Interesse in motor rijden, paar vragen.

Olsthoorn

Westland
17 okt 2019
84
78
Hoi!

Ik heb nu al een tijdje interesse in motor rijden, ik ben namelijk 24 jaar en een auto is mij te duur als student zijnde dus een motor rijden is niet alleen praktisch voor mij maar ook voor als een leuke hobby.

Nu heb ik volgende week eerst een proef les maar ik kijk al ietsjes verder uit, dus:
1. Is het boeiend welk theorie boek je precies haalt? Ik zit namelijk te twijfelen tussen die van de ANWB of LENS waarbij je met LENS voor 35 euro ook nog 10 uur examen training krijgt.
2. Naar mijn idee is het slimmer om te lessen in de zomer dus na mijn proef les zou ik pas volgend jaar als het weer wat warmer wordt beginnen met echt lessen te nemen (in het Westland, tips voor rijschool?)
3. Hoeveel lessen doe je er gemiddeld over? Had zelf gerekend op 10-15.
4. En dan uiteindelijk ergens midden augustus of september hoop ik zo een beetje wel echt mijn papiertje te hebben als het allemaal goed loopt en hoopte een motor te kopen bij bijv. MotoPort voor ongeveer 1.500,- euro met voorkeur voor een chopper/custom of naked motor, is een motor rond dat bedrag te doen of is het een kostenpost?

Edit: Had ik niet vermeld ben ik ben zeker op de hoogte van motor kleding en de kosten er van, ik heb wel een aardig bedrag aan de kant voor kleding.
 
Laatst bewerkt:
0) Een motor is niet gegarandeerd goedkoper als motor rijden ;) Bij de motor zit de kosten in de helm en kleding etc. verstopt.
(en mijn ervaring daarin is dat goedkope kleding sneller slijt en eerder aan vervanging toe is)

1) Nee, boeit niet, gaat om de kennis die je moet hebben.

2) Niks mis om nu op te stappen, sterker nog soms zelfs goedkoper.... (zomer prijzen weer wat omhoog.)

3) Reken op meer... ja er zijn mensen die het in 1 zo'n pakketje kunnen... maar ga er maar vanuit dat je 2 of 3x dat pakket "bijkoopt"...
Het kost wat het kost, altijd leuk om te vragen na je proefles, "hoeveel lessen denk je dat ik nodig heb?" maar dat werkt (naar mijn ervaring) alleen maar slecht.
Doordat je in je hoofd denkt, dit kan dus in * lessen.... maar ik ben er al bijna....(stress stress etc). 't kost wat 't kost.

4) Motor is "goedkoper" omdat het makkelijker is om zelf je onderhoud en reparaties te doen als je handig bent.. en er geen APK aan vast zit...
Maar als je een oude auto koopt kan je ook goedkoop nog een goede auto kopen, en daarmee even zo goedkoop uit zijn als met een goedkope motor.

Die 1500 die je reserveerd voor de motor is leuk, maar denk ook aan een goede helm, handschoenen en kleding.
Met ~8 graden is het geen pretje om in je spijkerbroek op de motor te zitten.


----- edit 2:
Ik rij/reed ongeveer 36000Km per jaar op de motor ;) dus mijn ervaring met kledingslijtage kan wat anders zijn dan iemand die 500Km per jaar op de motor zit.
En met 2 ongelukken achter de rug heb ik ook al wat kleding moeten vervangen door ongevalsschade, waarbij mijn duurdere motorjas nog goed was na 1 ongeluk en de goedkopere broek wel vervangen moest worden.
 
Begin nu met lessen, zodat je in het voorjaar je papiertje hebt. Anders zit je de hele zomer te balen dat je nog niet kunt rijden.
Voor 1500 kun je best een goede motor kopen, of een slechte. Neem iemand mee met kijk erop en ga proefrijden. Voor je theorie zijn die online proefexamens wel erg handig!
 
1. Er zijn gratis examentrainingen online te volgen, alleen die zijn niet echt uitgebreid. Als je theorie gewoon goed kent, is een examentraining overbodig.
2. Voor rijlessen zou ik persoonlijk voor een grotere rijschool gaan. Don bijvoorbeeld. Of meer richting Den Haag kijken.
3. Kies een pakket uit met genoeg lessen. Men kleinere pakketten zijn ze geneigd te zeggen, nee je bent nog niet goed genoeg neem nog maar een pakket. Zoals @Okami_Xci al zei.
4. Als beginnersmotor is een chopper niet echt gaan te raden. Dit door het hoge gewicht en ze zijn minder wendbaar. Zelf heb ik les gehad op een CB500 en toen een CB750 gekocht. Om in het zelfde straatje te blijven.

Bespaar niet op je motorkleding. Bekijk veel reviews. Ga langs verschillende winkels en dan komt het goed.

Succes
 
1.Ik heb de i-theorie gedaan, onbeperkte uren leren en 50 proefexamens.

2. In de zomer lessen is wel lekker maar waarschijnlijk nu goedkoper en als ik het zo lees ga je fulltime rijden als je geslaagd bent. Zou ik lekker nu beginnen.

3. Ik had 9 lessen AVB en 4 voor het AVD.

4. Volgens mij kun je voor 1500,- best wel een leuke motor scoren. Ik heb een zo goed als nieuw pak gescoord op MP en mijn helm kwam ook van MP. De dame in kwestie was 3 x mee geweest met haar vriend maar durfde niet meer.
 
Ik ben trouwens zeker op de hoogte van de kosten van motor kleding, die heb ik er al bij geteld en steek er gerust wat euro voor uit . En enige andere opties voor een leuke begin motor trouwens? Eerste indruk van die motoren waren puur de looks maar kan me voorstellen dat ze natuurlijk heel anders aan voelen dan dat ze lijken. Bij MotoPort hebben ze voor 1500 bijvoorbeeld de Suzuki VS 750GLF of de Suzuki VX800
 
Het beste is gewoon om langs te gaan en er een proef rit op te maken. Probeer ook verschillende types uit. Chopper of naked of iets anders. Dan kom je er zelf achter wat je het fijnste vindt rijden
 
Sowieso Marco Spaans van jouwrijles.nl of Viktor van less=more.

Ik had lessen bij Marco en zijn wel eens samen met Viktor en leerlingen wezen oefenen.
Ze zitten bij het haantje. Dichtbij cbr Rijswijk!

Ik zou inderdaad ook nu al ongeveer beginnen met lessen. Of in het nieuwe jaar. Ik vond in de kou fijner dan in de hitte! Zeker met AVB.
 
Sowieso Marco Spaans van jouwrijles.nl of Viktor van less=more.

Ik had lessen bij Marco en zijn wel eens samen met Viktor en leerlingen wezen oefenen.
Ze zitten bij het haantje. Dichtbij cbr Rijswijk!

Ik zou inderdaad ook nu al ongeveer beginnen met lessen. Of in het nieuwe jaar. Ik vond in de kou fijner dan in de hitte! Zeker met AVB.
Ja AVB met 30+ was erg zweten 😂
 
AVB is met dit weer prima te doen. Komt toch als eerste aan bod. Uiteraard ook zo snel mogelijk je theorie halen. Als je in februari je rijbewijs haalt, ben je precies op het juiste moment voor het seizoen begint. Wellicht op de Motorbeurs wat gear scoren en daarna lekker genieten van je motor.
Zelf heb ik ook met deze temperaturen een groot deel van mijn lessen gedaan. Het is ff afzien voor die 2 uurtjes ofzo, maarja je bent een Westlander. Die kunnen wel tegen een stootje ;p
 
En enige andere opties voor een leuke begin motor trouwens?

Kijk dat zijn de leukere vragen. Mijn gekleurde mening: een VFR 750, die heb je voor ongeveer dat geld en zijn best te rijdens als eerste motor als je jezelf een beetje kunt inhouden. Anders kun je kijken naar bijvoorbeeld een fazer 600, een allroad zoals een transalp of echt een standard als een xj600. Wil je toch iets anders, kun je ook naar oudere crossers kijken zoals een xr of xt, of een cruiser als de honda shadow.

Genoeg keuze dus.
 
Laatst bewerkt:
En de belangrijkste tip: ga nu nog geen motor kopen, maar pas als je je papiertje hebt.

Voordat ik mijn rijbewijs A had, wist ik zeker dat ik een allroad wilde rijden. Maar toen ik mijn rijbewijs had gehaald en op diverse motoren ging rijden van vrienden, sloeg mijn mening snel om en bleek dat iets sportievers toch mijn voorkeur had. Ga je nu dus nog niet focussen op cruisers, misschien vindt je straks een ander type motor leuker. Hou ook rekening ermee met je kleding, ga niet een specifieke cruiser helm kopen, want dat staat straks een beetje gek op een gsxr (bijvoorbeeld).
 
AVB is met dit weer prima te doen. Komt toch als eerste aan bod. Uiteraard ook zo snel mogelijk je theorie halen. Als je in februari je rijbewijs haalt, ben je precies op het juiste moment voor het seizoen begint. Wellicht op de Motorbeurs wat gear scoren en daarna lekker genieten van je motor.
Zelf heb ik ook met deze temperaturen een groot deel van mijn lessen gedaan. Het is ff afzien voor die 2 uurtjes ofzo, maarja je bent een Westlander. Die kunnen wel tegen een stootje ;p

Ja al zou ik eigenlijk snel beginnen dan ben ik nog wellicht klaar voor dat het echt koud wordt rond januari/februari nog. En tja des te kutter de winter periode zal zijn, dus te meer de zomer periode weet gaat mee vallen :)
 
En de belangrijkste tip: ga nu nog geen motor kopen, maar pas als je je papiertje hebt.

Voordat ik mijn rijbewijs A had, wist ik zeker dat ik een allroad wilde rijden. Maar toen ik mijn rijbewijs had gehaald en op diverse motoren ging rijden van vrienden, sloeg mijn mening snel om en bleek dat iets sportievers toch mijn voorkeur had. Ga je nu dus nog niet focussen op cruisers, misschien vindt je straks een ander type motor leuker. Hou ook rekening ermee met je kleding, ga niet een specifieke cruiser helm kopen, want dat staat straks een beetje gek op een gsxr (bijvoorbeeld).

Heeft dat nog enige meerwaarde trouwens, dat je een helm haalt specifiek voor een soort motor? Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een Scorpion EXO-3000 Air, me vrienden zeiden dat ze tijdens hun lessen langzamerhand telkens een stuk motor kleding er bij kochten aangezien het spul van de motor school vaak wat vies of oncomfortabel aan kan voelen .

Eerlijk gezegd zou ik de Scorpion Exo-Combat EVO of Caberg Ghost heel erg vet vinden maar dat is eigenlijk gewoon een jet helm dus het zal kwa veiligheid allemaal wel weer tegenvallen en ik wil uiteindelijk wil ik liever veiligheid dan er leuker uitzien (helemaal als beginner), ideaal gezien wil ik alle twee :+
 
een motor die bij het zelfde gebruik als een auto goedkoper is moet nog uitgevonden worden. ze gebruiken ongeveer evenveel brandstof maar een motor heeft veel vaker onderhoud nodig en per keer is het onderhoud net zo duur. verder heb je dan ook nog de extra kosten voor kleding die elke keer weer terug komen.
maar als de extra kosten geen probleem zijn gewoon nu beginnen met lessen. je leert veel meer van rijden bij slecht weer als bij rijden met goed weer. zo zijn veel mensen die alleen bij mooi weer hebben gereden heel krampachtig als het dan een keer gaat regenen en van krampachtig rijden krijg je juist ongevallen. heb je het geleerd met slecht weer dan leer je ook dat er nog best veel kan bij slecht weer en zit je dus veel meer ontspannen op de motor waardoor het allemaal een stuk makkelijker gaat.
en ga nu nog geen motor uitzoeken doe dat als je je kaartje hebt. dromen is leuk maar zonder rijervaring maak je bijna gegarandeerd de verkeerde keuze voor jou omdat je op meningen van een ander af moet gaan.
een helm is niet bedoeld om VET te zijn maar om je te beschermen. en beschermen doen ze pas als ze goed passen en dat vind je alleen maar uit met passen en niet van plaatjes. elk hoofd is anders van pasvorm en elke helm ook.
 
Heeft dat nog enige meerwaarde trouwens, dat je een helm haalt specifiek voor een soort motor? Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een Scorpion EXO-3000 Air, me vrienden zeiden dat ze tijdens hun lessen langzamerhand telkens een stuk motor kleding er bij kochten aangezien het spul van de motor school vaak wat vies of oncomfortabel aan kan voelen .

Eerlijk gezegd zou ik de Scorpion Exo-Combat EVO of Caberg Ghost heel erg vet vinden maar dat is eigenlijk gewoon een jet helm dus het zal kwa veiligheid allemaal wel weer tegenvallen en ik wil uiteindelijk wil ik liever veiligheid dan er leuker uitzien (helemaal als beginner), ideaal gezien wil ik alle twee :+

Veiligheid en leuk er uit zien kan volgens mij beide. Ik zou gewoon een aantal helmen gaan passen en kijken wat lekker zit. Niets ergers dan een helm die na 30 minuten begint te irriteren.....
 
Je keuze voor een helm is persoonlijk, maar ook hierin tips: koop niet online, helmen moet je passen om je perfecte pasvorm te vinden. Als je veiligheid belangrijk vindt, koop geen jethelm of potje, want statistisch gezien heeft je kin-gebied een grote kans op impact, dus daar wil je net beschermd zijn.
 
Heeft dat nog enige meerwaarde trouwens, dat je een helm haalt specifiek voor een soort motor? Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een Scorpion EXO-3000 Air, me vrienden zeiden dat ze tijdens hun lessen langzamerhand telkens een stuk motor kleding er bij kochten aangezien het spul van de motor school vaak wat vies of oncomfortabel aan kan voelen .

Eerlijk gezegd zou ik de Scorpion Exo-Combat EVO of Caberg Ghost heel erg vet vinden maar dat is eigenlijk gewoon een jet helm dus het zal kwa veiligheid allemaal wel weer tegenvallen en ik wil uiteindelijk wil ik liever veiligheid dan er leuker uitzien (helemaal als beginner), ideaal gezien wil ik alle twee :+

Je eigen helm en pak is wel zo fijn. Naar mijn bescheiden mening kun je het best naar een grote motorzaak en daar verschillende kledingstukken en helmen met elkaar vergelijken. Persoonlijk ben ik best kieskeurig wanneer het aankomt op de pasvorm van een helm, handschoenen, maar ook de plaatsing van de jaszakken bijvoorbeeld. Ga lekker passen, en laat je helm bijvoorbeeld 15 minuten op terwijl je door de winkel loopt. Kleine irritaties die je in dat korte tijdsbestek verneemt gaan gegarandeerd tegenstaan bij langere ritten. Een integraal helm is het meest veilig en als je een neutrale kleur kiest past dat overal wel bij.
 
Bespaar niet op een helm of kleding. Koop geen helm/kleding bij de Duitse discountsuper of bouwmarkt.
 
Lessen van 1, 1,5 of 2 uur? ;) (1,5)

En het maakt ook wat uit of je al brommer of auto ervaring hebt.
1.5 uur, waarbij er voor het AVB 1 uur overbleef als de tijd van het aan en terug rijden er af ging.
Heb brommer, auto, vrachtwagen ervaring dus AVD was meer plek op de weg zoeken en gebruik maken van de motor. Vlot rijden....
 
een motor die bij het zelfde gebruik als een auto goedkoper is moet nog uitgevonden worden. ze gebruiken ongeveer evenveel brandstof maar een motor heeft veel vaker onderhoud nodig en per keer is het onderhoud net zo duur.
Dan heb je wel een zuinige auto of een dorstige motor..
 
Auto rijden "op zijn students" is *aanmerkelijk* goedkoper dan een motor. Ik heb jonge familieleden die een auto van < E1000 jaren in leven houden en met wat sleutelen mbv. handige kennissen erg lage km kosten halen.

Motor moet je rijden uit passie, niet omdat het goedkoper is, want dat is het nadrukkelijk niet.

Motorrijden is heerlijk. Maar niet op een bitter koude, regenachtige, donkere herfstmorgen als je met beslagen vizier door de spits probeert te laveren.

Natuurlijk zijn er mensen die volkomen tevreden het hele jaar door motor rijden en niet in een auto gezien willen worden. Maar dat doen ze zelden omdat het zo goedkoop is.
 
Auto rijden "op zijn students" is *aanmerkelijk* goedkoper dan een motor. Ik heb jonge familieleden die een auto van < E1000 jaren in leven houden en met wat sleutelen mbv. handige kennissen erg lage km kosten halen.

Motor moet je rijden uit passie, niet omdat het goedkoper is, want dat is het nadrukkelijk niet.

Motorrijden is heerlijk. Maar niet op een bitter koude, regenachtige, donkere herfstmorgen als je met beslagen vizier door de spits probeert te laveren.

Natuurlijk zijn er mensen die volkomen tevreden het hele jaar door motor rijden en niet in een auto gezien willen worden. Maar dat doen ze zelden omdat het zo goedkoop is.

Met auto's van voor bepaalde bouwjaren kom je sommige steden niet meer in. Met een oude motor wel ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan