Inrijden

Oosthoek

MF'er
31 mei 2001
98
0
Dit is even een topic wat eigenlijk over een brommer gaat, maar het principe blijft hetzelfde als bij de doorsnee motor aangezien het toch gewoon om 4-takt techniek gaat.

Binnenkort zal ik de nieuwe kleppen in mijn blok in moeten gaan rijden en ook een set nieuwe zuigerveren. Nou hoor je vaak van mensen dat je niet te rustig moet rijden omdat je motor daar lui van zou worden. Dat lijkt me eerlijkgezegd een beetje bullshit. Inrijden is in principe toch het laten wennen van de nieuwe metalen aan de hitte(-veranderingen) die het motorblok produceert? Hoe kan je motor dan in hemelsnaam 'lui' worden?

Ook vraag ik me enigzinds af wat de beste manier van inrijden is. Rustig rijden en af en doe een keer je blok een beetje doortrekken? Rustig rijden en steeds bij het stoplicht vol gas weg knallen om bij een bepaald toerental in te houden en door te schakelen? Ik vraag me af wat jullie ervaringen hier mee zijn.
 
eerste honderd kilometer ZEER rustig rijden,
hou ook rekening mee dat je niet alleen traag moet rijden, maar vooral ook traag moet optrekken en geen toeren maken!
geen ritten van meer dan 40km en zeker niet aan een constante snelheid.
na 1000km olie verversen en daarna mag je gas geven, maar zou ook dan nog +-300 km niet alles vragen van je blokje
er zijn er die hun motor maar 500 km inrijden, maar meestal is het dan na 2000 km al gedaan met een vastloper...

heb zo een vriend die het in zijn hoofd heeft gehaald een full takegawa blok onder zijn honda dax te steken (honda dax mag niet in nederland heb ik gehoord omdat die nooit officieel zouden zijn ingevoerd :? )
125cc, lange-slag krukas, super-head cilinderkop, oliekoeling, droge koppeling...
alles erop en eraan (in totaal 300.000BEF kosten!!! = 15.000 gulden!)
na nog geen 600 kilometer heeft de cilinder het begeven ...

ik zou dus echt aanraden goed te roderen, daarna mag je echt gerust zijn en kan je je brommer wat meer mishandelen
 
Dank je voor je advies, zal er zeker aan denken. Maar ik kan het niet helpen nu eventjes te moeten janken om dit:

heb zo een vriend die het in zijn hoofd heeft gehaald een full takegawa blok onder zijn honda dax te steken (honda dax mag niet in nederland heb ik gehoord omdat die nooit officieel zouden zijn ingevoerd :? )
125cc, lange-slag krukas, super-head cilinderkop, oliekoeling, droge koppeling...
alles erop en eraan (in totaal 300.000BEF kosten!!! = 15.000 gulden!)
na nog geen 600 kilometer heeft de cilinder het begeven ...

BBBBUUUUUHUUUUUU, wat is dat zonde zeg ;( ;( ;( ;( ;(

Ik vraag me trouwens af of hij wel andere aanpassingen aan z'n Dax had gemaakt, anders kom je toch echt remkracht te kort, en heb je binnen no-time geen (rechte) achterbrug meer over. Het klopt trouwens dat de Dax officieel verboden is in Nederland, ze zijn nooit goedgekeurd ofzo. Maarja, er wordt meestal niet over gezeken door de politie, dus het maakt niet veel uit.
 
had een voorvork van sjinjeng of zoiets, hydrolisch met schijfrem
achter was een self-made schijfrem in de maak van een senda derbi sm

achterbrug en kader waren nog origineel maar hij dacht (denkt) eraan om die ook te gaan verstreken maar dan moet hij eerst nog gaan werken want heeft geen geld meer voor reparaties

aanrader: koop geen takegawa maar kitaco of gewoon een 125cc blok van honda
die zijn trager maar veel betrouwbaarder!!
en dan kan je meer dit doen:
knarfwheel.jpg
 
(eerste honderd kilometer ZEER rustig rijden
hou ook rekening mee dat je niet alleen traag moet rijden, maar vooral ook traag moet optrekken en geen toeren maken!
geen ritten van meer dan 40km ) = FLAUWE KUL
er zijn er die hun motor maar 500 km inrijden, maar meestal is het dan (na 2000 km al gedaan met een vastloper)...IDEM

gewoon normaal rijden
niet teveel toeren en niet hard laten werken
met veel korte stukken loopt hij vlug in regelmatig aflaten koelen
gebruik een minerale olie voor het inlopen





[ Dit Bericht is bewerkt door: F@zertje op 2001-08-06 19:10 ]
 
Mijn eigen honda SS-50 heb ik de eerste 100 wel erg ontzien.
Na de 250 kilometer de olie verwisseld en het gaasfilter uitgewassen wat wel nodig bleek.
Na die 250 Km opbouwend wat harder gaan rijden, maar niet vol belastend. Wel regelmatig op en neer geschakeld. Bij de 500 weer de olie ververst, en het filter schoongemaakt, maar bleek niet echt nodig.
Doorgereden totaan de 1000 kilometer toen even alles nagelopen, en weer olie ververst en filter schoongemaakt, klepspeling opnieuw gesteld.
Ook alle bouten en moeren nagetrokken.
Na die 1000 kilometer gewoon ermee gaan rijden. Zorg echter wel dat je de brommer steeds goed warm rijdt. Mijn eerste rit was in één keer die 250 kilometer. Vroeg in de ochtend weg, en s'avonds laat weer thuis, en de volgende dag dus alles gedaan, en meteen weer gaan rijden.

Dit blok heeft het met deze inrij behandeling 60.000 kilometer volgehouden zonder daarna nog iets vervangen te hebben. Toen heb ik de brommer verkocht aan een sukkel die hem 10.000 probleemloze kilometers later volledig totall loss reed op een geparkeerde auto......


 
F@zertje:]F@zertje:[/url]
(eerste honderd kilometer ZEER rustig rijden
hou ook rekening mee dat je niet alleen traag moet rijden, maar vooral ook traag moet optrekken en geen toeren maken!
geen ritten van meer dan 40km ) = FLAUWE KUL
er zijn er die hun motor maar 500 km inrijden, maar meestal is het dan (na 2000 km al gedaan met een vastloper)...IDEM

gewoon normaal rijden
niet teveel toeren en niet hard laten werken
met veel korte stukken loopt hij vlug in regelmatig aflaten koelen
gebruik een minerale olie voor het inlopen





[ Dit Bericht is bewerkt door: F@zertje op 2001-08-06 19:10 ]


zeg fazer het gaat hier niet om een gewone motor maar om een 50cc brommertje.
in hoeverre het opgedreven is weet ik niet maar die dingetjes zijn ongelofelijk kwetsbaar en kunnen echt niet veel hebben tijdens rodage!
als de motor tijdens het inrijden te warm komt al direct een warmloper ed.
ik ken er een paar die na de zoveelste vastloper met hun 4-taktje het ding gewoon verkocht hebben, al was het met pijn in het hart
 
ik heb niet alleen motor ervaring
maar ben ik een beetje technisch aangelegd op dit gebied(wat zeg ik het weer leuk)
vastlopers/vreters bij de 50 cc is bijna altijd een te kleine zuigerspeling.
dit in combinatie met een te kleine sproeier lijd geheid tot vastlopers.
bij een tweetakt speelt natuurlijk de mengverhouding van olie /benzine mee.
heb het zelf maar en keer mee gemaakt dat het echt ergens anders aan lag en dat was dat de spoeling in de cillinder niet goed was en hij te warm werd.

maarja een tweetakt moet wat te arm staan wil hij goed lopen dus hou je aan de opgegeven zuigerspeling of iets groter.

is trouwens met de huis/tuin/keuken spullen niet te meten!

jr
 
Dank, dank, iedereen die me tips geeft :)

Maar ehmm, ik vraag me wel af of je wel je motor ('t is een 50cc 4-takter) toch meer dan 500km moet inrijden als je alleen nieuwe kleppen hebt en een stel nieuwe zuigerveren. De cilinder en zuiger komen van een andere brommer af, en zijn dus al ingereden. Of maakt dat niet uit qua km's inrijden.
 
Gewoon rijden, niet doortrekken maar wel op tijd schakelen en AF en TOE een keertje ietsje verder opentrekken per versnelling zodat ie wel het vermogen bovenin leert kennen. Vermogen met 50cc.. hehe maargoed. Heb mijn 75cc ook 2x moeten inrijden, gewoon 500km rustig doorschakelen en een keertje lekker opentrekken, en daarna gewoon na die 500km laten zien waar het blokje van gemaakt is! GAS dus.

Vastlopers krijg je alleen als je het niet goed onderhoud. Heb 2x achter elkaar een warmloper gehad omdat ie op PURE benzine reed ipv olie erbij :) (olieslang was eruit gevallen). Dat was dus bijna op m'n bek in een bocht.. BIJNA gelukkig niet helemaal :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan