intruder electrisch probleem?

14 nov 2010
14
0
almere
hello,
Ik ben al enige tijd aan het sleutelen omdat mijn motor na het uitzetten niet meer start. Je hoort alleen een 'tik'. Nu heb ik de startmotor vervangen maar geen resultaat, de accu gemeten, die is goed. de startmotor los gehaald en apart laten draaien en functioneert gewoon. Ik snap het niet meer. Wie kan mij helpen. Ik heb overigens gehoord over een startrelais wat vast kan zitten maar waar zit dat ding, onder het zadel en is dat een gote kast en wat kan ik daar mee. Ik zie wel de 'ignition' tekst op het kastje staan dus dat zal duiden op het startrelais. maar kan dat het zijn en hoe meet ik of dat ding kapot is? HELP !
 
Startrelais kun je vinden door de dikke draad van je startmotor te volgen, of vanaf je accu. Daar zit ie namelijk tussen.

Of je lokaliseert het ding dat "TIK" zegt, als je wilt starten :)
 
hoe heb je de accu gemeten?
die tik kan ook komen door een te zwakke accu.
zet er eens een andere accu bij met behulp van startkabels.
je kan ook de dikke aansluitingen (die met een moertje vastzitten) op het startrelais even kortsluiten.
als de motor dan wel start, is idd het startrelais stuk.
 
hello,
Ik ben al enige tijd aan het sleutelen omdat mijn motor na het uitzetten niet meer start. Je hoort alleen een 'tik'. Nu heb ik de startmotor vervangen maar geen resultaat, de accu gemeten, die is goed. de startmotor los gehaald en apart laten draaien en functioneert gewoon. Ik snap het niet meer. Wie kan mij helpen. Ik heb overigens gehoord over een startrelais wat vast kan zitten maar waar zit dat ding, onder het zadel en is dat een gote kast en wat kan ik daar mee. Ik zie wel de 'ignition' tekst op het kastje staan dus dat zal duiden op het startrelais. maar kan dat het zijn en hoe meet ik of dat ding kapot is? HELP !
Dus niet. Ignition is de ontsteking en dat is niet hetzelfde als het startrelais. Zoals reeds gesuggereerd, probeer uit te vinden waar de "tik" vandaan komt.
 
Dank ik ga eens even kijken naar dat relais. Ik heb vandaag toch maar besloten een nieuwe accu te kopen maar helaas heeft dat ook geen effect. De oude startmotor die ik had vervangen getest tussen een bankschroef en die loopt als een tierelier. Ook die heb ik weer gewisseld maar helaas. De tik die ik hoor komt volgens mij uit de voorzijde/startmotor. Dat geldt dus voor beide startmotoren. Toch maar even naar het startrelais kijken. Wat kan het nog meer zijn??
 
Het start relais zit op je achterspatbord, min of meer buiten zicht.

Dit is je startrelais

http://suzuki-intruder-1400.com/page2.php?view=productPage&product=181&category=11
Dat is makkelijk te testen, gewoon een stevig stuk ijzer over de twee dikke polen en hij zou moeten starten. Zo niet, dan is het relais geen probleem.
 
Startrelais gevonden, zat bij de zekeringkast. Helaas na kortsgesloten te hebben geen enkele reactie. bedrading nagelopen, geen breuken geconstateerd. Alle ópen' polen geschuurd en ingevet. NOG NIKS, behalve die ene tik, volgens mij vanaf de startmotor. En NU?? Heeft nog iemand een idee, het moet toch eigenlijk een simpel probleem zijn omdat de motor het gewoon heeft gedaan. Tips zijn nog steeds welkom. dank alvast.
 
Dan zou je bijna gaan denken dat het probleem toch wel in de startmotor zit wanneer deze gemonteerd is en het volle startvermogen moet leveren. Althans ervan uitgaande dat alle kabels en alle punten van mogelijke overgangsweerstand in het circuit van de accu, startrelais en startmotor grondig zijn gecontroleerd en in orde zijn bevonden.
 
asl je de polen op het startrelais doorverbind dan moet de startmotor draaien.
de startmotor staat dan rechtstreeks aangesloten op de accu.
of je accu is niet in orde.
als de motor op deze manier dan nog niet start, is het of de accu of de startmotor.
of de al genoemde kleppenlichter.
 
Laatst bewerkt:
koppelingzijde even open maken...daarachter zit een klein tandwieltje waar de startmotor op moet draaien...misschien dat tandwiel stuk?
tevens kun je met de koppelingzijde open zien of de startmotor dan wel rond gaat
 
op het moment dat je zo veel al vervangen hebt,. en je aangeeft dat zelf met het startrelais buiten werking te zetten er ook geen verbetering is. zou bijna denken dat je blok vast zit... zet de motor eens in de eerste versnelling en probeer dat eens wat naar voor te lopen. met 2 man moet dit lukken( alleen ook als je de decompressie hendel gebruikt) als dit niet lukt dan zit het probleem toch echt in je blok en niet je startsysteem. succes!
 
Dank voor de reacties, ik heb intussen gemeten, ik krijg geen VOLT/voltage/stroom op de startmotor en er zit volgens mij een ander startrelais in dan er in hoort. Vergeleken met internet. Ik zal toch maar eens verder gaan meten en het fietsje proberen aan te lopen.
 
Dan moet je hem aan kunnen lopen / slepen

Maar deze Belg heeft nog 1 startrelais liggen hoor, ik had uist contact met hem (ik heb daar net één en ander gekocht)

http://suzuki-intruder-1400.com/page2.php?view=productPage&product=181&category=11
 
Heb je geen elektrisch schema liggen van deze motor , een schema is vaak het halve werk.Nu weet ik verder niet wat voor intruder het is maar als ik hier naar kijk even vluchtig ,dan werkt het startrelais pas als de decompr control unit bekrachtigd wordt.


Ik zie dat je uit Almere komt , als het niet te ver bij mij vandaan is wil ik je er wel even mee op weg helpen

(even de hele link kopieren/plakken)
 
Laatst bewerkt:
Nou Rennezzz dat aanbod wil ik niet afslaan idd Almere Parkwijk, als het niet te ver is dan kan ik hiervan weer wat leren, volgens mij kun jij dan zien/meten of dat startrelais wel of niet werkt. (hans4449@hotmail.com)
 
Terug
Bovenaan Onderaan