Interessant onderwerp, wel of geen autoband?

Ik heb eigenlijk alleen ervaring met 15" autobanden en daar heb ik altijd lekker mee gereden.
Ik heb nu plannen voor een Guzzispan waar ik 17" wielen op wil zetten met laagprofielbanden, ben wel benieuwd naar de verschillen. (moet alleen eerst nog even een racer af bouwen :X )
 
Zo gepiept toch?
Ik kan je helaas niet verder helpen. Ik rommel veel in bandbreedtes maar alleen met motorbanden.
De ene motorband valt veel breder uit dan de ander, is echt geen peil op te trekken, gewoon proberen is het nutteloze advies daarin..
 
Ik kan enkel zeggen dat ik op een EVO met motorbanden 1 maat groter gereden heb waar men ook zegt dat het niet mogelijk is zonder poulie af te draaien en kleinere beld te gebruiken .....
maar sla me dood , weet niet meer welk merk of breedte erop stond ...
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben bang dat het gewoon weer een motorband wordt. Ik kan maar moeilijk een hele rits autobanden laten komen om te kijken welke er goed past. Breder gaat sowieso niet en poelie afdraaien of uitsimmen zie ik niet zitten. Aangezien er ook nog een frame buis zit waar de belt langs moet en dan moet ik de primary cover ook een pas stuk tussen zetten.

Ach ik ben banden voor sport motoren gewent te kopen, die kosten ook zo'n €300,- per set. Dat is dan wel bij de goedkopere adressen bij de dealer betaal je nog veel meer :X

Een achterband voor mijn HD moet wel te vinden zijn tussen de €80,- en €150,- heb ik al gezien.
Goed een auto band betaal je ongeveer de helft voor en meer rubber op de weg maar het is niet anders. Als een HD een zijspan aan gebouwd wordt worden er ook gewoon motorbanden gebruikt ;)
 
Dus als je er nu een beetje moeite in steekt dan verdien je bij elke wissel een hoop geld?

Ik zou eens bij een kleine 2e hands bandenwinkel gaan kijken. Die hebben vaak heel veel liggen en willen meedenken. (Die bij ons in de buurt wel iig)
 
En je banden bij bv oponeo.nl bestellen.
Ik betaalde voor sportieve brede sloffen voor mijn duc daar laatst maar 180 voor een complete set
 
Dus als je er nu een beetje moeite in steekt dan verdien je bij elke wissel een hoop geld?

Ik zou eens bij een kleine 2e hands bandenwinkel gaan kijken. Die hebben vaak heel veel liggen en willen meedenken. (Die bij ons in de buurt wel iig)

Die bij ons willen ook meedenken, ik mag zoveel banden passen als ik wil, maar er is gewoon geen juiste bandenmaat in autobanden te vinden ;)

En je banden bij bv oponeo.nl bestellen.
Ik betaalde voor sportieve brede sloffen voor mijn duc daar laatst maar 180 voor een complete set

Die site had ik ook gevonden, wel een goede tip idd. Alleen de band die ik zoek hebben ze daar niet goedkoper.
Ze hebben wel een Maxxis band voor €50,- maar daar is de loadindex van te laag.

Toch bedankt voor het meedenken ;)
 
Beetje laat misschien, maar ik bemoei me er toch nog even tegenaan. Mijn Guzzi heeft nog altijd de originele telescoopvork, alleen d.m.v. "Ed Pols platen" een stukje naar voren gezet, en gestabiliseerd met een 5mm RVS beugel onder het spatbord. De motor staat op 15" autobanden.

Achter een Firestone 125R 15, opgepompt op 4 à 4,5 bar, afhankelijk van belading.

full


Vóór zit een diagonaal bandje, véél stijver dan radiaal, het is een 125 X 15 Fiat Topolino bandje, op 2,5 bar.

full


Het zijspan staat op een Continental 125R12 bandje, 2,2 bar.

Het span stuurt strak en heeft geen enkele last van lengterichels in het wegdek.
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog een smart wiel liggen voor enigma.daar zit een nankang band om.
Als jij dat vergje ff brengt,dan legt enigma het wel om.
 
Ik heb nog een smart wiel liggen voor enigma.daar zit een nankang band om.
Als jij dat vergje ff brengt,dan legt enigma het wel om.
Hoeveel bar heb je nodig om een Smart band om een 16" velg te krijgen?

Over voorbanden en spoorvorming, ik denk dat het samenhangt met een schommelvork. Op mijn Guzzi met Pols platen had ik er geen last van. Maar mijn K75 met schommel wel degelijk. Ik heb nu op de K75 een scooterband, daar heb ik zojuist 3000 k mee gereden, langzaam, snel, goed wegdek tot Belgisch/Engels slecht. Ik heb me af en toe verbaast hoe goed dat gaat. Waar mijn Smart band me af en toe uit de sporen gooide, laat de scooterband dat niet toe en blijft goed sporen.
Daarnaast kwam ik in een artikel in Motorrad Gespanne nog tegen dat motoren die solo al stijf zijn als zijspan minder last hebben van spoorvorming. Dat zou natuurlijk ook kunnen verklaren dat de Guzzi geen last van sporen heeft.
Ik ben overtuigd van de verbetering die een ronde voorband geeft.
 
Om eerlijk te zijn wil ik jou dat nangkang bandje nog niet eens geven.
Ik vind de chineese reut levens gevaarlijk.
Ik heb 2 auto's gecrashed om geen enkele reden.Puur omdat die meuk niet blijft liggen op de weg.
Dus ame nooit nie dak hiermee ga rijden,of een ander er mee opzadel.
sorrie.
 
Om eerlijk te zijn wil ik jou dat nangkang bandje nog niet eens geven.
Ik vind de chineese reut levens gevaarlijk.
Ik heb 2 auto's gecrashed om geen enkele reden.Puur omdat die meuk niet blijft liggen op de weg.
Dus ame nooit nie dak hiermee ga rijden,of een ander er mee opzadel.
sorrie.
Ik heb nu twee Nankangen op het span zitten en het voldoet prima hoor.
 
Even een oud topic wakker schudden.

Vond het toen (en nu des te meer) erg intressant.

Zoals jullie weten is mijn span inmiddels rijdbaar, ik heb er zo'n 2000km mee gereden denk ik.
Rondom dezelfde banden en hier in de buurt gaat dat prima (autobanden 155/65/15). Afgelopen weekend naar het EGT heb ik toch wel wat spannende momentjes ervaren.. Op de slechtere weggetjes in Luxemburg en een stuk snelweg in belgie onzettend last van spoorvorming.

Ik heb oa Kwastert zijn combinatie bekeken en natuurlijk over de scooterband vóór gehad. Dat zou wel wat oplossen, maar ik ben toch wel gecharmeerd van 3 dezelfde wielen/banden.

@Halflive; In dit topic liet jij zien dat er toen nw banden klaar stonden (30 juni 2015), heb je die nog gemonteerd? Dacht nu te zien dat je nog met een autoband voor reed? Wat zijn jouw ervaringen daarmee?

Mss is het een kwestie van wennen..
 
Ben dus vooral benieuwd hoe anderen het ervaren. En wat qua snelheid te doen is bij spoorvorming.

Heeft de naloop er ook invloed op trouwens?
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu ruim twee jaar met een scooterband voor. Ik wil niet anders meer. Het rijdt lichter en heeft veel minder last van uitlijning en spoorvorming. Met de Smart band moest je constant alert zijn, elke plakstreep kan een slinger geven. Nu rij ik overal over en langs heen, je voelt wel de hoogte verschillen, maar het trekt niet meer.
Met de Smart band reed het ook wel prima, je went en anticipeerd overal op, maar nu is het gewoon veel beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan