Instructeur rijdt achterop leerling

Johan

MF veteraan
17 jan 2002
2.852
1
Weer een ongeval topic })
www.tctubantia.nl/CDA/regioportal/1,2078,1654__1126534_,00.html?ArchiefID=1126534

Leraar botst op leerling

HENGELO - Een rij-instructeur is gistermorgen tijdens een motorrijles op zijn leerling gebotst. De instructeur reed in zijn auto over de Enschedese Havenweg, toen de leerling voor hem plots remde, omdat er van rechts een auto kwam. De instructeur kon vervolgens een aanrijding met zijn leerling niet meer voorkomen. Op wat schaafwonden na bleven leraar en leerling, Hengeloërs van respectievelijk 47 en 19 jaar, ongedeerd. De automobilist die van rechts kwam, reed over een zandweg; de motorrijder had hem bij nader inzien geen voorrang hoeven te verlenen. Volgens een woordvoerder van de betrokken rijschool is de instructeur behoorlijk ontdaan. Probleem bij veel motorrijlessen is dat een rij-instructeur zo dicht mogelijk bij zijn leerling blijft, om de rijstijl te beoordelen en te kunnen horen of er goed wordt geschakeld.
 
Ehhm, tja, da's knap lullig, maar dan heeft ie toch niet voldoende afstand gehouden. Ik rem meestal toch ook voor auto's van rechts terwijl die geen voorang hebben. Ik mag dan wel weten dat ik voor mag, maar weten zij dat ook?
 
Neem aan dat degene op de motor de schaafplekken had en niet de instructeur, maar blijft lullig...

Ehhm, tja, da's knap lullig, maar dan heeft ie toch niet voldoende afstand gehouden. Ik rem meestal toch ook voor auto's van rechts terwijl die geen voorang hebben. Ik mag dan wel weten dat ik voor mag, maar weten zij dat ook?

Je zal niet de eerste zijn de voorrang neemt en ondersteboven gereden word... :(
 
Laatst bewerkt:
Die leraar is toch in fout, ookal moest die jongen geen voorrang verlenen.
Ookal heb je voorrang, beter remmen dan een ongeluk waarbij je in je recht bent.
 
Erg lullig, vooral voor die leerling.
Denk dat een instructeur op volgmotor net wat meer uitwijkmogelijkheden had gehad.

Wie van jullie heeft er trouwens gelest met een volgauto? (wat een woord :? )
En hoe is dat?

Ik heb alleen met examen auto achter me aan gehad.

Ik denk namelijk dat je met een volgmotor meer leert omdat je bv eens achter je instructeur ze lijnen aan gaat in bochten.
 
>> Algemene praat.

Aankondigingen is alleen voor officiele forumaankondigingen enzo... :)
 
Wie van jullie heeft er trouwens gelest met een volgauto? (wat een woord)
En hoe is dat?

Van de 6 uur les heb ik misschien 2 uur gewoon op straat gereden.
En bij mij reed ik dan achter de volgwagen. Ik reed dan samen met nog een lesser, en dan bleef ik steeds wat achter om een gas te kunnen geven :)
 
Wie van jullie heeft er trouwens gelest met een volgauto? (wat een woord :? )
En hoe is dat?

Hiero! Gast reed meestal met de auto achter ons aan, maar als je dan eens alleen les had en het weer stond hem aan dan pakte hij de motor. Mij verder om het even, hij hield in beide gevallen altijd goed afstand.
 
Altijd gelest met volgauto(busje). Instructeur hield altijd redelijk afstand. (Behalve die keer dat een maat van mij meereed met de instructeur en de hele les op film heeft gezet, leuk voor later!!)
 
Maurice Nobel rijdt altijd met de motor achter je aan, alle instructeurs van rijschool Nobel trouwens. Alleen tijdens het examen reed er een auto achter me aan...
 
>> Algemene praat.

Aankondigingen is alleen voor officiele forumaankondigingen enzo... :)

Oeps :( (schaamrood)...

Ik heb ook gelest met volgauto, hoe is het? Kweenie, ik heb geen "volgmotor" gemist, volgens mij kun je vanuit een auto net zo goed zien hoe iemand rijdt.
 
Van de 6 uur les heb ik misschien 2 uur gewoon op straat gereden.
En bij mij reed ik dan achter de volgwagen. Ik reed dan samen met nog een lesser, en dan bleef ik steeds wat achter om een gas te kunnen geven :)

Achter de volgwagen betekent dus dat het een koploperwagen was en jij een volgmotor :? . Ben benieuwd hoe hij jou in de smiezen hield. Hij had i.p.v. een voorruit een grote spiegel zeker :)
 
Gaat niet alleen om wwat de instructeur ziet en om ze afstand, maar ook om bv interactie als je even bij verkeerslicht staat of wanneer instructeur voorop gaat rijden.

Moet zeggen dat ik door de bossen van Hoenderloo veel heb geleerd door achter hem aan te rijden...

Daarbij is volgmotor veel eerder bij ze leerling in een situatie die niet echt goed gaat gaan...
Ook wel meegemaakt...dat ik op de kruising achterbleef en de instructeur als een haas achter een leerling aan moest die het motorrijden niet onder de knie kreeg en niet zonder geklets in oortje kon...
 
Instructeur zat bij mij altijd op de motor. Nou ja 1 keer niet, toen was z'n motor stuk (gearbox ofzo). Je merkt dan gelijk verschil, dichter achter op om bij te kunnen blijven. Ik heb trouwens samen met m'n vader leren rijden en het is makkerlijk om met de motor 2 lessers in de gaten te houden dan met de auto.

Instructeur op de motor :}
 
Ik heb ook een volgauto gehad en vond dat zeker nadelig.
In de eerste plaats omdat ik wat moeite had om de goede snelheid voor de bochten te vinden, ik ging wat langzaam en met een motor kan je dat makkelijker oefenen door even achter iemand te rijden.
In de tweede plaats heb ik eens in een flinke storm gereden. Er stond een gruwelijke wind en na een tijdje stond ik bij een stoplicht en had zoiets van stoppen met lessen, dit gaat niet goed! Maar hij zei gewoon rijden, valt wel mee. Totdat er zo hier en daar een boom naar beneden kwam, toen had hij het pas goed in de gaten en reden we terug. :+
 
Wie van jullie heeft er trouwens gelest met een volgauto? (wat een woord :? )
En hoe is dat?

Ikke, ze reed achter me aan, ik was wel steeds de enige leerling. Wel werkte op een keer mijn oortje niet en bleef ik dus stug doorrijden *D , had het pas door toen ze naast me kwam. Vond al dat ik het zo goed deed wegens gebrek aan commentaar :9 .
Ik denk dat het belangrijker is dat je minder leerlingen per instructeur hebt dan of die je volgt met de auto of motor.
 
Ik heb ook een volgauto gehad en vond dat zeker nadelig.
In de eerste plaats omdat ik wat moeite had om de goede snelheid voor de bochten te vinden, ik ging wat langzaam en met een motor kan je dat makkelijker oefenen door even achter iemand te rijden.
In de tweede plaats heb ik eens in een flinke storm gereden. Er stond een gruwelijke wind en na een tijdje stond ik bij een stoplicht en had zoiets van stoppen met lessen, dit gaat niet goed! Maar hij zei gewoon rijden, valt wel mee. Totdat er zo hier en daar een boom naar beneden kwam, toen had hij het pas goed in de gaten en reden we terug. :+
Ik heb in de winter gelest en heb regelmatig de instructeur naar buiten moeten slepen, omdat hij het eigelijk niet zulk lekker weer vond... :)
 
Ik heb in de winter gelest en heb regelmatig de instructeur naar buiten moeten slepen, omdat hij het eigelijk niet zulk lekker weer vond... :)

De rijschool waar ik heb gelest is puur als motorrijschool begonnen en zit barstenvol.
Ook in de winter heeft hij het behoorlijk druk.
Tegelijk ook weer nuttig, want dan krijg je weer tips om je handjes op te warmen.
Ze stoppen daar alleen met lessen wanneer het ijzelt/sneeuwt.

Ook met beste wind gaan ze de weg op, maar komen dan niet op de snelweg.
Tenzij het gevaarlijk is/wordt met vallende bomen :z , Maar in principe wordt daar gewoon altijd doorgelest.

En ach...ook de instructeur heeft het weleens koud })
Zou het met auto knap zuur vinden...hij lekker walm in toetoet en jij kou lije op de fiets :(
 
hehe, mijn vader heeft me leren rijden; instructuur wist dat en ik kreeg direct een cb750 om mee te beginnen: "het terrein is ginder, volg me maar" :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan