Interessant onderwerp, wel of geen autoband?

De voordelen van een ronde band wegen voor mij niet op tegen de nadelen. Onderstuur bij natte weg is het enige grote nadeel wat ik ervaar, vooral met zwaar geladen bak. Maar ik rij als een oud mannetje hoor. Die zijn er hier wel meer O-)
 
ik heb dit jaar voor het eerst de autoband voor en ik ben er super blij mee. totaal nog geen last van spoorvorming gehad . en de vakantie vorigemaand in luxemburg ook helemaal geen last van onderstuur. hij zit er nu 3000KM onder en heeft nu ook nog heel veel proviel . [ terwijl in anders nu de motorvoorband al zou moeten vervangen ]. maar moet ook zeggen dan ik nog amper op snelwegen heb gereden .
full
 
snelwegrijden doe je toch al nooit voor de lol, dus dan kan een beetje spoorzoeken er ook nog wel bij.

doe mij maar volop grip aan de voorkant op de binnenwegen.
Ik vond de 135x15 aan de voorkant veel fijner rijden dan de 19" blokband die ik daarvoor aan de voorkant had. en dat spoorzoeken viel met 3 nwe banden heel erg mee.
 
Ik rijd met mijn Bobber span vanaf het begin op een setje Toyo310 135/15 S72 banden,
deze zijn eigenlijk voor een 2cv lelijke eend en bevallen goed geen rare dweilingen
etc geen onderstuur gehad oid .
Nu ben ik niet een pure racert met mijn oude span O-)
( al vinden sommige solo rijders in mijn clubje wel dat ik stevig doorrij ).

Afgelopen voorjaar een winterbandje gemonteerd en hier was ik niet blij mee
vond hem wat licht van achter een beetje dweilend, en toen laatst het bandje leegstond,
gelijk maar via internet een setje (achter en span wiel ) besteld
het voorbandje had nog genoeg profiel :Y


o ja een setje (2 bandjes) op zondagochtend in Duitsland besteld
en dinsdagmiddag afgeleverd
en dat alles voor nog geen 100 euro
 
En zo persoonlijk / spanafhankelijk kan het zijn net banden, want volgens mij waren redpigeon zijn winterbanden de 4 seizoensbanden van Maxis, waar ik juist ook mee reed en waar ik juist super enthousiast over was... Zowel in de winter op aangevroren asfalt als op mooie droge warme voorjaarswegen
 
Een scooterachterband is veel breder dan een motorvoorband. Dus heb je dan ook veel meer rubber op de weg. Daarbij loopt een autoband in een schommelvork in een bocht op de hoek van de band. En heb je dus dan minder rubber op de weg dan bij een ronde scooterband....
 
Mijn voorband slijt zo langzaam dat ik nog niet toe gekomen ben om er een ander soort onder te leggen.
Enige wat ik kan zeggen is dat alles wel meevalt............of het moet aan mijn lomp rij gedrag liggen natuurlijk
 
Ik heb er tussen de 6000 en 8000 km met de motorband opzitten, ik zie nog geen slijtage. Ik heb in het verleden eens een echte Michelin Eend band achter gehad, dat dweilt echt met die 2 ply zijwand. Ook de klassieke Firestone die onder oude EML spannen zit dweilt als een malle. Moderne Smarties sturen inderdaad behoorlijk goed, helemaal als je de voorband te hard oppompt, maar niet zo fijn als een ronde band
 
Dat komt omdat je bij naafbesturing een veel kleinere balhoofdhoek hebt. Daardoor blijft in de bochten de band vlak op de weg en heb je meer grip.


Is dat zo? Dat van die hoek verandering snap ik, maar als ik gewoon rechtuit rij op de snelweg staat mijn band ook vlak op de weg. Net als bij naafbesturing. Toch wordt ie door spoorvorming dan behoorlijk heen en weer gezwiept.

En @RuuT, Ik ben een zeeuw hè, en dus zuunig. Naafbesturing neem ik pas als ik zelf uitgedokterd heb hoe ik het kan maken.
 
Een scooterachterband is veel breder dan een motorvoorband. Dus heb je dan ook veel meer rubber op de weg.

Er zijn ook brede motorbanden. Tijdens het voorjaarsweekend van NVZ sprak ik een man met een blauwe BMW Diligence met een 17" autowiel op een enkelzijdige schommel. Hij had een 190 achterband van een sport fiets voor op. Prachtig gewoon.

Had hem ook tijdens LMZ 2011 zien staan.

Het is maar net hoe hard je de band hebt. Bij een harde scooterband maakt het niet veel uit. Bij een iets afgelaten band zal het wat meer zijn, maar ik geloof niet dat daar het grote verschil in zit. Motorband en scooterband hebben beide ronde loopvlakken en grofweg de zelfde rij eigenschappen. Het verschil zit dan nog in merk/type.

Ik heb een paar keer met een 1500 Goldwing met autoband voor gereden, maar dan is de lol er gauw vanaf. Levens gevaarlijk vond ik het.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu tijdelijk een lelijke eend band van achter zitten.
Daarvoor zat eerst een uniroyal.
Ik vind die eendenband waardeloos.
Te weinig profiel en zwabberen toen ik naar de ardennen ging.
Binnenkort weer een andere band opzetten.
 
Laatst bewerkt:
Je kan beter een lagere wang nemen, maar de keus is bij een smalle band beperkt.
 
Is dat zo? Dat van die hoek verandering snap ik, maar als ik gewoon rechtuit rij op de snelweg staat mijn band ook vlak op de weg. Net als bij naafbesturing. Toch wordt ie door spoorvorming dan behoorlijk heen en weer gezwiept.

En @RuuT, Ik ben een zeeuw hè, en dus zuunig. Naafbesturing neem ik pas als ik zelf uitgedokterd heb hoe ik het kan maken.
Wanneer je bijvoorbeeld met de rechterrand van de brede(auto)voorband over de ribbel (verhoging) rijdt dan leunt de motor op die zijkant, hierdoor valt het stuur naar links.
Dat is weer een gevolg van de balhoofdshoek.
 
Je kan beter een lagere wang nemen, maar de keus is bij een smalle band beperkt.

Denk dat daar bij mij een groot deel van het probleem zit. Ik heb 3 dezelfde banden, de voorvelg is iets smaller. Die band zit er dan ook wat anders op. Als ik naast de motor sta en duw tegen het stuur, dan schommelt de hele combi op de banden.

Ik heb daar totaal niet aan gedacht bij kiezen van banden. Ik heb nog 1 smart wiel met een origineel bandje, dat is een stuk lager en lijkt stijver. Ik zal die eens monteren en testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan