Interesse in motor rijden, paar vragen.

Auto rijden "op zijn students" is *aanmerkelijk* goedkoper dan een motor. Ik heb jonge familieleden die een auto van < E1000 jaren in leven houden en met wat sleutelen mbv. handige kennissen erg lage km kosten halen.

Motor moet je rijden uit passie, niet omdat het goedkoper is, want dat is het nadrukkelijk niet.

Motorrijden is heerlijk. Maar niet op een bitter koude, regenachtige, donkere herfstmorgen als je met beslagen vizier door de spits probeert te laveren.

Natuurlijk zijn er mensen die volkomen tevreden het hele jaar door motor rijden en niet in een auto gezien willen worden. Maar dat doen ze zelden omdat het zo goedkoop is.

Zoals ik ook in mijn originele post al zei, het is voor mij niet alleen omdat het praktisch kan zijn. Ik begrijp prima dat het via een internet forum moeilijk te peilen is met wie je aan het praten bent want inderdaad voor hetzelfde geld ben ik een koter die 2 youtube filmpjes zag en nu denk 'ja vet ga ik volgende week ook doen' maar dat is gelukkig niet zo. Motor rijden zit al lang in mijn achter hoofd en de praatjes van mijn vrienden maken mij enthousiast, ik zelf kijk er erg positief tegen op en het hele idee van het motor wereldje lijkt mij geweldig, de kleding, die machines zelf maar ook de mensen.

En over het algemeen lees ik dat een motor ongeveer 25% zuiniger kan zijn dan een auto. Op dit moment zou ik idd goedkoper zijn met een auto, want ik gooi er 1500 tegen aan voor de auto met een verzekering van 80-90 euro per maand er bij + 150 euro wegen belasting per kwartaal en dan ook het benzine wat dus volgens mensen ongeveer 25% duurder uit zo moeten komen in liter per kilometers, maarja al zou ik een motor uit 1990 / 1980 kopen gok ik dat ik dat niet gaat redden :P

Bij vaste kosten ben ik al een stuk voordeliger uit want met een motor betaal ik 10 euro voor WA en 31 euro wegen belasting per kwartaal.
Maar ik heb inderdaad geen benul van onderhoud, weet wel dat het veel meer is maar niet hoeveel dat zou kosten.
 
Hoi!

Ik heb nu al een tijdje interesse in motor rijden, ik ben namelijk 24 jaar en een auto is mij te duur als student zijnde dus een motor rijden is niet alleen praktisch voor mij maar ook voor als een leuke hobby.

Nu heb ik volgende week eerst een proef les maar ik kijk al ietsjes verder uit, dus:
1. Is het boeiend welk theorie boek je precies haalt? Ik zit namelijk te twijfelen tussen die van de ANWB of LENS waarbij je met LENS voor 35 euro ook nog 10 uur examen training krijgt.
2. Naar mijn idee is het slimmer om te lessen in de zomer dus na mijn proef les zou ik pas volgend jaar als het weer wat warmer wordt beginnen met echt lessen te nemen (in het Westland, tips voor rijschool?)
3. Hoeveel lessen doe je er gemiddeld over? Had zelf gerekend op 10-15.
4. En dan uiteindelijk ergens midden augustus of september hoop ik zo een beetje wel echt mijn papiertje te hebben als het allemaal goed loopt en hoopte een motor te kopen bij bijv. MotoPort voor ongeveer 1.500,- euro met voorkeur voor een chopper/custom of naked motor, is een motor rond dat bedrag te doen of is het een kostenpost?

Edit: Had ik niet vermeld ben ik ben zeker op de hoogte van motor kleding en de kosten er van, ik heb wel een aardig bedrag aan de kant voor kleding.
Ik ben zelf student en rijd nu zo'n 2 jaar motor. Rijbewijs, kleding en 1e motor gekocht toen ik even wat ruimer in de centen zat. Geen moment spijt van gehad maar de enige reden dat ik het op dit moment financieel kan bolwerken is omdat ik zelf 80-90% van het onderhoud doe.

Besef je dat een motor van <2000 euro toch een stuk hogere kans heeft op meer onderhoud en pech. Je kan geluk hebben maar, zoals in mijn geval, ook ongeluk m.b.t. hetgeen wat je koopt. Dan heb ik het nog niet eens over periodiek onderhoud waar je makkelijk honderden euro's per jaar aan kwijt bent als je het door een garage laat doen. Denk ook aan carbs reinigen, waar je aan vast zit met een motor van minder dan 1000 euro, wat altijd op een financieel ongelegen moment komt.

1. ANWB boek zou ik afraden voor theorie. Heb ik toen aangeschaft en stond vol met fouten en onwaarheden.
2. Ik zou lekker nu gaan lessen. De temperatuur is nog goed te doen en je hebt meer keuze in de beschikbare lessen omdat meer mensen tot het voorjaar of zomer wachten.
3. Wat de lessen betreft. Ga maar uit van minimaal 20 lessen, waarschijnlijk 25 tot 30. Alleen de natuurtalentjes of mensen met offroad/motorcross ervaring doen het in 15. Dan is het nog maar de vraag of die mensen het verkeersinzicht hebben om de AVD in een keer te halen.

We hebben hier natuurlijk geen inzicht in jouw financiële situatie, we kunnen alleen advies geven. Het is absoluut geen goedkope hobby. Zorg er dus voor dat je van jezelf goed weet wat je maandelijks kan missen aan kosten. De vaste kosten zoals verzekering en wegenbelasting moet je niet in overweging nemen, die staan in het niets met de onderhoudskosten.
Wat betreft het verbruik van een motor vs. auto. Sorry, maar daar kan ik alleen maar om lachen. Een motorrijder die daadwerkelijk waarde hecht aan zijn verbruik _O-

Kortom, als je echt opzoek bent naar een vervoersmiddel als student koop dan een koekblik. Zit je in een financieel stabiele situatie (beter dan de gemiddelde student) en ben je bereid zelf te leren sleutelen, dan kun je het in overweging nemen.
 
In Lelystad kun je 3.5 motorrijden met begeleiding voor 69 euro. Kom je er dan achter dat je het eigenlijk niet wilt, ben je 69 euro armer. Ga je het rijbewijs halen en koopt een motor en komt er achter dat het eigenlijk jouw ding niet is, dan ben je duizende euro's verder en heb je niks.

Motorrijden zit in de genen en als je het gaat doen omdat het goedkoop is, dan begrijp je het niet goed. Mijn motoren zuipen meer dan mijn auto.
 
laat ik voor de kosten even de banden nemen. voor een kleine lichte auto kost een setje A-merk banden iets van 300 euro gemonteerd en die gaan makkelijk 50000 km mee en als je een beetje rustig rijdt waarschijnlijk het dubbele. voor een motor ben je voor en setje bijna het zelfde kwijt als je het laat doen bij een A-merk. en je mag heel blij zijn als ze de 15000 km halen maar ze binnen de 10000 op krijgen is ook geen probleem. en besparen op banden geeft bij een auto weinig problemen als je de grenzen niet op zoekt. doe je dat bij een motor dan ga je echt merken dat de wegligging behoorlijk verslechterd.
en voor onderhoud vergeet de kleine dingen niet zoals kettingsmeer dat spul is niet gratis en het niet gebruiken kost nog meer geld.
veel motoren (zeker de oudere) hebben om de 6000 km een beurt nodig terwijl voor een auto dat vaak 15000 of 20000 km was en bij beiden kosten ze als je het laat doen zomaar 300 euro.
 
Ik heb net 1,5 mnd mijn rijbewijs. Had een pakket met 18 uur (=9 lessen van 2uur) en heb uiteindelijk 14 lessen (dus 28uur) gehad, inclusief proefles en het ‘uur rijden voor het examen’. Die extra lessen heb ik gewoon los bijbetaald, dus geen extra pakket oid.
Bij mij zaten de examens en een theoriepakket inclusief 25 proefexamens bij het pakket in.

Ik heb direct voor een helm en handschoenen gezorgd en ben zo steeds wat gaan bijkopen. Helm en handschoenen vind ik geen fris idee om te lenen, een jas vind ik dan minder erg 😂. Had via Mp een motorjeans gevonden die prima voldeed voor de lessen.

Ik ben gaan rijden om met mooi weer op mijn klassieke motor te kunnen rijden, en ga met slecht weer echt de motor niet pakken. Heb dus ook lekker van de zomer gelest met als nadeel dat ik sindsdien maar enkele keren heb kunnen rijden. Als jij van plan bent motor te rijden voor het vervoer (in plaats van auto) zou ik juist nu gaan lessen zodat je alle weersomstandigheden tijdens je lessen hebt kunnen meemaken.

Wat kosten betreft.. kwa onderhoud heb ik nog te weinig verstand van motoren. Wel zijn ze in belasting goedkoper, makkelijker te parkeren in vaak drukke studentensteden en over het algemeen als je normaal rijdt ook zuiniger (want n stuk lichter dan auto’s). Maargoed, ik heb een belastingvrije klassieker waar ik af en toe mee rijd dus ben daarin misschien niet de beste raadgever.
 
En over het algemeen lees ik dat een motor ongeveer 25% zuiniger kan zijn dan een auto.

Jeen.... ( Ja-Neen) ... als je een specifiek zuinige motor neemt wellicht en/of je rijstijl op de motor (negatief ten opzichte van motor gebruik) aanpast...
Ik heb een NC750X, staat bekend als een van de zuinigere motoren, en ja ik kan er 1 op 33 mee rijden....
Nee daar word je niet vrolijk van als motorrijder, teveel autos die in mijn nek lopen hijgen....

Andere kant van het spectrum, zelfde motor kan ik vMax+10 op de teller rijden (dat is in werkelijkheid vMax op mijn motor), maar dat merk ik zeker aan het verbruik, kan ik net zo goed mijn auto rijden.

Als ik met de auto wat rustiger rij dan heb ik wel wat autos die dichter op komen, maar de meesten houden "voldoende" afstand.
Soms wat weinig maar als ze te laat remmen is het slechts blikschade.

Als ik datzelfde doe met de motor, dan word ik bijna omver geduwd door autos achter me....
En trust me when I say, dat wil je niet... die auto heeft zo goed als geen schade en jij ligt onder de auto met wat pech.


Ik schat de gemiddelde motor-verbruik (alle motoren bij elkaar) zo tussen de 1:15 en de 1 op 20.... maar goed dat doet een auto ook.
 
Natuurlijk zijn er mensen die volkomen tevreden het hele jaar door motor rijden en niet in een auto gezien willen worden. Maar dat doen ze zelden omdat het zo goedkoop is.

Ik heb 2 motoren en geen auto. Daar spelen kosten toch wel een beetje in mee. Natuurlijk met 30.000km/jaar zit ik aan 3 sets banden en 3 beurten. Maar met die 2 motoren betaal ik maar 20 euro/maand wegenbelasting. En zolang je niet allrisk verzekerd wilt zijn is de verzekering ook een stuk lager, in mijn geval 75 euro/jaar (alleen WA). Voor die paar dat ik echt een auto nodig heb is huren goedkoper (en dat heb ik de afgelopen 15 jaar slechts één keer gedaan).
 
Ik heb een motor en een auto. Met allebei doe ik ongeveer 15000 km per jaar. De auto kost meer dan de motor, zeker door twee keer een lekke band dit jaar. Achterbandje voor de Merc is 160€ (x2 =320€) wegenbelasting is 360€/jaar en verzekering is 340€/jaar, onderhoud was dit jaar 585€.
De motor dan. Nieuwe voorband 120€, wegenbelasting 59€/jaar en verzekering 195€/jaar en onderhoud is pas voor volgend jaar (20k kilometers) of doe ik zelf.

Verbruik dan... Als ik met de auto kalm aan doe (90/U) kom ik aan 1 op 20. Datzelfde slurpt mijn motor bij 200/U!
Welke auto en welke motor hebben we het hier eigenlijk over? Mercedes C220 diesel en een Honda VFR800FI. Beiden enkel WA verzekerd.

Overigens had ik mijn vol motorrijbewijs na een theorie-examen, 9 uur les, en twee keer praktijk. De eerste keer reed ik mijn wegproef met "teveel rij-ervaring" omdat ik drie maanden en 3000km met een L gereden had.
 
dat zijn leuke rekensommetjes die voor nederland heel anders zullen liggen. en als het gaat toepassen op voertuigen die je voor 1500 euro hier kan kopen en je bent verstandig genoeg om niet diesel te kopen vanwege de achterlijk hoge belasting hier op diesels en geen zware d segmenter maar een licht a of b segmenter dan zal je plotseling zien dat de kosten voor onderhoud heel anders gaan wegen. en natuurlijk kan je een auto zo duur maken als je zelf wilt (en daar mee de prijs van onderhoud ook lekker opschroeven) en hem daarmee duurder maken als welke motor dan ook maar bij voertuigen die voor het budget van een student beschikbaar zijn is dat niet echt een optie. en dan vind je ook bijna geen motoren die de 1:20 zullen halen zelfs niet als ze hun best doen.
en die vergelijking van het rijbewijs heeft een nederlander ook niks aan. gezellig zelfstandig met een L rondrijden om ervaring op te doen zit er hier niet (meer) in.
 
Ik heb een motor en een auto. Met allebei doe ik ongeveer 15000 km per jaar. De auto kost meer dan de motor, zeker door twee keer een lekke band dit jaar. Achterbandje voor de Merc is 160€ (x2 =320€) wegenbelasting is 360€/jaar en verzekering is 340€/jaar, onderhoud was dit jaar 585€.
De motor dan. Nieuwe voorband 120€, wegenbelasting 59€/jaar en verzekering 195€/jaar en onderhoud is pas voor volgend jaar (20k kilometers) of doe ik zelf.

Verbruik dan... Als ik met de auto kalm aan doe (90/U) kom ik aan 1 op 20. Datzelfde slurpt mijn motor bij 200/U!
Welke auto en welke motor hebben we het hier eigenlijk over? Mercedes C220 diesel en een Honda VFR800FI. Beiden enkel WA verzekerd.

Overigens had ik mijn vol motorrijbewijs na een theorie-examen, 9 uur les, en twee keer praktijk. De eerste keer reed ik mijn wegproef met "teveel rij-ervaring" omdat ik drie maanden en 3000km met een L gereden had.

Dat snap ik niet, mijn Honda Supermagna's rijden gemiddeld 1 op 16 en dat haalt onze Peugeot 206 XS ook en die heeft een 1600cc motortje met 16 kleppen en haal ook met gemak de 200 km, is dus een wat snellere versie van de standaard 206. Ik heb die Peugeot nu ruim 14 jaar en hij heeft alleen normaal onderhoud gehad als banden, uitlaat, D snaartje en de gebruikelijke vloeistoffen, plus normale slijtage aan de remmen.

Maar waar het mij om gaat is de mensen die denken te gaan motorrijden, maar nog geen ervaring hebben. Als je zeker wilt weten dat het jouw ding is, dan raad ik ze altijd aan om eerst eens die proeflessen op Lelystad te doen. Je kunt op een afgesloten terrein met een 125 cc of een 650 cc motor rijden, die bestand is tegen vallen. Als je hem laat omvallen zitten daar beugels aan om schade te voorkomen.

Je krijgt 3.5 uur voor 69 euro. Een stuk aangenaaide familie van me werd 49 jaar en kreeg als kado van zijn zoon die proefles van 69 euro. Heeft op een 650 Kawa daar gereden en vond het hardstikke leuk en dus gaat hij zijn motorrijbewijs halen. Zou hij het niet leuk hebben gevonden, dan was het allemaal met een sisser afgelopen.

Ga je echter je rijbewijs halen en je koopt een redelijk nette motor, maar komt er vervolgens achter dat je het eigenlijk niet goed had ingeschat, dan heb je veel kosten gemaakt en staat die motor stof te verzamelen in de berging.
 
Als je niet in een grote stad woont, ga dan niet in de grote stad avd doen. Klinkt heel stom, maar de meeste mensen rijden toch liever wat buitenwegen en worden niet blij van dwars door Den Haag of Rotterdam afrijden met tig stoplichten, drempels en veel meer keren kans om je examen te verkloten. Je zou kunnen zeggen dat je beter leert rijden in een stad, maar daar ben ik niet van overtuigd en leuk is anders.
 
Tijdens mijn studie periode heb ik zowel auto als motor behaald. Zodra je echt afhankelijk wordt van eigen vervoer kun je tzt uitrekenen wat voor jou het beste uitkomt (of lekker beide).

Mijn huidige motor heb ik gratis gekregen van een mede MF ér. Mijn huidige auto koste 180 euro. En bij beide geen onverwachte hoge kosten, al moet ik toegeven dat ik zelf graag sleutel:o.

Het is al meerdere keren gezegd, maar ik beaam graag dat lessen in de hitte niet prettig is. Dan liever in kou of regen.

Ik heb trouwens bij zowel auto als motor het theorie voorafgaand aan de lessen zelf behaald, dat scheelt behoorlijk als je gaat lessen.
 
Laatst bewerkt:
Hier in regio Haaglanden zit het CBR in Rijswijk vlak aan de snelweg. De examenroutes lopen echt niet door de stad. De examinator wil ook zien hoe je rijdt en niet hoe je stilstaat in een rij met auto's.
 
Hier in regio Haaglanden zit het CBR in Rijswijk vlak aan de snelweg. De examenroutes lopen echt niet door de stad. De examinator wil ook zien hoe je rijdt en niet hoe je stilstaat in een rij met auto's.

Dan is dat ook een mooie optie. Ik had de keuze om in Zwolle, Meppel of Emmeloord bij het CBR af te rijden (qua makkelijk aan te rijden). Dus was er vrij snel uit dat het Emmeloord mocht worden.
 
is denk ik voor TS niet zo belangrijke info. hij is student en is dus waarschijnlijk gebonden aan de stad waar hij studeert of de directe omgeving daarvan en dat zijn dus allemaal grootstedelijke gebieden. of het begrip student is tegenwoordig een stuk opgerekt en omvat ook LBO en MBO maar waarschijnlijk had ik dat wel gemerkt.
 
3. Wat de lessen betreft. Ga maar uit van minimaal 20 lessen, waarschijnlijk 25 tot 30. Alleen de natuurtalentjes of mensen met offroad/motorcross ervaring doen het in 15. Dan is het nog maar de vraag of die mensen het verkeersinzicht hebben om de AVD in een keer te halen.
Dan ben ik een natuurtalent _O-

In 15 lessen gedaan en had liever nog eerder examen gehad. Had dan al wel brommer ervaring (maar geen auto). En AVD was idd wel wat lastiger voor mij, 2 jaar met de brommer rond crossen zorgt niet voor een rijstijl die het CBR graag ziet.


Heb toen ook als student voor de motor gekozen, verzekering was nog stervensduur voor de auto. Van dat geld kan je jaarlijks een prima kledingsetje van kopen. Heb toen wel voor voor een duurdere motor gekozen (€3000 vond ik toen wel pittig). Zou ik achteraf gezien niet meer doen, 2x onderuit mee gegaan wat doodzonde was. De NTV die ik later kocht deed het net zo goed en was nog geen €1000. Groot voordeel van een motor is dat je wel ongeveer kan zien in wat voor staat die is (als je er een beetje oog voor hebt), met de auto heb je eerder kans op verborgen gebreken.

Qua kosten om te rijden zijn auto en motor een beetje gelijk (met uitzondering van de verzekering als je nog jong bent..). Auto kost meer aan brandstof en wegenbelasting. Motor ben je meer kwijt aan onderhoud als je wat kilometers maakt. Maar dat hangt ook af wat voor voertuig je neemt, je kunt geen A segment auto tegenover een supersport motor zetten. M'n NTV was bijvoorbeeld hartstikke goedkoop, beurten deed ik zelf (wat ook makkelijker zelf te doen is met een motor). Kwam eigenlijk alleen voor de banden bij de dealer want d'r zat ook geen ketting op en het ding deed het gewoon altijd (1x dooie accu). Dus jaarlijks wat olie, bougies, luchtfiltertje en banden. Voor de rest gewoon rijden tot het kapot of versleten was. Dus even globaal bekeken was ik denk ik zo'n 400 euro per jaar kwijt aan standaard onderhoud/slijtagedelen met circa 15.000km. Brandstof €1.300.

Maar ik zou vooral kijken naar wat je echt wil en of dat financieel haalbaar is. Ik wou eigenlijk gewoon motorrijden en het was financieel haalbaar dus dat is wat ik gedaan heb. Door domme keuzes met betrekking tot snelheid (boetes etc.) was auto rijden waarschijnlijk wel goedkoper geweest voor mij, mja. :X :9
 
Heeft dat nog enige meerwaarde trouwens, dat je een helm haalt specifiek voor een soort motor? Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een Scorpion EXO-3000 Air, me vrienden zeiden dat ze tijdens hun lessen langzamerhand telkens een stuk motor kleding er bij kochten aangezien het spul van de motor school vaak wat vies of oncomfortabel aan kan voelen .

Eerlijk gezegd zou ik de Scorpion Exo-Combat EVO of Caberg Ghost heel erg vet vinden maar dat is eigenlijk gewoon een jet helm dus het zal kwa veiligheid allemaal wel weer tegenvallen en ik wil uiteindelijk wil ik liever veiligheid dan er leuker uitzien (helemaal als beginner), ideaal gezien wil ik alle twee :+

Die Combat en Caberg gaan een boel windgeruis geven, dankzij spleten en ruimtes.
Koop een helm die 'stil' is ipv een helm die er blits uit ziet en hou wat geld over voor op maat gemaakte oordoppen.

Ik heb er > 1.000.000 motor km op zitten. Mijn eigen bovenstaande advies zou ik vroeger ook in de wind geslagen hebben, met als gevolg dat ik nu rechts 80 % en links 60% van mijn gehoor mis. Enige voordeel is dat ik nooit last heb van bv buren als ik nachtdienst heb O-)




Als je niet in een grote stad woont, ga dan niet in de grote stad avd doen. Klinkt heel stom, maar de meeste mensen rijden toch liever wat buitenwegen en worden niet blij van dwars door Den Haag of Rotterdam afrijden met tig stoplichten, drempels en veel meer keren kans om je examen te verkloten. Je zou kunnen zeggen dat je beter leert rijden in een stad, maar daar ben ik niet van overtuigd en leuk is anders.

In de grote stad leer je niets. Je rijdt achter je voorganger aan tot je bent waar je wil zijn.
Inzicht hoef je ook niet te hebben, op ieder punt waar je inzicht zou moeten hebben staan 12 verkeersborden die aangeven wat je moet doen.

Stad is alleen leuk om de hooligan uit te hangen op een off the road motor 8-)






laat ik voor de kosten even de banden nemen. voor een kleine lichte auto kost een setje A-merk banden iets van 300 euro gemonteerd en die gaan makkelijk 50000 km mee en als je een beetje rustig rijdt waarschijnlijk het dubbele. voor een motor ben je voor en setje bijna het zelfde kwijt als je het laat doen bij een A-merk. en je mag heel blij zijn als ze de 15000 km halen maar ze binnen de 10000 op krijgen is ook geen probleem. en besparen op banden geeft bij een auto weinig problemen als je de grenzen niet op zoekt. doe je dat bij een motor dan ga je echt merken dat de wegligging behoorlijk verslechterd.
en voor onderhoud vergeet de kleine dingen niet zoals kettingsmeer dat spul is niet gratis en het niet gebruiken kost nog meer geld.
veel motoren (zeker de oudere) hebben om de 6000 km een beurt nodig terwijl voor een auto dat vaak 15000 of 20000 km was en bij beiden kosten ze als je het laat doen zomaar 300 euro.

Al die kosten die overal berekend worden.... allemaal afhankelijk hoe je met dingen omgaat in het leven.

Hoe mooi moet het zijn ?
Hoe snel moet het zijn vergeleken met de buren ?
Hoe oud mag het zijn ?
Hoe technisch perfect moet t wel of niet zijn ?
Hoe betrouwbaar moet het zijn ?
Wat kan je zelf ( met vrienden ) aan onderhoud/reparaties ?
Hebben je ouders/buren/werkgever het in de gaten als je iedere week 20 liter overhevelt uit hun tank ?

Ik rij op mijn werk op heel dure nieuwe goed onderhouden motoren en toch gaan ze wel s kapot, al is dat zelden.

Prive heb ik ook heel wat motoren gehad voor niets of <100 euro. Geloof dat mijn duurste motor 2750 euro heeft gekost.

Banden zijn spotgoedkoop, er zijn genoeg gasten die op het circuit rijden en na wat rondjes nieuwe banden willen gebruiken, de oude koop je voor 25 euro, leg je er zelf op en gaan net zo lang/kort mee als nieuwe van 225 euro.

Verbazend of niet.... het meeste plezier heb ik altijd gehad op gebakjes waarvan iedereen vond dat ze al 6 jaar op de schroothoop hadden moeten liggen.
2 x niet mijn bestemming bereikt, beiden keren door een gebroken cardankoppeling in een BMW.
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor onderhoud etc is duurder dan de auto, sterker nog ik had een 2e auto kunnen kopen voor wat nu in de motor zitO-)

Circuitbanden zou ik alleen opkopen als het geen slicks zijn anders staat diezelfde man die je die tip gaf je een boete te geven wegens onvoldoende profiel:+
 
Hoi!

Ik heb nu al een tijdje interesse in motor rijden, ik ben namelijk 24 jaar en een auto is mij te duur als student zijnde dus een motor rijden is niet alleen praktisch voor mij maar ook voor als een leuke hobby.

Nu heb ik volgende week eerst een proef les maar ik kijk al ietsjes verder uit, dus:
1. Is het boeiend welk theorie boek je precies haalt? Ik zit namelijk te twijfelen tussen die van de ANWB of LENS waarbij je met LENS voor 35 euro ook nog 10 uur examen training krijgt.
2. Naar mijn idee is het slimmer om te lessen in de zomer dus na mijn proef les zou ik pas volgend jaar als het weer wat warmer wordt beginnen met echt lessen te nemen (in het Westland, tips voor rijschool?)
3. Hoeveel lessen doe je er gemiddeld over? Had zelf gerekend op 10-15.
4. En dan uiteindelijk ergens midden augustus of september hoop ik zo een beetje wel echt mijn papiertje te hebben als het allemaal goed loopt en hoopte een motor te kopen bij bijv. MotoPort voor ongeveer 1.500,- euro met voorkeur voor een chopper/custom of naked motor, is een motor rond dat bedrag te doen of is het een kostenpost?

Edit: Had ik niet vermeld ben ik ben zeker op de hoogte van motor kleding en de kosten er van, ik heb wel een aardig bedrag aan de kant voor kleding.

Of het duurder of goedkoper is dan een auto kan ik je zo niet vertellen. Ik heb nog een leaseauto naast de motor, dus afgezien van de bijtelling kost hij me helemaal niks. De motor heb ik dan ook meer als hobby. Gekocht voor een goede 3k, en in de anderhalf jaar dat ik 'm nu heb een kleine 1000 euro aan onderhoud in zitten. Kwestie van pech en weinig ervaring met het beoordelen van een motor. En dan heb ik hem nog door één van onze weledele mede-MF'ers met eigen motorzaak laten onderhouden, bij de dealer was ik alleen voor de recent vervangen startkoppeling en -motor al bijna 1000 euro kwijt geweest. Nou heb ik ook niet heel veel technische kennis en geen sleutelruimte, dus dat kan natuurlijk goedkoper. Moraal van dit verhaal is in ieder geval; doe veel beter onderzoek dan ik, en laat de motor desnoods keuren voor aankoop. Ik heb er al op de dure manier van geleerd, kun jij de goedkope manier doen. :+

Theorie is heel erg afhankelijk van jezelf eigenlijk. Ik leer makkelijk, dus ik heb een boekje gehaald en een paar avondjes zitten stampen, vervolgens examen gedaan en gehaald. Andere mensen hebben meer baat bij een cursus, of bij een hoop proefexamens i.c.m. een boek. Kwestie van van jezelf weten hoe je het beste leert en daar je theorie op afstemmen.

Ik heb zelf 8 uur AVB en 12 uur AVD-les gehad. Volgens mensen hierboven maakt me dat een natuurtalent blijkbaar, ik geloof er niet zo in. :+ Veel rijscholen bieden een 'try the bike' aan, waarin je een uurtje of 2-3 rond kunt rijden en een paar oefeningen kunt uitproberen. Vaak schatten ze na afloop van die oefeningetjes in hoe lang je er ongeveer over zou doen; mijn advies zou zijn om daar iets boven te gaan zitten met het afsluiten van het pakket. AVB was bij mij prima, AVD had ik gevoelsmatig nog een lesblok extra voor moeten hebben (gaf de instructeur ook aan, maar examendatum lag al vast en geen ruimte tussendoor meer voor een extra les). Ik heb het gehaald, maar het had absoluut beter gekund. Kleding heb ik meteen gekocht na mijn 'try the bike', in andermans zweet zitten is niet mijn hobby. Zeker aangezien ik gelest heb in de zomer van 2018, precies in de weken dat 30 graden eerder regel dan uitzondering was. Ik zou je zelf aanraden om gewoon te starten, als het weer te gevaarlijk is om te gaan rijden zal je instructeur ook niet gaan rijden, en je leert meteen met weersomstandigheden om te gaan. Ik heb geen druppel gezien tijdens mijn rijlessen (op voorgenoemd zweet na...), en de eerste keer dat ik zelf in de regen reed raakte ik bijna mijn achterwiel kwijt, omdat ik totaal geen ervaring had met nat wegdek. Tegenwoordig blijft 'ie gelukkig gewoon rechtop.

Voor 1500 euro kun je een prima beginnersmotor kopen. Zolang je (zie bovenstaand) goed beoordeelt/laat beoordelen of de motor in kwestie geen al te groot achterstallig onderhoud heeft moet je best wat leuks binnen je budget kunnen vinden. In deze prijsklasse zou ik wel de afweging maken om particulier te kopen, zolang je zelf goed kunt (laten) inschatten of het een goede motor is of niet. Aangezien dealers toch hun marges moeten verdienen lijkt het erop dat je wat meer motor voor je geld krijgt bij de particulier. Nadeel is dan wel dat je zonder garantie zit, en niet zo makkelijk ergens mee terug kunt als het toch minder goed is dan je gedacht had.
 
Rijbewijs is goed te doen, maar een AvB halen met 8 lessen is vrij normaal, dan komt AvD nog en theorie. Voor zowel AvB en AvD hangt een flink prijskaartje aan het zakken. Rond de €200 geloof ik. Een lesje of 15 totaal is te doen. AvD is overigens motor rijden in je omgeving, mooie weggetjes leren kennen en een voor jouw onderhouden motor onder je reet voor €40/€50 per les, geen straf.

Qua kosten... hier een studentenclub ervaring:
Een Honda CB500, Kawasaki ER5 en dat soort oude lesmotoren (of een SV650, gezien je vol vermogen mag rijden), zijn best te doen voor onder €1500. Vooral de SV heeft veel tweedehands onderdelen, want het is een populaire motor geweest. Kosten per maand €10 mrb, €10 wa.
Een motor kost je wel extreem veel tijd of geld. Een carburateur schoonmaken, 2 uur en vloeken (en dan doe je het goed), reviseren kost je een pakkingssetje per carburateur en meer tijd. Setje banden kost je €150 voor een setje street active, die je zelf moet omleggen. Kettingset €100. Kleppen stellen, kost je €5 per shim of je mag ze ruilen, maar dan sta je even te sleutelen. Het laten doen is zo'n €200-€300. Olie is €15/l bij de Motoport, maar €8/l online of een andere zaak. Koop dus slim. Geen action olie, dat is niet slim (koppelingsplaten kunnen gaan slippen).

Goed gereedschap is duur, dus ken je iemand met sleutelervaring en een werkplaats en wil je wat leren? Kan een motor goedkoop zijn.
Ik heb mijn eerste pak gekregen van iemand die was gestopt, maar marktplaats staat vol van kwaliteit voor relatief weinig.
Een helm koop je nieuw, vanaf €90 heb je een goedkope HJC bij bv Motoport, maar koop je eerste bij een motorzaak en laat hem even aanmeten(en let op de tips) en zeg je budget. Ik heb mijn AvB gedaan met een helm die onverantwoord slecht zat en in een nat pak... comfort heb je thuis.

Een auto kan zeker onder de €1500, maar mijn weilen Suzuki Swift Eco uit 2002(€1000), weegt 735kg en kostte daardoor €15,66 p/m mrb en door mijn schadevrij van de motor was dit €28p/m (leeftijd 25+, 4jr schadevrij).
De eerste APK kwam ie niet door, ik had geen idee wat, waar en hoe ik het kon repareren om het voor de keuring goed te hebben. Ik heb echter sleutelervaring van een motor. Zeker de regeltjes van de APK, afmelden, niet rijden, terugkomen voor keuring weer aanmelden.. geen idee. Ik heb het laten doen, kosten €400.

Deze heeft redelijk lang verder kunnen rijden zonder problemen en verdere kosten, maar zijn leven was door een elektronische storing vroegtijdig beëindigt ik heb nog maar €250 voor gekregen. Was een duur grapje, maar wel veel van genoten. Benzine deed de 1.0 ook 1 op 18,8 over 20.000km

Mijn motor heb ik met kosten van onderhoud en tweedehands/reserve/upgrade onderdelen rond de €2000 zitten, aanschaf was €1250, set pilot road banden laten omleggen €300 en onderhoudskosten met eigen sleutelwerk(groot en klein). Benzine zou mijn SV rond de 1 op 20 doen, ik heb geen idee.

Was zuur toen mijn motorvakantie niet door kon gaan omdat er van alles stuk bleek aan mijn net gekochte motor, maar ik heb er naast investeringen ook veel kennis uitgehaald. Ik heb mijn voertuigen nooit als primair vervoersmiddel ingezet, dus ik kon ze laten staan. Ik rij voornamelijk in de weekenden en doordeweeks voor de leuk. Maar ik zat soms ook tot in de late uurtjes te sleutelen, of nu meerdere avonden.

De motor is niet het relaxt van A naar B, maar wel het leukste. Als ik zelf mocht kiezen reed ik een half uur om. Als het regende pakte ik de auto, luxe. Nu is het gewoon gaan en heel erg bedacht zijn op de bladeren, nattigheid en vermoeide automobilisten in het donker. En omrijden doe ik niet als het regent, wel liever de snelweg mijden.

Motorrijden hoeft niet duur te zijn, maar let op je veiligheid, ik heb ook gereden op mijn eerste motor met banden uit het jaar 50 B.C . Ik had geen idee... Het glibberde wat bij een natte rotonde. Kettingset, geen idee. remmen, geen idee? Een motor heeft geen APK en je wordt niet zo snel van de weg geplukt, dus je kan heel veel. Maar besef je wel dat niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers een gevaar bent op een motor in slechte staat. En een goede motor, zeker bij een dealer begint bij €1500. De kans dat je onderhoud moet doen aan een tweedehandsje van marktplaats is aanwezig. Hecht je waarde aan looks of mag ie er ook slecht uitzien? Na mijn eerste motor zijn de kosten van de hobby significant omhooggegaan, maar wel te overzien.

En die tip over gehoor, van @MeanBlueMan. Daar gaat ook nog wat geld naartoe; orthoplastieken(€150) of motoroordopjes(€20).

Dus euh, wil je motor rijden? Rijbewijs halen (€900-€1200)
Zorg voor een beetje financiële ruimte, vraag je ouders voor beschermende kleding of struin Marktplaats af(rond de 90 + 150-250 euro als je goed zoekt).
Koop een motor met iemand die verstand heeft, of bij een motorzaak, en lees even aankoop topics af. Mijn ervaring is dat je alsnog een kat in de zak kan kopen omdat je verliefd wordt, maar hè. (€750 - €1250)

Als je het echt wilt is het zeer zeker te doen. Kosten worden wel een stuk duurder als je meer rijdt, maar voor weekendjes, vakanties, rondritjes hoeft het echt geen vetpot te zijn. Maar kun/wil je onderhoud zelf en heb je gereedschap(of geld voor gereedschap) en ruimte, dan kan het echt 'goedkoop' anders is een jaarlijks beurtje €150 en een groot beurtje om de 22/40dkm(afhankelijk van je motorkeuze) €400. Exclusief bovengenoemde onderdelen en wat sleuteltijd à €80p/u.
 
@Olsthoorn We willen uiteindelijk wel weten wat voor motor het geworden is hè :Y

Daar ga ik zeker op terug komen!

Wil ten eerste iedereen toch even heel erg bedanken voor alle reacties, blij dat er enige moeite was gedaan om mij te informeren over hoe het zit! Morgen begin ik met mijn proefles in Almere van 2 uur en daarna zie ik wel verder, ik heb toevallig de afgelopen week een grote meevaller kwa geld kunnen ontvangen dus ik sta financieel een heel stuk breeder ineens, voor de rest ben ik van plan ergens in de komende maanden (als de proef les me bevalt) de lessen gewoon te nemen en kijken waar ik neer kom, ik hoop het wel binnen 15 uur lessen te halen maar daar kom ik vanzelf wel achter.

Wat ik iig kan meenemen van dit draad is dat auto rijdens blijkbaar niet heel veel scheelt met kosten maar de kosten staan mij niet heel veel in de weg aangezien ik net een baantje heb gekregen waarvan ik vanuit thuis mag werken, perfect te combineren met school en nog een leuke salaris ook, wat ik trouwens niet had meegenomen met de kosten berekenen van motor vs auto is de 45 euro per maand parkeerkosten voor mijn woning, deze kosten heb ik ook weer niet met een motor aangezien deze in een afgeschermde tuin tegen een paal vast gemaakt kan worden gemaakt :)

Trouwens toch iets meer info, mijn ritjes zullen vooral bestaan tussen Almere en Naaldwijk, ongeveer 100 kilometer en dat 2 keer per week voor heen en terug (ik slaap in het weekend bij mijn ouders) en dit doe ik niet elke week van het jaar sinds er vast wel sommige momenten zijn dat ik met mijn vriendin haar auto er heen kan of met het gratis studenten OV, ik wil vooral een eigen vervoer voor als ik ergens heen wil, en dat ik dus niet op OV hoeft te letten, een auto is misschien net weer iets te voor deze taak en ik heb al een tijdje een liefde voor de motor dus waarom niet *O*
 
Graag gedaan en succes met de lessen!

p.s. motorslot minimaal A.R.T. 4 aanschaffen, ook i.v.m. verzekering. Als je hem thuis stalt is twee sloten aan te raden. Een schijfslot en een kettingslot.
 
Succes met de proefles! Als je het je kan veroorloven; regel ff zo'n rijschoolvoucher (krijg je vaak 10% korting op je hele aankoop o.i.d) van de dichtstbijzijnde kledingzaak en ga effe een outfit bij mekaar shoppen. Door-anderen-ondergezweette helm/jas/broek/(hand)schoenen die toch nét niet helemaal lekker passen zijn ronduit kak.

Houdt natuurlijk wel in dat je er zo even pakembeet €500-1000 (afhankelijk van hoe gek je het maakt) doorheen jaagt, dus dan moet je er wel écht voor gaan, maar lessen in je eigen kloffie is -in mijn bescheiden mening- de centen meer dan waard.
 
Ik zou wel voor tweedehands gaan(zowel leer als textiel), voor €150 een pak laarzen zijn tot €50 goed te vinden en handschoenen zijn zelfs nieuw niet gek geprijsd. Een helm is vanaf €50 (LIDL, LS2 helm is niet slecht) of €90 voor een HJC (Motoport), tot ... €500-€1000 geen grapje.

En ik zou iedereen mijn fout afraden. De hoeveelheid plezier op een motor met goede banden en liefst technisch verder ook goed is ontzettend veel meer dan een crappy begin fiets. Koop de motor samen, of met veel informatie vooraf om een kat in de zak te voorkomen. Vraag goed door naar de onderhoudshistorie, elk jaar een oliebeurt is ok, maar elk jaar en/of om de 7000km is beter.

Enne, veel plezier morgen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan