Inruilwaarde in orde of losse verkoop?

Cologne

MF'er
9 mei 2015
187
38
Heerde
Momenteel zoek ik dus een vervanger voor mijn Gladius. Binnenkort ga ik proefrijden op enkele modellen:
- bmw f700gs
- kawasaki versys 650 nieuw model
- moto guzzi v7
- triumph bonneville

Deze motoren kosten rond de €8000 en van een motorzaak krijg ik €4500 inruilwaarde voor de Gladius op bovengenoemde modellen. Dit is zonder onderhandeld te hebben. Is dat reëel voor een exemplaar uit 2013 met 7600km? Of kan ik beter los verkopen? Ik wil liever geen gedoe met grapjassen aan deur en volgens mij is de inruil best aardig gezien de prijzen op marktplaats. Zijn er tips of gedachten hierover bij forumleden die vaker met dit bijltje gehakt hebben?
 
Ik zou hem los verkopen. Met het geld waar je hem voor verkoopt heb je ook meer kans om te onderhandelen of af te dingen op motoren die je wilt gaan kopen.

- Je krijgt er meer voor terug door losse verkoop dan inruil.
- Je kan afdingen omdat je geen inruil hebt
 
Laatst bewerkt:
Zelf verkopen levert altijd meer op.
Zowel qua geld als gedoe.
 
Lijkt mij markt conform. Dealer moet wat verdienen en er garantie geven.

Het zal je misschien 400 extra opleveren particulier. Heb je dat ervoor over, proefrit, kans schade, niet op komen dagen, irritatie spotbieding. ..staat tegenover dat veel mensen bijna vakantiegeld krijgen en seizoen begint. Verkoop zal niet al te lastig zijn?
 
Heb je al zwart op wit staan dat dealer €4500 biedt? Bijlage voor een evt koper.
Zal sowieso denk ik niet meevallen om motor voor dergelijke bedragen te verkopen.

Iemand die wat meer voor een motor uitgeeft zal al snel naar een dealer willen.
Maar als gezegd, neem je bij aankoop geen oude motor mee, dan is er vaak nog wel (flink) met de prijs te spelen.
 
Ik heb dat dilemma ook gehad. Zelf verkopen of bij de dealer inruilen.

Uiteindelijk voor het laatste gekozen. Geen gedoe. Aan de prijs kon niet veel meer worden gedaan. Wel heb ik er garantie en een dure grote beurt op gekregen. Grote beurt viel uiteindelijk hoger uit dan aanvankelijk begroot, maar de kosten waren voor rekening van de dealer, dus who cares?

Mijn buurman heeft recent zijn motor particulier verkocht. Mensen over de vloer, mensen die niet op komen dagen, mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en verder onder de vraagprijs gaan zitten. Hij was er uiteindelijk goed klaar mee.

Het is maar waar je voor kiest. :)
 
De dealer bood een inruilprijs voor mijn vorige motor waarvoor ik hem waarschijnlijk nooit particulier had kunnen verkopen.
En er zat roest bij de tank, daar keek de dealer niet naar, maar een particulier had daar waarschijnlijk flink op afgedongen(verleden tijd van afdingen?)
 
Met dat bod in je achterzak kun je toch proberen hem zelf te verkopen. Aanbieden op MP voor een vaste prijs, alleen deze maand (bijvoorbeeld). Onzinbiedingen kun je negeren. Het levert wat meer werk op, maar als dat gepaard gaat met 300-500 euro hogere opbrengst is het je wellicht wel waard.

Iemand met een modaal salaris verdient ongeveer 100 euro netto/dag, dan lijkt me dit makkelijk verdiend.
 
Probeer 2 prijzen te krijgen op je offerte voor je nieuwe motor:
- eentje met inruil
- eentje zonder inruil

Dat geeft jouw de tijd om even je motor te verkopen en je weet precies waarvoor je je motor kan verkopen wil het voor jou interessant zijn. Zet 'm scherp neer, iets boven je inruilprijs. Zelfs onder je inruilprijs verkopen kan dan interessant zijn en daar vergissen mensen zich vaak in. Die zien de marktplaatsprijzen en rekenen zich rijk. Dat 90% niet verkocht raakt binnen korte tijd, vergeten ze even.
 
Laatst bewerkt:
niemand die ikwilvanmijnmotorfietsaf ooit heeft geprobeerd?
Ik ook niet trouwens.

Mijn broertje heeft bij de auto variant een hogere prijs gekregen voor zijn auto, dan bij inruil. Dus het kan wel.
 
niemand die ikwilvanmijnmotorfietsaf ooit heeft geprobeerd?
Ik ook niet trouwens.

Mijn broertje heeft bij de auto variant een hogere prijs gekregen voor zijn auto, dan bij inruil. Dus het kan wel.

Mijn vorige motor via ikwilvanmijnmotorfiets af verkocht. een aantal hele lage biedingen maar uiteindelijk meer voor teruggekregen als bij inruil. Als er een handelaar is die jouw model met km stand etc. direct kan doorverkopen heb je mazzel.
 
Bedankt allemaal. Zoals ik verwachtte lijkt de inruilprijs behoorlijk. Dit was de prijs zonder hem gezien te hebben. Wellicht wordt het zelfs nog wat gunstiger als hij hem persoonlijk ziet. Mijn aanname is dat hij nu voorzichtig is met de prijs.

Als particulier verkopen maar enkele honderden euro's extra "kan" opleveren, vind ik het persoonlijk de moeite niet zo waard. De tijd die ik kwijt ben aan clowns, proefritjes, bezichtigingen gaan mij wellicht meerdere dagen kosten aan tijd. Zonder garantie dat hij echt verkocht wordt.
Ander voordeel van inruilen is dat ik (het idee heb dat ik) kan blijven rijden tot de wissel.

Mijn keus is gemaakt. Hooguit kan ik nog een ik wil er vanaf site proberen. Schijnt ook weinig gedoe te zijn.
 
Dan wel goed de manco's beschrijven, anders nog gezeik aan de deur.
En met de kleine lettertjes, dat wint de koper
 
Bedankt allemaal. Zoals ik verwachtte lijkt de inruilprijs behoorlijk. Dit was de prijs zonder hem gezien te hebben. Wellicht wordt het zelfs nog wat gunstiger als hij hem persoonlijk ziet. Mijn aanname is dat hij nu voorzichtig is met de prijs.

Als particulier verkopen maar enkele honderden euro's extra "kan" opleveren, vind ik het persoonlijk de moeite niet zo waard. De tijd die ik kwijt ben aan clowns, proefritjes, bezichtigingen gaan mij wellicht meerdere dagen kosten aan tijd. Zonder garantie dat hij echt verkocht wordt.
Ander voordeel van inruilen is dat ik (het idee heb dat ik) kan blijven rijden tot de wissel.

Mijn keus is gemaakt. Hooguit kan ik nog een ik wil er vanaf site proberen. Schijnt ook weinig gedoe te zijn.

Mijn aanname is dat de inruilprijs lager zal zijn dan vooraf aangegeven.
 
Mijn aanname is dat de inruilprijs lager zal zijn dan vooraf aangegeven.

Waarom denk je dat? In dit geval gaat het om een merkdealer en niet 1 of andere handelaar (als dat verschil maakt?). De motor is in nieuwstaat zonder 1 enkel mankement en Soes dealer onderhouden (aantoonbaar). Zou de dealer dan ineens zakken met zijn bieding? Of ben ik naïef?
 
Inruilen via een motorzaak heeft mijn voorkeur, geen gezeik met mensen langs de deur. Je gaat rijdend heen en rijdt weer terug op je nieuwe fiets. Is mij die paar meier verlies wel waard als die er al zijn.
 
Bedankt allemaal. Zoals ik verwachtte lijkt de inruilprijs behoorlijk. Dit was de prijs zonder hem gezien te hebben. Wellicht wordt het zelfs nog wat gunstiger als hij hem persoonlijk ziet.
Dat is geen garantie, toen ik ging kijken voor mijn motor kreeg ik voor mijn oude Bandit ook eerst 2500€ terug mits die in goede staat was. Ik zei dat het geen probleem was. Toen ik hem ging laten kijken was t van ja, die ziet er wel goed uit maar die kleur, blauw, verkoopt moeilijk, ik ga u toch geen 2500€ kunnen geven. Ik zeg dat was de afspraak of de deal gaat niet door. Uiteindelijk heeft hij toch toegegeven. Moraal van het verhaal, ze geven u ne interessante prijs om u te lokken maar eens daar proberen ze punten te zoeken om zo toch nog enkele 100'en euro's in hun zakken te steken. En het strafste van alles? Ik kwam 2 maanden later terug in die zaak en mijn blauwe bandit was al verkocht terwijl de "geliefde" rode en zwarte er nog stond. :+
 
Moraal van het verhaal, ze geven u ne interessante prijs om u te lokken maar eens daar proberen ze punten te zoeken om zo toch nog enkele 100'en euro's in hun zakken te steken. En het strafste van alles? Ik kwam 2 maanden later terug in die zaak en mijn blauwe bandit was al verkocht terwijl de "geliefde" rode en zwarte er nog stond. :+

Ben ik niet met je eens, ik kreeg van Goedhart Bodegraven in maart 4000 ongezien en toen ik v.d. week langs kwam 4100 voor mijn GSF1250. Voordeel was natuurlijk dat de motor bekend is bij hun en ook zijn onderhoud daar had gehad.
 
Ligt aan verschillende factoren.

1. Hoe courant is de motor, hoeveel vraag is er naar?
Een Gladius lijkt mij niet makkelijk te verkopen particulier, dus dan is deze inruilwaarde goed.

2. Wat is het verschil in prijs waarvoor je ze particulier verkoopt en nu als inruil krijgt, gecombineerd met de korting die je normaal zou kunnen bedingen op jouw nieuwe motor. Dit zijn 3 variabelen die tot een totaal bedrag leiden. Kan je zelf berekenen. Hou wel rekening met het feit dat de vraagprijs particulier niet betaald wordt en mensen afdingen...

3. Hoe goed kan je handelen?
Ben je een rasechte handelaar of ben je makkelijk? Hou je een beetje van het spelletje of zit je er niet op te wachten? Heb je geduld en standvast in je prijs? Zij komen tenslotte naar jou toe rijden en willen toch echt die motor hebben.

Als je het kan, gewoon zelf verkopen. Is precies hetzelfde met keukens plaatsen, je auto onderhouden, de tuin doen, schoonmaken, etc. Alles wat je zelf doet spaart geld uit.
 
Je zou ook nog bij andere dealers een offerte kunnen aanvragen met dezelfde inruil. Kan ook zomaar honderden euro's schelen.

Persoonlijk zou ik 'm als je tevreden bent met de inruilprijs, op marktplaats aanbieden voor iets meer dan de inruilprijs zodat je een snelle verkoop hebt en extra korting pakt.

En verder gewoon je verstand gebruiken: dubbele legitimatie eisen en als het even kan meerijden op een andere motor. Voor die paar honderd euro zou ik die moeite nog wel doen. Een advertentie zetten is niet zo moeilijk, kost je hooguit een paar tientjes aan advertentiekosten.

Of je probeert het gewoon via de MF-verkoophoek. Kun je als er reacties komen van MF'ers gelijk zien wat voor vlees je in de kuip hebt ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan