Interesse in motor rijden, paar vragen.

welkom,
qua lessen zou ik een school uitzoeken waarbij de instructeur ook op de motor zit en niet in een auto, als je in een grote stad rijdt kan die nogal snel achterop raken , neem inderdaad een pakket met voldoende lessen . theorie boek had mijn vriendin die van de ANWB en deze heeft pas sinds 2 maanden haar rijbewijs ...... motor technisch kan je voor die prijs beter gewoon op marktplaats kijken ...... onderhoud is niet moeilijk en ook zeker niet duur , oliefilter een tientje en 4 liter olie iedere 7500km zijn ook de kosten niet , de banden zou je van circuitracers kunnen overnemen , ja de zijkant is dan goed versleten maar die heb je niet nodig op de openbare weg tenzij je graag je rijbewijs weer inlevert. setje gebruikt straat legale banden kost je 75 euro en zijn dan zeker goed voor nog duizenden straat kilometers , als je nu ook gaat lessen zal het eenvoudiger zijn om je rijlessen te plannen , lees wanneer het jou uit komt, omdat er gewoon weinig mensenzijn die nu gaan lessen ..... zelf jaren terug in rotterdam in december een week cursus gedaan ..... vreselijk gelachen met mijn instructeur en het soms ook echt koud gehad maar ook met afrijden zijn er weinig mensen op straat ;-)
 
Ik heb voor 120 een splinternieuw leren pak op marktplaats gekocht. Handschoenen waren zo’n 60 en mijn helm rond de 100. (Laatste 2 wel gewoon nieuw in de winkel).
marktplaats afspeuren kan dus zeker de moeite zijn 😉.
 
Ik zou wel voor tweedehands gaan(zowel leer als textiel), voor €150 een pak laarzen zijn tot €50 goed te vinden en handschoenen zijn zelfs nieuw niet gek geprijsd. Een helm is vanaf €50 (LIDL, LS2 helm is niet slecht) of €90 voor een HJC (Motoport), tot ... €500-€1000 geen grapje.

En ik zou iedereen mijn fout afraden. De hoeveelheid plezier op een motor met goede banden en liefst technisch verder ook goed is ontzettend veel meer dan een crappy begin fiets. Koop de motor samen, of met veel informatie vooraf om een kat in de zak te voorkomen. Vraag goed door naar de onderhoudshistorie, elk jaar een oliebeurt is ok, maar elk jaar en/of om de 7000km is beter.

Enne, veel plezier morgen!

Een helm is het belangrijkste veiligheidsitem dat je waarschijnlijk ooit zult kopen.
Alhoewel die goedkope helmen op veiligheid niets eens zo slecht scoren, scoren ze wel erg slecht op afwerking en vooral comfort.
Iedere keer dat je gaat rijden last hebben van drukplekjes en lawaaierige kieren verpest heel erg je motorplezier.
Die supergoedkope helmen zijn leuk als je een helm zilt hebben om s iemand een kwartiertje mee achterop te nemen maar naar mijn mening ongeschikt om zelf als primaire helm te gaan gebruiken.
 
Eens.

Koop een Schubert, Shoei, Arai of ander degelijk merk. Tegen deze tijd zijn er ook aanbiedingen genoeg. Schubert C3 pro zag ik pas nog voor 299 liggen bij Louis.de
 
Proef rijles gehad en die uurtjes vlogen voorbij, ik ben vrijwel zeker dat ik motor lessen ga nemen *O* Instructeur gaf aan dat ik pak 'em beet 20 uur lessen zou moeten nemen en om te beginnen zo'n pakket van 10 (1,5 uur) lessen + AVB + AVD nemen

Heb alvast een bedrag van 3000 euro aan de kant gezet voor nu voor lessen + motor kleding dus ik ga me er alvast wat meer in verdiepen kwa gear
 
of reflectorplaatjes

Dit :)

Ik herinner me het nog maar al te goed...

Ik zat mijn theorie door te nemen en las ineens over de reflector paaltjes: rechts zie je rode reflector paaltjes en links zie je witte reflector paaltjes. Het eerste wat in mij opkwam was: alsof ze ooit van die debiele vragen gaan stellen welke kleur de reflector van dat paaltje aan de linkerkant heeft...

En 3x raden wat mij werd gevraagd op mijn examen :+
 
Laatst bewerkt:
Dit :)

Ik herinner me het nog maar al te goed...

Ik zat mijn theorie door te nemen en las ineens over de reflector paaltjes: rechts zie je rode reflector paaltjes en links zie je witte reflector paaltjes. Het eerste wat in mij opkwam was: alsof ze ooit van die debiele vragen gaan stellen welke kleurt de reflector van dat paaltje aan de linkerkant heeft...

En 3x raden wat mij werd gevraagd op mijn examen :+
Die paaltjes zijn me eigenlijk nog nooit opgevallen. O-)
 
Dit :)

Ik herinner me het nog maar al te goed...

Ik zat mijn theorie door te nemen en las ineens over de reflector paaltjes: rechts zie je rode reflector paaltjes en links zie je witte reflector paaltjes. Het eerste wat in mij opkwam was: alsof ze ooit van die debiele vragen gaan stellen welke kleur de reflector van dat paaltje aan de linkerkant heeft...

En 3x raden wat mij werd gevraagd op mijn examen :+
En had je m nog fout ook dan of niet? 😂
 
Proef rijles gehad en uurtje vloog voorbij, ik ben vrijwel zeker dat ik motor lessen ga nemen *O*
Instructeur gaf aan dat ik pak 'em beet 20 uur lessen zou moeten nemen

Heb alvast een bedrag van 3000 euro aan de kant gezet voor nu voor lessen
Ik heb ook 1 proefles gehad.
Daarna opgegaan voor het examen. Raad 'ns wat? Geslaagd!!!
 
Mijn visie hierop:
1. Is het boeiend welk theorie boek je precies haalt? Ik zit namelijk te twijfelen tussen die van de ANWB of LENS waarbij je met LENS voor 35 euro ook nog 10 uur examen training krijgt. Geen idee, ik weet niet eens meer welk boek ik had. Ik had ook via een website (ook geen idee meer welke) nog een 10tal oefenexamens. Dat hielp ook.
2. Naar mijn idee is het slimmer om te lessen in de zomer dus na mijn proef les zou ik pas volgend jaar als het weer wat warmer wordt beginnen met echt lessen te nemen (in het Westland, tips voor rijschool?) Ik kan je vertellen: AVB met 30 graden is een hel. Beter doe je nu AVB (eigenlijk al wat te laat denk ik), voor de winter heb je dan AVB. Kun je tegen maart beginnen met AVD> Voordelen: het is nu relatief rustig in motorlesland. Dus ook de wachttijden bij het CBR. Ga je afrijden in de zomer dan kun je maanden/weken wachten. In maart/april paar weken wachten. Zeker met eventueel herkansingen is dat zeker aan te raden!
3. Hoeveel lessen doe je er gemiddeld over? Had zelf gerekend op 10-15.
Valt geen zinnig woord over te zeggen, ligt vooral aan jezelf ;) Ik had een pakket van 15 lessen maar heb zeker het dubbele nodig gehad uiteindelijk.

Wat betreft pakket vs. losse lessen _> Ik zou kiezen voor losse lessen. reden: wanneer het niet bevalt bij de rijschool of de rijschool gaat failliet dan kun je makkelijk naar een andere overstappen. Ik wilde op een gegeven moment ook van RS wisselen vanwege tegenvallende resultaten en ervaring met instructeur die mij niet goed kon leren rijden (op mijn niveau zeg maar hehe). Uiteindelijk bij een andere instructeur van dezelfde rijschool gereden, hij gaf mij rust en vertrouwen en toen ging het ineens een stuk beter! Uiteindelijk ook met de eerste instructeur prima lessen gehad en geslaagd. Kom ik bij dat punt: ik zou altijd kiezen voor een rijschool met minimaal 2 instructeurs. Niet alleen in geval van geen klik maar ook in geval van ziekte of vakanties. Het bied meer opties. Bij mij ook vaak: instructeur A is ziek/dringende afspraak, vandaag rijdt instructeur B. Was die er niet geweest, was de les niet doorgegaan.

Proef rijles gehad en die uurtjes vlogen voorbij, ik ben vrijwel zeker dat ik motor lessen ga nemen *O* Instructeur gaf aan dat ik pak 'em beet 20 uur lessen zou moeten nemen en om te beginnen zo'n pakket van 10 (1,5 uur) lessen + AVB + AVD nemen

Heb alvast een bedrag van 3000 euro aan de kant gezet voor nu voor lessen + motor kleding dus ik ga me er alvast wat meer in verdiepen kwa gear
Goed om te horen! 20 uur klinkt mij als goed ingeschat net als die 3k :)
 
Eens.

Koop een Schubert, Shoei, Arai of ander degelijk merk. Tegen deze tijd zijn er ook aanbiedingen genoeg. Schubert C3 pro zag ik pas nog voor 299 liggen bij Louis.de
Hmmm,ik heb een paar maanden geleden een MT systeem helm gekocht voor 119,-,ding is heel netjes afgewerkt
en is net zo comfortabel als mijn Arai van meer dan 1000,- ook op langere afstanden.
Verder is een helm iets persoonlijks ,koop nooit online een helm als je niet weet of die lekker zit op je knar.
 
Tussen een Aldi helm van 50 euro en een Arai van 1000 zit je dan ook wel weer op 2 uitersten 😏

Maar blijft idd wel iets persoonlijks
 
Hmmm,ik heb een paar maanden geleden een MT systeem helm gekocht voor 119,-,ding is heel netjes afgewerkt
en is net zo comfortabel als mijn Arai van meer dan 1000,- ook op langere afstanden.
Verder is een helm iets persoonlijks ,koop nooit online een helm als je niet weet of die lekker zit op je knar.

Ik ga iig gewoon langs de zaak, ik kijk online een beetje naar wat er misschien leuk uit ziet om eventueel te proberen in de winkel maar comfort is wel een groot puntje met het kopen van een helm. Wat voor mij denk ik belangrijk is, is dat het een systeem helm is, redelijk geluidsdempend, ruimte voor bluetooth communicatie en natuurlijk goede bescherming. Budget voor de helm ligt rond de 300 euro
 
Ik ga iig gewoon langs de zaak, ik kijk online een beetje naar wat er misschien leuk uit ziet om eventueel te proberen in de winkel maar comfort is wel een groot puntje met het kopen van een helm. Wat voor mij denk ik belangrijk is, is dat het een systeem helm is, redelijk geluidsdempend, ruimte voor bluetooth communicatie en natuurlijk goede bescherming. Budget voor de helm ligt rond de 300 euro
Ik was eigenlijk alleen uit interesse voor die MT helm gaan kijken,en was hier vlakbij inde buurt,normaal gesproken past
op mijn ei alleen maar een Arai,die zitten bij mij altijd goed,maar was verrast hoe goed die MT helm zat en
ook hoe goed de afwerking was,zeker voor dat geld heel goed,ik heb er nu zo,n 4000km mee gereden en heb nog geen enkel negatief dingetje kunnen vinden.
Zelf heb ik deze, https://www.google.nl/aclk?sa=l&ai=...hUKEwj44-3o0K_lAhUDK1AKHfOCDY8Q2CkI-QU&adurl=
 
Ik ga iig gewoon langs de zaak, ik kijk online een beetje naar wat er misschien leuk uit ziet om eventueel te proberen in de winkel maar comfort is wel een groot puntje met het kopen van een helm. Wat voor mij denk ik belangrijk is, is dat het een systeem helm is, redelijk geluidsdempend, ruimte voor bluetooth communicatie en natuurlijk goede bescherming. Budget voor de helm ligt rond de 300 euro

schubert C3 (pro) :Y

 
  • Leuk
Waarderingen: Nuge
Terug
Bovenaan Onderaan