integraalhelm en kin ruimte

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrrazz

MF'er
4 sep 2009
49
0
Ik ben net begonnen met rijlessen en omdat eigenlijk geen enkele integraalhelm bij de rijschool goed zat heb ik mijn eigen helm aangeschaft bij Termaat Motoren.

Na heel wat helmen gepast (echt super service bij Termaat!!) te hebben kwam ik bij een Arai Chaser uit, deze besteld (in mat zwart), en gisteren opgehaald. Nog wel even gepast in de zaak, maar thuis gekomen kwam ik erachter dat ik wel heel erg weinig ruimte heb tussen mijn kin en de helm. Voor de rest zit de helm echt als gegoten.

Wanneer ik praat of mijn kin iets wat uit steekt, raak ik al gauw de helm.
Ik heb hier wat rondgezocht maar kan niet echt een eenduidig antwoord vinden of dit nou een groot probleem is voor de veiligheid. Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer je vol op de voorkant van je helm valt, dat de helm altijd kantelt en je kin zal raken, onafhankelijk van je kin ruimte, tenzij de wangkussens dit moeten voorkomen.

Dus mijn vraag aan jullie: Hoeveel ruimte hebben jullie vrij tussen je helm en je kin, aka past er een vinger tussen?

arai_chaser_black_frost.jpg
 
Tegen wie wil je praten op de motor :+

Maar even serieus... Je kin raakt misschien de schuimrubberen rand onder in de helm, en da's normaal. Hoe groter die rand is (verder naar binnen steekt), hoe stiller de helm vaak is,
 
Laatst bewerkt:
Ik kan precies mijn wijsvinger tussen de kin en de helm rand plaatsen. Ik heb gehoord dat dit minimaal mogelijk moet zijn i.v.m. een crash. En inderdaad zoals wimmel_1 al zegt, hoe groter de 'kier' hier meer herrie in je helm.
 
Heb sinds kort ook een chaser.
Ruimte tussen kin en helm is inderdaad niet veel.
Van andere mensen hoor ik ook dat dit het geval is.
Met andere woorden, is normaal.
 
Heb precies dezelfde helm, moet zeggen dat ik het in de winkel wel krap vond zitten. Maar nu ik er een tijdje mee rij zit hij perfect, totaal geen last van.
 
Ik heb een goedkope helm van de rijschool gekregen (kreeg je gratis bij een lessenpakket), en hierbij heb ik inderdaad weinig plek voor mijn kin. In mijn HJC FG-15 heb ik beduidend meer plek (cm of 5 zeker). Het kinstuk staat ook een stukkie verder naar voor dus, want hij is evenhoog, maar wel wat langer. De opening is aan de onderkant 'dichtgemaakt' met een stoffen flap.

Ik vind t zelf niet prettig als ik met mijn kin tegen mijn helm aan kom (is bij die helm een hard deel, geen schuim ofzo), maar omdat ik geen zin heb om met mijn HJC lullig onderuit te gaan (en dan een nieuwe moeten kopen) en toch eerst alleen AVB oefeningen moet doen, gebruik ik die andere met mijn rijlessen.
 
je moet een vinger tussen je kin en de helm kunnen steken

je krijgt ook nog rijwind e.d. en als de helm wat meer is gevormd kan er gewoon te weinig ruimte tussen zitten. daarom dus die vinger

de chaser heeft samen met de rx7-gp de meeste ruimte.
de viper-gt heeft een 'afgevlakte' voorkant en daardoor ook minder kinruimte
 
Ik heb ook een Chaser gekocht toen ik met lessen begon (moet op 7 oktober afrijden).
Het probleem dat jij hebt heb ik niet, ik ben zeer tevreden over de Chaser!!
Maar iedereen heeft een ander hoofd natuurlijk!
Ik heb al diverse malen gehoord dat men bij motorzaken spreekt over een 'Shoei-hoofd' en een 'Arai-hoofd', blijkbaar heb ik dus een Arai-hoofd (vroeger ook een Arai gehad op de brommert).
 
't Praat bij mij ook niet echt lekker met mijn helm op, dat komt ook doordat ik van die hamsterwangen krijg als ik 'm op heb. Heb hem nu een jaar ofzo en dan merk je wel dat alles vanzelf losser gaat zitten.
Als je geen hoofpijn hebt na een uur rijden, is 't volgens mij helemaal niet erg als je helm strak zit. Beter dan dat je op de snelweg opeens het kinstuk voor je ogen hebt en het vizier op je kruin, zoals me met de helm van de rijschool eens gebeurde _O-
 
Heb het net nog even voor TS getest, maar toch zéker 2 vingers kinruimte. Heb hele dunne vingers, dat wel. Maar bij de kin ziet 'ie dus niet strak, wel om mijn hoofd en oren maar dat is geloof ik ook de bedoeling :)
 
Ik zou zeggen dat 1 vinger wel erg weinig is bij je kin. Zet de helm maar eens op en druk dan tegen het deel wat voor je kin zit aan, komt echt wel meer dan een vingerdikte dichterbij bij een crash hoor!

Probleem had ik bij bijna alle helmen, incl. topmerken als Shoei etc. en ben nu super tevreden met mijn HJC FG-15 :Y
 
Ik heb gister ook een Arai chaser gekocht bij Termaat, wit met een heel lichte tekening erop. Zo mooi!!

Maar goed, heb prima ruimte, ik moet echt een heel erge centenbek gaan opzetten wil ik de voorkant raken.

Heb je hem niet verkeer om op? Gehehehe
 
ik dacht altijd dat er veel ruimte tussen mn kin/mond en de helm zat, tot ik es zin had mn tong uit te steken...

spltt!

zat dus direct met mn tong tegen de helm aan, lekker gekuch en genies van 3 jaar lang wat ik even oplikte.

lekker.

ik zou dus de "1 vinger ruimte" methode aanhouden en niet je tong gebruiken, ook niet als je lesbienne bent. Het is geheel op eigen risico.
 
daarom een shoei nemen ;)
Ik zou voor de helm gaan die het beste zit en de opties heeft die je wil hebben.
Geluid is ook belangrijk, maar op te lossen met een setje oordoppen zoals je al aan gaf.
Shoei zijn natuurlijk ook erg goede helmen, ik heb er ook naar gekeken, maar bij mij zat ie verschrikkelijk.
Tja, en ikhou ook wel van die mooie details inderdaad ;)
 
1 Vinger ruimte bij je kin hoort.

Als je kin er tegen aan zit, is die helm niet goed qua model voor jouw hoofd. (want een grotere zit ws alleen maar veel te los)
 
Ik kan inderdaad ook gewoon de voorkant van m'n helm kussen. Ik heb een XR1000 en kan daar ook net een vinger tussen m'n kin/mond krijgen en de voorkant. De helm zat afgezien daarvan echt helemaal perfect, dus ik ben er erg blij mee, maar iets meer ruimte bij de mond zou ik niet erg vinden. Het schijnt bij de XR1100 iets beter te zijn, die zou je dus even kunnen proberen.
 
Ik kan precies mijn wijsvinger tussen de kin en de helm rand plaatsen. Ik heb gehoord dat dit minimaal mogelijk moet zijn i.v.m. een crash. En inderdaad zoals wimmel_1 al zegt, hoe groter de 'kier' hier meer herrie in je helm.
Onzin.
Heb zowel een shark rsi-2 als een shoei xr-1000.
Hoewel de shoei voor mij een betere pasvorm heeft, kan ik daar maar net 1 vinger tussen helm en kin in krijgen en bij de shark zeker anderhalf. Ondanks dat, is de shark aanzienlijk stiller.
 
Volgens mij is er niet echt een goed of fout. Ik denk dat je moet kijken of je helm lekker zit, ookal raakt hij zowat je kin. Als je dat niet prettig vindt moet je denk ik op zoek naar een ander model. Volgens mij is het heel persoonlijk...

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan