Inruilen of investeren

2 jul 2019
8
1
Rotterdam
Hi,

Mijn Yahama fz6 s2 uit 2008 heeft 55k op de teller. De banden en remblokken zijn aan vervanging toe, maar nu blijkt ook dat ik de kleppen moet laten stellen. Alles bij elkaar een flinke kostenpost van ongeveer €1200,-. Nu de vraag: ga ik dit investeren of kan ik hem beter inruilen? Bij de garage willen ze er nog €1300,- voor geven.

Wat zou jij doen?
 
Wat mij betreft hangt het er vanaf in welke je mate verknocht bent aan deze motor.

Als je er erg blij mee bent en je wilt er graag op blijven rijden, zeg ik onderhoud doen.
Als het voor jou gewoon een gebruiksvoorwerp of woon/werk ding zonder emotionele waarde is zou ik hem misschien inruilen.

Aangezien je eerst 1200 moet investeren krijg je er eigenlijk nog 2500,- voor.

Houdt er wel rekening mee dat je met elke motor vroeg of laat onderhoud (en dus kosten) krijgt.
 
Wat zou jij doen?

Remblokken a 100 euro rondom zelf sleutelen.
Nieuwe bandjes voor 300-400 euro laten leggen.

Scheelt toch al een slok op de borrel.

Klepspeling checken is het arbeidsintensieve hier. Hoe lang is het geleden, wat is de interval, merk je ergens aan dat het nodig is?
Heb je een handige kennis?


Ik snap je vraag niet zo goed, gezien dit allemaal vrij normaal onderhoud is en vroeg of laat bij elke motor komt. Het is dan ook geen 'investering', maar gewoon een terugkomende kostenpost.
 
De vraag is ook als je gaat inruilen wat je dan terug gaat kopen,een nieuwe,of heel jong exemplaar of weer
een oudere fiets waarvan je niet weet hoe de staat is van bijvoorbeeld het inwendige van het blok,voor een duidelijke
upgrade zal je veel meer moeten bijleggen dan 1200,-,motoren waar je rond dezelfde inruilprijs + de 1200,- gaat zitten
zou ik persoonlijk niet aan beginnen,schiet je niks of weinig mee op,tenzij jou motor niet zo,n beste is,bijvoorbeeld verhoogd
olieverbruik,maar ja dat moet je bij een andere gebruikte ook maar afwachten.
 
Laatst bewerkt:
Ga je de motor inruilen, ben je dat geld sowieso ook alweer kwijt. Als je een nieuwere fiets koopt, gaat dit waarschijnlijk alleen al in de aanschafwaarde extra zitten. Daarnaast heb je een grote kans dat de afgelopen eigenaar de motor op dezelfde manier achter heeft gelaten als jij nu zou doen. De kosten voor een onderhoudsbeurt en wellicht binnen een jaar banden/kettingset (ligt natuurlijk compleet aan het aantal kilometers wat je per jaar rijdt).
Het is aan jou hoeveel waarde je aan de motor hecht. Als de motor voor jou compleet voldoet aan jouw eisen, is dit onderhoud het geld zeker waard als je het mij vraagt. Zit je toch al scheef over het overstappen naar een andere fiets, kan je het beter laten natuurlijk en de motor inruilen.
 
Die 1200 zijn gewoon kosten om weer een flink aantal km te rijden. Of je nu een motor van 1000 euro of een van 20.000 hebt, banden en remblokjes slijten en de klepspeling moet af en toe gecontroleerd worden.

De vragen die volgens mij van belang zijn zijn, hoe is de staat van de motor? En hoeveel km wil je er nog mee rijden? Hoe graag wil je een andere?

Technisch gezien moet jouw motorfiets nog minimaal 2 tot 3 keer dit aantal kilometers kunnen rijden zonder grote problemen en misschien nog wel veel meer. Technisch zie ik geen reden om de motor weg te doen.
 
Dank voor alle reacties! Hoe graag ik een andere wil is inderdaad misschien wel de belangrijkste vraag. Ik zat al wel te kijken naar een xsr900, maar budget technisch niet helemaal haalbaar.
Ik begrijp ook dat onderhoud er nu eenmaal bij hoort, wel vraag ik mij af hoe lang ik vooruit kan voordat er weer een dure beurt/onderdelen nodig zijn. Ik ben bang dat het een bodemloze put wordt.
Als ik een nieuwe fiets koop zou dit waarschijnlijk een jonge mt07 worden. Daar zou ik dan voorlopig met lage onderhoudskosten vooruit kunnen.
Onderaan de streep is het eigenlijk dus ook de vraag wat is financieel de beste keuze?
 
Hi,

Mijn Yahama fz6 s2 uit 2008 heeft 55k op de teller. De banden en remblokken zijn aan vervanging toe, maar nu blijkt ook dat ik de kleppen moet laten stellen. Alles bij elkaar een flinke kostenpost van ongeveer €1200,-. Nu de vraag: ga ik dit investeren of kan ik hem beter inruilen? Bij de garage willen ze er nog €1300,- voor geven.

Wat zou jij doen?
1300? Voor een FZ6 uit 2008? Mijn 2005 leverde nog 2500 op bij het inruilen. Voor 1300 koop ik dat ding zo van je. Die 1200 is wel erg ruim voor wat remblokjes en die klepspeling zou ik bij de fz6 niet bang voor zijn. Dat kan je prima even uitstellen.

In het algemeen. Regulier onderhoud en banden kosten hetzelfde bij een nieuwe of oudere motor zolang er geen gekke zaken zijn. Het meeste geld gaat in het arbeidsloon zitten vaak. De standaard kosten hou je sowieso en bij je huidige motor weet je misschien beter wat er wel en niet goed is.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp ook dat onderhoud er nu eenmaal bij hoort, wel vraag ik mij af hoe lang ik vooruit kan voordat er weer een dure beurt/onderdelen nodig zijn. Ik ben bang dat het een bodemloze put wordt.
Dan moet je stoppen met motor rijden en gaan fietsen
Alle motorvoertuigen zijn een lopende rekening,
Er is altijd continue onderhoud te plegen, brandstof te voorzien, belasting en verzekering te betalen
 
Kleptspeling, banden en een kettingsets zijn terugkomende kosten. Het slijt nou eenmaal en daar doe je niks tegen. Deze drie kosten (als je het zelf niet kan) gewoon een bak geld. Zoals ik ook al aangaf, zal je bij aanschaf van een nieuwe motor op z'n minst de kosten voor een kleine onderhoudsbeurt kwijt zijn. 2008 en 55k vind ik nog helemaal niet zo oud. Stilstand en de weerselementen doen meer met een motor (in de negatieve zin). Er kan altijd een sensor of wat anders stuk gaan, maar dat zijn de kosten niet.
Als je de motor van de hand doet zou ik inderdaad eens kijken waar je deze anders kwijt kan. €1300 is niet veel.
 
Dank voor alle reacties! Hoe graag ik een andere wil is inderdaad misschien wel de belangrijkste vraag. Ik zat al wel te kijken naar een xsr900, maar budget technisch niet helemaal haalbaar.
Ik begrijp ook dat onderhoud er nu eenmaal bij hoort, wel vraag ik mij af hoe lang ik vooruit kan voordat er weer een dure beurt/onderdelen nodig zijn. Ik ben bang dat het een bodemloze put wordt.
Als ik een nieuwe fiets koop zou dit waarschijnlijk een jonge mt07 worden. Daar zou ik dan voorlopig met lage onderhoudskosten vooruit kunnen.
Onderaan de streep is het eigenlijk dus ook de vraag wat is financieel de beste keuze?
Een jonge MT07 heeft ook onderhoud nodig. En dan heb je ook nog eens een hoge afschrijving.... daar ben je al € 1200 kwijt als je de sleutels in ontvangst neemt en weg rijdt, dus dat is een veel bodemlozere put dan een FZ6 waar je (vrijwel) niets meer op afschrijft.

Financieel is het het slimst om op jouw huidige fiets door te rijden als die voor de rest goed onderhouden is.
 
Dank voor alle reacties! Hoe graag ik een andere wil is inderdaad misschien wel de belangrijkste vraag. Ik zat al wel te kijken naar een xsr900, maar budget technisch niet helemaal haalbaar.
Ik begrijp ook dat onderhoud er nu eenmaal bij hoort, wel vraag ik mij af hoe lang ik vooruit kan voordat er weer een dure beurt/onderdelen nodig zijn. Ik ben bang dat het een bodemloze put wordt.
Als ik een nieuwe fiets koop zou dit waarschijnlijk een jonge mt07 worden. Daar zou ik dan voorlopig met lage onderhoudskosten vooruit kunnen.
Onderaan de streep is het eigenlijk dus ook de vraag wat is financieel de beste keuze?
Een nieuwe motor slijt ook en heeft inderdaad veel meer afschrijving. Als budget een ding is kun je bijna niet goedkoper rijden dan hoe je het nu doet. Alleen volgende keer zelf dingen bijhouden, dan weet je wanneer het eraan komt en krijg je niet ineens een rekening van 1200 euro.

Oh en met zelf doen valt een hoop te besparen. Remblokken wisselen is niet heel lastig, net als je wielen eruit halen om alleen de banden te laten wisselen..
 
Als je er puur economisch naar kijkt:
De upgrade naar een MT07 betekent echt flink bijleggen, en dan koop je een jong gebruikte (zit altijd een risico aan gebruikte motoren!)
Je kunt heel veel onderhoud laten doen aan de huidige vertrouwde motor voor dat geld!

Oudere motoren gaan vooral stuk omdat mensen er slecht onderhoud aan laten doen, en verder slordig mee omgaan.

Bij goed onderhoud kun je met je huidige motor echt nog jaren vooruit.
 
.... kleppen stellen: navragen wie je wilt en kan helpen. Genoeg mensen op deze forum die dat kunnen voor een zachte prijs (krat bier?)
De rest, remblokken, banden, dat is centen werk vergeleken met kleppen stellen door een garage laten doen. Zij vragen daar eenmaal veel voor... vaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan