inrijden suzuki gt125 probleem

firenzo

MF'er
18 jun 2009
88
0
hallo,

ik heb mijn project eindelijk in gang gekregen, het blok is volledig gereviseerd.
nu probeer ik hem deftig in te rijden, enkel heb ik de indruk dat de motor wat raar doet dit is mss normaal bij inrijden of...?

ik heb een beetje extra olie in de benzine gemengt (tweetakt) en probeer rustig te accelereren. het enige dat ik rare is dat hij rond de 60/70km/h blijft hangen, hij lijkt geen vermogen meer te hebben...

volgens mij staat de afstelling van het mengsel goed, stationair draait hij mooi en klinkt scherp gaat lekker in toeren en valt mooi terug...start trouwens van de eerste stamp

alvast bedankt voor de moeite

groeten
 
Misschien toch een beetje erg vet (rijk) mengsel? Gaat hij dan ook "viertakten" bij die genoemde snelheden? Beetje pruttelen in plaats van "snerpend" lopen?
 
ja wanneer ik tot 60 geraak begint hij idd een beetje in te houden(lees pruttelen), lijkt wat te verzuipen...
ik heb mss een iets te vettige 2takt gemengd...op gas geven blijkt hij goed te reageren niet te lui...

bedankt he!
 
ja wanneer ik tot 60 geraak begint hij idd een beetje in te houden(lees pruttelen), lijkt wat te verzuipen...
ik heb mss een iets te vettige 2takt gemengd...op gas geven blijkt hij goed te reageren niet te lui...

bedankt he!


Je kan weer een beetje gewone benzine bijmengen, misschien wordt het dan beter. (Wel lastig om dan vast te stellen welke mengverhouding je dan hebt)
 
Als je vetter gaat mengen dan gaat je motor armer lopen. Waar olie zit zit geen brandstof (benzine). Ligt er natuurlijk aan hoeveel vetter.
 
ik heb een beetje extra olie in de benzine gemengt (tweetakt)


als je echt tweetact benzine hebt gebruikt en daar nogeens olie aan hebt toegevoegd, mag je blij zijn dat ie überhaupt nog start.. _O-
zulke vette zooi start zelfs mijn rus niet meer op, en die start op alles met het octaan van geprakte bananen O-)

gooi die zooi eruit en neem NORMALE benzine en meng die met tweetactolie.
om in te rijden kun je hem iets vetter mengen, maar niet te.
na een 1000km kun je tweetact benzine tanken maar beter blijft zelf mengen. :]
 
Laatst bewerkt:
het is benzine met tweetakt olie, wat meer dan normaal.
dacht in het begin van het inrijden wat meer olie te gebruiken om goed te roderen.
ik zal het mengsel wat verdunnen.
 
Heb je al vaker een 125cc gereden? Ik heb dezelfde ervaring met mijn DT125LC en misschien is dit oplosbaar door meer toeren te draaien. In de hogere versnellingen moet ik in het juiste toerentalgebied blijven, om het motortje bij de les te houden. Concreet moet ik de motor in de 5e versnelling doortrekken tot 80km/hr om in de 6e versnelling in het juiste toerengebied uit te komen. Trek ik minder ver door, zakt de motor in de 6e versnelling steeds verder terug in snelheid en kan het gewoon niet trekken. Als je zwaardere motoren gewend bent, moet je in het begin hier zeker aan wennen. Daarbij heb ik niet het ideale postuur voor een 125cc.
Ik kan me voorstellen dat je een net gereviseerd motor niet doortrekt tot in het rode gebied. Bij mijn DT zijn de eerste 5 versnellingen geen probleem, maar de 6e versnelling is onder de 80km/hr niet echt bruikbaar.
 
Volgens mij moet dat strikt genoemd niet uitmaken, als de afstelling goed is dan moet het ook op 1 toerental blijven draaien. Maar dat blijft lastig, in die zin, dat ie bij elke gas stand op elk toerental het juiste mengsel heeft en de juiste temperatuur behoud. Zolang als ie dan maar iets rijker staat dan is er nog niet zo veel aan de hand. (iets!!!)
 
Laatst bewerkt:
gisteren viel mijn suz uit tegen een snelheid van +/-65km/h in 4 versnelling (heeft er 5), ik denk doordat er teveel olie in mijn mengsel zat, het rare was dat de bougies mooi koffie bruin kleurden.

ik ben hem nog even gaan inrijden, deze keer met een correct gemengd mengsel ipv een te vet (+/- 100ml olie per 5l benzine) ik moet zeggen dat hij al vlotter in toeren ging en lekkerder reed(nog geen topprestaties).

het is ws normaal dat het vermogen nog niet volledig beschikbaar is omdat het blok nog niet volledig gerodeerd is, maar ik had wel verwacht dat hij al sneller ging rijden (max 70km/h zonder hem in het rode te jagen-->erg lui).

zoals DT125 al zegt je moet hem echt doen huilen om naar de laatste versnelling te schakelen om te zorgen dat hij nog vooruit komt, en dat was ik niet echt van plan bij de eerste km's van het inrijden. ik neem voornamelijk banen met veel bochtenwerk om terug te zakken in toeren en op te trekken om hem zo vinnig in te rijden, niet teveel lange stukken. ik hoop dat hij binnenkort iets vinniger begint te rijden, hetgeen dat ik verwacht had van een gereviseerde 2 cilinder 2 takt.

bedankt
 
gisteren viel mijn suz uit tegen een snelheid van +/-65km/h in 4 versnelling (heeft er 5), ik denk doordat er teveel olie in mijn mengsel zat, het rare was dat de bougies mooi koffie bruin kleurden.

ik ben hem nog even gaan inrijden, deze keer met een correct gemengd mengsel ipv een te vet (+/- 100ml olie per 5l benzine) ik moet zeggen dat hij al vlotter in toeren ging en lekkerder reed(nog geen topprestaties).

het is ws normaal dat het vermogen nog niet volledig beschikbaar is omdat het blok nog niet volledig gerodeerd is, maar ik had wel verwacht dat hij al sneller ging rijden (max 70km/h zonder hem in het rode te jagen-->erg lui).

zoals DT125 al zegt je moet hem echt doen huilen om naar de laatste versnelling te schakelen om te zorgen dat hij nog vooruit komt, en dat was ik niet echt van plan bij de eerste km's van het inrijden. ik neem voornamelijk banen met veel bochtenwerk om terug te zakken in toeren en op te trekken om hem zo vinnig in te rijden, niet teveel lange stukken. ik hoop dat hij binnenkort iets vinniger begint te rijden, hetgeen dat ik verwacht had van een gereviseerde 2 cilinder 2 takt.

bedankt


100ml olie op 5 liter is toch hetzelfde als 1 liter olie op 50 liter,...is dan toch een normale mengverhouding of zie ik dat verkeerd? :X :? Of bedoel je dat je daarvoor veeel vetter smeerde?
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me meer te zeggen over jouw DT dan 125 cc's in het algemeen?

Voor een stuk klopt dit wel. De Japanse engineers hebben bedacht dat de eerste 5 versnelling kort bij elkaar moeten liggen en het gat tussen 5 en 6 wat groter moest zijn. Er zal vast een logische verklaring zijn voor deze verhoudingen, maar het gevolg is wel dat er in 5 wat meer toeren gedraaid moeten worden, om in 6 goed uit te komen.
Voor in de stad is dat geen probleem, voor 80km/hr of sneller, zit nog al eens te winkelen tussen 5 en 6. De versnellingsbakverhoudingen van de RD125LC, die in Nederland overigens niet verkocht is, zijn voor weggebruik gunstiger gekozen.
De meeste 125cc tweetakten zijn onderin niet erg sterk en worden voelbaar sterker boven een bepaald toerental. Mijn DT-tje lukt het niet om in de 6e versnelling door te trekken naar dit toerengebied en het lijkt dat Firenzo's GT hetzelfde "probleem" heeft.
 
Dat lijkt me meer te zeggen over jouw DT dan 125 cc's in het algemeen?
Ik heb geen DT, maar klinkt mij erg logisch juist. :Y

Overigens moet het inrijden waarschijnlijk wat rustiger gebeuren.
En met goede olie niets extra's bijgooien. O-)
 
Laatst bewerkt:
Weet niet wat er nu zo logisch klinkt nu maar goed :)

Als mijn DT dat zou hebben (of eender welke fiets) dan zou ik me toch is achter m'n oren gaan krabben, of je afstelling is niet goed (in de ruimste zin van het woord), of je zuiger is versleten of je tandwiel combi deugt niet of een beetje van alles wat :+
 
DT-tje is prima in orde. Iets van 3000km gereden met de 1e overmaat, nieuwe ketting en kettingwielen (met de orginiele overbrenging). Afstelling mocht wat armer omdat de bougie zwart blijft, rijdt echter prima. Verder was de originele uitlaat zo dun dat deze vervangen is door een Gianelli. Hierdoor heeft de DT wat kracht onderin verloren, echter bovenin wat bijgekregen. Ben zelf bijna 1.90 met een rijklaar gewicht van 90kg, waardoor motortje toch behoorlijk moet werken. Tel daarbij de aerodynamische vorm van motor + berijder en de versnellingsbakoverbrenging en we hebben verklaard waarom DT-tje in 6 onderin wat ademnood heeft. Ik maak me vooralsnog geen zorgen.
 
hey hier ben ik terug...

iets wat ik nog vergeten zeggen ben is dat ik nu "kelkjes" (sportluchtfilter) erop heb zitten ipv de originele luchtfilter, zou dit ervoor kunnen zorgen dat hij niet snel genoeg rijdt?
ik dacht dat het ten goede komt voor de prestaties...

mijn bougies kleuren mooi koffiebruin, wil dit da zeggen dat de carburatie goed afgesteld staat of zegt dit niet veel?

ook valt op dat mijn brommer na een 10tal km minder snel begint te rijden, in hoogste versnelling wil hij dan bijna gaan stilvallen.

alvast weeral bedankt
 
Kijk uit dat de motor niet te arm loopt ivm je open kelken , dan kon je weleens een "klemmer" krijgen.
Sproeier wat groter kiezen.
 
Heb je zelf de kelken op de carburateur gezet? Zonder luchtfilter zul je de carburateur moeten aanpassen. Persoonlijk zou ik snel de motor orgineel maken, dus met luchtfilter. Je kunt dan beroep doen op de orginele sproeierbezetting. Ook voorkom je dat er allerlei rommel de cilinders in wordt gezogen. Bij een hoogtoerige tweetakt (en bij andere motoren ook) moet je goed weten waar je mee bezig bent als je gaat rommelen in de carburateurbezetting. Fouten worden op een dure manier afgestraft. Ikzelf heb het nooit aangedurft om te gaan rommelen bij de DT, hoewel deze m.i. iets te rijk staat.
 
Hallo,

ik heb een GT185
Dit is het iets grotere broertje van de GT125.
Kompleet origineel en met nieuwe cilinders zuigers kop etc.
Heb ik volgens het instuctieboekje 1600 km ingereden.
Loopt vinnig en goed tot aan de 5e versnelling.
Ik moet echt zorgen dat ik hem in de 4e goed doortrek anders valt hij meteen terug in z'n 5.
Wind tegen helpt ook niet echt mee........

In de stad een geweldig ding maar op de 80km wegen te langzaam.

Kan me voorstellen dat de GT125 nog iets meer te kort komt.

Groet Erik
 
ik heb momenteel problemen met mijn ontsteking ik denk dat dit de basis van het probleem is. de ontstekingstijdstippen van de twee cilinders waren verschillend, dus heb ik ze hetzelfde gezet. daarna wilde de bougie van de linkse cilinder niet meer vonken...(terwijl ik enkel de rechtse kant heb geregeld)

daarna heb ik even tussen de contactpunten gegaan met een schuurpapiertje, daarna vonkte de bougie wel even maar daarna weer niet meer...wat zou het probleem kunnen zijn?

-condensators kapot?
-contactpunten kapot?
-spoel?

groeten
 
Ik heb geen ervaring met de GT125 ontsteking, wel met de Jawa ontsteking. Ook tweecilinder met contactpunten. Bij kapotte condensatoren zie je meer vonkvorming tussen de contactpunten. Zo ver ik me kan herinneren reed de Jawa wel met kapotte condensatoren, echter wou geen toeren draaien.
Aan contactpunten kunnen niet veel kapot, hooguit inbranden en slijtage van het nokje. Dit is een geleidelijk proces en treed niet in een keer op na het verstellen van de ontsteking.
Zou het kunnen zijn dat de linker cilinder toch versteld is tijdens het instellen van de rechter cilinder?
Controleer de bedrading tussen bobine en bougiedop.
 
hey!

ik heb de ontsteking in orde gekregen, het was een kapotte condensator aan linkse kant...
hij vonkt nu weer. ook had ik de ontstekingstijdstippen gelijk gezet, ik moet zeggen dat hij nu veel vlotter rijdt...hij trekt zeer goed op tot +/-80km/h zonder tegenhouden, enkel in vijfde valt hij nog altijd terug (nog beetje vervroegen of..??)

ook had ik nog een vraag voor de knutselaars onder ons; in mijn handboek wordt het ontstekingstijdstip goed gezet dmv een "dial gauge" een soort schuifmaat met aflezing die met een schroefdraad in het bougiegat wordt gedraaid om zo het bovenste dode punt af te lezen...nu is de vraag: waar koop je zoiets, want met de pen van de schuifmaat gaat het niet 100% heb ik de indruk...

bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan