Instellen fietscomputer

BIGboy

Die hard MF'er
30 mrt 2002
270
0
Hoofddorp
Hi, ik heb een sigma sport BC1200 fietscomputertje gehad.
Wie o wie weet hoe je hier de wielomtrek van mijn vorwiel moet
instellen?
Is het gewoon de omtrek in centimeters invoeren of komt er
nog 1 of andere formule bij kijken?

Zoals je misschien merkt, ben ik eigenlijk op zoek naar het boekje... *D

Grtnx,

BIGboy
 
wat ik heb gedaan is gewoon rekenen.17\" voorwiel met een 120/60 band , dan kun je dus de omtrek uitrekenen.Of je zet de motor rechtop , streepje op de grond , dan 1 omwenteling door , weer een streepje en meten.Dan heb je in beide gevalen een aardige indicatie.
Om het echt precies te krijgen zou je gewoon een stukje moeten gaan rijden.Neem een stuk weg waarvan je weet hoe lang hij is(km-bordjes).Als je dat gereden heb ,deel je je werkelijke afstand door de gemeten afstand , dat maal je ingevoerde omtrek en dan weet je de echte omtrek.

[me]Investig8or zoekt nog een stuk weg waar dit kan in de omgeving amsterdam.Iemand nog zoiets liggen? :P [/me]
 
wat ik heb gedaan is gewoon rekenen.17\" voorwiel met een 120/60 band , dan kun je dus de omtrek uitrekenen.Of je zet de motor rechtop , streepje op de grond , dan 1 omwenteling door , weer een streepje en meten.Dan heb je in beide gevalen een aardige indicatie.
Om het echt precies te krijgen zou je gewoon een stukje moeten gaan rijden.Neem een stuk weg waarvan je weet hoe lang hij is(km-bordjes).Als je dat gereden heb ,deel je je werkelijke afstand door de gemeten afstand , dat maal je ingevoerde omtrek en dan weet je de echte omtrek.

[me]Investig8or zoekt nog een stuk weg waar dit kan in de omgeving amsterdam.Iemand nog zoiets liggen? :P [/me]

kun je niet gewoon de doormeter van je wiel meten in mm en dat maal PI (dacht 3.14?? )
heb je toch ook de omtrek

[me]Sigma heeft al ff geen wiskunde meer gehad.[/me]
 
Je kan ook een krijtstreepje op je band en de weg zetten ls de motor rechtop staat, op het punt waar de band de weg raakt. Dan duw je de motor vooruit tot het streepje weer op de weg staat. De afstand tussen de streepjes is de omtrek.

Ik denk dat dit net zo precies of preciezer is dan de wieldiameter plus bandhoogte maal Pi.
 
je stelt eerst de wielomtrek ongeveer in. Je kunt die meten met een touwtje, of door streepjes op de grond,... Dan rij je naar een stuk weg dat voorzien is van kilometerpaaltjes. Je stopt bij een paaltje, zet de tripteller op nul, onthoudt de aanduiding op het paaltje, en je scheurt dan een kilometertje of 10-20 verder op deze weg. Je stopt exact bij een ander paaltje, je berekent de werkelijke afstand van het eerste paaltje tot dit paaltje en je kijkt wat je tripmeter gemeten heeft.
Vervolgens kun je de exacte omtrek instellen met de volgende formule: Nieuwe omtrek = Oude omtrek x (Werkelijke afstand / Gemeten afstand).
 
je stelt eerst de wielomtrek ongeveer in. Je kunt die meten met een touwtje, of door streepjes op de grond,... Dan rij je naar een stuk weg dat voorzien is van kilometerpaaltjes. Je stopt bij een paaltje, zet de tripteller op nul, onthoudt de aanduiding op het paaltje, en je scheurt dan een kilometertje of 10-20 verder op deze weg. Je stopt exact bij een ander paaltje, je berekent de werkelijke afstand van het eerste paaltje tot dit paaltje en je kijkt wat je tripmeter gemeten heeft.
Vervolgens kun je de exacte omtrek instellen met de volgende formule: Nieuwe omtrek = Oude omtrek x (Werkelijke afstand / Gemeten afstand).

Dat is nooit zo nauwkeurig; je rijdt nooit een perfect rechte lijn! en je tellers staan wrs. nooit exact op 0, en je kan niet fijner aflezen dan 100m.
Gewoon je motor 2 wielomwentelingen vooruit rollen, (aftekenen op de band) die afstand meten, door 2 delen, en die invoeren. Dat is ongeveer het nauwkeurigste wat je kan hebben.
Wielomtrek van een 120/70ZR17 wiel is ongeveer 1850-1880mm, afh. van het merk, dus dan heb je een referentie. btw: 1 cm (10mm) afwijking is slechts 0,5%, dus dat valt erg mee!

Grtzz HagaSan, fietscompu expert.
 
Je meet de diameter van het wiel en dat doe je x 3,14 :9
Je ziet van zelf wel of je in mm of cm moet meten, mm staan er 4 cijfers waar je moet invoeren, cm staan er maar 3.
Dacht dat je bij de BC1200 in mm moet meten.
 
Er is maar een manier.

Zorg voor de juiste bandenspanning. Je hebt iemand nodig de de markering doet. Jij zit op de fiets.
En dan krijtstreepje / markering met plakband op band.
Krijtstreepje op onderste punt. Aftekenen op vlakke grond (geen klinkers, liefst asfalt).
Op fiets zitten, (band drukt iets in !) RECHT vooruit rollen tot je wiel twee keer rond is. Zodra je \"wielmarkering\" weer bij de grond is, markeer je weer op de grond.
Vervolgens meet je de afstand tussen het eerste streepje en de tweede.
Dit getal deel je door twee, en je hebt je wielomtrek bij jouw lichaamsgewicht en de juiste bandenspanning bepaald.
Harhaal dit proces enkele keren om een gemiddelde waarde van je metingen te krijgen, en je meetfout zo klein mogelijk te maken.

Bij nieuwe banden opnieuw (- meer profiel = meer wielomtrek) doen.

Andere manieren zijn minder nauwkeurig.
Maar wat gebeurt er met 10mm verschil?

Bij 120Km/u doet een omtrek van 1800mm 66 666,7 omwentelingen over 120km.
Bij 120Km/u doet een omtrek van 1810mm 66 298,3 omwentelingen over 120km.
Dat is 368 omwentelingen verschil. Dat is 662,4 meter.
Afwijking is dus 662 meter / 120 000 = 0.55%
Weet je dus meteen je afwijking als je er een 10mm naast zit.



BC1200 instellen gaat, als ik het me goed herinner vanzelf als je de batterij er uithaalt, en er weer in stopt. OF je moet op het rechter \"reset knopje\" (van de onderkant bekeken) 2 seconden ingedrukt houden.

Suck6,
Steven
 
kweenie wat voor GPS jij hebt, maar de mijne (en alle units die ik ken) geeft de afstand niet in millimeters. :?
Plus de GPS heeft geen fatsoenlijke ontvangst tussen de gebouwen, in de parkeergarage, in tunnels. Dus die gaat gewoon een heel ander getal aangeven. })
 
Terug
Bovenaan Onderaan