Interesse in een JAWA

Nijntjepluis

Rookie
24 aug 2017
10
1
Oudenbosch
Hallo iedereen!

Ik heet Martijn, ben half Belgisch, half Duits, half Engels en een kwartje Nederlands. (Ja, ik weet dat daar iets niet klopt maar zo voelt het nou eenmaal.). Ik woon in Oudenbosch (NB) en heb het daar prima naar mijn zin. Minus één dingetje: geen motor meer. Nu de kinderen oud genoeg zijn heb ik weer tijd om te rijden! Goed zo. Nou de motor nog. Een CB1100RS zou leuk zijn maar daar heb ik geen geld voor (en ook niet voor over).

Nou kwam ik vorige week bij Dresden (Bad Sonnenland) een erg aardige mijnheer met wilde baard en gaten in het T-shirt tegen. Hij reed op een oude JAWA en dat was een inspirerend gesprek.

Ik wil graag meer over motortechniek en sleutelen leren. Ik onderhield zelf al veel van mijn spul maar die JAWA van hem was iets helemaal anders.

Ergo: ik wil ook graag een JAWA maar heb nauwelijks ervaring met motoren van die, euh, klasse. Ik ga hier dan ook danig op zoek naar informatie.

En als iemand weet welke aardige mijnheer ik daar ontmoet heb hoor ik graag zijn gebruikersnaam; de man heeft me weer hoop gegeven. (Bedankt!)

Ideaalbeeld:
Jawa-350-caferacer.jpg


Fijne dag iedereen!
 
Nou kwam ik vorige week bij Dresden (Bad Sonnenland) een erg aardige mijnheer met wilde baard en gaten in het T-shirt tegen. Hij reed op een oude JAWA en dat was een inspirerend gesprek.
Sammie?
 
Zou je een beetje op je kleding willen letten als vertegenwoordiger van MF? Straks denken de mensen nog dat we hier allemaal met gaten in ons T shirt lopen.
We moeten wel een beetje de status hoog houden.
 
Zou je een beetje op je kleding willen letten als vertegenwoordiger van MF? Straks denken de mensen nog dat we hier allemaal met gaten in ons T shirt lopen.
We moeten wel een beetje de status hoog houden.
Hoe moet ik zonder gaten anders mijn armen en hoofd erdoor krijgen?
(Daarnaast denk ik dat de mod's alles zullen doen om te voorkomen dat ik het M-F vertegenwoordig.. :$ _O-
 
Leuk dat je niet alleen interesse hebt in oud spul, maar ook nog eens in oud Oostblok spul!
De meesten lopen er met een vies gezicht en opgetrokken neus omheen...
'Wat een boer niet kent vreet hij niet'

Merken als MZ, Jawa en CSK worden onterecht gezien als "minder"..want tweetakt en iets meer cc's dan een brommer.

Oriënteer je op de modellen en de onderdelenvoorziening en sla je slag; deze fietsen zijn vaak goedkoop èn leuk!
 
Heb je enig idee wat er tegenwoordig voor een 250cc TS of ETZ neegelegd wordt? De tijd van goedkoop en MZ in één zijn voorbij. De onderdelenvoorziening is daarentegen prima.
 
Was mijn eerste motor, een Jawa, niet zo'n hele oude, maar heb het er prima op geleerd, leuke dingen wel.
 
Zou je een beetje op je kleding willen letten als vertegenwoordiger van MF? Straks denken de mensen nog dat we hier allemaal met gaten in ons T shirt lopen.
We moeten wel een beetje de status hoog houden.
Hierna, maakt niet uit wie hij ontmoet, kan het alleen nog maar meevallen.
 
..Heb de neiging om m'n jawa vakantieplaatjes van de afgelopen jaren hier te plempen :+ maar photobucket doet moeilijk...(is overzetten van photobucket naar imgur mogelijk?
 
Inderdaad,er gaat niks boven een 2 takt,veel meer fun dan welke 4 takt dan ook.
En photobucket sucks,die #$%^&* hebben alle foto,s op forums onbruikbaar gemaakt,het gevolg is dat nu heel veel berichten onbruikbaar zijn geworden. :r -O- :(
 
Zo uit mijn hoofd was het een 639 die ik heb gehad. Een wat nieuwer jaren 90 model.

Zo zie je maar, je kunt een Harley kopen om je een ruig uiterlijk aan te meten maar je baard laten staan en een oud t-shirt aantrekken werkt prima zo niet beter.
 
Inderdaad,er gaat niks boven een 2 takt,veel meer fun dan welke 4 takt dan ook.
En photobucket sucks,die #$%^&* hebben alle foto,s op forums onbruikbaar gemaakt,het gevolg is dat nu heel veel berichten onbruikbaar zijn geworden. :r -O- :(
..Daar gaan mijn vakantieverslagen van de afgelopen jaren... -O-
 
Tweetakt is fun.
En Photobucket is fucked. Ik heb al m'n foto's nu op One-drive gezet en ben langzaam bezig met het herstellen van alle linkjes. Dat is achtelijk veel werk aangezien ik al 12 jaar Photobucket gebruik....
 
Oeh, van -bucket naar imgur valt niet mee.. van -bucket naar 'afbeeldingen'gaat niet eens direct..

eh, 1tje dan..
 
Hey, wat een hoop reacties!

Sammie, het was heel fijn even met je te praten. Je motor was geweldig leuk en je vertrouwdheid met de techniek was inspirerend. Hopelijk heb je een prettige reis naar huis gehad! (Onze auto ging bij Leipzig kapot dus drie nachten duur hotel met sauna, bedankt verzekeringen!)

Ik ben zelf gek op improviseren, ghetto-mods en MacGuyver'en maar dat had ik mentaal nog niet met een motor verbonden. Laatst had ik bijvoorbeeld een gesprek met een collega die net een nieuwe KTM had gekocht. Dat ding heeft een heel managementsysteem dat zelf bepaalt hoeveel toeren het blok draait, hoe snel je optrekt en dergelijks idioots. Hij had er nog net geen radars op zitten.

Gadver.

Mijn favoriete motor tot nu toe was een twintig jaar oude GSX750EF. Half brak, veel aan te werken, mooie fiets. En ik heb het ding met mijn stomme kop verkocht. Daar baal ik nog steeds van... Een Jawa heeft iets van hetzelfde, dat eenvoudige en werkbare.

Ik heb alle vertrouwen in Tsjechen; ik was vroeger vuurwapeninstructeur en mijn favoriete wapens waren CZ's (CZ75 9mm en een 455 .22). Stevig gebouwd en mooi afgewerkt. En tweetakt, tsja, afgezien van het milieu-aspect... wat is er mis mee?

Ik heb al een paar uitnodigingen gekregen eens bij mensen te komen kijken. Dit is zo te zien wel een genereuze en hechte gemeenschap! En dus volgen er vragen...

- Zijn er "slechte" Jawa modellen?
- Wat is "de heilige graal"?
- Zijn er dingen waar ik in het bijzonder op moet letten? Ik bedoel, als het ding rijdt zijn we al een stuk op weg maar jullie weten vast dat als schroefje X ontbreekt het blok over een week ontploft. Ofzo.
- Worden de banden nog gewoon verkocht of bestel ik die in China?

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal, hopelijk word ik hier snel vaste klant.

En @ LePensZeur: Die CB550s zijn me veel te standaard. Ik heb leren rijden op een CB550K uit 1976 en ja, díe was leuk. Maar van mijn vader. En die zijn er geen van beiden meer...

Overigens zet ik alles qua fotos op Google Drive; werkt voor mij prima.
 
Hey, wat een hoop reacties!

Sammie, het was heel fijn even met je te praten. Je motor was geweldig leuk en je vertrouwdheid met de techniek was inspirerend. Hopelijk heb je een prettige reis naar huis gehad! (Onze auto ging bij Leipzig kapot dus drie nachten duur hotel met sauna, bedankt verzekeringen!)oh da's naar zeg!? ANWNee toevallig?

Ik ben zelf gek op improviseren, ghetto-mods en MacGuyver'en maar dat had ik mentaal nog niet met een motor verbonden. aan een jawa kun je leuk knutselen

Ik heb alle vertrouwen in Tsjechen; ik was vroeger vuurwapeninstructeur en mijn favoriete wapens waren CZ's (CZ75 9mm en een 455 .22). Stevig gebouwd en mooi afgewerkt. En tweetakt, tsja, afgezien van het milieu-aspect... wat is er mis mee?

Ik heb al een paar uitnodigingen gekregen eens bij mensen te komen kijken. Dit is zo te zien wel een genereuze en hechte gemeenschap! En dus volgen er vragen...

- Zijn er "slechte" Jawa modellen?Nee, niet echt..wel verprutste jawa's
- Wat is "de heilige graal"? De 500 4 takt twin, heel modern voor die tijd, de 350 mono 4 takt, in mindere mate de 'perak'en de california's worden ook erg gewild.
- Zijn er dingen waar ik in het bijzonder op moet letten? Ik bedoel, als het ding rijdt zijn we al een stuk op weg maar jullie weten vast dat als schroefje X ontbreekt het blok over een week ontploft. Ofzo.Ja, afh. van welk type je kiest..(grofgezegd een 6- of 12V model.. voor de 6V modellen zijn trouwens kant en klare 12V ombouwkits met vonkerij te koop, maar het zijn geen grote dingen waar je op moet letten anders dan bij iedere motor.
- Worden de banden nog gewoon verkocht of bestel ik die in China? Genoeg aanbod van de reguliere producenten, al is het voor de 16 inch modellen(jaren '40-60 modellen) het aanbod niet zo groot

Heel erg bedankt voor de reacties allemaal, hopelijk word ik hier snel vaste klant.

En @ LePensZeur: Die CB550s zijn me veel te standaard. Ik heb leren rijden op een CB550K uit 1976 en ja, díe was leuk. Maar van mijn vader. En die zijn er geen van beiden meer...

Overigens zet ik alles qua fotos op Google Drive; werkt voor mij prima.
 
Ik loop een beetje met hetzelfde idee wat af en toe (zoals nu) weer aangewakkerd wordt.. Even in de gaten houden dit :)
 
Hierzo;

Jawa Mustang
€ 975,00
http://link.marktplaats.nl/m1191702...al&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons

Of iets duurder, met sispan..da's ècht leuk werk!

Jawa 638 met velorex zijspan
€ 1.975,00
http://link.marktplaats.nl/m1177056...al&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons

Of MZ;

MZ RT 125
€ 950,00
http://link.marktplaats.nl/m1195344...al&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons

Mz ts150 goed lopende oldtimer voor restauratie
€ 750,00
http://link.marktplaats.nl/m1192388...al&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons

Er is genoeg spul te koop voor een paar knaken..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een oude 16 inch-wielen jawa, enorm leuk maar wel klein voor ons.

hoewel ik er rustig en uurtje of 2 op zit. Onderdelen zijn zonder problemen te koop en niet duur (sommigen zegen ook belachelijk goedkoop, maar net als voor alle jawa's, er zijn ook ondedelen die in Turkije gemnaakt zijn, die moet je niet hebben..)
De meest gangbare en practische modellen zijn de 634 (6V-is dus wat aan te doen) en gietijzeren cylinders.Mooi 70's model, sterke blokken en soojoo in het jawa-topic kent de in's en out's van deze motor.
Langzaamaan beginnen deze motoren wat duurder te worden..
Daarnaast heb je de 638 tm/644 modellen. 12V en alu cylinders...De afwerking van de cylinders/poorten is niet geweldig en er zijn meer punten waar je even wat aandacht aan moet geven als je serieus wil rijden. De 638 en 639 zitten lekkerder dan de latere, waar op meer punten aan materiaal bespaard lijkt te worden.
Mijn motor is een 638 met de schijfrem van een(gesloopte)640 er in.
Alles jawa's hebben een vrij tussen de 3 en 4, een halfautomaat(wel even nauwkeurig afstellen) en een gecombineerd schakel-kickstartpedaal. Daarnaast ook een gesloten kettingkast waardoor de ketting en tandwielen erg lang meegaan en je zelden de ketspanning hoeft bij te stellen. Olie voor de versn. bak moet je vlgs het boekje iedere 6000km vervangen maar gelukkig kun je daarvoor de 15W40 van de action gebruiken.
Als je iets te koop ziet kun je de link er van in het jawa topic zetten en kunnen wij je wel advies geven etc.. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan