Intermediate banden in de ZAC

Banzai racer

MF'er
18 jun 2003
143
0
Wat gebruikt iedereen als intermediate / regen band in de ZAC?
Voor mezelf had ik het volgende vooropgesteld:

- goed in regen (bij gebrek aan regenbanden ...)

- goed op halfnatte baan (intermediate!)

- zo goed mogelijk op droge baan (bij erg wisselvallig weer zoals op 4 juli kan je in feite het risico niet nemen om Supercorsa's (of ander plakspul) te steken)

- liefst Pirelli's, aangezien ik de banden dan ook in de *Pirelli* Endurance Challenge
(= Club MET = België) kan gebruiken als zuivere intermediates

Ik hoopte met Pirelli Diablo Corsa's deze eigenschappen zo goed mogelijk te combineren en dat lukte zeer aardig behalve op één punt: de achterband is echt waardeloos in de regen :( . Nu denk ik eraan om een beetje droge grip op te offeren voor een gevoelige verbetering in de regen (hoop ik?) door als achterband een Diablo (gewoon) te gebruiken (en vooraan de Diablo Corsa te houden; was perfect zowel nat als droog).

Kan iemand deze banden in die omstandigheden vergelijken? (praktijk)

Kent iemand betere banden voor deze doelstellingen? (ook non-Pirelli, bv BT012SS?)

Ik lees regelmatig dat dit jaar in het wereldkampioenschap endurance (oa de 200 mijl van Assen) Diablo's gebruikt werden als intermediate door sommige teams ... kan iemand bevestigen dat dit gewone Diablo's zijn of hebben ze "Corsa" vergeten te vermelden??
 
Je kunt eventueel ook gewoon supercorsa's nemen en die opsnijden met zo'n electronische profielsnijder,of het mag weet ik niet omdat de zac bij elke uitvinding een nieuw reglement maakt :X
Profiel voorbeelden zijn er genoeg van regenbanden,evt maak ik er een foto voor je van.
Of je trekt gewoon de strepen door waar het bij de sc's ophoudt,met een paar extra ertussen.
 
Ehhh,

Gewoon niet doen dus. O-)
Banden moeten hun orginele profiel hebben.
Als het opsnijden verkeerd gebeurd,
heb je grote kans dat deze klapt.
 
Op vrijdag 11 juli 2003 22:59 schreef porky het volgende:
... en die opsnijden met zo'n electronische profielsnijder,of het mag weet ik niet omdat de zac bij elke uitvinding een nieuw reglement maakt :X ...

Dat opsnijden is nou net waar sinds de afgelopen ZAC een aantal opmerkingen over is gekomen, omdat er dergelijke opgesneden banden gesignaleerd werden. ZAC-regelment zal dus inderdaad aangepast worden om te verzekeren dat iedereen 'straat'banden gebruikt.
Voorstel tekst is:
"Alleen banden in de orginele staat, behoudens de normale slijtage, zijn toegestaan."

Blijf dus bij de bekende Pirelli Diablo, Bridgestone 012SS, Dunlop Sportmax 207RR, Metzeler Sportec, Michelin Pilot Sport, ContiForce of Avon Azaro/ Pro-Xtreme (zonder de toevoeging RAIN ;) )
 
Op vrijdag 11 juli 2003 23:20 schreef Mischa Kluin het volgende:(zonder de toevoeging RAIN ;) )
Grrrrrr dat grapje heeft je omzet gekost!
Nogmaals,niet eerst zeggen het mag en dan ;(
Maar we houden er maar over op. :z
Zijn er echt jongens geweest die hebben gesneden :? :}
Ken ik ze?
Wel leuk!
Overigens volgend jaar nieuwe aanwas,Hans & Co. is ook al misselijk!
 
Aha de belgen hebben meegelezen?
Anyway,ik heb laatst op een vochtig Assen gereden maar dat is goed te doen op SC's(droog spoor),al zijn de regenbanden daar ook erg veilig!
Voor Zandvoort moeten alle races bij regen verboden worden,maar Assen.....en met regenbanden :}
Ik ben het er wel mee eens dat het een lastig punt is,wie wel en wie niet,of wanneer/waar wel....blabla.
Op Assen is het No Doubt VEILIGER!
Zandvoort heeft die oude rotstukken,ze kunnen beter die stukken vervangen dan Bos-Uit wijzigen!Regenbanden helpen daar niet.
En Zolder heeft plasvorming,Arme Harm... '(
Maar een duidelijk standpunt ála Huub is ook duidelijk,al voel ik me door jou wel ge.....,en vandaar die stijve poot en die regendansen.
Misschien van de winter eens de koppen bij elkaar :?
Lijkt me geen slecht plan,iedereen blij!
 
Ik lees regelmatig dat dit jaar in het wereldkampioenschap endurance (oa de 200 mijl van Assen) Diablo's gebruikt werden als intermediate door sommige teams ... kan iemand bevestigen dat dit gewone Diablo's zijn of hebben ze "Corsa" vergeten te vermelden??

Volgens mijn bron (roadrace promotion) die er de pirelli bandenservice deed, reed het Ten Kate team met Diablo CORSA'S als intermediate en waren er tevreden over. weet alleen dat ze er droog 01.24 mee reden maar geen tijden op een halfnatte baan.

Deze info heeft mij doen besluiten deze banden te nemen als intermediate/regenband '( in de zac, maar na jouw verslag te hebben gelezen ben ik toch een beetje bang een verkeerde aankoop te hebben gedaan,.

In ieder geval ga ik hem toch proberen als het nat is, in de hoop dat het aan jouw vering ligt ;) en als het (hopelijk) droog blijft rij ik ze wel op bij circuitdagen.

Misschien dat de gewone diablo achter wel een goede optie is :? kweenie tijd zal het leren.
 
Hoi Pat r1,

Bij deze een kopie van mijn review over de Pirelli Diablo Corsa's (onder: banden: Pirelli Diablo "The Review" ).....komt redelijk overeen met Banzai's bevindingen.

"Na 2 dagen ZAC in de regen (Endurance Zantvoort en Zolder) wil ik toch even mijn ervaringen kwijt voor wat betreft de Diablo Corsa's op het circuit:

Endurance Zantvoort: VOORBAND: Perfect in de regen, niet één keer glijden (ook niet bij hard aanremmen), goed lijn kunnen houden. ACHTERBAND: ronduit weinig grip in de regen op het moment dat je het gas er ook maar een beetje op zet, direct glijden.....zeer slecht voor het vertrouwen. De band komt ook absoluut niet op temperatuur. 't Is dat we in een team reden, anders was ik ermee gestopt. Samen met Rob Overdijk (Rotech Support) de achtervering (WP) zo perfect mogelijk proberen af te stellen, maar mocht niet baten. We vermoedden dat er voor de regen een te zware veer onder zat.

Achterschokbreker naar WP, van een 80 kg veer naar een 70 kg veer (en nog een 75kg veer om uit te testen).

Zolder 4 juli: VOORBAND: wederom perfect, zowel in de regen als tijdens een semi-droge baan. ACHTERBAND: Wederom prut...rijders met Supercorsa's hadden meer grip, dan ik met m'n Diablo's. Na een beetje rondvraag in de paddock, kreeg ik te horen dat ik niet de enige was met dit probleem (Banzai)....dit verminderde de kans aanzienlijk dat het of aan mij of aan de vering lag. Anderen waren ook lovend over de voorband (droog en nat), maar de achterband is absoluut niet goed in de regen. De enige optie was om zo hard mogelijk met het gas dicht de brommer de bocht in te laten lopen (zodat de voorband/voorvering het werk moest doen) en dan maar hopen dat de achterband wilde volgen en dan met een fluwelen hand het gas open te draaien....en dan nog maakte de achterkant een zwieper.

Bij meting bleek ook dat na één manche rijden de druk in de achterband met 0.05 bar was gestegen....Supercorsa's stijgen bij mij meestel 0.3 a 0.4 bar. De voorband kwam wel goed op temperatuur en druk!


Bij droog weer presteren de Diablo's goed/zeer goed....bij maximaal uitaccelereren wil de achterband heeeel af en toe nog wel 's doorspinnen, maar gebeurd gecontroleerd.


Conclusie: Voor 'intermediates' (dus bij verwachte regen) kies ik voor de volgende keer Diablo Corsa als voorband...en waarschijnlijk een Bridgestone als achterband....ook al ben ik daar nog niet helemaal uit...misschien zelfs wel een Supercorsa van achteren. Nog even over de slijtage: na 2 dagen ZAC in de regen en een dagje droog circuit is de slijtage niet bijzonder, wat rafels aan de kanten, maar geen happen uit het profiel of zo.

Nogmaals dit zijn mijn ervaringen met de Diablo Corsa's....don't shoot de messenger!"


Poison
 
I won't shoot a messenger ;) maybe the salesman.... :(
Kan me bijna niet voorstellen dat die band zo prut is in de regen terwijl de gewone diablo's het zo goed doen in de regen volgens de test rapporten van diverse motorbladen :?

Hoeveel druk hadden jullie er in zitten, de diablo corsa heeft nl. een gewoon karkas voor weggebruik, alleeen de compound is zachter dan de diablo.
Betekend dat bv. 2.1 bar (supercorsa) te laag is voor het karkas en zodoende de rij eigenschappen nadelig beinvloed.
Echter zou de temperatuur in de band daardoor hoog moeten oplopen.... en dat is dus niet het geval want hij komt dus niet op temperatuur!!!!

Nou ja, ik heb ze al liggen in de schuur dus oprijden zal ik ze supercorsa suckt ook big time in de regen.
Mochten we nou gewoon maar regen banden in de zac was ik van al dit DURE gedoe af,
hoezo kosten besparen??????
Maar ja die discussie is al ellenlang gevoerd en draait voorlopig ook nergens op uit dus nevermind, laatste endurance droog of nat DIABLO CORSA'S :)
 
Volgens mijn bron (roadrace promotion) die er de pirelli bandenservice deed, reed het Ten Kate team met Diablo CORSA'S als intermediate en waren er tevreden over. weet alleen dat ze er droog 01.24 mee reden maar geen tijden op een halfnatte baan.
Even een aanvulling:

De enige reden dat het Ten Kate team voor deze banden koos, is omdat de zeer wisselende omstandigheden nat/droog er voor zorgde dat er veel bandenwissels zouden moeten plaatsvinden.
Aangezien de ss 600 racers geen snelwisel systeem hebben zoals de endurance teams zouden ze daardoor volstrekt kansloos worden als ze met de supercorsa's zouden rijden.
Gezien het geringe tijdverlies op een droge baan met diablo corsa's tov. supercorsa's is er besloten met deze banden te gaan rijden om zodoende op en droog/natte baan gewoon door te kunnen rijden.

Van andere teams heb ik niets vernomen over het gebruik van Diablo corsa's dus zou ik niet weten.

Groet Patrick
 
Poison en Pat R1:

Eerst en vooral bedankt voor de nuttige info!

Qua bandendruk heb ik alles tussen 2.2 en 2.45 geprobeerd; maakte gewoon geen verschil.

Die achterband is zeker geen verloren aankoop aangezien hij droog uitstekend presteert, maw ik ga die gewoon oprijden tijdens (droge) trainingen.

Regenbanden zouden welkom zijn in het algemeen maar hadden op 4 juli niet echt geholpen vind ik, het is gewoon een kwestie van de juiste intermediate / straatband te vinden. Ik denk dat ik een gewone Diablo ga aanschaffen ... regent het dan heb ik een betere band dan nu, is het droog gebruik ik hem niet en als het nog eens zo wisselvallig is (in die mate dat ik de Supercorsa's niet durf steken) EN de baan blijft toch droog tja ... dan zien we wel qua grip ...

Ergens twijfel ik ook nog of ik de Diablo Corsa achter toch niet zou houden voor eventueel nat weer op Assen. Zolder en Zandvoort zijn geen fijne circuits in de regen; misschien valt het allemaal beter mee op Assen? Poison, remember onze opmerkingen na de race: ik kon de punten waar hij grip zou verliezen zo voorspellen, misschien had het toch meer met de baan te maken dan met het moment van uitaccelereren (tenzij jij geëxperimenteerd hebt en op verschillende punten in de bocht het gas er op hebt gezet? - ik dus niet; maw ik ben zoals altijd op mijn gebruikelijke punten op het gas gegaan ...)
 
Ik gebruik voor in de regen dus de 207RR, en ik moet zeggen dat het goede banden zijn. Vooral de extra gesneden gleuf tussen de lange lengte sporen in de achterband geeft veel grip. Ook de diepte van het profiel zorgt ervoor dat er veel regen afgevoerd wordt.

Zelfs met de relatief toch vele pk's van de R1 in combinatie met snelgas had ik best veel grip achter. Kwam best wel eens voor dat die achterkant wat uitbrak, maar niet iets wat niet door de band werd aangegeven.

De voorband is een heel ander verhaal, op een echt natte baan doet ie het uitstekend, maar als het dan wat droog wordt ga je echt het verschil merken met degene die op SC's rijden. Het "gevoel" van de band word ook meteen een stuk minder. De SC's zijn wat dat betreft een stuk communicatiever.
 
Terug
Bovenaan Onderaan