In't donker de bocht om?

RAYF4

MF veteraan
28 mei 2001
1.224
0
Donostia-San Sebastian
Ik rijd nu het zo vroeg donker wordt vaak in 't donker over onverlichte bergwegen.
Ik ken deze wegen aardig en kan er redelijk doorrijden.
Probleem is alleen dat ik niet verder de bocht in kan kijken aangezien de verlichting van m'n fiets alleen voor me verlicht.
Wat kan ik doen om de verlichting breder te krijgen?
Ik reed van de week nml bijna over een dooie kat die ik niet gezien had, midden in een van m'n favo bochtjes. |(
Kweet het , moet in het donker niet hard rijden, maar rechtop die bochtjes door is een delict. :]
 
Snelheid aanpassen aan omstandigheden. Dus minder hard door de bocht. Dit is mischien niet leuk, maar met je motor de afgrond in is nog minder leuk. Ik
denk dat er vast wel lampensetjes te krijgen zijn waarmee je een bredere lichtstraal kan krijgen, maar zelfs dan zul je niet zo hard door de bocht kunnen gaan dan wanneer het licht is.
 
Maybe kun je extra lampen unit op de zijkant van je motor plaatsen die je met een knopje op je stuur kunt inschakelen
 
Wat kan ik doen om de verlichting breder te krijgen?
Kweet het , moet in het donker niet hard rijden, maar rechtop die bochtjes door is een delict. :]

Ik weet niet wat jij voor een motor rijd maar die van mij geeft een flinke bundel licht.
Maar ja kan altijd nog extra lampen monteren. Je kan voor enduros van die speciale halogeen stralers krijgen. Misschien is dat een optie.
 
Idd, heb me dit probleem ook al vaker gerealiseerd. Had de neiging bepaalde bochten ook net zo te nemen als overdag (kneedownend) maar dat idee liet ik snel varen, je stuurt gewoon een zwart gat in.

Het zou zo moeten zijn dat je verlichting meedraait naarmate de hellingshoek van de motor toeneemt ofzoiets. Misschien dat zoiets in de toekomst ooit realiteit wordt. :?
 
Ik rijd nu het zo vroeg donker wordt vaak in 't donker over onverlichte bergwegen.
Ik ken deze wegen aardig en kan er redelijk doorrijden.
Probleem is alleen dat ik niet verder de bocht in kan kijken aangezien de verlichting van m'n fiets alleen voor me verlicht.
Wat kan ik doen om de verlichting breder te krijgen?
Ik reed van de week nml bijna over een dooie kat die ik niet gezien had, midden in een van m'n favo bochtjes. |(
Kweet het , moet in het donker niet hard rijden, maar rechtop die bochtjes door is een delict. :]
Je koplamp iets naar rechts afstellen is een optie!!
 
Maybe kun je extra lampen unit op de zijkant van je motor plaatsen die je met een knopje op je stuur kunt inschakelen

er zijn lampen vanhttp://www.hella.com/produktion/HellaPortal/WebSite/Internet_en/ProductsServices/ForDriversAccessories/dynaview/Technology/Technik.jsp (Hella-dynaview) die mee draaien als het voertuig van richting verandert.
 
Als je toch vaak over diezelfde onverlichte weg rijdt zou je een aktie kunnen beginnen om er lantaarnpalen geplaatst te krijgen. :P
Je kunt ook zelf alvast een paar bouwlampen ophangen die aan gaan als jij eraan komt. Heb je een eigen circuit met prive verlichting. :+
 
er zijn lampen vanhttp://www.hella.com/produktion/HellaPortal/WebSite/Internet_en/ProductsServices/ForDriversAccessories/dynaview/Technology/Technik.jsp (Hella-dynaview) die mee draaien als het voertuig van richting verandert.

Of je gaat een naked rijden, waarbij de lamp standaard al meedraait met het stuur de bocht in.... }) })
 
Je licht uitdoen. Echt verbazingwekkend hoeveel je ziet als je even gewend bent. Punt is dat vanwege je licht je buiten de straal helemaal niks ziet. Daarom zie je in de stad ook geen sterren, en op het platteland (of voor jou: in de bergen) wel. Zie je ook nog eens overig verkeer veel eerder.

Maar je zou ook iemand zo gek kunnen zien te krijgen dat hij voor je uit rijdt. Kan jij mooi zien waar hij rijdt, en dus zie je een stuk verder voor je uit wat de weg doet.

suckses.
 
Amerikaans produkt, niet goedkoop, wel wat aan je behoefte voldoet: Motolights.
www.motolight.com
phmid5.jpg
 
idd. licht uitlaten en een infrarood bril kopen :P Moet je alleen geen tegenligger tegenkomen want dan zie je dus echt niks meer :)
 
In de endurance races monteren ze de 2 gewone koplampen zo, dat de linker de linker bocht beschijnt en de rechter de rechterbocht. Jammer genoeg zie je dus rechtdoor geen zak, wat een beetje lastig is voor de rempunten.

Ro
 
En hier de climax in totaal nutteloze reply's..lantaarnpalen kopen en in de bocht neerzetten.

Gewoon je snelheid aanpassen en wachten totdat het licht is alvorens weer met een snelheid de bocht in te knallen.
 
Ja tegen dit probleem liep ik dus ook met deze motor :(

Cornering lights helpen wel, maar een tegenligger hebben is dan 'beetje' jammer... vooral als hij jou van schik de afgrond inrijd |(
 
Ja tegen dit probleem liep ik dus ook met deze motor :(

...

Zolang je normaal rijd gaat het redelijk (zeker met groot licht). Alleen heb je in linker bochten meer licht dan in rechter bochten door de asymetrische koplamp.

Maar als je gaat remmen graaft de lichtbundel zich in in het asfalt ;( Dan zie je echt geen steek meer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan