Inrijden zx-6r

Pedûh

MF'er
11 aug 2004
146
0
de lier
Ik heb gister mijn nieuwe motor opgehaald :) Het is een zx-6r.
Nu ben ik hem aan het inrijden. Alleen volgens het boekje moet ik de eerste 800km niet meer dan 4.000 toeren en de volgende 800 km niet boven de 6.000 toeren komen.
Hoe hebben jullie dat gedaan? Ik weet dat hier heel veel topics over geschreven zijn, maar als ik 4.000 toeren rij, is dat maar 78 km/h!! Dat lijkt mij wel heel erg weinig en ook niet echt veilig als je de snelweg op moet.

Oh ja, hier nog ff een foto van de masterbike *D

zx636r%20(voorkant).jpg
 
Ruim zien. Niet extreem belasten en veel wisselende toerentallen rijden.
Vermijdt lange snelwegritten. Trek af en toe stevig op. Laat de begrenzer nog even voor wat ie is. Dit de eerste 1000 km. Daarna uitbouwen.

Mooi ding trouwens. Veel plezier er mee. :]
 
Dus niet op de snelweg en met een vastgeroeste gashendel kilometers maken!!!!

Pak nou gewoon de secondaire wegen en trek door alle versnellingen pittig door. En pittig bedoel ik NIET: meteen in de toerenbegrenzer in joekelen !!!!
 
Dus niet op de snelweg en met een vastgeroeste gashendel kilometers maken!!!!

Pak nou gewoon de secondaire wegen en trek door alle versnellingen pittig door. En pittig bedoel ik NIET: meteen in de toerenbegrenzer in joekelen !!!!


Kan dus wel gewoon boven de 6.000 toeren komen (als ie warm is) , want dit is echt een ramp. Je kan net zo goed versnelling 2 t/m 5 eruit halen :)
 
Ja is geen probleem, als je maar varieert. Dus wisselende toerentallen.
Zeker niet als een oud wijf gaan rijden. Ook eens een keer goed aan het gas gaan hangen. Alleen niet helemaal van god los. En wat belangrijk is, is de eerste oliewissel. Die mag je beslist niet overslaan of te laat doen. Komt hoop troep mee uit dan. Ook al zie je dat niet direct.
 
Kan dus wel gewoon boven de 6.000 toeren komen (als ie warm is) , want dit is echt een ramp. Je kan net zo goed versnelling 2 t/m 5 eruit halen :)

Nu moet je die 4000 omw/min niet meteen zien als een "ijzeren" grens maar meer als een richtwaarde. Moderne blokken kunnen heus wel wat hebben.

Hou de regels van het boekje een beetje in de gaten, motor heel goed op temperatuur laten komen en alles komt wel in orde. Nogmaals niet de motor meteen in de toeren joekelen, maar rustig opbouwen.
 
Ik heb gister mijn nieuwe motor opgehaald :) Het is een zx-6r.
Nu ben ik hem aan het inrijden. Alleen volgens het boekje moet ik de eerste 800km niet meer dan 4.000 toeren en de volgende 800 km niet boven de 6.000 toeren komen.
Hoe hebben jullie dat gedaan? Ik weet dat hier heel veel topics over geschreven zijn, maar als ik 4.000 toeren rij, is dat maar 78 km/h!! Dat lijkt mij wel heel erg weinig en ook niet echt veilig als je de snelweg op moet.

Oh ja, hier nog ff een foto van de masterbike *D

(Afbeelding)

Whaaaaaa.......!!!! Ik ben jaloers op je!!!!

Mooie bike man.... :} :} :}



( ik wil er ook zoooooo graag eentje...maar ja....)
 
Vandaag de eerste 200km erop gezet.Heb het wel rustig aan gedaan (+/- 5.500 toeren) En de motor vaak van onderuit (laag in de toeren) laten komen.
Hij begint steeds soepeler te lopen :) En dat geluid *D
Hoe moet dat zo meteen als ie tot 14.000 toeren gaat :)
 
Volgens mij heeft er in de Moto73 ook een aantal keer iets over inrijden gestaan.
Ik zal vanavond ff in m'n archief kijken...

Stond volgens mij iets in dat je um gerust tot 14000rpm door kon trekken op een vage manier...
 
Volgens mij heeft er in de Moto73 ook een aantal keer iets over inrijden gestaan.
Ik zal vanavond ff in m'n archief kijken...

Stond volgens mij iets in dat je um gerust tot 14000rpm door kon trekken op een vage manier...


Dat moet dan wel een hele vage manier zijn ;) maar wie weet staan er nog handige tips in. Is het een pdf bestandje??
 
Volgens mij heeft er in de Moto73 ook een aantal keer iets over inrijden gestaan.
Ik zal vanavond ff in m'n archief kijken...

Stond volgens mij iets in dat je um gerust tot 14000rpm door kon trekken op een vage manier...

Jah, ik heb het gevonden...

Ik citeer uit Moto73 nr.8 2003:
"... draai de nieuwe motor warm, ga dan volgas optrekken in 2,3 en 4 telkens gevolgd door volledig gas dicht draaien en weer afremmen op de motor. Houd dit ongeveer 30km vol, ververs dan de al de olie en vervang het oliefilter. Vul de motor met gewone minerale 10W-40 olie en rijd vervolgens nog zo'n 300km stevig door, maar niet langdurig volgas. Blijf toerental en gasstand in deze periode zoveel mogelijk varieren. Ververs de olie dan bij ongeveer 2500km en dan moet de motor goed ingelopen zijn."

Of dit een betrouwbare manier is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar iemand moet dit toch ooit gedaan hebben. Het kan dus geen kwaad als jij een aantal keer toch boven de 10000rpm uitkomt.
Dit is trouwens best logisch, want onder inrijden versta je; het in laten slijten van de zuigerveren op de cilinderwand. Het inslijten gebeurt het best en het snelst bij zware varierende belasting van de zuigerveren.
Het lijkt mij dat dit alleen werkt bij nieuwe motoren met dunne (< 1mm) hard verchroomde stalen zuigerveren.

Heel belangrijk is de versnellingsbak, hier komt verschrikkelijk veel troep uit die schadelijk kan zijn voor de oliepomp. Maar dat geld niet meer voor een motor met 800km op de teller.

Ducati raad aan om met je nieuwe motor de bergen in te gaan, hier belast je de motor wisselend en rij je nooit lang een constante snelheid. Maarja, bergen hebben we nie in Nederland... :?
Kawasaki zegt dat de fabrieks olie (SAE 10W-40) na 1000km vervangen (incl. filter) moet worden. Ook wordt er aangeraden om bij een koude start de motor 2 a 3 minuten stationair te laten draaien om de oliecirculatie op gang te brengen.

En gebruik GEEN volsynthetische olien, daar duurt het inrijden alleen maar langer door.

Kort samengevat: Gebruik de motor gewoon en vermijdt lange snelweg ritten.


M.vr.gr.
Kevin
 
Jah, ik heb het gevonden...

Ik citeer uit Moto73 nr.8 2003:
"... draai de nieuwe motor warm, ga dan volgas optrekken in 2,3 en 4 telkens gevolgd door volledig gas dicht draaien en weer afremmen op de motor. Houd dit ongeveer 30km vol, ververs dan de al de olie en vervang het oliefilter. Vul de motor met gewone minerale 10W-40 olie en rijd vervolgens nog zo'n 300km stevig door, maar niet langdurig volgas. Blijf toerental en gasstand in deze periode zoveel mogelijk varieren. Ververs de olie dan bij ongeveer 2500km en dan moet de motor goed ingelopen zijn."

Of dit een betrouwbare manier is durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar iemand moet dit toch ooit gedaan hebben. Het kan dus geen kwaad als jij een aantal keer toch boven de 10000rpm uitkomt.
Dit is trouwens best logisch, want onder inrijden versta je; het in laten slijten van de zuigerveren op de cilinderwand. Het inslijten gebeurt het best en het snelst bij zware varierende belasting van de zuigerveren.
Het lijkt mij dat dit alleen werkt bij nieuwe motoren met dunne (< 1mm) hard verchroomde stalen zuigerveren.

Heel belangrijk is de versnellingsbak, hier komt verschrikkelijk veel troep uit die schadelijk kan zijn voor de oliepomp. Maar dat geld niet meer voor een motor met 800km op de teller.

Ducati raad aan om met je nieuwe motor de bergen in te gaan, hier belast je de motor wisselend en rij je nooit lang een constante snelheid. Maarja, bergen hebben we nie in Nederland... :?
Kawasaki zegt dat de fabrieks olie (SAE 10W-40) na 1000km vervangen (incl. filter) moet worden. Ook wordt er aangeraden om bij een koude start de motor 2 a 3 minuten stationair te laten draaien om de oliecirculatie op gang te brengen.

En gebruik GEEN volsynthetische olien, daar duurt het inrijden alleen maar langer door.

Kort samengevat: Gebruik de motor gewoon en vermijdt lange snelweg ritten.


M.vr.gr.
Kevin

Ik geloof niet dat ik hem de volgende keer meteen helemaal open gooi, maar dat doortrekken en weer laten afzakken lijkt mij een goeie. Volgens mij wordt ie daar pittig van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan