Investeren of nieuwe motor? Sv1000 of fz1?

Naked rookie

MF'er
4 apr 2017
34
10
Hallo forumleden,

Misschien hebben jullie al vaker voor de keuze gestaan, investeren in je motor of verkopen en wat nieuws kopen.
Al 2 jaar rijd ik met plezier een sv1000n. Leuke fiets, redelijk betrouwbaar, (magneten, voortandwielrubber, koppelingscylinderrubber en dynamo vervangen).

Dit jaar loopt de sv waarschijnlijk tegen de halve ton aan en verwacht volgende winter te moeten investeren. Niet alleen regulier onderhoud, kleppen stellen, synchroniseren gaskleppenhuis etc, maar de vering is na een halve ton ook wel wat op (heb het al een keer laten afstellen bij langezwaagmotoren) en ik heb het gevoel dat de remmen ook wat sponzig worden in vergelijking met andere motoren, remblokken al vervangen.

Dingen die ik in gedachten heb om de rijbeleving te verbeteren/verlengen:
- Stalen remleidingen, ik heb het gevoel dat ondanks nieuwe remblokken het wat sponzig wordt.
- Hyperrpo streetbox, lijkt mij een kost effectieve manier om de vering voor de volgende 50k klaar te maken. Bij lange bochten lijkt de sv wat te gaan zwabberen aan de achterkant.
- Groot onderhoud (kleppen, gaskleppenhuis etc)
- optioneel: koppelingskorf laten modificeren (rammelkwaal bij de sv1000).

Overigens kijk ik ook wel eens naar de fz1n. Dit is een model die voor leuke prijzen te koop staan en ik wil hierop zeker gaan proefrijden. Voordelen: ABS/iets nieuwer/meer vermogen/mogelijk betrouwbaarder

Hebben jullie wel eens voor een verglijkbare keuze gestaan? En wat kan je er nu achteraf over zeggen?
 
Even los van de specifieke dingen, maar… het klinkt alsof je ‘een halve ton’ heel veel vindt. Maar een beetje Jap is dan toch net ingelopen?

Daar moet echt nog méér dan genoeg leven in zitten hoor.
 
Als je een motor langer hebt, vallen je meer en meer dingen op.
Persoonlijk vind ik het een uitdaging om die dingen op te lossen.
Een motor heb ik niet voor een paar jaar, die gaat pas weg als hij kort is.

Maar ik kan me goed voorstellen dat als je veel kilometers maakt, je elke 2 jaar een nieuwer model aanschaft.

Ander type remblokjes (blauwe Brembo's!) kan het remgevoel al enorm verbeteren. Stalen remleidingen kosten niet de wereld, maar het effect vind ik persoonlijk nauwelijks merkbaar.

Onrust aan de achterzijde kan ook komen door vastzittende lagering vd achterbrug, of juist speling ergens. Of iets met de banden. (vers rubber staat voor mij bijna gelijk aan een nieuwe motor, qua beleving)

Echte fouten kun je met deze keuze houden/nieuw kopen niet maken. Het ligt er ook weer aan hoeveel werk je weer hebt om die nieuwe motor weer helemaal naar het zin te krijgen.
 
Als je een fz1 koopt moet je misschien ook wel kleppen stellen, vloeistoffen vervangen, balhoofdlagers vervangen en weet ik veel wat niet meer.

Wat ik maar wil zeggen is:
Met de aanschaf van een tweedehands motor ben je er niet. Er mankeert altijd wel wat aan.

Dus: sv onderhouden lijkt mij de goedkoopste oplossing en weet je wat je hebt.
Tenzij je perse iets anders wilt kopen natuurlijk.
 
Ik heb een Cagiva Raptor 1000, vijf keer een TL1000R en een TL1000S gehad met allemaal in de basis hetzelfde blok als in je SV.
Voor dagelijks gebruik is die FZ1N vast een fijne en soepele motor, maar karakter?
Op de Suzuki's had ik zelfs bij normale snelheden al een big smile door het fantastische tweecilinder motorblok. :]

Maar proefrijden moet je zeker doen.
Verandering van spijs doet ook eten.
Terug naar de SV kan altijd nog.
Ik denk dat je die gaat missen. ;)
 
Ligt er een beetje aan of je met een andere motor niet de ellende van een ander koopt. Nu weet je wel wat je voor het bedrag dat je uit zou geven aan een andere motor hebt en bij die andere motor is het altijd afwachten.
 
Ik heb voordat ik vorig jaar mijn sv1000 kocht ook een testrit gemaakt op een FZ1, geweldige fiets en zeer snel maar telkens als ik op de sv rij heb ik een smile van oor tot oor, wat een heerlijke fiets is dat. Het koppel, het geluid(bos)...

Wat de sv1000 betreft:
Ik heb er vorig jaar staalomvlochten remleidingen op gezet en ebc gesinterde remblokken, dit is wel een heel verschil moet ik zeggen.

2 weken geleden heb ik ook de voorvering vervangen voor hyperpro progresieve veren, ik heb er nog geen 100 km mee gereden, maar het voelde meteen al 'vertrouwd' en goed aan.

De koppelingskorf rammelt bij mij ook een beetje, en zolang dit niet voor problemen zorgt vind ik het prima.
De bekende kwaaltjes heb ik ook al gehad maar ze waren tot nu toe relatief makkelijk en niet duur om te maken.
Ik heb er nu ongeveer 4500km mee gereden(mooi weer rijder) en ik vind het een heerlijke fiets en de upgrades hebben het nog leuker gemaakt.

Groeten,
Ivo
 
Trouwens, bij de testrit met de FZ1 ging er een bobine kapot en reed ik op 3 cilinders terug naar de zaak, de monteur gaf aan dat dit wel een kwaaltje was...
 
Ik wil ook iets nieuws, maar stiekem meer voor de hep dan dat ik er echt plezier mee beleven ga denk ik. Ik rijd veelal rondje kerk, daar heb ik niet de graag gewilde zzr1400 voor nodig... maar toch. Daarom is het verstandiger dat ik bij mijn vtr blijf, desondanks moet ik bekennen dat ik met een schuin oog naar andere motorfietsen blijf kijken. Is je huidige fiets perfect voor wat je er mee doet? Dat is de vraag die ik mij dan stel. Het antwoord weet je dan zelf. Investeren of correctief onderhoud hoort er gewoon bij. Dat heb je ook bij een andere motorfiets.
 
Ik rijd nu zo'n 25.000 km een SV1000 en mijn vriend heeft 40.000 km of zo een FZ1 gereden.
Ik kan niet zeggen dat de 1 betrouwbaarder is als de andere.
Magneten zouden inderdaad kwaaltje zijn van de SV, heb die van mij dus gemodificeerd voordat ze losgingen.

Vriend heeft verder ook allerlei kwaaltjes en slijtage gehad met de FZ1, die jij ook noemt. Schokdemper versleten. Bobine inderdaad. Afdichting tankdop lek (uitgedroogde pakking). Heb ik ook gehad met mijn SV's, schroef er meestal dan maar een schroeftankdop op met losse o ring.
Ik dacht dat hij rond de 50k zelfs al zijn remschijven vóór moest vervangen.

Genoemde motoren zijn echt wel heel anders, sowieso proefritje doen. Die FZ1 heb ik niet eens mee gereden, vond hem fysiek te groot (ik ben klein...). Tank was echt breed.
Als je geen zin hebt in direct onderhoud, dan veel nieuwere motor kopen met garantie. Koop je +/- even oude FZ1, kun je tegen dezelfde dingen aankopen.

Oh, upgraden vering van je SV1000 naar iets op jouw gewicht afgestemd (als je niet gemiddeld bent), gaat echt wonderen doen. De SV was best wel een budget-litermotor he. Hier en daar is bezuinigd. Heb er nu bij mij Wilbers voor en achter op zitten.
 
Sponzige rem, dan zou ik eerder de remolie eens verversen. Daar lees ik volgens mij niks over.
Stalen leidingen an sich maken de rem niet heel veel harder. Volgens mij ga je het verschil pas echt merken bij kokende olie, dus op het circuit of op grote hoogte.
Met abs gaat je remhendel ook sponzig voelen straks op de fz1.

Doe eens een keer een tywrap om je remhendel (remhendel en gashendel, vaatdoekje om je gashendel tegen insnijden tywrap) heen, zo strak mogelijk (zonder echt loos te gaan natuurlijk). Kijk eens of dit helpt.

Als de motor achter langzaam begint te zwabberen, eerst een keer terug gaan en de demping opnieuw laten afstellen, kan ietwat verlopen na wat kilometers. De veer zelf zou niet versleten hoeven zijn bij 50k.
De olie in de voorvork al eens vervangen?
 
Als het nog de ori remleidingen zijn, kan het sowieso geen kwaad om ze te vervangen. Zelf neem ik dan meteen stalen. Maar veel verschil merk ik ook niet.
 
Hallo forumleden,

Misschien hebben jullie al vaker voor de keuze gestaan, investeren in je motor of verkopen en wat nieuws kopen.
Al 2 jaar rijd ik met plezier een sv1000n. Leuke fiets, redelijk betrouwbaar, (magneten, voortandwielrubber, koppelingscylinderrubber en dynamo vervangen).

Dit jaar loopt de sv waarschijnlijk tegen de halve ton aan en verwacht volgende winter te moeten investeren. Niet alleen regulier onderhoud, kleppen stellen, synchroniseren gaskleppenhuis etc, maar de vering is na een halve ton ook wel wat op (heb het al een keer laten afstellen bij langezwaagmotoren) en ik heb het gevoel dat de remmen ook wat sponzig worden in vergelijking met andere motoren, remblokken al vervangen.

Dingen die ik in gedachten heb om de rijbeleving te verbeteren/verlengen:
- Stalen remleidingen, ik heb het gevoel dat ondanks nieuwe remblokken het wat sponzig wordt.
- Hyperrpo streetbox, lijkt mij een kost effectieve manier om de vering voor de volgende 50k klaar te maken. Bij lange bochten lijkt de sv wat te gaan zwabberen aan de achterkant.
- Groot onderhoud (kleppen, gaskleppenhuis etc)
- optioneel: koppelingskorf laten modificeren (rammelkwaal bij de sv1000).

Overigens kijk ik ook wel eens naar de fz1n. Dit is een model die voor leuke prijzen te koop staan en ik wil hierop zeker gaan proefrijden. Voordelen: ABS/iets nieuwer/meer vermogen/mogelijk betrouwbaarder

Hebben jullie wel eens voor een verglijkbare keuze gestaan? En wat kan je er nu achteraf over zeggen?
Ik zou nu echt geen geld stoppen in een tweedehands motor. De prijzen zijn absurd hoog. Afhankelijk van je budget investeren in je oude motor of een nieuwe motor kopen.
 
Af en toe een andere motor is ook leuk. Misschien niet altijd verstandig maar wel leuk.

En de prijzen van gebruikte motoren zijn absurd hoog, dat klopt. Maar de TS heeft een motor, die kan hij verkopen of inruilen. Ook tegen een "absurd hoge" prijs, dat verzacht de pijn voor een groot deel.
 
Ik wil ook iets nieuws, maar stiekem meer voor de hep dan dat ik er echt plezier mee beleven ga denk ik. Ik rijd veelal rondje kerk, daar heb ik niet de graag gewilde zzr1400 voor nodig... maar toch. Daarom is het verstandiger dat ik bij mijn vtr blijf, desondanks moet ik bekennen dat ik met een schuin oog naar andere motorfietsen blijf kijken. Is je huidige fiets perfect voor wat je er mee doet? Dat is de vraag die ik mij dan stel. Het antwoord weet je dan zelf. Investeren of correctief onderhoud hoort er gewoon bij. Dat heb je ook bij een andere motorfiets.

Ik zou er best nog een vette youngtimer Italiaan bij willen hebben, voor de heb, en om lekker aan te sleutelen. Maar er is gewoon geen plek meer om zo'n pareltje te stallen. Misschien over een jaar of 10. Kan nog even doorsparen.
 
Persoonlijk zie ik onderhoud niet per sé als investeren. Een rammel zou ik zelf niets aan doen als het mechanisch gewoon goed werkt. Ik denk dat je motor onderhouden en een klein beetje upgraden goedkoper is dan een andere kopen.
Bedenk je dat als je een andere motor koopt dat je dan waarschijnlijk drie maanden blij bent en daarna is het gewoon weer jouw motor. Dan ga je daar weer naar kijken en bedenken dat de vering een upgrade nodig heeft.

Zelf rijd ik al 13 jaar op mijn huidige motor. Ik heb wel eens gekeken en dan bedenk ik mij hoeveel extra plezier gaat een andere motor opleveren? Daarvoor wisselde ik elke twee jaar van motorfiets, overigens heb ik van een motorwissel nooit spijt gehad.
Mijn advies is: doe waar je zin in hebt.
 
Ik zou er best nog een vette youngtimer Italiaan bij willen hebben, voor de heb, en om lekker aan te sleutelen. Maar er is gewoon geen plek meer om zo'n pareltje te stallen. Misschien over een jaar of 10. Kan nog even doorsparen.
Gaat het sparen gelijk op met de inflatie? :+ ;)

Op het juiste moment toeslaan is het devies.
Zodra ze tussen niet meer interessant en youngtimer invallen.
Na tien jaar is de redelijk waardeloze motor van nu ineens een klassieker. _O-
 
Stalen remleiding monteren is goedkoop en kan je zelf. Dat is standaard de eerste upgrade die je bij een motor doet :). Vering op SV's is nooit geweldig geweest. Dat (laten) upgraden, daar wordt je blij van. Hyperpro is een prima keuze.

In de tijd dat ik een SV reed vond ik de slag van de gashendel vrij lang. Die heb ik destijd wat korter gemaakt.

Betreft de keuze wat te doen: Onderhoud doe je voor de periode er na. Dus als je er op wil blijven rijden, doe deze zaken nu. Dan heb je er het hele seizoen plezier van :).
 
Fijn dat iedereen het zo van een brede invalshoek bekijkt. In de juiste dingen investeren lijkt mij een goede keus. Ook leuk om te horen dat jullie de rijbeleving op de sv zo positief ervaren. Een liter V-twin is natuurlijk radicaal anders dan een 4 in lijn. Betrouwbaarheid is gezien jullie reacties ook geen voordeel, ik heb zelf de magneten idd ook al vastgezet.
 
Gaat het sparen gelijk op met de inflatie? :+ ;)

Op het juiste moment toeslaan is het devies.
Zodra ze tussen niet meer interessant en youngtimer invallen.
Na tien jaar is de redelijk waardeloze motor van nu ineens een klassieker. _O-

Natuurlijk gaat sparen harder dan de inflatie, als je elke maand geld over houdt, en dat op een rekening zet.
Er aan verdienen is niet het doel. Iets moois mag ook best wat kosten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan