Inrijden

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.267
449
Alkmaar
Ik wilde aanvankelijk geen topic openen omdat er al zoveel zijn, alles lijkt gezegd.

Ik ben er ook wel uit, ik ga mijn nieuwe motor netjes inrijden en heb geduld, wel zegt mijn dealer dat ik meer toeren mag maken dan het boekje stelt, mits warm.

Maar waarom ik toch dit aan de orde stel voor de monteurs onder ons: als ik pas na 1600 km vol toeren draai tot 10.000, terwijl ik bij 1000 km de oliewissel van de inrijolie heb. Dan heb ik toch tot de 6000 km beurt allerlei slijpsel in mijn motorblok die opgedaan is doordat ik niet eerder tussen de 6000 en 10.000 toeren gemaakt heb? Bij hogere toeren heb je toch pas het BDP? Die zou ik bereikt willen hebben voordat de inrijolie eruit gaat.

Het leek mij goed dat alle toeren zijn doorlopen voor de wissel van olie en filter volgt bij 1000 km..
 
Laatst bewerkt:
Dat ze bij motoren nog over inrijden en inloopolie spreken,
Mijn Citan zijn eerste beurt was bij 40.000 km, das best veel.

Niet echt schokkend toch?

- Waarschijnlijk zit er 2-3x zoveel olie in dat blok bij een vrijwel gelijke hoeveelheid olie (in vergelijking met een motorfiets) die in bedrijf daadwerkelijk aan het smeren is.

- Het oliefilter zal ook een slag of 3 groter zijn.

- De olietemperatuur wordt actief bewaakt en gestuurd. Na de start gaat de olie naar bedrijfstemperatuur (90°C) en komt daar nauwelijks nog vanaf.

- De ECU houdt een log bij van de bedrijfsomstandigheden en kan evt. eerder een signaal geven dat een oliewissel nodig is.

Daarnaast hebben we nog het verschil in bedrijfsomstandigheden tussen een motorfiets en een auto:

- Veel hogere toerentallen, waardoor het moment waarbij de olie dus bij verversen nog relatief gezien van goede kwaliteit is maar niet meer voldoet voor gebruik bij typisch hoge toerentallen.

- Bij 9 van de 10 fietsen geen temperatuurbewaking van de motorolie. De aanwezigheid van een oliekoeler zegt hier niets natuurlijk. Hierdoor schommelt de temperatuur van de olie veel meer.

- En het belangrijkste: de koppeling draait in de olie en slijtage van de koppeling eindigt dus rechtstreeks in de olie.
 
Ik verslijt heel wat bussies maar merk daaraan dat ze pas voorbij de 160000 lekker gaan lopen. Deze laatste bus (1 op 3000 olie) ging pas lekker lopen bij 2 ton.

Wat ik daarmee wil zeggen? Hedendaagse motoren zijn zo slijtvast dat echt inrijden eigenlijk duizenden en duizenden kilometers duurt.

Revven is beter dan sjorren, ofwel draai gerust hoge toeren met weinug gas dan lage toeren met volgas. De microscopische toppen van de oppervlaktegrofheid worden door de krachten op de leizijde afgebroken waardoor een gladde cilinderwand ontstaat die geen olie vasthoudt waardoor weer slijtage ontstaat.

Wat je ook doet, waarschijnlijk overleef je dat motorblok niet
 
Bij discussies over inrijden wordt er vooral gesproken over de zuiger en cyclinder en het welbekende "randje", motorman wordt erbij gehaald etc. Bij mijn top-end revisie waren de zuiger/cylinder en de kleppen gedaan, maar ik had er ook een nieuwe nokkenas in gemonteerd. De revisie monteur gaf aan dat ik de nokkenas moest laten inlopen door een kwartiertje tot twintig minuten zonder belasting ongeveer 2k toeren te draaien, bij twijfel liever iets hoger dan lager om te voorkomen dat de tuimelaars gaan inslaan op de nokkenas. De desbetreffende nokkenas heeft een geharde laag op de nokken. Dat schijn je, als je zou willen, er zo met een schuurpapiertje af te kunnen halen. Maar als je de nokkenas goed indraait blijft het lang heel en doet het dus waar het voor gemaakt is. Mij werd verteld dat als je de motor het eerste kwartier bijvoorbeeld op stationair toerental laat draaien, dat je de nokkenas dan eigenlijk weg kan gooien. Het betreft overigens een monteur die al meer dan 40 jaar in het revisie en tuning werk zit en in die wereld geen onbekende is.

Nu vraag ik mij af, worden in de fabriek alle motorfiets blokken kortstondig ingelopen zodat je hier geen rekening mee hoeft te houden? Hierover heb ik namelijk nooit iets gelezen in een instructieboekje en ook nooit iets gehoord van een dealer.
 
Bij discussies over inrijden wordt er vooral gesproken over de zuiger en cyclinder en het welbekende "randje", motorman wordt erbij gehaald etc. Bij mijn top-end revisie waren de zuiger/cylinder en de kleppen gedaan, maar ik had er ook een nieuwe nokkenas in gemonteerd. De revisie monteur gaf aan dat ik de nokkenas moest laten inlopen door een kwartiertje tot twintig minuten zonder belasting ongeveer 2k toeren te draaien, bij twijfel liever iets hoger dan lager om te voorkomen dat de tuimelaars gaan inslaan op de nokkenas. De desbetreffende nokkenas heeft een geharde laag op de nokken. Dat schijn je, als je zou willen, er zo met een schuurpapiertje af te kunnen halen. Maar als je de nokkenas goed indraait blijft het lang heel en doet het dus waar het voor gemaakt is. Mij werd verteld dat als je de motor het eerste kwartier bijvoorbeeld op stationair toerental laat draaien, dat je de nokkenas dan eigenlijk weg kan gooien. Het betreft overigens een monteur die al meer dan 40 jaar in het revisie en tuning werk zit en in die wereld geen onbekende is.

Nu vraag ik mij af, worden in de fabriek alle motorfiets blokken kortstondig ingelopen zodat je hier geen rekening mee hoeft te houden? Hierover heb ik namelijk nooit iets gelezen in een instructieboekje en ook nooit iets gehoord van een dealer.

Breng voor de lol eens een bezoekje aan de ducatiefabriek, daar kun je een rondleiding krijgen....
Dan zul je zien dat ELKE ducatie tegenwoordig aan een computer wordt gehangen, en die werkt gewoon een vast testprogramma af, dus daarin ieder geval ja elke motor, en ja allemaal op excact dezelfde manier
 
Vanwege het oliefilter hoef je toch gen angst te hebben voor zlijpsel in de olie?

@ de deskundigen: Hoelang duurt bij een motor een volledige olieomloop? Zegmaar dat alle olie door het filter is geweest? toch niet meer dan enkele minuten?
 
Na de blokrevisie heb ik vorig jaar 100km gereden. Dit jaar al wat meer waarmee de teller op 400km staat. Soms moet een mens geduld hebben.

Enkele posts hierboven werd geschreven over slijpsel. Dat heeft ook een polijstende werking, hetgeen als positief wordt gezien bij inrijden. Dus te vroeg de (inloop)olie vervangen bij het inrijden is daarmee ook niet ideaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan