Interessant onderwerp, wel of geen autoband?

motorpsycho

MF veteraan
30 nov 2004
2.537
1
omg. Breda
Facebook
Kwam een stukje tegen van Ad van Gils. (EML dealer)

Wel of geen autoband gebruiken op het voorwiel van een zijspancombinatie?

Ad van Gils Motors uit Breda - Dé motorspeciaalzaak!

Auto of motor voorband op zijspancombinatie.
Regelmatig worden wij geconfronteerd met de vraag wat het beste is een autoband of motor/scooterband gebruiken op het voorwiel.

Ons advies is om op de moderne zijspancombinaties waar gebruik wordt gemaakt van 14” of 15” autovelgen, hier een autoband op te gebruiken. Veelal wordt als nadeel de richel gevoeligheid bij spoorvorming ervaren en de zijspancombinatie zou met de autoband zwaarder sturen.

Spoorvorming.

Hoe breder de voorband hoe meer last dat je hebt van spoorvorming. Dit gaat op voor de zijspancombinatie welke uitgerust zijn met een swingarm voorvork. Wij adviseren dan ook geen bredere voorband dan 165 mm te gebruiken bij deze constructie. EmL is al enkele jaren afgestapt van de swingarm voorvork bij de nieuw ontwikkelde zijspancombinaties. Zo wordt er bij de sportmotoren al jaren gebruik gemaakt van naafbesturing en bij de toermotoren gebruik gemaakt van de Extenso dive voorvork. Met deze constructie heb je nagenoeg geen last meer van spoorvorming.

Kom je op een weggedeelte met veel spoorvorming dan zijn onze adviezen:

> Pas je snelheid aan;

> Ga met de motorfiets tussen de sporen rijden;

> Wissel je van rijstrook doe dit dan door direct van rijstrook te wisselen;

> Ga niet verkrampt, maar blijf ontspannen op de motor zitten .

Zwaarder sturen.

Gebruik de asymmetrische krachten van de zijspancombinatie. Als je gas geeft gaat de zijspancombinatie naar rechts, sluit je de gas af dan gaat de zijspancombinatie naar links. Dit effect kun je nog versterken door je voor- en achterrem te gebruiken.

Waarom kiezen wij voor een autoband op het voorwiel bij een moderne zijspancombinatie.

De autoband heeft een groter contactvlak met het wegdek, waardoor je een betere grip hebt. Dit komt met name tot uiting bij het remmen. Met een autoband is de remweg beduidend korter dan met een motorband. De motorband is bol waardoor het contactvlak met het wegdek beduidend kleiner is dan bij de autoband. Bijkomend nadeel is dat de motorband in het midden een harder compound heeft dan aan de buitenkant van de band, ook het karkas is door de constructie in het midden beduidend stugger dan aan de buitenkant van de band, waardoor de band in het midden moeilijker vervormt en je minder rubber aan de weg hebt.

Ik hoop dat ik je middels dit artikel meer duidelijkheid heb kunnen verschaffen met betrekking tot de keuze van je voorband. De keuze van uw voorband kan in een noodsituatie wel of geen ongeval betekenen.

Ik wens u veel wijsheid bij de keuze van uw banden.

:N heb geen aandelen of ander belang ;)

Weet wel dat sommige van ons de voorkeur hebben voor een scooter of brede motor band en andere juist weer helemaal niet :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb auto banden; voor en achter 14" en het span 13".

Van spoorvorming heb ik tijdens het laatste Eiffel-toertje ong. 2x last gehad.
Het viel me reuze mee en het was vooral even wennen aan het gevoel in het stuur.
Het leidde niet tot serieuze problemen.

Soms kwam ik in rechterbochten op de verkeerde weghelft (een beetje), dat loste ik ook met gas of achterrem op.
Gas geven lukt niet altijd als je net je stuur met je linkerhand aan het duwen bent en je moet je hand nog naar de koppeling toe strekken.
Dan is het fijn als je rem dit ook kan oplossen!
 
Wat is het vergelijk in dit artikel tussen auto en motorband? Ik lees alleen maar over spoorvorming en wat je er tegen kan doen?
Wat zijn dan de nadelen van een motorband?

Ik heb wel behoorlijke zwiepers gemaakt met de Smartie voor. Het meeste wegdek gaat wel, maar in de oudere delen van de A2 zitten soms geulen dat je beter op de tweede baan kan blijven. Ik heb met de Smartie ook wel aquaplaning gehad, dat heb je met een motorband ook niet.

Ik denk dat het komt omdat Ad v Gils EML dealer is, Die doen niets met motorbanden, het devies is hoe breder, hoe mooier.
 
Ik heb auto banden; voor en achter 14" en het span 13".

Van spoorvorming heb ik tijdens het laatste Eiffel-toertje ong. 2x last gehad.
Het viel me reuze mee en het was vooral even wennen aan het gevoel in het stuur.
Het leidde niet tot serieuze problemen.

Soms kwam ik in rechterbochten op de verkeerde weghelft (een beetje), dat loste ik ook met gas of achterrem op.
Gas geven lukt niet altijd als je net je stuur met je linkerhand aan het duwen bent en je moet je hand nog naar de koppeling toe strekken.
Dan is het fijn als je rem dit ook kan oplossen !
.

Als jij meent dat wanneer er een tegenligger door de binnenbocht komt je nog alle tijd hebt om te bedenken of je dit met gas of rem op gaat lossen, en als je voor de rem kiest nog een beslissing moet nemen over vóór- danwel achterrem, kan ik je uit de droom helpen.
Op die manier wordt zijspanrijden wel héél avontuurlijk.

( denk eraan, de beschermengeltjes zijn op voor dit jaar! )
 
Kwam een stukje tegen van Ad van Gils. (EML dealer)

Wel of geen autoband gebruiken op het voorwiel van een zijspancombinatie?

http://advangilsmotors.nl/auto_of_motor_voorband:N heb geen aandelen of ander belang ;)

Weet wel dat sommige van ons de voorkeur hebben voor een scooter of brede motor band en andere juist weer helemaal niet :)

Scooterachterband! Punt uit! Ik ben het helemaal met Halflive eens. Ik heb in dat stuk van Van Gils geen argumenten gehoord die mij kunnen overtuigen.

( ik heb ondertussen ruime ervaring in auto- en scooterbanden. Zo is de blokkeersnelheid van een scooterband in belangrijke mate afhankelijk van het profiel van de band )
 
Laatst bewerkt:
Dr staat al weer een nieuwe klaar. € 57.00 inclusief verzending
full
 
Mijn zijspan heeft naafbesturing en staat op autobanden. Ik kan niet anders zeggen dan dat het mij goed bevalt. Geen last van spoorvorming, dit wordt helemaal Door de naafbesturing weggefilterd.
Verder zoveel spannen, zoveel mogelijkheden met voor en nadelen.
 
@halflive: Ad van Gils schrijft verderop in het stukje dat het nadeel van een motorband is dat je minder rubber op de weg hebt, dus minder grip. Zit wel wat in. Van de andere kant is een brede autoband weer gevoeliger voor aquaplaning en spoorvorming. Ik denk dat het iets te maken heeft met wat iemand zijn persoonlijke voorkeur heeft.

Op mijn Harley Davidson met EML zit op de motorfiets motorbanden en op het zijspanwiel wel een "auto" bandje.
Ik hoor links en rechts dat het niet mogelijk is om auto banden op HD velgen te leggen.
Ik zou namelijk achter namelijk wel graag een autoband hebben. Voor volstaat volgens mij de motorband prima.

Als had ik laatst op de snelweg tijdens een hevige regenbui met veel wind behoorlijk moeite om alles in het gareel te houden. leek soms wel alsof ik op ijs reed -O-

Overigens hoeft er wat mij betreft geen discussie gevoerd te worden als het gaat om naafbestuuring, daar moeten gewoon auto banden op. Maar met schommelvork of naloopverkorting is de discussie weer wel heel goed mogelijk *D
 
Laatst bewerkt:
Gebaseerd op mijn eigen (beperkte) ervaring met motorbanden of autobanden op het voorwiel van een zijspancombi met schommelvork kan ik alleen maar het verhaal van Van Gils onderschrijven: Met een autoband rem je beter, maar heb je meer last van spoorvorming. Met een motorband stuurt het beter maar heb je minder remvertraging en je schuift sneller over het voorwiel als met een autoband. Minder grip dus.
Het blijft dus een compromis.

Niet onbelangrijk: Een autoband gaat lang mee. Kosten aspect is ook belangrijk.
 
Ik heb gelest op een zijspan met schommelarm en autoband aan de voorkant.
Na de les was ik van twee dingen overtuigd, n.l. zijspanrijden is leuk maar niet met een autoband in een schommelarm.

Het is gewoon gevoelig voor spoorvorming , putten en bolle wegen.
Ik ben van mening dat , als je stuurt via het balhoofd, dus als je wiel kantelt bij het sturen, dat er dan een motor of scooterband op hoort.

Simpelweg omdat een autoband in direct op de buitenste rand gaat lopen bij kantelen, is die altijd gevoelig voor bovengenoemde zaken.
 
.................
Ik hoor links en rechts dat het niet mogelijk is om auto banden op HD velgen te leggen.
Ik zou namelijk achter namelijk wel graag een autoband hebben. Voor volstaat volgens mij de motorband prima.
......................

Autoband op de originele achtervelg. Loopt nèt vrij, moet alleen een klein randje van de plastic belt-beschermingskast afzagen.




full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gelest op een zijspan met schommelarm en autoband aan de voorkant.
Na de les was ik van twee dingen overtuigd, n.l. zijspanrijden is leuk maar niet met een autoband in een schommelarm.

Het is gewoon gevoelig voor spoorvorming , putten en bolle wegen.
Ik ben van mening dat , als je stuurt via het balhoofd, dus als je wiel kantelt bij het sturen, dat er dan een motor of scooterband op hoort.

Simpelweg omdat een autoband in direct op de buitenste rand gaat lopen bij kantelen, is die altijd gevoelig voor bovengenoemde zaken.

Gelukkig hebben alleen motoren dat...... O-) O-)

full
 
Ik heb gelest op een zijspan met schommelarm en autoband aan de voorkant.
Na de les was ik van twee dingen overtuigd, n.l. zijspanrijden is leuk maar niet met een autoband in een schommelarm.

Het is gewoon gevoelig voor spoorvorming , putten en bolle wegen.
Ik ben van mening dat , als je stuurt via het balhoofd, dus als je wiel kantelt bij het sturen, dat er dan een motor of scooterband op hoort.

Simpelweg omdat een autoband in direct op de buitenste rand gaat lopen bij kantelen, is die altijd gevoelig voor bovengenoemde zaken.

Klopt inderdaad (ik vermoed dat ik ongeveer de breedste autoband +schommel voor heb, hier, 175)
Na verloop van tijd wordt het wel steeds makkelijker en meer automatisch om de krachten door spoorvorming op te vangen. Als ik een tijdje niet gereden heb, dan voel ik het altijd goed, maak ik weer aardig wat kilometers, dan heb ik er stukken minder last van / merk het bijna niet meer.

Toen ik mijn span bij EZS kocht vroeg ik er ook naar bij Dave, hij wild het span natuurlijk verkopen, maar zei er zelf absoluut geen last van te hebben.


Naafbesturing zal idd stukken relaxter of beter sturen, maar voorlopig kan ik er zo prima mee leven. Scheelt ook dat ik er niet heel erg hard mee rijd (hoewel dat langzaam begint te veranderen O-) )

En ja de autoband van de bak (195)wil wel eens planeren, maar eigenlijk echt alleen maar met zeer heftige regenval.
 
Laatst bewerkt:
In mijn eigen motor heb ik voor nu een 185/55-15 autoband in een schommel. Er komt straks een 195/45-17 in met fuseebesturing. Wel met een vrij grote positieve caster. Dan staat het wiel toch weer schuin in een bocht (zie ook het plaatje van de mercedes hierboven). Maar mijn gedachte is dat als je snel een bocht neemt de combinatie overhelt en de band dan weer vlak op het wegdek ligt.
 
@halflive: Ad van Gils schrijft verderop in het stukje dat het nadeel van een motorband is dat je minder rubber op de weg hebt, dus minder grip. Zit wel wat in.
In principe ben ik het daar al niet mee eens. Een motorband is zachter en heeft dus daarom meer grip. Dan hebben we de tweede wet van Newton, M=F/A, de motorband wordt bij hetzelfde gewicht harder aangedrukt, gewoon omdat het oppervlak kleiner is.
Maar uit ervaring weet ik dat je met een ronde voorband beter kan driften. Zeker in linker bochten. Als je maar gas geeft gaat het gewicht naar het zijspan en wordt het voorwiel lichter.
Maar door Newton kan je harder remmen met een motor voorband.
 
Maar door Newton kan je harder remmen met een motor voorband.

Zeker als je de band ook nog eens niet knetterhard oppompt. Meer dan 2.4 heb ik er nooit in, 2.1 gaat ook nog goed. Ik kan de band laten piepen bij het remmen. Behalve als er busjes op de verkeerde weghelft zitten. Dan blijken de VRO instructeurs 100% gelijk te hebben. Instinctief rem je zo hard mogelijk en dan kan ABS heel goed je redding zijn.
 
Autoband op de originele achtervelg. Loopt nèt vrij, moet alleen een klein randje van de plastic belt-beschermingskast afzagen.




[afbeelding]

Kijk dat zijn berichten, weet jij zo welk merk, type en maat band ik nodig heb?
Overigens zit de motorband die er nu achterop zit ook heel dicht bij de belt. Ik heb nog niet gekeken of de band nog dichter op het kapje zit.

@Allemaal, toch een interessant topic *D

@halflive, je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Ik denk dat we het pas echt zeker weten wanneer er een wetenschappelijk onderzoek naar geweest is ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooi om alle reacties/meningen te lezen. Ik twijfel nog. De motorband lijkt me wel beter sturen. 4 spannetjes met motor voorband gehad en ééntje met auto (MZ met rondom 2CV wielen). Die laatste reed ook prima trouwens. Geen snelheidsmonster, maar toch.

Ik nijg naar auto wielen (en dus banden?) vanwege goedkoop/mogelijkheid reservewiel/setje extra met winter/speelbanden..

Ik volg het, interessant
 
Zal hier ook maar mijn 2 centen ingooien .
Ik heb altijd met alles en nog wat met autobanden gereden ook in schommelvorken , ik weet dat ik geen motorbanden wil op mijn span , heb er in het verleden 1 gehad met het Dedome systeem en weet dat er geen grip zit op een motorband vooraan , bij het weg rijden stuur volledig naar links ga je gewoon rechtuit met de motor ..............bij de veronderstelling dat er enkele paardjes achteraan duwen .... :)


Ps , ik heb momenteel 3 x 185 / 60 / 14 ...
 
Laatst bewerkt:
ik weet dat ik geen motorbanden wil op mijn span , heb er in het verleden 1 gehad met het Dedome systeem en weet dat er geen grip zit op een motorband vooraan , bij het weg rijden stuur volledig naar links ga je gewoon rechtuit met de motor :)

Ook ik heb scooter banden gehad die ik er naar 500 km weer afgehaald heb. Er zit een groot verschil in grip. Maar als je dan ook eenmaal de goede gevonden hebt..........
 
Zeker als je de band ook nog eens niet knetterhard oppompt. Meer dan 2.4 heb ik er nooit in, 2.1 gaat ook nog goed. Ik kan de band laten piepen bij het remmen. Behalve als er busjes op de verkeerde weghelft zitten. Dan blijken de VRO instructeurs 100% gelijk te hebben. Instinctief rem je zo hard mogelijk en dan kan ABS heel goed je redding zijn.

Ik pomp mijn autoband voor ook niet meer zo kneiterhard op , als ik eerst deed. Ik heb het idee dat dat ook wel wat scheelt (met zoeken bedoel ik)

Loop ook nog steeds met het idee van de scooterachterband, het autovoorbandje is echter nog helemaal prima, ook weer zonde om die dan in de kliko te gooien....
 
Laatst bewerkt:
Bij mij staan de banden juist kneiterhard. Maar ik moet me er niet mee bemoeien, dat vertroebeld het beeld alleen maar.
:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan