Instabiele Diversion op de snelweg bij wind

Fritz

MF veteraan
27 aug 2004
2.225
1
Nijmegen
Ik heb nogal last van wind op de snelweg. Haha wie niet, maar goed mijn diversion is bij een zijwind en snelheden boven de 110 nogal instabiel. Ik heb zelf al gedacht: korte wielbasis, hoge motor, topkuip e.d Dat zal nog wel het een en ander doen, maar goed het lijkt me dat het toch beter kan. Bij windvlagen moet ik de motor toch erg vaak corrigeren. en het rijdt uiterst irritant. Vandaag op de A7 even vol gas: ben bij 170km/h maar opgehouden want hij was haast niet te houden.Mijn huisgenoot met een vx800 rijdt even hard als ik op de snelweg en heeft er geen last van... Iemand een ideetje hoe en wat?
 
Banden wat hoger op spanning, veerring wat slapper zetten en zelf minder als dekzeil gaan zitten maar gewoon lekker gaan "hangen" naar de wind. bijv. ;)

Bij zijwind en 170 is iedere motor wat minder "koersvast" :P

Vaker met storm gaan op slinger dijk rijden brengt helderheid over jezelf en de fiets...wel rechtop blijven bij testen aub :+
 
Rij es zonder topkuip. Topkuipen zijn gekend om stabiliteit te verstoren. Zeker als ze een beetje uit het center geplaatst zijn. Issem dan nog instabiel dan kan je een slag in je wiel hebben, een bult op je band = wiel uitbalanceren. Zit er voldoende lucht in je banden? of teveel? foute bandenspanning = instabiel gedrag zeker bij hogere snelheid. Als al dat in orde is dan kanner iets mis zijn met je vorken: verschillende voorspanning? olielek in je vork? vorkbrace die losstaat? een voorrem die aanloopt? (voel er es aan na een rit: zijn ze beide ongeveer even warm? .... vorken met problemen kosten wat geld, al de rest kost quasi nix
 
Het zou ook kunnen dat je gewoon te gespannen op de motor zit. Elke beweging van het lichaam die door turbulentie veroorzaakt wordt (of bvb door een slecht wegdek), wordt veel sterker doorgegeven aan de moto als je gespannen zit. :X
 
Mwoah zit toch wel relaxed op de motor, Zal es ff kijken of de wielen goed zijn uitgelijnd. Volgens mij wel. verder is ie wel lekker stabiel bij lagere snelheden. En ga ff proberen zonder topkuip kijken wat ie dan doet.
IIG thanks voor de reacties
 
Jij kunt zelf wel het idee hebben dat je relaxed zit, maar dat zegt niet zo veel. Veel mensen houden het stuur verkrampt vast, maar voelen dat niet, omdat het er langzaam insluipt en ze het vaak al lang doen. Door de kleding, de helm en je zithouding wordt je lichaam altijd licht heen- en weer bewogen in de rijwind. Dat merk je zelf amper. Maar, doordat je het stuur te strak vasthoudt, wordt die beweging overgebracht op je motor. Vrijwel automatisch houd je het stuur nog wat strakker vast, waardoor de beweging versterkt wordt enz. Het lijkt er dan op of de motor dat doet, maar je doet het in feite zelf.

Je moet het stuur zo los houden, dat het met een flinke klap uit je handen geslagen kan worden. (Klinkt erger dan het is, een windvlaag vang je in een reflex heus wel op)
Probeer dit eens als je hard rijdt: geef met je knieën eens wat druk tegen de tank, buig lichtjes naar voren en probeer daarna je bovenlichaam/armen eens te ontspannen. Je zult dan merken dat je meer spanning op dat stuur hebt dan je dacht.....

Hoe ik dat weet? Ik had hetzelfde probleem....was er zeker van dat het aan de motor lag want ik zat toch écht relaxed..... Gek genoeg kreeg ik het na een aantal maanden weer even terug, oude gewoontes gaan er moeilijk uit.

Probeer het eens, kost je een paar minuten en een hoop minder moeite dan het slopen van de kuip.

Oh, één ding nog: veel mensen rijden met te weinig veervoorspanning. Met name Yamaha rijders hebben daar wat meer last van, omdat Yammie de fiets afstelt op rijders van rond de 70 kilo. Dan gaat de fiets nogal deinen bij hogere snelheden.
 
stupid.gif


Bij 110 instabiel heb ik nog niet echt gemerkt. Of het moet al erg gaan waaien.
En het scheelt ook enorm fel als je de motor een beetje ademruimte geeft. Dus inderdaad niet uit alle macht dat stuur proberen vasthouden terwijl het niet nodig is.

Kan zoals hierboven gezegd zelfs onderbewust zijn. In je hoofd denk je dat hij instabiel is, en onbewust ga je je stuur vaster vasthouden.
En dan geef je inderdaad ook de krachten van de wind op je lijf door aan je fiets.

Bij mij wordt het pas onstabiel als ik over de 165km ga met m'n divi. Dan begint hij te trillen. Maar schijnt normaal te zijn bij een divi. Al heb ik de indruk dat het met het plaatsen van m'n nieuwe voorveren (WP) heel wat strakker gaat. Dat zou het verhaal over de veren hierboven misschien kunne bevestigen.

Kleding scheelt inderdaad ook heel veel. tot voor kort had ik een jas die een maat te groot was. Zat dus vrij los op sommige plaatsen waardoor hij veel wind ving. Het parachute-effect. Stom voorbeeld en bijna letterlijk parachute: laat je jas eens half open staan en trek het gas eens goed open, je zal toch echt verschil merken. Zeker als de wind van de zijkant komt.

Topkoffer, nog zoiets wat enorm veel uitmaakt. Een topkoffer vangt een hoop wind en je voelt he mdan ook echt meegaan met de wind. Vandaag bijvoorbeeld toch maar gekozen voor de rugzak om training te gaan geven ipv de koffer. Het waaide namelijk vrij hard.

Dus het kan een combinatie van veel dingen zijn. Je houding, je bandenspanning, je eigen "spanning", kledij, wegdek, veren,...
Je kan er ook een beetje mee leren leven, zeker voor die snelheden rond de 170km per uur. Zo een divi is daar niet echt op gemaakt om dat lang te blijven doen. Hoeveel toeren maak je dan zelfs weer, dan zit je al over de 9000 ofzo zeker ? Dan ben je echt tegen de limiet bezig van die fiets. Ik ben er nog niet mee boven de 186 echte km (sigma) mee geraakt
 
Te gek, allemaal goeie tips.

Ben zelf op de hoogte van het rijden met verkrampte houding, in principe is elke knijpbeweging in het stuur al een beweging. Mijn kleding is in principe dik in orde. Heb een jas die goed strak zit. Een broek die goed aansluit en geweldige laarzen dus gelukkig geen parachute effect. Wel merk ik dat mijn voorvering redelijk slap is. Dwz. ik ben zelf rond de 95 kilo en een grote hollandse kerel 1,97m lang, dus dat legt ook wel wat gewicht/lengte in de kuip waardoor ik soms merk dat het wel allemaal wat slapjes is. Volgens mij kan ik het nog bijstellen. Zal het wph boek er eens op na slaan.

Het gekke is dat ik tijdens rijlessen ook wel boven de 130 heb gereden maar dat ik er nooit echt last van had, soms wel met ruige wind.
Ik heb de bandenspanning goed op peil en ga binnenkort eens de vering na lopen. Wat betreft de houding. Ik heb wanneer de turbulentie begon weleens geprobeerd de handen over de hevels te leggen, echt zorgen dat je geen druk op het stuur zet, dat werkte over het algemeen wel prima qua houding maar het gaf mij niet echt een gevoel van wauw k heb die fiets onder controle, dit was dan bij 130 km/h. Maar met de knieen erbij scheelt het een hoop. Gek maar kom er nu pas achter dat die combi goed werkt.

Verder over de topsnelheid van de divi. Heb laatst even op een landweggetje uitgeprobeerd. Hij haalt bij mij +- 200km/h. km correctie erbij zo ongeveer 190 denk ik. verder rijd ik op de snelweg vaak niet harder dan 135. lekkere snelheid, en je kruipt niet al te hoog in de toeren. Verder vind ik dat erg harde rijden ook niet echt geweldig. Stress level neemt wel redelijk toe dan, en dat is voor mij niet echt meer relaxed rijden.
Echt heel erg bedankt iedereen voor de tips, Geweldig.
 
Die kleding....er gaat werkelijk niks boven strak leer zeker bij heftige wind! Dat is een cruciale factor! Dat scheelt bergen ik rijd in weer en wind al jaren..

Als het stormt zie je mij nog rijden ...motor hangt dan helemaal schuin maar hoppa gas erop...(heb de adrenaline nodig) Als het weerbericht storm is...o h yeah thats my style..

Die regenkleding en textielkleding en die gore Tex jassen kunnne hier niet aan tippen...all sucks bij zware wind..en man man wat scheelt strak leer.

LEER LEER dat is waar ik bij zweer...(ja je wordt nat...so what? Goed invetten doet ook wonderen)

Dus zie je motorrijder op een dofzwart/grijze streetbikerige gsx1100F/R helemaal schuin in black zwart dainese leer...

cest moi...


maar 170 bij zijwind...is een beetje verboden en een beetje link
 
Over die vering.... Het mooiste is natuurlijk zo'n fiets helemaal op jou af te laten stellen, vering, demping, álles. Maar da's een "tikje" duur..... Wat stuggere vervangingsveren voor en achter hoeven je de kop niet te kosten.

Nog iets: we rijden allemaal lang door met de originele vorkolie. Nu las ik dat die olie eigenlijk elke 2 a 3 jaar moet worden vervangen.... Misschien geen slecht idee. Dan kun je ook meteen wat dikkere olie d'r in laten gooien. Dat zal best wat schelen, gezien je gewicht.

Leer scheelt inderdaad wel, je hebt nu eenmaal minder "aangrijping" van de wind. Aan de andere kant vind ik leer buiten de zomer "ietsje" minder praktisch. Sommigen zitten daar niet mee, maar als je elke dag rijdt vind ik textiel toch praktischer.
Bovendien vind ik het wel meevallen. Goede, strak zittende kleding, ook textiel, hoeft zeker geen zwabberaar van je motor te maken.
 
Goed nog ff vervolg om te vertellen hoe het afgelopen is. Ten eerste ben nu eindeloos aan het experimenteren geweest met zit houding. Wat bleek, de airflow over de topkuip + ruitje, raakte net de top van mijn schouders waardoor ik dus werkelijk alle kanten werd opgeslingerd. Dit was net op een punt waar superveel instabiliteit vandaan kwam.
Deel 2: ben vandaag naar de garage geweest. De motor zwabberde wat en ik was bang voor een kapotte balhoofdlager. Balhoofdlager helemaal in orde, banden helemaal in orde. maarrrrrrr. De voorvering is helemaal naar zijn grootje. en het tandwiellager was kaput!. :? maar goed, het is een erg goeie garage met mensen die ik ken dus das wel fijn, kun je op vertrouwen.
Vervolg: Ik heb nieuwe WP voorvering besteld :9~ Schijnt echt heel erg veel uit te maken. Helemaal als je de kapotte toch al in den beginne slap geveerde divi vering gewend bent.
Daarnaast donderdag heen om de lager te laten vervangen.

Iedereen iig bedankt voor alle reacties
 
Ik zie het met :9 tegemoet. achtervering is nog dikke prima bij mij, dus daar wacht ik nog ffkes mee. Helaas nu niet rijden door die vertiefde lager. hij ligt er bijna helemaal uit niet verantwoord... |(
 
Nog iets: we rijden allemaal lang door met de originele vorkolie. Nu las ik dat die olie eigenlijk elke 2 a 3 jaar moet worden vervangen.... Misschien geen slecht idee. Dan kun je ook meteen wat dikkere olie d'r in laten gooien. Dat zal best wat schelen, gezien je gewicht.


Mee eens.. alleen al het simpelweg vervangen van de voorvorkolie zal wonderen doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan