Investeren of oprijden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JHW

MF veteraan
19 sep 2015
1.242
1.546
Beste mensen,

Ik heb een Bandit 1200 uit 2006 met bijna 76.000 km op de klok. Na bijna twee jaar rijden heeft de motor nu wel groot onderhoud nodig, waaronder een nieuwe kettingset. Dat is nog te overzien. Maar eigenlijk vind ik de vering (vooral de voorvork) erg week en daar zou ik ook wat aan willen laten doen. Bij elkaar opgeteld wordt het dan wel een erg dure operatie voor een motor die er al een heel leven op heeft zitten. Een andere optie is om alleen het meest noodzakelijke te laten doen en de motor op te rijden. Het geld wat ik uitspaar, kan ik dan later bij een nieuwe leggen.

Wat zouden jullie doen?
 
Nieuwe veren en olie is goedkoper dan een kettingset. En een klus die best wel zelf te doen is. Ik gok op €160. Incl een tool om makkelijk luchtkamer te meten.
 
Een fireblade kopen ;)

Tja, die 1200 blokken staan er om bekend dat ze aardig bullit proof zijn ( behalve de versnellingsbak volgens een topic in techniek )
Als je veel schik hebt met die Bandit dan gewoon in investeren, met een nieuw setje TW, ketting en voorvorkbeurtje met eventueel een setje andere veren
rijd ie weer een stuk fijner.
 
Ik vind het wel een fijne motor, blok en bak zijn ook prima. Ik ben geen racer, dus verwacht dat het nog spul de ton nog wel haalt.
 
Vering is m.i. niet echt een 'investering' maar meer een belangrijke voorwaarde om veilig te kunnen blijven rijden, net als remmen.

Ik zou eerder voor jezelf besluiten of je de bandit na dit seizoen wilt blijven rijden. Dán is het sowieso een goed idee dit te (laten) doen. En dan ook zo snel mogelijk zodat je zelf optimaal plezier hebt van het verbeterde rijgedrag en niet alleen de volgende eigenaar..
 
Zal wel ff een offerte opvragen.

Had vanwege een crash al een en ander laten herstellen, en afgelopen zomer is de collector gelast. Dus het is niet zo dat er helemaal niks aan gedaan is. :+ Mja, motorrijden is ook niet goedkoop.
 
Je weet wat je nu hebt, en je weet niet wat je krijgt als je iets anders koopt. Als de motor je verder goed bevalt zou ik de vering laten doen en gewoon lekker doorrijden. Overstappen naar bv progressieve veren kost echt niet de hoofdprijs. Verder heb ik geen idee of deze blokken aandachtspunten hebben, maar een fatsoenlijk onderhouden blok loopt makkelijk het dubbele aantal kilometers van wat er nu op staat.
 
Hoe meer onderhoud of gewenste upgrades je uitstelt, hoe eerder je op het punt komt dat de kosten hoger zijn dan wat jij de motor nog waard vindt.

De term "oprijden" is mij niet bekend, dat is wanneer het geheel tot stof vergaat?
 
Hoe meer onderhoud of gewenste upgrades je uitstelt, hoe eerder je op het punt komt dat de kosten hoger zijn dan wat jij de motor nog waard vindt.

De term "oprijden" is mij niet bekend, dat is wanneer het geheel tot stof vergaat?
In principe is deze motor in huidige conditie ongeveer evenveel waard dan het benodigde onderhoud dat ik opsomde. :P

Maar ja, ook voor € 1.500 vind je geen vervangende motor in deze klasse.
 
In principe is deze motor in huidige conditie ongeveer evenveel waard dan het benodigde onderhoud dat ik opsomde. :P

Maar ja, ook voor € 1.500 vind je geen vervangende motor in deze klasse.

Voor de prijs van een kettingset en vorkveertjes ben je m zo kwijt hoor ;)

Ik heb o.a. een oud ding die nog geen 150 euro meer waard is, laatste 2 jaar kapitalen aan uitgegeven met nu alle onderhoud spik en span en rij nog voordelig 😉
 
Voor de prijs van een kettingset en vorkveertjes ben je m zo kwijt hoor ;)

Ik heb o.a. een oud ding die nog geen 150 euro meer waard is, laatste 2 jaar kapitalen aan uitgegeven met nu alle onderhoud spik en span en rij nog voordelig 😉
Ja, da's ook wel zo. Nieuwe motor afschrijven is duurder.
 
Je weet wat je nu hebt. En als je nu het gene wat moet gebeuren beet pakt, geniet je er weer van.. Je kunt niet in de toekomst kijken wat onverwachts gebeurt, echter heb je wel de minpunten beetgepakt. Bij aanschaf van een andere fiets zijn vaak de delen van achterstallig onderhoud niet direct zichtbaar.. Meestal reken ik al €750,- boven op de aanschaf van de vervangende motor om alles weer tiptop te hebben..(Service, remmerij, banden etc..) Regulier heeft de vorige eiginaar met de zelfde gedachte gespeeld: Groot onderhoud komt er aan, laat ik daar op besparen en een andere fiets aanschaffen..
 
2006, jeetje, da's een jonkie.

Kettingsetje 160, vorkveren 140, desnoods nog even stalen remleidingen (110) en een andere schokdemper (270) en je staat er weer tip-top bij. Net wat the Dutchy zegt, koop een andere motor en je hebt waarschijnlijk ook zo voor € 750 aan achterstallig onderhoud te pakken.
 
76.000 kilometer? Die motor is net ingereden. Gewoon fatsoenlijk onderhouden en gebruiken en je zet er met gemak nog eens 76.000 bij op.
Maar (bijna) alles staat of valt met goed onderhoud.
 
Ik zou ’m oprijden
zo’n goeie brommer maken ze niet meer
Vind het ook wel vreemd dat Suzuki geen Bandits meer levert. Hebben ze toch veel succes mee gehad.

IMG-20190120-WA0009.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan