instelbare vering + resultaten

BertV

Hant ghemaect
21 mei 2001
11.492
6
Amersfoort
Al lang zit ik tijdens het rijden te staren naar die volledig instelbare voorvering en heb vandaag eindelijk de boel strakker gezet.

(De uitslag demping staat nu op maximum de compressie demping een tandje meer)

Hebben julie algemene tips over dit soort instellingen of is het \"trail and error\"? Ik vond namelijk verbetering in snellere snelwegbochten, maar verslechtering in korte langzame.

In neem aan dat dealers hier meer over weten?
 
Het is in grote mate trial and error...
Wel enkele tips (opgevangen hier):

- Vering te zacht = deinen in snelle bochten
- Vering te stug = moeilijker insturen
- Zorg dat ingaande en uitgaande demping op elkaar afgestemd blijven (niet de een op max, de ander op min)
- Zorg dat je de beginstand onthoudt, mocht het helemaal misgaan...
- Verander met kleine stapjes, merk je het beste het effect...
- Probeer achter de basisinstelling van Moto73 te komen (als die er is)... Is een goed uitgangspunt :)

Zelf bedachte dingetjes:
Ingaande demping strakker: Veert geleidelijker in
Uitgaande demping strakker: Veert geleidelijker uit
Veervoorspanning strakker: Vering wordt stugger (& stuiteriger)

Zoals je nu zegt, lijk het erop dat je vering ietswat te stug staat, maar het beste is toch zelf experimenteren, tot je de beste stand vindt...

Succes :)
 
Ik weet een hele goeie, maar dat is wel in Twente. Hij is officiëel WP dealer en stelt GRATIS je vering af! Uiteraard in de hoop dat je ook wat koopt. Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik en al mijn bromvriendjes zijn erg tevreden over hem en daar zitten een aantal zéér snelle types bij! :} (hij doet overigens ook GP rijders dus \'s zomers is hij er meestal niet. Ik heb op mijn \'95 GSXR 750 de standaard voorveren laten vervangen door progressieve en mijn achterveer om laten bouwen(nieuwe veerspiraal, verhoogd, nieuwe keerringen etc.).Dit alles kostte 900,=

Adres enzo:
André Stamsnijder
Derksweg 1A
Bornerbroek
074 - 3842354
06-53750462

Vanuit Amersfoort is dat best te doen(via de A1), ik moet vanuit Doetinchem komen en dat is ook een eindje rijden, zelfs binnendoor.....
 
Dank, ik ook ben op zoek naar een dealer...

Ik ben nu zwevende (al heb ik bij aankoop van mijn motor \"beloofd\" dat ik ook voor onderhoud zou komen :j )

kan de man wel ff bellen
 
Je had naar de motorxtra-uitleg over vering, demping en geometrie moeten komen. Worden dit jaar geloof ik niet meer gehouden, maar als je hem heel lief aankijkt... :j (dus niet op die manier)

Ik heb daar (17 oktober) de volgende uitleg gekregen (ben helaas al weer veel vergeten maar de kern is er nog): met vering (veervoorspanning) stel je de geometrie af (hij heeft niet uitgelegd wat er gebeurt als je sterkere veren gebruikt, dat zal wel een heel ander verhaal zijn). Door een hogere veervoorspanning wordt je motor niet stijver (dit doe je met je demping, of misschien met een andere veer) maar pas je alleen de geometrie/hellingshoek aan. Denk erom dat het (waarschijnlijk) geen progressieve veren zijn die in je motor zitten, dus je veervoorspanning drukt je veer wel in, maar elke cm die je de veer indrukt kost je nog steeds b.v. 1 kg aan kracht. Dus 2 cm = 2 kg en 5 cm = 5 kg. Op een motor zal dit wel zwaarder zijn dan 1 kg per cm, maar het loopt in ieder geval niet kwadratisch op of zo.

Oftewel je zet je motor verder voorover of achterover. Dit heeft effect op de balhoofdshoek en dus de naloop en dus de stabiliteit/wendbaarheid. (Harley = stabiel, Duc 916 = wendbaar, Buell X11 Lightning = nerveus! Die X11 heeft een nog kleinere balhoofdshoek en dus een kortere naloop dan een 916, R6 of wat dan ook!)

Denk echter om je negatieve veerweg, deze hoeft/moet niet te groot zijn, ongeveer 1 cm. Vooral achter is dit van belang, omdat die bij het remmen omhoog komt, en als de achterband niet ver genoeg omlaag gedrukt wordt door de veer (omdat die \"helemaal uitgerekt\" is) verlies je dus het contact met de weg.

In plaats van je veren in te korten moet je eerst proberen de kroonplaat over de vorkpoten te laten zakken. Dan pas je namelijk alleen de geometrie aan, en niet de vering en daardoor geometrie (volg je me nog?). Ik bedoel dat je maar 1 ding (geometrie) tegelijk moet veranderen en niet 2 (vering en geometrie, waarbij het 1 het gevolg is van het ander).

Achter kun je een langere schokbreker gebruiken met dezelfde (of andere) eigenschappen als je huidige demper. Hiermee heb je niet de veer/dempereigenschappen van je fiets aangepast, maar wel zijn houding. De geometrie afstellen doe je om onder- en overstuur te verwijderen.

De rest stel je af met je demping (in-/uitgaand). Kijk eerst op een stilstaande motor of hij niet deint bij het induwen en weer loslaten. Een beetje is normaal, maar niet te sterk. (doe dit alles zowel voor en achter, trouwens). Kijk ook of de in- en uitgaande beweging ongeveer even snel gaan, dus geen zeer duidelijke vertraging in het weer omhoog komen na het indrukken b.v.

Met demping help je vooral het gedrag in bochten, over hobbels, bij het remmen (induiken), enz. Dus de rijdbaarheid en het comfort.

Een goede (de enige :? ) manier om de gevolgen van een instellingswijziging te voelen is door de demping van een onderdeel helemaal dicht te draaien en vervolgens een proefritje te maken over een bekend stuk weg. Daarna helemaal opendraaien en dezelfde weg rijden. Als je niets voelt had je niet zoveel moeten zuipen vooraf :9 of het kan zijn dat je demper gaar is. Dit gebeurt wel eens, het schijnt dat die Sander (van motorXtra, organiseert ook TOMS overigens) eens 2 RSV\'s over de vloer heeft gehad die allebei een in 48 standen (o.i.d.) verstelbare achterdemper hadden, en zowel in standje 1 als in standje 48 was het effect helemaal gelijk. Met de achterdemper van de Buell die bij de cursus aanwezig was gebeurde ongeveer hetzelfde.

Er blijkt overigens een heel verschil te zijn in dempers van motoren, bij de ene R1 werken ze perfect en bij de andere bar slecht b.v. (ja, ook de betrouwbare Jappen hebben hun problemen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan