Inrijden nieuwe motor

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.948
331
Tilburg
Moet je dit stukje eens lezen als je dat nog niet hebt gedaan....

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm


En wat vinden wij hiervan???

Persoonlijk geloof ik er niet zoveel van. De fabrikanten zijn uiteraard heeeel voorzichtig in hun voorschriften maar zullen mijns inziens niet zomaar wat voorschrijven. Ook het inlopen van andere onderdelen dan de zuigerveren wordt in dat stukje niet besproken. Bijvoorbeeld nokkenassen, versnellingsbak, lagers, bla bla.

De kern van wat die kerel zegt, is dat je de ruwheid van je cilinderwand moet gebruiken om je zuigerveren in te rijden. Als dat in zo'n kort tijdsbestek moet, zou de fabrikant die cilinderwand toch rustig die wand wat ruwer kunnen laten??? Dan heb je meer tijd.

Waarom gebruiken slecht ingereden motoren meer olie dan goed ingereden motoren? Dat komt toch door de zuigerveren?

ik ben benieuwd.

Grtzz HagaSan, die niet kinderachtig doet (met inrijden) maar wel geduld heeft :) .
 
bij mij was er olie ergens in een slangetje gaan zitten
hij had geen olie verbruikt terwijl het er wel op leek
ik denk dat het een goed teken is als ie geen olie verbruikt
Als ie helemaal niks verbruikt dan is je smering dus ook niet goed en slijten je cilinders dus heel snel, daarna gaat ie heel hard zuipen.

Ik vind het dan nog steeds gek dat met dragraces en motorraces de blokken netjes ingereden worden en niet zo idioot als bovenaan beschreven.
 
Op donderdag 08 augustus 2002 14:24 schreef Niels het volgende:Als ie helemaal niks verbruikt dan is je smering dus ook niet goed en slijten je cilinders dus heel snel, daarna gaat ie heel hard zuipen.

Ik vind het dan nog steeds gek dat met dragraces en motorraces de blokken netjes ingereden worden en niet zo idioot als bovenaan beschreven.
[/quote
Niels; hoe worden dragracers dan ingereden ?
 
die worden voorbewerkt en veelal op de testbank 'ingereden'
als zo een ding fullpower het gas open gooit als ie nieuw is dan duurt het enkele seconden en dan is het gelijk afgelopen

lijkt me nogal voor de hand liggend zoiets
 
Die Ducati monteur bij Motoport Vianen heeft 2 weken in Italië cursus gevolgd in de fabriek/workshop. Hij zei dat die gasten daar de Ducs meteen van de assemblage af starten en volgas wegrijden. Dus wat nou inrijden :? .
 
Het inrijden van een motor hangt puur af van de gebruikte materialen.
Indien er materialen gebruikt zijn die zeer slijtvast zijn, dan kan er ook weinig ingereden worden.
Ik weet niet of die Nijmegenaar wel eens op dragraces geweest is, maar dan zie je in de top dat ze wel na elke run de boel geheel reviseren.
Er is dus geen tijd voor inrijden.
Inrijden is eigenlijk niets anders als de boel op elkaar laten inslijten tot dat de juiste passing er is. (Dat kan tegenwoordig ook makkelijker)
PS, ben ook Nijmegenaar ( Geerkamp)
 
Tijdens het intrijden moeten er twee dingen gebeuren:
1. Zuigerveren moeten op de zuigerwand inlopen.
2. draaiende delen moeten inlopen op lagerkappen.

Voor 1. is veel compressie druk vereist en hogere toeren zodat het inlopen snel gebeurt. Anders komen er teveel verbrandings langs de zuigerveren en verstoppen daar de boel. Maar de fabrikanten hebben dit al gedaan voor je, zie noot2.
Voor 2. zijn lagere toeren en weinig koppel vereist. Als er met teveel toeren gedraait wordt bestaat er kans dat de lagers oververhitten omdat er nog teveel metaal/metaal contact is. Te lage toeren zijn ook taboe omdat dan de oliedruk te laag is waardoor de oliefilm doorbroken kan worden en er te weinig koeling van de olie is waardoor de lagers weer te warm worden.

Compromis: racers
Op de dynojet bank inlopen met volgas runs zonder maximale toerental. Bij racers is maximale zuigerveer afdichting belangrijker dan levensduur van lagers.
Compromis: straatfietsen.
Veel toeren afwisseling zonder lage en hoge toerentallen. En niet stationair laten draaien.

Noot1:
Inloop voorwaarden van de fabrikanten zijn ervoor om te zorgen dat een motor in ieder geval tijdens de garantie periode niet kapot gaat. Dus als dat ding als een slak rijdt zal hun dat een zorg zijn, als hij maar niet kapot gaat. Dus, zoals met de ZX12R, 3000 km inrijden. veel motorrijders halen dat niet eens binnen de garantie periode.

Noot2:
In 1982 was ik eens op bezoek in de Opel fabrieken. Alle auto's gingen direct op de vermogensbank, 2 minuten warmlopen. 5 minuten volgas. In 1983 nog even stage gelopen bij Vege motoren. Motoren op de testbank, paar minuten warmlopen 10 minuten volgas. Moraal: "zijn de scherpe kantjes eraf"

Noot3:
Je moet je niet laten indoctrineren. Zelf denken waarom bedrijven/overheid/media jouw iets vertellen. Meestal hebben ze er zelf meer belang bij dan jij zelf, terwijl ze andersom doen voorkomen. (Snelheidscontroles zijn er voor jouw veiligheid)
 
Mijn nederige mening is dat je absoluut rustig moet warmrijden, daarna de motor niet volgas belasten...zeker niet in de hogere versnellingen, hiermee wordt er niet zoveel druk opgebouwd boven de zuigers. Dit moet ook niet omdat er nog kleine oneffenheden op zuiger en cilinderwand zitten, daardoor kunnen er door de hoge druk gassen langs ontsnappen die hele hoge temperaturen veroorzaken. Halfgas toeren draaien is wel aan te raden om de motor niet lui te laten worden!!
Verder zal bij langdurige hoge belasting de zuiger(veren) zich vastlassen aan de cilinderwand door de kleine contactpunten i.v.m. inlopen. Dit duurt maar heeeel kort waarna de "puntlasjes" weer afbreken en dus geen ingelopen oppervlak achterlaten!
 
Ik heb het hele verhaal eens doorgelezen, ik ben het zéker met hem eens dat je tijdens het inrijden relatief 'slechte' minerale olie moet gebruiken en geen supergoede volsynthetische olie omdat het inrijden anders 'eeuwig' duurt!

V.w.b. het inrijden, gewoon je verstand gebruiken, de fabrikant zit uiteraard aan de héél veilige kant...

De fabrikant zet de motor kort voor de eindcontrole op de band en kijkt even of er geen lekkage is en de motor goed loopt, inclusief een vermogensmeting om te kijken of ze binnen een zekere tolerantie zitten, ze weten natuurlijk dat de motor dan nog ca 5% onder het maximum vermogen zal presteren.

Naar mijn weten is het enkel de Kawa ZX-12 die voor huidige moderne begrippen een bespottelijk lange inrijdperiode van ik dacht 3.800 km verlangt :r

ALTIJD BELANGRIJK, je moet de motor éérst goed op bedrijfstemperatuur laten komen, daarna rijd je er normaal mee, je moet zware belastingen voorkomen zoals veel gas geven bij een laag toerental! Dat is uiteraard ook logisch, jij schept hiermee een boel mengsel in de motor maar aan de andere kant wurg je de motor in een veel te hoge versnelling en met een veel te laag toerental af, dat vind geen enkele motor fijn ;(

Over het uiteindelijk behaalde vermogen dit, de onderdelen van huidige motoren hebben een goede pasvorm waardoor de inrijdperiode sterk is verkort, de fabrikant behoudt zich echter het recht voor +/- 5% te leveren. M.a.w., een 100 pk opgegeven motor mág 95 tot 105 pk leveren ongeacht hoe je hem inrijdt, in de praktijk is het verschil echter veel kleiner!

Ik rijd mijn motoren zo in, de eerste 100 km rijd ik gewoon zoals de fabrikant voorschrijft, mede om de remblokken mooi te laten inslijten en de banden mooi op te ruwen. Ergens tussen de 100 en 250 km kom ik vanzelf wel een keer een autosnelweg tegen en dan trek ik hem in iedere versnelling VOL open tot zo'n 1.000 tpm voor het rode gebied, belangrijk is dat je de motor niet te lang op die volle belasting laat draaien!!! Zodra je voelt dat de fut eruit is laat je hem weer rustig afzakken waardoor hij kan afkoelen, erg belangrijk.

Mij viel op dat mijn huidige motor rechtop zittend al 286 km/u haalde met net 100 km op de klok, na 6.000 km haalde hij plat op de tank 294 km/u waaruit blijkt dat een splinternieuwe motor al zeker 95% van zijn maximale vermogen haalt. De 'mindere' superstock teams testen zo bij meerdere motoren welke gelijk het meeste vermogen behalen...

Verder is het van erg groot belang dat je 'levendig' met de motor rijdt, dus veel schakelen en daarmee dus lange stukken met constante toerentallen/snelheden vermijden!!!

Persoonlijk is deze manier van inrijden mij goed bevallen omdat je niet eindeloos moet wachten tot je eindelijk het gas mag open trekken, alle motoren (10) die ik nieuw heb gekocht/ingereden heb ik 25 tot 75.000 km in bezit gehad en verbruikten vrijwel geen olie :}

René :]
 
Ik lees hier goede en slechte dingen over het inrijden.
Helaas hebben forummers waar ik het niet van verwachtte er nog minder goede procedures bij staan '(
Mijn advies luidt, rijd je motor rustig in, liefst nog iets rustiger dan de fabriek voorschrijft, dan gaat hij het langst mee, je moet echter wel wat geduld opbrengen voordat de motor "los" is, maar als je eenmaal zover bent, is je motor toch wel een beetje sneller.
En hij is GEZOND.

Groeten Paul.
 
Ik lees hier goede en slechte dingen over het inrijden.
Helaas hebben forummers waar ik het niet van verwachtte er nog minder goede procedures bij staan '(
Mijn advies luidt, rijd je motor rustig in, liefst nog iets rustiger dan de fabriek voorschrijft, dan gaat hij het langst mee, je moet echter wel wat geduld opbrengen voordat de motor "los" is, maar als je eenmaal zover bent, is je motor toch wel een beetje sneller.
En hij is GEZOND.

Groeten Paul.

Het is een kwestie van hoe lang wil je er mee rijden Paul, persoonlijk ruil ik de motor uiterlijk na vijf jaar weer in en zit er hooguit 50.000 km op de klok en dan is ie nog nieuw!

Misschien wil je 20 jaar met de motor doen en 150.000 km rijden, dan zou ik wel rustig aan doen.

René :]
 
Het is een kwestie van hoe lang wil je er mee rijden Paul, persoonlijk ruil ik de motor uiterlijk na vijf jaar weer in en zit er hooguit 50.000 km op de klok en dan is ie nog nieuw!

Misschien wil je 20 jaar met de motor doen en 150.000 km rijden, dan zou ik wel rustig aan doen.

René :]

Dus ben je het met me eens dat dit ook de enigste echte manier van inrijden is, eindelijk.....

Ik probeer hier de mensen op 't forum de BESTE adviezen te geven, als je voelt dat mijn advies hieraan voldeed, waarom geef je de mensen dan een ander advies :?
Ik geef er geen K*T om hoelang de mensen hun motor willen houden, maar ik vind het wel heel erg fijn als de volgende eigenaar een goede fiets krijgt! want die wil er misschien wél 100.000 km mee rijden , en ook deze persoon heeft waarschijnlijk hard voor zijn eurootjes moeten werken.

Groeten Paul.
 
Dus ben je het met me eens dat dit ook de enigste echte manier van inrijden is, eindelijk.....

Ik probeer hier de mensen op 't forum de BESTE adviezen te geven, als je voelt dat mijn advies hieraan voldeed, waarom geef je de mensen dan een ander advies :?
Ik geef er geen K*T om hoelang de mensen hun motor willen houden, maar ik vind het wel heel erg fijn als de volgende eigenaar een goede fiets krijgt! want die wil er misschien wél 100.000 km mee rijden , en ook deze persoon heeft waarschijnlijk hard voor zijn eurootjes moeten werken.

Groeten Paul.
Matenaaierij heb je overal bij zitten.
Ze verkopen vaak hun motor of auto omdat er iets mee is wat te duur is om te repareren of omdat ze bang zijn een voortuig te hebben wat kapot gaat en dan alsnog onverkoopbaar word.
Diep triest is het dat dit dus gebeurd.
 
Dus ben je het met me eens dat dit ook de enigste echte manier van inrijden is, eindelijk.....

Ik probeer hier de mensen op 't forum de BESTE adviezen te geven, als je voelt dat mijn advies hieraan voldeed, waarom geef je de mensen dan een ander advies :?
Ik geef er geen K*T om hoelang de mensen hun motor willen houden, maar ik vind het wel heel erg fijn als de volgende eigenaar een goede fiets krijgt! want die wil er misschien wél 100.000 km mee rijden , en ook deze persoon heeft waarschijnlijk hard voor zijn eurootjes moeten werken.

Groeten Paul.

Héél voorzichtig ingereden of niet, de tweede eigenaar die wél met een koude motor VOL wegrijdt zal zijn motor ook weer ooit inruilen en dan plukt de derde eigenaar hier de vruchten van... Dus jouw antwoord snijdt geen hout!

Je bezigd plotseling wel erg ferme taal :r

Ik geef enkel een ander advies dan jij omdat ik ervaring heb met deze methode, IEDER mag dan voor zichzelf uitmaken welke methode hem de juiste lijkt!

Hierboven heb ik uitgelegd dat JIJ een motor op jouw manier goed kan inrijden maar dat een volgende eigenaar de motor alsnog kan verpesten voor toekomstige berijders...

Ik kan alleen zeggen dat mijn methode van inrijden - uiteraard zoals duidelijk beschreven door pittig in te rijden maar de motor wél EERST goed op bedrijfstemperatuur te laten komen - niet slecht is, dat bewijst o.a. het lage olieverbruik!

Overigens heb ik contact gehouden met de volgende eigenaren van de door mij ingeruilde motoren door de dealer mijn telefoonnummer/adres te geven met de vermelding dat ze voor extra info altijd bij mij terecht kunnen, ik bewaar namelijk ALLE bonnetjes, zelfs de benzine bonnetjes!
Het grote voordeel voor de volgende eigenaar is dat ze hiermee een bewijs hebben dat de kilometerstand klopt en hoe met de motor is gereden (verbruik)...je komt namelijk vaak teruggedraaide tellers tegen :(
Tevens heb ik van elke motor een database waarin ik b.v. zelfs kan zien wanneer en hoe vaak de ketting is gesmeerd etc. De volgende eigenaren zijn altijd zéér tevreden met iemand die zó zuinig en precies is met hun motor (de beste olie, enkel in geval van 'nood' in de regen gereden, elk jaar in de winter vier maanden in de woonkamer...).

René :]
 
Laatst bewerkt:
Op zaterdag 10 augustus 2002 15:36 schreef Blade10 het volgende:Héél voorzichtig ingereden of niet, de tweede eigenaar die wél met een koude motor VOL wegrijdt zal zijn motor ook weer ooit inruilen en dan plukt de derde eigenaar hier de vruchten van... Dus jouw antwoord snijdt geen hout!

...etc

... verbeter de wereld, begin bij jezelf... jij hebt dan in ieder geval je best gedaan!

Je koopt de motor niet voor de volgende eigenaar, maar ik vind het niet meer dan normaal dat je je (eigen) spul normaal behandeld en alleen al daarom netjes inrijdt. Dat een volgende eigenaar daarvan mee profiteert is dan nog leuk meegenomen ook.

Grtzz HagaSan.
 
Héél voorzichtig ingereden of niet, de tweede eigenaar die wél met een koude motor VOL wegrijdt zal zijn motor ook weer ooit inruilen en dan plukt de derde eigenaar hier de vruchten van... Dus jouw antwoord snijdt geen hout!

Je bezigd plotseling wel erg ferme taal :r

Ik geef enkel een ander advies dan jij omdat ik ervaring heb met deze methode, IEDER mag dan voor zichzelf uitmaken welke methode hem de juiste lijkt!

Hierboven heb ik uitgelegd dat JIJ een motor op jouw manier goed kan inrijden maar dat een volgende eigenaar de motor alsnog kan verpesten voor toekomstige berijders...

Ik kan alleen zeggen dat mijn methode van inrijden - uiteraard zoals duidelijk beschreven door pittig in te rijden maar de motor wél EERST goed op bedrijfstemperatuur te laten komen - niet slecht is, dat bewijst o.a. het lage olieverbruik!

Overigens heb ik contact gehouden met de volgende eigenaren van de door mij ingeruilde motoren door de dealer mijn telefoonnummer/adres te geven met de vermelding dat ze voor extra info altijd bij mij terecht kunnen, ik bewaar namelijk ALLE bonnetjes, zelfs de benzine bonnetjes!
Het grote voordeel voor de volgende eigenaar is dat ze hiermee een bewijs hebben dat de kilometerstand klopt en hoe met de motor is gereden (verbruik)...je komt namelijk vaak teruggedraaide tellers tegen :(
Tevens heb ik van elke motor een database waarin ik b.v. zelfs kan zien wanneer en hoe vaak de ketting is gesmeerd etc. De volgende eigenaren zijn altijd zéér tevreden met iemand die zó zuinig en precies is met hun motor (de beste olie, enkel in geval van 'nood' in de regen gereden, elk jaar in de winter vier maanden in de woonkamer...).

René :]

Met alle respect van dien, denk ik wel zeker dat mijn opmerking hout snijdt!
Ongeacht de hoeveelste eigenaar je ook moge zijn, ik vind (persoonlijke mening) dat de volgende eigenaar een zo goed mogelijke motor voor zijn centjes moet kunnen kopen.

En olieverbruik is niet het enige criteria waarop je een goed/slecht ingereden motor op kunt herkennen, er zijn helaas toch wel wat meer puntjes die de aandacht verdienen.

En dat ik zo'n ferme taal spreek komt gewoon om het feit dat ik telkens weer dezelfde hardnekkige fouten lees, en ik denk dan: |( heb je er weer zo een......, en dan maak ik me een beetje boos, waardoor ik nog wel eens uit de slof wil schieten,
mijn excuses hiervoor!, maar tevens vraag ik ook begrip naar mij toe.

Groeten Paul.
 
Met alle respect van dien, denk ik wel zeker dat mijn opmerking hout snijdt!
Ongeacht de hoeveelste eigenaar je ook moge zijn, ik vind (persoonlijke mening) dat de volgende eigenaar een zo goed mogelijke motor voor zijn centjes moet kunnen kopen.

En olieverbruik is niet het enige criteria waarop je een goed/slecht ingereden motor op kunt herkennen, er zijn helaas toch wel wat meer puntjes die de aandacht verdienen.

En dat ik zo'n ferme taal spreek komt gewoon om het feit dat ik telkens weer dezelfde hardnekkige fouten lees, en ik denk dan: |( heb je er weer zo een......, en dan maak ik me een beetje boos, waardoor ik nog wel eens uit de slof wil schieten,
mijn excuses hiervoor!, maar tevens vraag ik ook begrip naar mij toe.

Groeten Paul.

Ach Paul, hier komen we niet uit, jij hebt zo te lezen de wijsheid in pacht, dat zie je al aan je icoontje!

Maakt niet uit, ik houd me sinds 1974 als hobby bezig met motoren en beroepshalve met vliegtuigen (F-16), met zo weinig ervaring zal ik er wel geen verstand van hebben.

We kunnen het onderwerp maar beter laten rusten, hopelijk distilleerd de lezer uit deze thread een goede raad en beslist wat hij moet doen en laten :}

René :]
 
http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/9025/singlepost/200051

Btw.!! Icoontje heeft Paul "gekregen" van een mede M-Fer :}
Heeft tie ook verdiend , vind ik iig ÉN ik ken Paul al heel lang :}
Hij stelt/zegt dingen met de beste bedoelingen en het doet hem (en mij ook trouwens!!) best pijn alstie weer zo'n idioot een motor bewust of onbewust de vernieling in ziet helpen!{ bedoel jou niet hoor, meer int algemeen!)
Jouw manier van inrijden werkt m.i. ook, mits idd GOED warmgereden voor een snelle, maximaal haalbare vermogensopbouw + het verminderen van de frustratie van het inrijden! :}
Wat ik óók vrijwel zeker weet is dat het de max. haalbare levensduur van zo'n stuk techniek NIET bevorderd!
Maar eenieder die een ex- motor van jou overneemt mag zich gelukkig prijzen dat je iig DE basisvoorwaarde voor een lange levensduur consequent toepast! :} :} :}
Eerst op bedrijfstemperatuur rijden, dan pas knallen :]
 
Laatst bewerkt:
Heej... da's maf... Een keertje 2 oude mensen aan het ruziën... :P Da's vlgs mij voor het eerst.

Toch vin ik het heel jammer dat dit gebeurt.
Want Paul geeft altijd een hele berg goede adviezen. Alleen niet meer zo heel vaak.
Blade10 zal ook een boel weten, maar maak a.u.b. hier nu geen ruzie over ;( ...

Iedereen zal altijd zijn eigen manieren voor hebben ook voor het inrijden. Met Paul's manier kun je het iig niet oneens zijn want dat is "volgens het boekje". Het kan vast wel op een andere manier maar als ik een fiets koop van €15000,-- neem ik liever geen risico met het inrijden...

Dus verschillende mensen, andere manieren, een bocht snijdt toch ook niet iedereen hetzelfde aan???
 
<KNIP>
Jouw manier van inrijden werkt m.i. ook, mits idd GOED warmgereden voor een snelle, maximaal haalbare vermogensopbouw + het verminderen van de frustratie van het inrijden! :}
Wat ik óók vrijwel zeker weet is dat het de max. haalbare levensduur van zo'n stuk techniek NIET bevorderd!
Maar eenieder die een ex- motor van jou overneemt mag zich gelukkig prijzen dat je iig DE basisvoorwaarde voor een lange levensduur consequent toepast! :} :} :}
Eerst op bedrijfstemperatuur rijden, dan pas knallen :]

Precies MaR1tin, de spijker op zijn kop! We praten over sportieve motoren dus die kunnen echt wel wat hebben...en wat is de maximaal haalbare levensduur??? Als ze bij een motormagazine een 50.000 km test afronden dan is vrijwel altijd het commentaar dat alles nog binnen de nieuw inbouw toleranties ligt terwijl die motor een jaar lang door wel 10 testredacteuren wordt afgebeuld, denk maar niet dat die keurig (verder)in- en warmrijden!!!

UITERAARD zal een PITTIG ingereden motor (immers maar 1.600 km) waar de volgende eigenaar vervolgens na de inrijdperiode als een oud wijf mee rijdt LANGER meegaan dan een RUSTIG volgens het boekje ingereden motor waar de volgende eigenaar vervolgens uiterst PITTIG mee rijdt...

Het is zo simpel, als jij je motor keurig in- en warmrijdt maar de motor doorgaans uiterst pittig 25% van de tijd boven de 10.000 tpm TOT het rode gebied knalt t.o.v. iemand die als een natte krant nóóit boven de 5.000 tpm komt, welke zuigers, tandwielen en nokkenassen hebben dan een grotere afstand afgelegd???

M.a.w., je kunt maar beter een nieuwe motor kopen ongeacht hoe lang je hem houdt, je weet dan altijd hoe ermee is omgegaan... :)

Het feit dat die Nederlandse wereldreiziger - die nu met een R1 op pad is - met de slechtste benzine en gebrek aan onderhoud probleemloos 260.000 km heeft kunnen rijden door weer en wind (blubber/ijs, kijk die foto's nog maar eens na in ik dacht Moto73) geeft al aan dat de blokken van tegenwoordig véél sterker zijn dan wij denken wat niet inhoudt dat je maar vanaf de 1e km KOUD volgas moet wegscheuren!
Natuurlijk moeten de metalen wel pas op elkaar inslijten maar zoals al werd gemeld in deze thread, de scherpste randjes zijn er door BRUUT geweld in de fabriek al afgeschraapt :( !!!
Mogelijk herinner je je de oude video (1985 of zo) op Discovery over de Suzuki fabriek, daar lieten ze zien hoe een GSX-R750 (die oude met olie/lucht koeling) gewoon vanaf de assemblagelijn op de testrol werd gezet, starten en gelijk volgas in de begrenzer GEMEPT, het was overduidelijk te zien, en wij maar als een oud omaatje inrijden, whahahaha... :j NOT!!!

Ok, het zijn auto's da's mogelijk minder erg maar heb je wel eens gezien hoe nieuwe auto's - natuurlijk KOUD - met piepende banden uit het schip komen gescheurd en hoe ze vervolgens volgas vanaf de trailer bij de dealer worden afgeleverd?
Of heb je een paar jaar geleden bij Top Gear op de BBC gezien hoe ELKE Ferrari zijn afsluitende inspectieronde ondergaat? Jawel, gelijk koud weg met rokende banden ;( Commentaar van Jeremy van Top Gear, "if it fails the test because of a part failure, there was already something wrong with that part so it is better to break it in here..." :?

Laatste voorbeeldje, weet je hoe bij ons een Functional Check Flight (FCF) na een motorverwisseling op een F-16 wordt gevlogen? Deze gereviseerde of nieuwe motor wordt gelijk VOL belast, als je aan de baan staat zie je dat de piloot hem gelijk full throttle en met afterburner op zijn staart zet om gelijk max. op hoogte te komen mocht er iets misgaan...
Een minuut of 10 later zit hij op de voorgeschreven plaats boven de Noordzee, gaat vervolgens door de geluidsbarrière en test de topsnelheid, het klinkt als buigen of barsten maar zo wordt het gedaan, geen gezeur, gewoon ff checken of hij zijn 'fabrieksopgave' haalt ;)

Grappig Raging R6, ik voel me t.o.v. jouw 22 jaar opeens héél oud...het is maar goed dat het gros me niet kan volgen op de Nordschleife :]
Ik ben de laatste die ruzie maakt hoor maar ík was niet degene die met genitaliën smeet :(

Ik wilde enkel aangeven dat een sportief ingereden motor, en dat zijn er nogal wat in mijn geval, niet bij voorbaad 'verpest' zijn! Ik ken meerdere nieuwe eigenaren die met veel plezier de 100.000 km zijn gepasseerd.

René :]
 
Effe samenvatten dan maar... de menigen verschillen nogal, maar de meesten zijn het er wel over eens dat "normaal" inrijden de aanbeveling verdient.

Verder is het naturlijk net als heel het gebruik van de motor, wil je dat hij lang mee gaat of ruil je hem zo weer in en interesseert het je geen moer??

Laat ieder doen wat ie wil, maar ik zoek gewoon een leuk compromis tussen leuk en wijs. Laat mij maar eerst de wijk uit warm rijden (9km) alvorens door te gaan rijden (nog niet racen dus).
En inrijden, die 1600km kan ik mijn geduld wel bewaren, en daarbij, Suzuki is niet echt flauw met de inrijdprocedure, en een GSX-R 750 hoef je niet per se helemaal door te trekken om met het overige verkeer mee te kunnen komen 8-)

Grtzz HagaSan.
 
Een paar opmerkingen van mijn kant.

Een snelle motor hoeft geen goede motor te zijn, oude brikken lopen vaak hard, en kijk ook maar eens naar de F1 hoe hard zo'n blok ineens loopt voordat die ploft.

Inrijden doe je om een zo'n glad mogelijk oppervlakte te krijgen van de materialen in het blok.

Je moet het een beetje zo zien, elk oppervlak is onder een microscoop een berg landschap, met bergtoppen en dalen. En het materiaal dat er overheen glijdt ziet er ook zo uit.
Door rustig in te rijden hebben de onderdelen te tijd om gelijkmatig te slijten. De topjes breken af en zodoende wordt het oppervlakte gladder, ga je ruw inrijden, dan breken niet de topjes af, maar hele bergen die hele kraters achterlaten, en wat eerst dalen waren worden nu de toppen, uiteidelijk heb je ook een glad oppervlakte, maar wel met meer speling. Weinig speling is vaak ook minder weerstand, dus meer vermogen, maar of dat echte te merken is, misschien op een dynobank, maar verder niet.

Als de fabrikanten meer speling hadden gewild, hadden ze wel ruimere tolerantie's genomen, is namelijk een stuk goedkoper voor ze.

Dus op de langere duur is een nette ingereden motor beter.

Het luistert tegenwoordig best minder dan vroeger ivm betere materialen.
En ik denk ook dat netjes warm rijden voordat je je motor gaat belasten uiteindelijk veel belangrijker is dan het inrijden.

conclusie, wat ze doen door een motor of auto wanneer ze hem van de band afhalen is niet echt belangrijk, dit is toch maar heel even.
Je rijdt hem niet in in 5 min, je verpest hem ook niet in 5 min.
Trouwens, ik heb nog nooit gezien dat ze nieuwe auto's volgas van de vrachtwagen afrijden, vrij moeilijk ook, als je weet dat die dan meteen zijn voor en achterbumper kwijt is.

Wat Blade betreft, zijn misschien iets ruwere inrijmethode maakt die weer goed door altijd zijn motor netjes warm te rijden.
Tenslotte rij je je motor maar 1 keer in, en moet je hem elke keer weer warmrijden.
 
Excusez Rene... 21 zomers jong.
En het was niet zo verschrikkelijk serieus bedoeld.

Enne Gizzmo, de auto's die uit het schip de trailer opgaan, niet van de trailer de showroom in.
En dat soort dingen heb ik ook wel eens gezien, dat van dat schip.
Toch denk ik dat die 5 minuten volgas in de fabriek wel degelijk schade kunnen aanrichten.
 
Laatst bewerkt:
...
Toch denk ik dat die 5 minuten volgas in de fabriek wel degelijk schade kunnen aanrichten.

Denk ik ook, maar de fabrikant interresseert zich daar echt niet voor. Als het direct kapot gaat (fabricagefout) kunnen ze het direct verhelpen (weggooien) en als het gewoon slijtage is, is het voor de koper. Zo koopt die ook nog eens een nieuwe auto, het is immers heel belangerijk dat een auto degelijk overkomt maar absoluut niet te lang meegaat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan