Inruilwaarde van je motor

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
Hebben jullie dat nou ook?

Aan de ene kant vind ik het wel cool om zoveel mogelijk km's (= veel lol plus ervaring) te maken, wat ook wel aardig lukt. Sinds ik m'n GSX-R heb (half jaartje ofzo) zo'n 10.000 km ermee gereden, gekocht met 28.000km en inmiddels alweer zo'n 38.000.

Maar het nadeel vind ik weer dat motoren met wat km's gelijk veel minder opbrengen als je hem weer inruilt. De GSX-R bevalt me nog erg goed maar ik ben bang dat als ik nog een jaartje ermee rij en bijv. nog 15.000 km ermee rij (zou dan op 53.000 km zitten) ik er erg weinig meer voor terugkrijg. :(

Best klote dat motoren met meer dan 35.000 of 40.000km gelijk amper meer in trek zijn of valt dat wel mee? :?
 
ik heb een vaag vermoeden wat een dealer doet met motoren waar meer dan 50.000 mee is gereden...

je ziet ze nooit in de showroom staan!!

tenminste niet met die standen erop... volgens mij staan ze er namelijk wel maar wordt er flink geschroefd....
 
Kocht mijn motor vorig jaar juli met iets van 16000 km op de teller... ben gisteren de 29000 gepasseerd :)

Volgens een vriend van me, die monteur is, kan een blok wel 2 ton draaien en is het echt onzin dat bijv 40000 km erg veel zou zijn. Toch kijkt iedereen naar de km stand en vind 40000 km veel.. beetje raar eigenlijk. Als er 40000 km op de teller van een 5 jarige auto staat is het ineens weinig.. Maar ja heb er geen verstand van verder..
 
Mijn Thunderace bj 1998 is volgens Voss-Oss nog € 5200,- :(
waard, er staat nu 43000 km op de teller en ziet er smetteloos uit.
Vergelijkbare motoren bij de zelfde flessetrekker kosten tussen de € 7000,- en de € 8600,-
Een reden voor mij om lekker door te sturen en de heren dealers de cholera te laten krijgen. :j
 
Kocht mijn motor vorig jaar juli met iets van 16000 km op de teller... ben gisteren de 29000 gepasseerd :)

Volgens een vriend van me, die monteur is, kan een blok wel 2 ton draaien en is het echt onzin dat bijv 40000 km erg veel zou zijn. Toch kijkt iedereen naar de km stand en vind 40000 km veel.. beetje raar eigenlijk. Als er 40000 km op de teller van een 5 jarige auto staat is het ineens weinig.. Maar ja heb er geen verstand van verder..

hehe, over vier jaar staat er bij mij 2 ton op, mail me tegen die tijd voor een verslagje over duurzaamheid ;)
 
Ik denk dat die meningen een beetje gevormd worden door de heren verkopers annex automobilisten ..... :?
 
Ik heb het idee dat onze (sportieve) motorfietsen niet helemaal bedoeld zijn voor dagelijks gebruik.

Met andere woorden, het sportieve erin wordt gemaakt door de hoge prestaties van een (relatief) klein motorblok, voor zo'n blok is het altijd keihard werken geblazen en zal daarom niet verschrikkelijk lang meegaan (ik denk dat de meeste SS-fietsen voor 100.000km wel zijn overleden).
Je kunt het misschien wel langer mee laten gaan, moet je em gaan rijden zoals een auto... Schakelen bij 4000 RPM ofzo...

Auto's halen de 100.000 altijd wel (als er fatsoenlijk mee om wordt gegaan). Het blokkie dat in mijn auto ligt heeft er 195.000 opzitten en ik weet van verhalen waarin de 4-5 ton gehaald is met zo'n auto.

Maar ach, ik denk dat veel van de motorrijders hier op MF niet representatief zijn voor motorrijdend Nederland.
Kijk maar naar de km-standen en de jaartallen bij aangeboden motoren. Veel van ons rijden de gemiddelde jaar-kmstand in 1 maand (althans, ikke wel).
 
Kocht mijn motor vorig jaar juli met iets van 16000 km op de teller... ben gisteren de 29000 gepasseerd :)

Volgens een vriend van me, die monteur is, kan een blok wel 2 ton draaien en is het echt onzin dat bijv 40000 km erg veel zou zijn. Toch kijkt iedereen naar de km stand en vind 40000 km veel.. beetje raar eigenlijk. Als er 40000 km op de teller van een 5 jarige auto staat is het ineens weinig.. Maar ja heb er geen verstand van verder..

Puur psychologisch. Ik kijk zelf ook naar de kilometerstanden, boven de 30dkm hoeft het van mij al niet meer. Stom inderdaad. Dat terwijl ik donders goed weet dat als een motor goed is onderhouden dat ding gerust een ton kan rijden.
 
Zelf heb ik zoiets van: Je weet zelf hoe een motorfiets is gebruikt...intensief. Ik bedoel, ik heb zelf 17000 met mijn vulcan 800 gereden en ik heb er al redelijk wat op meegemaakt. Ik vind dat als mijn fiets met hetzelfde gebruik (redelijk rustig) het dubbele rijd, zeg maar 32000 dat ie dan al redelijk wat gebikkeld heeft...
En dan hebben sommige motoren het er wat moeilijker mee, de 1 loopt mooi rond met zn viercilinder, en de ander schud op zn grondvesten..
Een toermotor met 40000km is wat anders (alleen al kwa idee) dan een Harley met 40000km.
Bij de harley zijn er zeker dan wat dingen versleten, terwijl bij de toermotor net sporen te zien zijn op de disributiekettinggeleiderails..

Maar mijn gevoel zegt; Kan je een motor kopen die wat frisser is, moet je het niet laten.
Nu ik een nieuwe motor gekocht had is het ook moeilijker om een motor terug te kopen met meer kilometers.. Ok, hij mag meer kilometers hebben, maar dan moet er wel veel meer CC's of luxe tegenover staan...
Dus ga je kijken in hetzelfde segment (je wilt bijv 600cc blijven rijden,,dan ga je kijken naar een 600cc'er met veel minder kilometers)
En bestaat de klantenkring van 'die' dealer uit 600 cc'ers, dan moet die dealer gewoon meer fietsen hebben met minder kilometers erop...
 
Ik heb dat probleem ook al. Ik kocht mijn fiets met 28k km op de teller. Uit 88 dus er was nog niet veel mee gereden.
Nu staat er 53k op. Maar ik heb er altijd goed voor gezorgd. De vraag is natuurlijk ook of iemand die er elke dag op moet rijden (die bijv. geen auto heeft) er misschien wel wat zuiniger/netter mee om gaat dan iemand die 3000 km in een jaar doet en alleen als het (veels te) warm is erop gaat rijden. Hoeft niet natuurlijk.
Maar goed, na 60k is er meer versleten dan na 20k.
 
Het probleem is gewoon dat er teveel met lage kilometerstand te koop staan. En sjah, voor hetzelfde geld ga je natuurlijk altijd voor die met laagste kilometerstand als ze verder gelijk zijn.
Simpel.
 
Ja, ik ken het probleem.. :(

Die waardeloze psychologische grens die mensen bij 30dkm hebben.. :(

Ik heb er nu 19.000 op staan, waarvan zelf 11.000 in een half jaar tijd. Ik rij er nu wel IETS minder mee, maar niet veel. Ik heb er nog aan gedacht om deze winter door te sparen en voor een nieuwe te gaan, maar heb vorige week besloten nog minimaal een jaar op deze te rijden omdat ik komend jaar ga afstuderen en dus nauwelijks tijd heb voor een bijbaantje en omdat er een hoop nieuws op komst is :9 :9~ .

Zoals sommige/velen ? weten heb ik schade gereden toen ik mijn fiets net 5 weken had. Deze week komt ein-de-lijk een nieuw kuipdeel en dynamo deksel erop (ben tegenwoordig altijd blut) en heb ik alleen nog een heel klein deukje in de tank.
Helaas zal de dealer altijd wel zien dat het dus een schade fiets is geweest en dat zal de inruilwaarde niet ten goede komen.

Na het afstuderen mag ik dus volledig voor mijn eigen woonkosten opdraaien en moet er ook nog een koekblikje komen...

Ik denk dat ik nog wel 2 jaar met mijn Kawa doe / moet doen. :] :]
 
Tja ach ik heb er een gekocht die wat meer heeft gelopen. 43.000km. En ik heb zoiets van goed onderhouden gaat ie wel tijdje mee. Heb er niet echt veel voor betaald en ik zie vanzelf wel als ik hem inruil volgende jaar wat ik er voor terug krijg. Als het erg weinig is dan rijd ik hem gewoon op of probeer het particulier.
 
Kilometers boeit niet zo... Als je vandaag koopt en morgen inruilt, verlies je al een paar duizend euro. De kilometers zijn alleen een extra excuus om je minder terug te geven. Kreeg zogenaamd 2000 euro meer voor een fiets met 30.000km dan 24000 km (van mij zat op 24200 toen), omdat ie dan alle onkosten (ketting, 24000 beurt enzo) gehad zou hebben. Dit nadat ik vroeg waarom hij eentje met 32500 km voor 3000 euro meer in de showroom had staan... Zo zie je maar weer, het is altijd wat. Gewoon lekker doorrijden, of je nu dit jaar 2500 minder dan aanschaf terugkrijgt of volgend jaar met 25000 funkilometers meer 3500 euro, maakt dan ook weinig uit... :)
 
ik heb mijn bb 12 jan 2002 gekocht...en we zitten nu op 19 augustus...

km stand toen ik m kocht... 2182km
km stand nu: 24150km

doe je niks aan...lekker op blijven rijden zeg maar.. :) gewoon onderhoud beetje op peil houden...en dan komt het vanzelf goed... :)

ik ruilde mijn cbr1000 in uit 1991 met 73.000km erop...en kreeg nog 7500gld hoor... :) dus je kan nog wel ff doortuffen... :)
 
Tis mij ook opgevallen die lage km standen bij de dealers. Dit maakte mij zeer ongerust ik heb mijne gekocht met 47.000 km en lichte schade, en ben er al mee naar frankrijk geweest enzo dikke 5000 km gereden zonder problemen, *D en van horen en zeggen kan een motor inderdaad wel een ton rijden.

Eigen theorie:
snelle motor weinig km = kans op ragbak!
snelle motor veel km = echte gebruiker/liefhebber mits de motor in nieuwstaat is!

Maar misschien is dit een theorie die bij mijn motor past (53000+ km)

swaaai
 
Ik heb zelf het idee dat je een poot uitgedraaid wordt als je een tweedehands motor koopt. De prijzen zijn ronduit belachelijk hoog. Maar als je er een wilt verkopen deugt er natuurlijk niets van je motor en een hoge kilometerstand is dan al snel een excuus om nog minder te geven. Hoe vaker je van motor wisselt, hoe meer de motor handelaren aan je verdienen.

Mijn oplossing was simpel, ik koop een nieuwe en rij ermee tot hij echt helemaal op is. Als ik echt de geldpest krijg koop ik er misschien nog wel een keer een bij, mijn huidige motor blijft in ieder geval want het is een :} apparaat. (en tegen de tijd dat ik hem weg zou doen krijg ik er toch geen reet meer voor)
 
Ik heb z'n beetje de zelfde tactiek als MVD aangehouden. Nieuw kopen en dan oprijden. Geen regelmatig gezeur met inruilen en bijbetalen. Volgens mij maakt het na de 50K ook niet zo heel veel meer uit (wat inruilprijs betreft) of er nu 30K meer of minder op staat, dus dat inruilprobleem stel ik gewoon zo lang mogelijk uit *D
 
Helaas daalt de waarde heel erg met het aantal gereden kilometers... Mijn FZ750 ( jawel, 5 kleppen per cilinder en dik 100 pk ) heeft er nu net 110.000km op staan en komt nu lekker los. Let wel, de toerentallen zijn hoog, maar door het geringe gewicht van de motor de belasting laag...

Overigesn, mijn ZZR600 heb ik weg gedaan mmet 40.000 km ( net ingereden ) en mijn GPZ 550 met 100.000 km

Met alle fietsen nog nooit een mechanisch probleem ghad... Lekker blijven rijden dus.
 
Mijn vorige motor, een K1100LT, had zo'n 47000 km op de teller. Was goed onderhouden (boekje) bij de dealer waar ik hem gekocht en verkocht heb. Was daarna in no-time weer weg, voor een stevige prijs. Ik heb er ook nog veel voor teruggekregen.

Ik denk dat goed en aantoonbaar onderhoud veel uitmaakt, ook al staan er meer dan gemiddeld kilometrage op de teller.
 
Nieuwe motor kopen en oprijden is voor mij niet echt een optie...na 1 of 2 jaar wil ik wel weer wat anders proberen, wat meer vermogen bijv. of een nieuwe model.

Bovendien kan en wil ik geen 30.000 gulden 14.000 euro betalen voor een nieuwe motor. Vind dat wel heel erg veel geld eigenlijk, zelfs voor zoiets leuks als een motor. :(
 
Het is dat een racer niet mijn eerste keuze zou zijn bij een nieuwe motor...maar wat ben ik jaloers op die 2e hands prijzen! een paar jaar oud en dan al onder de 14000 gulden...of nog minder.
Moet je eens bij choppers mee komen.. Daar betaal je in verhouding meer voor terwijl ze ouder kunnen zijn.
Ouder dan bouwjaar 97 kijk ik niet, en dan valt me op dat er heel wat relatief goedkope racers bij zitten!
 
Het is dat een racer niet mijn eerste keuze zou zijn bij een nieuwe motor...maar wat ben ik jaloers op die 2e hands prijzen! een paar jaar oud en dan al onder de 14000 gulden...of nog minder.
Moet je eens bij choppers mee komen.. Daar betaal je in verhouding meer voor terwijl ze ouder kunnen zijn.
Ouder dan bouwjaar 97 kijk ik niet, en dan valt me op dat er heel wat relatief goedkope racers bij zitten!

tsja, sommige mensen zijn net eksters, als ze wat groom zien blinken willen ze het hebben.
 
Ik kreeg ook nog f15.500,- voor mijn VFR uit '96 met 73.000 KM op de teller. OK, kocht toen mijn BB dus het was een inruil, maar toch...

Vervolgens heeft ie bijna een jaar in de showroom gestaan voor F16.500,-. Toch verkocht, dus er was een gek ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan