bovenaan Onderaan